Gå til innhold

Overgang fra Vgs til UIO eller HIOA

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.Jeg går for tiden påbygging til generell studiekompetanse, neste år blir det et eller annet høgskole, muligens universitet på meg. Derfor lurer jeg på hva jeg kommer til å merke mest i denne overgangen? Hva er det som ikke vi har på vgs som jeg kommer til møte mye av på høgskole og universitet? Hva er forskjellen?

Takk på forhånd :)

Anonymkode: ac071...027

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har som oftest ikke prøver underveis, du blir ikke fulgt opp på samme måte, det er forventet at du skal være voksen og ta ansvar for deg selv under studiet, man må oppsøke informasjon og får den som oftest ikke "gratis" ved at de forteller deg alt du trenger å vite mens du er på skolen, det er vanskeligere å få toppkarakterer fordi fagene er mye tyngre og det er mye mer du må lære pr semester og du må ha mye mer selvdisiplin. 

Anonymkode: b73d2...d3c

Gjest earlgrey
Skrevet

Du går fra en 8-16 hverdag til en hverdag med kanskje 2-4 timer om dagen, og gjerne en fridag i uka (iallefall på høyskolen). Det forventes altså at du skal lese og studere myyyye mer på egenhånd :) jeg vet ikke hvordan det er på uio, men har inntrykk av at det for det meste er forelesninger der. På høyskolen er det ofte gruppearbeid, noen innleveringer og mindre klasser. Jeg går på hioa i en klasse på ca. 50 stk., og vi er på en måte som en klasse på vgs. Vi har endel gruppearbeid sammen og en del forelesninger. På universitetet er det ofte 200 stk på forelesning, og man har mye mer ansvar for egen læring enn på vgs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...