Gå til innhold

hvilken middag ville du laget av sei-blokken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg holder på å tine en seiblokk.. fant ut at det er et halvt år siden jeg har spist fisk! fy-fy!

noen som har forslag til hvordan jeg skal tilberede? tenkte å ovnsbake den med sitron og pepper, og kanskje dampe gulrot og brokkoli... men trenger litt hjelp! jeg lager aldri fisk!

hvor lenge må den være i stekeovnen, og hvor varmt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

220 grader, 20 min.

Ett stort ark alufolie.

Legg grønnsaker i bunn, legg på fisken strø på salt og pepper, litt olivenolje og saften av en halv sitron eller lime.

Pakk godt inn, bak i ovnen.

Server med ris.

Skrevet

Ta litt smør i en ildfast form.

Legg den oppdelte fisken i.

Kutt en middels purre i ringer og strø over.

Hell på en boks hakkede tomater.

Salt og pepper.

Strø revet ost over og stek på ca 200 grader i 20-30 min.

Serveres med ris eller kokte poteter.

Dette er en superenkel oppskrift, og den er kjapp å lage. Føles veldig lett og god å spise også. Vi sier alltid: "Hvorfor har vi ikke dette oftere" hver gang jeg lager det... :ler:

Skrevet

Sei blokk.... som kattemat.... neida tullet med deg.

Jeg ville brukt den i fiskegrateng med makaroni jeg. Litt usikker på hvor egnet fryseblokker blir som bakte fileter.

Skrevet

No har du sikkert ete seien for lenge sia då, men...

Eg syns jaffal steikt sei er kjempegoodt!

Skjære den i skive, dyppe den i mjøl, steike med litt smør. Så ha poteter, smelta smør/ saus og flatbrød.

Skikkelig husmannskost!

Skrevet
No har du sikkert ete seien for lenge sia då, men...

Eg syns jaffal steikt sei er kjempegoodt!

Skjære den i skive, dyppe den i mjøl, steike med litt smør. Så ha poteter, smelta smør/ saus og flatbrød.

Skikkelig husmannskost!

Også med sitron på og revne gulrøtter til. :sikle:

Skrevet

Også med sitron på og revne gulrøtter til. :sikle:

Mmmm!! Det glømte eg! *nam*

Skrevet

naaam! det ble kjempegodt! jeg som hadde "grudd" meg til å spise fisk. kanskje jeg tilogmed skal gjøre det igjen? ;)

jeg gjorde som pulverheksa sa, gulerøtter, broccoli og purre, masse pepper, sitron, olivenolje og litt salt. det ble virkelig godt! og jeg spiste med pinner=enda bedre!

neste gang blir det Elle Melle`s oppskrift :)

kanskje kattemat kan bli en vane ;) haha

Skrevet

Eller i form i ovnen med hvit saus på, iblandet ost og karri. Hiv over litt grønnsaker også. Godt til både ris og poteter.

• 1 år senere...
Skrevet
Ta litt smør i en ildfast form.

Legg den oppdelte fisken i.

Kutt en middels purre i ringer og strø over.

Hell på en boks hakkede tomater.

Salt og pepper.

Strø revet ost over og stek på  ca 200 grader i 20-30 min.

Serveres med ris eller kokte poteter.

Dette er en superenkel oppskrift, og den er kjapp å lage. Føles veldig lett og god å spise også. Vi sier alltid: "Hvorfor har vi ikke dette oftere" hver gang jeg lager det... :ler:

Jeg syns dette ser kjempegodt ut! Har satt på potetene nå, men lurer på om jeg kan gjøre dette i stekepanna i stedenfor å bruke ildfast form? Kan jeg dyppe fisken i mel og steke i smør med løk, ha så oppi purre og hakkede tomater + salt og pepper? Hvordan vil det bli?

Gjest Gjest
Skrevet

hvit fisk i biter

legg i en ildfast form

strø på litt salt og (sitron)pepper

rasp gulrot og del purreløk og legg mellom bitene

legg noen rømmeklatter rundtomkring

del en sitron i tynne båter og sett med skallet opp mellom bitene her og der

hell over litt fløte

i ovnen på ca 180-200 grader til fisken er gjennomstekt/kokt

server med ris

Gjest Gjest
Skrevet

Best med ferske fileeter, men går med frossen fisk også:

Bland mel, salt og pepper i en skål og vend seien i blandingen.

Brun de i stekepanna og skru ned varmen. Legg i oppskåren purre og hell på fløte/fløtemelk. La dette stå å putre til seien er gjennomkokt.

Server med poteter, gulrot (enten revne eller kokte) og sitronbåter til å dryppe over - kjapt, billig, enkelt og nydelig!

Skrevet

Pannestekt sei er en av mine yndlingsretter. Jeg bruker blokker/fileter som jeg vender i egg og melblanding (mel, salt, pepper). Deretter steker jeg de godt i pannen sammen med en strimlet løk. Når alt har fått en brun stekeskorpe og er gjennomstekt heller jeg i noen dl vann, litt soyasaus og noen ss rømme og lar dette koke opp. En kan eventuelt justere fargen med sukkerkulør. Dette server jeg med råkostsalat og kokte poteter. Nammenamm enkelt og raskt. Den sausen blir bare supergod.

Skrevet

her er noe kjempegodt:

500-600 g seifilet

1 løk

1 paprika

2 ss mel

1 dl fløte

1 dl vann

1 fiskebuljong

fres løk og paprika i strimler til de blir blanke. ha så i mel og rør godt. hell i vann og fløte og tilsett fiskebuljong. kok opp sausen, og la seien ligge å trekke i sausen i ca 10 min.

server med ris eller potet..

dritgodt!

Skrevet

Ideelt sett burde jeg vel laget seibiff eller noe, erfaringsmessig ville det blitt middag til katten. Er lite glad i frossen fisk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...