AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #1 Skrevet 27. oktober 2016 Jeg har ikke tenkt til å bli lærling da jeg har jobbet såpass mye at det ikke vil lønne seg. Det er bare 30% av grunnlønn i begynnelsen og man må være lærling i 4 år om man ikke gikk vgs helse og sosial-linjen. Det er ikke aktuelt når jeg bor for meg selv og har husleie å betale. Jeg har jobbet på litt forskjellige sykehjem i snart 5 år, men problemet er jo at som assistent får man ikke fast stilling utenom helg. Det må være 5 års fulltid. Jeg har jobbet 50-60% i snitt, noe som vil si at jeg har fått 2-3 vakter i uken. Til tider har jeg fått flere om sommeren og ved mye sykdom/ferie. Jeg har også søkt flere slike jobber og jobbet et sted som ble nedlagt. Har søkt på alle jobbene i kommunen flere ganger men det er ikke så stort utvalg. Så jeg jobber i butikk på siden men det telles ikke som relevant erfaring. Om man jobber 50% i 5 år så må man jo jobbe i 5 år til. Bruke 10 år på å få fagbrev. Til tross for voksenopplæring og godkjent teoretisk eksamen. Er det noen som vet hvor strenge de er på at det må være så og så mange timer? Søker selvfølgelig støtt og stadig på de jobbene men er begrenset hvor mange ganger jeg kan søke på samme jobb. Med butikkjobben så jobber jeg tilsvarende 100% og da klarer jeg meg greit økonomisk. Anonymkode: f1ead...484
Gjest Makemeloveit Skrevet 27. oktober 2016 #2 Skrevet 27. oktober 2016 Ring til voksenopplæringen i ditt fylke og hør. Da jeg snakket med de fikk jeg inntrykk av at man må oppfylle antall år i praksis. Mener det er 4 år dersom man har bestått norsk og engelsk, eller en av de og matte. Ellers skal det være 5 år.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #3 Skrevet 27. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt til å bli lærling da jeg har jobbet såpass mye at det ikke vil lønne seg. Det er bare 30% av grunnlønn i begynnelsen og man må være lærling i 4 år om man ikke gikk vgs helse og sosial-linjen. Det er ikke aktuelt når jeg bor for meg selv og har husleie å betale. Jeg har jobbet på litt forskjellige sykehjem i snart 5 år, men problemet er jo at som assistent får man ikke fast stilling utenom helg. Det må være 5 års fulltid. Jeg har jobbet 50-60% i snitt, noe som vil si at jeg har fått 2-3 vakter i uken. Til tider har jeg fått flere om sommeren og ved mye sykdom/ferie. Jeg har også søkt flere slike jobber og jobbet et sted som ble nedlagt. Har søkt på alle jobbene i kommunen flere ganger men det er ikke så stort utvalg. Så jeg jobber i butikk på siden men det telles ikke som relevant erfaring. Om man jobber 50% i 5 år så må man jo jobbe i 5 år til. Bruke 10 år på å få fagbrev. Til tross for voksenopplæring og godkjent teoretisk eksamen. Er det noen som vet hvor strenge de er på at det må være så og så mange timer? Søker selvfølgelig støtt og stadig på de jobbene men er begrenset hvor mange ganger jeg kan søke på samme jobb. Med butikkjobben så jobber jeg tilsvarende 100% og da klarer jeg meg greit økonomisk. Anonymkode: f1ead...484 De er veldig streng på at du har nok timer innen faget du skal ta fagbrev innen. Naturlig nok. Anonymkode: 5227c...007
Akay Skrevet 27. oktober 2016 #4 Skrevet 27. oktober 2016 Ring fylkeskommunen og hør om det er mulig å få en realkompetansevurdering. Mener at du da går ned til 3 år uten at jeg er 100% sikker. Min samboer tok realkompetansevurdering og fikk senket antall år til 3. Dog var dette i et annet fag.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #5 Skrevet 27. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt til å bli lærling da jeg har jobbet såpass mye at det ikke vil lønne seg. Det er bare 30% av grunnlønn i begynnelsen og man må være lærling i 4 år om man ikke gikk vgs helse og sosial-linjen. Det er ikke aktuelt når jeg bor for meg selv og har husleie å betale. Jeg har jobbet på litt forskjellige sykehjem i snart 5 år, men problemet er jo at som assistent får man ikke fast stilling utenom helg. Det må være 5 års fulltid. Jeg har jobbet 50-60% i snitt, noe som vil si at jeg har fått 2-3 vakter i uken. Til tider har jeg fått flere om sommeren og ved mye sykdom/ferie. Jeg har også søkt flere slike jobber og jobbet et sted som ble nedlagt. Har søkt på alle jobbene i kommunen flere ganger men det er ikke så stort utvalg. Så jeg jobber i butikk på siden men det telles ikke som relevant erfaring. Om man jobber 50% i 5 år så må man jo jobbe i 5 år til. Bruke 10 år på å få fagbrev. Til tross for voksenopplæring og godkjent teoretisk eksamen. Er det noen som vet hvor strenge de er på at det må være så og så mange timer? Søker selvfølgelig støtt og stadig på de jobbene men er begrenset hvor mange ganger jeg kan søke på samme jobb. Med butikkjobben så jobber jeg tilsvarende 100% og da klarer jeg meg greit økonomisk. Anonymkode: f1ead...484 Hva er det du lurer på egentlig? Om du kan få senket kravene? Så klart er de strenge. Er ikke sånn at man bare kan endre på reglene. Du må jobbe 7000 timer om du ikke har gått skole, og om du har gått helsearbeiderfaget så må du jobbe 5000 timer. Anonymkode: 39e03...03e 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #6 Skrevet 28. oktober 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det du lurer på egentlig? Om du kan få senket kravene? Så klart er de strenge. Er ikke sånn at man bare kan endre på reglene. Du må jobbe 7000 timer om du ikke har gått skole, og om du har gått helsearbeiderfaget så må du jobbe 5000 timer. Anonymkode: 39e03...03e Ja jeg lurer på om jeg kan få senket kravene. Det fant jeg nå ut at jeg hadde rett på Siden jeg har generell studiekompetanse. Selvom det ikke er noe relevant i forhold til å bli helsefagarbeider at jeg har det. Anonymkode: f1ead...484
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #7 Skrevet 28. oktober 2016 Omsorg for eget barn kan gi deg et år også, så bare å få barn, hehe Neida, tenkte bare hvis du allerede har. Anonymkode: 8295d...614
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #8 Skrevet 28. oktober 2016 18 timer siden, Akay skrev: Ring fylkeskommunen og hør om det er mulig å få en realkompetansevurdering. Mener at du da går ned til 3 år uten at jeg er 100% sikker. Min samboer tok realkompetansevurdering og fikk senket antall år til 3. Dog var dette i et annet fag. Nei. Realkompetansevurdering er fullstendig irrelevant ift praksiskandidat. TS må også huske at hun trenger praksis i PU-bolig, sykehus etc for å oppfylle læreplanen. Holder ikke å ha all praksis på sykehjem. Anonymkode: 5227c...007
Akay Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Realkompetansevurdering er fullstendig irrelevant ift praksiskandidat. TS må også huske at hun trenger praksis i PU-bolig, sykehus etc for å oppfylle læreplanen. Holder ikke å ha all praksis på sykehjem. Anonymkode: 5227c...007 Ok! Da tok jeg feil. Min samboer tok hvertfall barn & ungdom fagbrev via voksenopplæringen og skulle egentlig hatt 4 eller 5 års praksis men på bakgrunn av at hun tok em realkompetansevurdering så fikk hun dette etter ca 3 år om jeg ikke husker helt feil men er en 6-7 år siden så kan være noe av husken min er feil.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. Realkompetansevurdering er fullstendig irrelevant ift praksiskandidat. TS må også huske at hun trenger praksis i PU-bolig, sykehus etc for å oppfylle læreplanen. Holder ikke å ha all praksis på sykehjem. Anonymkode: 5227c...007 Dette stemmer ikke. Anonymkode: 39e03...03e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #11 Skrevet 10. desember 2018 På 28.10.2016 den 9.56, AnonymBruker skrev: Ja jeg lurer på om jeg kan få senket kravene. Det fant jeg nå ut at jeg hadde rett på Siden jeg har generell studiekompetanse. Selvom det ikke er noe relevant i forhold til å bli helsefagarbeider at jeg har det. Anonymkode: f1ead...484 Ikke sikkert du ser dette nå, men fikk du redusert tiden uten å ha gått helse og sosialfag? Håper å kunne gjøre det samme Anonymkode: d9b5b...1c8
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2018 #12 Skrevet 10. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke sikkert du ser dette nå, men fikk du redusert tiden uten å ha gått helse og sosialfag? Håper å kunne gjøre det samme Anonymkode: d9b5b...1c8 Hva mener du med redusert tiden? Hvilken tid? Anonymkode: 39e03...03e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå