AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #1 Skrevet 27. oktober 2016 Har fått noen få bitt i det siste, et på ankelen, og et par på håndleddet. Første gang for ca 1 mnd siden, siste merket jeg i dag, og så var det ett for noen dager siden. Første gang tenkte jeg at det var myggbitt, for hadde sittet ute på fest til langt på natt. Men nå lurer jeg på om det er katten som har tatt med seg "besøk" til meg. Gikk akkurat i gang med å granske sengen/ soverommet, og fat to rusk jeg lurer på om er døde lopper. Synes det er helt umulig å se om det har vært et insekt, for meg ser det mest ut som et rusk fra en blomster eller lignende. Dere som har sett fuglelopper, kan dette være det? Anonymkode: b0606...7eb
Belima Skrevet 27. oktober 2016 #2 Skrevet 27. oktober 2016 Fuglelopper er et vårfenomen! Sjekk denne siden. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hud/fuglelopper-14547.html 1
Minya Skrevet 27. oktober 2016 #3 Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Det du har funnet er "borrene" fra en tistelplante av noe slag. Jeg aner ikke hva den heter, men det er et kratt av dem like i nærheten av huset vårt, for yngstepus i huset kommer OFTE hjem med sånne i pelsen. Om våren og sommeren er de grønne, mens nå på høsten blir de brune. Det er større sjanse for at du har blitt gnafset på av ett eller annet insekt, men mygg er også litt seint nå, med mindre det har vært veldig varmt der du bor de siste ukene. Mygg, knott, flått, veggdyr, lopper (ikke fuglelopper), edderkopper og maur er de som stikker eller biter mest her i Norge. Edit; Sorry, svaret mitt er litt rotete, hjernen har gått og lagt seg allerede. Endret 27. oktober 2016 av Minya 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #4 Skrevet 27. oktober 2016 25 minutter siden, Belima skrev: Fuglelopper er et vårfenomen! Sjekk denne siden. http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/hud/fuglelopper-14547.html Ja, er det jeg har lest, men måtte bare spørre om det var mulig å få det på denne årstiden. 😊 Anonymkode: b0606...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #5 Skrevet 27. oktober 2016 19 minutter siden, Minya skrev: Det du har funnet er "borrene" fra en tistelplante av noe slag. Jeg aner ikke hva den heter, men det er et kratt av dem like i nærheten av huset vårt, for yngstepus i huset kommer OFTE hjem med sånne i pelsen. Om våren og sommeren er de grønne, mens nå på høsten blir de brune. Det er større sjanse for at du har blitt gnafset på av ett eller annet insekt, men mygg er også litt seint nå, med mindre det har vært veldig varmt der du bor de siste ukene. Mygg, knott, flått, veggdyr, lopper (ikke fuglelopper), edderkopper og maur er de som stikker eller biter mest her i Norge. Edit; Sorry, svaret mitt er litt rotete, hjernen har gått og lagt seg allerede. Takk! Kan godt være slike borrer ja, katten har en voldsom pels, og jeg børster stadig ting ut av pelsen, men ikke alltid lett å få med alt av rusk. Har også vært knallvær her de siste ukene, og katten elsker da å leke og rulle rundt ute i grøftene. Krysser fingrene for at det ikke er veggdyr! 😱 Har ikke vært særlig mye borte i det siste, så ser ikke helt at jeg skulle fått med meg noe slikt hjem. (Ingen ferie i sommer, men har forsåvidt overnattet hos et par venninner i begynnelsen av august.) Anonymkode: b0606...7eb
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #6 Skrevet 27. oktober 2016 Fullt mulig at det er fuglelopper du har blitt bitt av ja. fant 3 fuglelopper på brystet mitt for ett par dager selv.. https://helsenorge.no/helse-og-miljo/insekter-og-skadedyr/fuglelopper her står det for øvrig at de biter fra slutten av mars til starten av juni og fra september til november Og nei, det på bildet ser ikke ut som fuglelopper Anonymkode: dc4dd...123
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #7 Skrevet 27. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullt mulig at det er fuglelopper du har blitt bitt av ja. fant 3 fuglelopper på brystet mitt for ett par dager selv.. https://helsenorge.no/helse-og-miljo/insekter-og-skadedyr/fuglelopper her står det for øvrig at de biter fra slutten av mars til starten av juni og fra september til november Og nei, det på bildet ser ikke ut som fuglelopper Anonymkode: dc4dd...123 Takk, greit å vite at det mest sannsynligvis er fuglelopper. Ferdig å rengjøre soverommet nå, og katten slipper nok ikke inn dit igjen med det første... På den andre siden så kan vel en loppe hoppe over på meg dersom jeg klappet henne i sofaen også, så helt trygg blir jeg vel ikke. Har sendt katten ut i regnværet, håper alle smådyr forsvinner med regnet. Anonymkode: b0606...7eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå