Gjest TGI Skrevet 27. oktober 2016 #1 Skrevet 27. oktober 2016 Utvikler ikke katter stedsansen ved at selv på en måte bygger den opp? Vil en katt ha en vell utvikla stedsans dersom den hele livet har vært inn og skal ut første gang? Har ikke særlig greier med katter og stedsans annet en at de får dette ved 6-7 måneders alder så tenkte jeg bare skulle spørre selv om det var nok et rart spørsmål.
Lammelåret Skrevet 27. oktober 2016 #2 Skrevet 27. oktober 2016 Det handler ikke om å få stedssans, det er en omskriving. Det dreier seg om å utvikle duftkjertlene, slik at de kan sette igjen duftspor og dermed navigere etter/finne hjem. Det er gjerne utviklet ved seks måneders alder. 4
minsinn Skrevet 27. oktober 2016 #3 Skrevet 27. oktober 2016 Jeg har aldri tatt noen sjanse på at de kattene jeg har hatt automatisk klarer å finne hjem etter at de har flyttet både til meg, og sammen med meg. Jeg har derfor vært ute med dem de første gangene, til jeg ser at de blir trygge i det nye nærmiljøet sitt. Etter det har jeg tatt en periode der de kun får lov til å gå ut når jeg selv er hjemme, og kan berge de inn hvis de havner i trøbbel, og sånn at jeg kan følge litt med dem. Så etter hvert, når jeg vet at de er trygge i nærmiljøet, og at de finner hjem på egen hånd, så får de lov til å være ute når de selv vil. De to jeg bor sammen med nå, mor og datter på hhv. 10 og 8 år, har flyttet med meg to ganger. Begge gangene har jeg fulgt denne framgangsmåten. Nå gjør de som de vil, men de har blitt noen skikkelige mammadalter, så de er aldri ute mer enn 1-2 timer før de henger på stuevinduet og vil inn igjen 2
Gjest TGI Skrevet 27. oktober 2016 #4 Skrevet 27. oktober 2016 Den første måneden da jeg fikk katten var han inne men ettersom katten var vant med å ha dører oppe hos forrige eierne lot jeg han gå ut under oppsyn selvfølgelig. Hentet han flere ganger fra trær da det er favoritt plassen :3, men nå ser jeg at han er mye tøffere og jeg trenger bare å ha døren oppe og følge med av og til fordi han er alltid rundt boligen eller ved inngangsdøren. Er ei 4 måneder gammel katt 5 måneder den 17.
EvaLena Skrevet 27. oktober 2016 #5 Skrevet 27. oktober 2016 Katta mi gikk ut allerede 5 uker gammel, gikk bare i hagen sammen med meg. Etter noen få uker så ble hun mer nysgjerrig og gikk lengre unna. Hun er idag 7 år og kommer hjem så og si hver dag. Hun tar seg riktignok en ferie på 5 dager ett par ganger om sommeren og da aner jeg virkelig ikke hvor og hva hun driver med. Hun kom iallefall hjem helt fra hun var veldig liten.
Gjest TGI Skrevet 27. oktober 2016 #6 Skrevet 27. oktober 2016 Det jeg bekymrer meg aller mest over når jeg slipper katten ut er nabokatter, derfor tør jeg ikke å slippe tak helt enda og vil vente med dette før han er 6 måneder minst.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #7 Skrevet 27. oktober 2016 22 minutter siden, EvaLena skrev: Katta mi gikk ut allerede 5 uker gammel, gikk bare i hagen sammen med meg. Etter noen få uker så ble hun mer nysgjerrig og gikk lengre unna. Hun er idag 7 år og kommer hjem så og si hver dag. Hun tar seg riktignok en ferie på 5 dager ett par ganger om sommeren og da aner jeg virkelig ikke hvor og hva hun driver med. Hun kom iallefall hjem helt fra hun var veldig liten. Hørtes latterlig uforsiktig ut. Anonymkode: 434ff...75f 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #8 Skrevet 27. oktober 2016 Jeg må innrømme at jeg stusser litt på disse rådene om å holde katten inne i 8-10-12 måneder. Jeg synes også det høres rart ut at en katt som aldri har vært utenfor husets vegger (evt kanskje bare litt i bånd) plutselig skal klare å navigere og fungere ute i den store verden etter nesten et år. Kattemor holder jo ikke katteungene innestengt i et hus i et år. Men hun holder dem under oppsyn (dog ikke så lenge som 8-10 måneder). Så jeg tenker at det er lurt at kattungene får gå ut når de er små, slik at de kan lære omverden og kjenne, og ikke minst også utvikle kroppskontroll, lære seg lyder og lukter, hvordan verden fungerer. Men at man da selvsagt er med dem ut når de er små, og tar dem med seg inn igjen når man går inn. Først bare noen minutter ute, og så gradvis lenger og at man gradvis kan la dem være mer selvstendig. Det synes jeg virker som en mer naturlig måte å gjøre det på enn å holde dem inne i nesten et år før de får oppleve verden utenfor. Anonymkode: dd636...1b6 1
EvaLena Skrevet 28. oktober 2016 #9 Skrevet 28. oktober 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hørtes latterlig uforsiktig ut. Anonymkode: 434ff...75f Det skal du få lov å mene, men hva med katter som blir født ute? Skjermes de fra å ferdes rundt av kattemor? Å holde katter innendørs i månedsvis er bare tull. Jeg trur katter blir mere sikker på å ferdes ute jo tidligere det skjer. Fantes mange katter der vi bor da vi fikk denne katten. Enden på visa er st katta mi har blitt sjefen i gata og jager alle andre katter av gården + hos ene naboen vår. 1
Gjest TGI Skrevet 28. oktober 2016 #10 Skrevet 28. oktober 2016 Den første måneden jeg fikk katten var han kun inne for å venne seg til boligen og meg. Så når jeg så at han ble mer vant så tok jeg han ut med døren oppe slik at muligheten for å løpe inn var der, var først noen minutter ute og inn og etter hvert så var det 1 time. Klarer ikke helt tanken på å slippe en 5 måneder gammel katt ut uten oppsyn, jeg må følge med slik at jeg kan gripe inn dersom en annen katt er i nærheten eller at katten løper opp i trær. Jeg kommer ikke til å slippe katten av syne før den er fylt 7 måneder gammel da jeg nå har fått vite at dette blir både utviklet og bygget opp ved 6 måneders alder.
Wenda Skrevet 28. oktober 2016 #11 Skrevet 28. oktober 2016 23 timer siden, Lammelåret skrev: Det handler ikke om å få stedssans, det er en omskriving. Det dreier seg om å utvikle duftkjertlene, slik at de kan sette igjen duftspor og dermed navigere etter/finne hjem. Det er gjerne utviklet ved seks måneders alder. Tror ikke det bare handler om det. Hva med kattene som har blitt satt i bur og fraktet til en annen kant av landet, men likevel funnet veien hele veien til sitt forrige hjem?
Tvist Skrevet 28. oktober 2016 #12 Skrevet 28. oktober 2016 2 timer siden, EvaLena skrev: Det skal du få lov å mene, men hva med katter som blir født ute? Skjermes de fra å ferdes rundt av kattemor? Å holde katter innendørs i månedsvis er bare tull. Jeg trur katter blir mere sikker på å ferdes ute jo tidligere det skjer. Fantes mange katter der vi bor da vi fikk denne katten. Enden på visa er st katta mi har blitt sjefen i gata og jager alle andre katter av gården + hos ene naboen vår. Når det gjelder katter som blir ført ute, dør en stor andel av dem som kattunger. Mye pga sykdom og lite næring, men også pga de mange farene som lurer for små katter. De har ikke samme oversikt som voksne katter og blir lettere påkjørt eller de kan bli jaget bort av store katter og aldri finne veien tilbake (og dermed sulte i hel). De kan også bli angrepet av rovdyr, falle ned i hull, sette seg fast etc. Det er ikke feil å være sammen ute med katten, men den bør aldri være ute alene før den er kastrert og ID-merket, og har blitt kjent i nabolaget. 8-12 mnd alder blir anbefalt av alle som har peiling (dyrlege, dyrebeskyttelsen etc). Hvordan katter lever "naturlig" , er ikke det som er best for katten, hjemløse, forvillede katter lever korte liv. 2
Lammelåret Skrevet 28. oktober 2016 #13 Skrevet 28. oktober 2016 4 timer siden, Wenda skrev: Tror ikke det bare handler om det. Hva med kattene som har blitt satt i bur og fraktet til en annen kant av landet, men likevel funnet veien hele veien til sitt forrige hjem? Aner ikke. Det er et mysterium!
Wenda Skrevet 28. oktober 2016 #14 Skrevet 28. oktober 2016 11 minutter siden, Lammelåret skrev: Aner ikke. Det er et mysterium! Ja jeg er enig i at det er et mysterium Når jeg var liten så flyttet vi til en gård nord-øst for Oslo. De som bodde der før oss flyttet til Stavanger og tok med seg katten også. I ettertid så fikk vi vite at katten ble satt i et bur, plassert i bagasjerommet og kom ikke ut før de var fremme i det nye huset. Ca 4 mnd etter at vi flyttet inn så fikk vi en katt på besøk. Ringte nummeret på halsbåndet og kom til de gamle eierene av gården. Katten hadde stukket av et par uker etter at de hadde flyttet inn dit Helt utrolig at den hadde funnet veien hele veien tilbake til sitt gamle hjem. Den endte forsåvidt med å bli boende hos oss etter avtale med eieren, for hun var svært mager og medtatt når hun kom hit, og eieren fryktet at dersom hun kunne gjøre noe så drastisk en gang så er sjansen stor for at hun gjør det igjen 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #15 Skrevet 28. oktober 2016 7 timer siden, Tvist skrev: Når det gjelder katter som blir ført ute, dør en stor andel av dem som kattunger. Mye pga sykdom og lite næring, men også pga de mange farene som lurer for små katter. De har ikke samme oversikt som voksne katter og blir lettere påkjørt eller de kan bli jaget bort av store katter og aldri finne veien tilbake (og dermed sulte i hel). De kan også bli angrepet av rovdyr, falle ned i hull, sette seg fast etc. Det er ikke feil å være sammen ute med katten, men den bør aldri være ute alene før den er kastrert og ID-merket, og har blitt kjent i nabolaget. 8-12 mnd alder blir anbefalt av alle som har peiling (dyrlege, dyrebeskyttelsen etc). Hvordan katter lever "naturlig" , er ikke det som er best for katten, hjemløse, forvillede katter lever korte liv. AMEN ! Jeg er såååååå lei av amøbe argumenteringen "katter lever naturlig ".De som mener det , dreper katter og er mordere som burde vært sperret inne. Jeg tar katter som er altfor unge til å gå ute, de som er ukastrerte osv. Til dere katte mishandlere- ser jeg din katt pjuskete og mishandlet rennende ute - dere vil aldri se katten igjen. Anonymkode: 3ad46...b02
MissPierce Skrevet 29. oktober 2016 #16 Skrevet 29. oktober 2016 På 28.10.2016 den 13.19, Tvist skrev: Når det gjelder katter som blir ført ute, dør en stor andel av dem som kattunger. Mye pga sykdom og lite næring, men også pga de mange farene som lurer for små katter. De har ikke samme oversikt som voksne katter og blir lettere påkjørt eller de kan bli jaget bort av store katter og aldri finne veien tilbake (og dermed sulte i hel). De kan også bli angrepet av rovdyr, falle ned i hull, sette seg fast etc. Det er ikke feil å være sammen ute med katten, men den bør aldri være ute alene før den er kastrert og ID-merket, og har blitt kjent i nabolaget. 8-12 mnd alder blir anbefalt av alle som har peiling (dyrlege, dyrebeskyttelsen etc). Hvordan katter lever "naturlig" , er ikke det som er best for katten, hjemløse, forvillede katter lever korte liv. Helt enig! ! Kattunger klarer ikke å forsvare seg mot voksne katter heller. Noe som kan ende veldig stygt for katten 😢 Kattunger som er kastrert og holdes inne til de er 8-12 mnd vil heller som oftest ikke vandre så langt fra hjemmet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå