Gå til innhold

Stakkars den 7 år gamle gutten på sfo i Alta

Anbefalte innlegg

Gjest Carina Maria
Skrevet

mange foreldre sender barna sine på sfo og sfo skal være trygt og godt sted. 

i går på nyhetene ble det sagt at en 7 år gammel ble kledd av naken og holdt opp ned av andre elever. stakkars barn og tenk så ydmykende for gutten :( 

hvor var dem voksne på den sfo? dem ansatte på sfo skal gjøre at barna har det trygt og godt etter skoletid. har dem ikke rutiner på sfo for og fange opp mobbing? jeg lurer på om dem har noen rutiner for og fange opp mobbing. dem på sfo har elevene før og etter skolen og da burde noen voksne ha sett hva som skjedde for og stoppe det. 

hva med foreldrene til dem som gjorde det. jeg håper foreldrene til den 7 år gamle gutten anmelder dette og melder i fra til barne vernet. skolen må få bedre rutiner på den sfo hvor 7 åringen gikk. 

jeg vet at på noen sfo er ikke dem voksne ute sammen med barna når dem er ute og leker i skole gården. det skremmer meg. som foreldre ville jeg ikke ha følt meg trygg. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Baremenneske
Skrevet

Har mange av de samme tankene som deg om det! Lurt på hvor i all verden de voksne har vært når sånt noe skjer!!  Kanskje på tide at enkelte som jobber med barn (og enkelte andre voksne) setter fra seg kaffekoppen og klarer stenge av sladra litt, og istedet følger litt med på barna?!  Mener ikke at alle er like altså, men enkelte burde vært litt mer "til stede"! Vet om fler tilfeller med mobbing hvor voksne "ikke har sett"...  - kanskje ikke riktig så alvorlige som dette tilfellet,men likevel!! 

Skrevet

Mobbing er ikke bra, og absolutt noe som må slås ned på. Når selvfølgelighetene nå er unnagjort vil jeg samtidig advare mot at man skal følge med på barna og hva de gjør til en hver tid. Jeg tror barn har godt av å få leke uten voksne rundt seg, klatre i trær uten hysteriske "tanter" og bygge hytte i skogen. Så nei, jeg synes ikke barn skal vokse opp med voksne til stede til enhver tid. 

• Liker 1
Skrevet

Nå skal jeg ikke hoppe i konklusjoner, men jeg har en misstanke om at de voksne ofte vet hva som foregår, men gjør lite for å stoppe det. Er mye som må ha skjedd før det går så langt. 

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, herzeleid skrev:

Mobbing er ikke bra, og absolutt noe som må slås ned på. Når selvfølgelighetene nå er unnagjort vil jeg samtidig advare mot at man skal følge med på barna og hva de gjør til en hver tid. Jeg tror barn har godt av å få leke uten voksne rundt seg, klatre i trær uten hysteriske "tanter" og bygge hytte i skogen. Så nei, jeg synes ikke barn skal vokse opp med voksne til stede til enhver tid. 

Nei, men det burde være flere voksne ute. Jeg var selv vitne til en situasjon, og varslet en ansatt. Her i området, er det også flere skoler, og var selv vitne til at en hel masse ungdommer samlet seg utenfor skolen, så mange at man skjønte at noe var i ferd med å skje. Så så man at det var en gutt som var i ferd med å få juling. Nå kom det noen ansatte til unnsetning der og da, man kan lure på hva som hadde skjedd om personalet ikke hadde kommet i tide. Jeg prøvde å forklare hva jeg hadde sett, men ble avvist faktisk. Og da lurer man på hvor alvorlig de egentlig tar vold og mobbing i skolen. Ikke minnst å plukke opp barn som plager andre, eller blir plaget. 

Skrevet
22 timer siden, Baremenneske skrev:

Har mange av de samme tankene som deg om det! Lurt på hvor i all verden de voksne har vært når sånt noe skjer!!  Kanskje på tide at enkelte som jobber med barn (og enkelte andre voksne) setter fra seg kaffekoppen og klarer stenge av sladra litt, og istedet følger litt med på barna?!  Mener ikke at alle er like altså, men enkelte burde vært litt mer "til stede"! Vet om fler tilfeller med mobbing hvor voksne "ikke har sett"...  - kanskje ikke riktig så alvorlige som dette tilfellet,men likevel!! 

Vet også om tilfeller der lærerne heller skylder på de som blir mobbet. 

Skrevet (endret)

Jeg tenker det er vanskelig å svare på uten å vite noe om hvordan skolegården er utformet, hvor stor voksentetthet de har på SFO og rutiner.

Så vidt jeg leste var det en utevakt tilstede, men det sier seg selv at det er enkelte skolegårder hvor uteområdet går rundt hele skolebygningen. Det er ikke sikkert man kan ha alle barn i sikte til enhver tid, jeg vet at det ikke ville være mulig på den skolen hvor jeg jobber i alle fall, uansett om man hadde hatt utevakter på hver side av bygget. Jeg tror også barn har godt av å få leke og være i aktivitet uten voksne som overvåker til enhver tid, så lenge barna selv er trygge på det, voksne er i nærheten og barna vet hvor de voksne befinner seg hvis de skulle ha behov for hjelp til noe.

Det er stor forskjell på voksentetthet på SFO'ene rundt omkring, da det ikke er lovpålagt en minstebemanning. Det er anbefalt, men ikke lovpålagt at det skal være max 15 barn pr voksen i kommunen hvor jeg jobber. De fleste SFO'er jeg kjenner til har mellom 10-15 barn pr voksen. Økonomien tilsier som oftest ikke en tettere bemanning enn dette, og i de tilfellene hvor man har enkeltbarn som trenger 1-1 oppfølging betyr det at man har enda lavere voksentetthet totalt sett på de andre barna (man får noe kommunal støtte for barn med spesielle behov, men det er langt mindre enn hva det faktisk koster med en person ansatt for kun 1 barn).

Så jeg tenker at fokuset her må være at gutten har vært utsatt for en voldshandling, av elever på so0m ikke gikk på SFO (og var eldre). Og at dette er totalt uakseptabelt. SFO/ skolen kan også kritiseres for måten de tok kontakt med foresatte på (selv om det har framkommet at de ringte mor, og så i tillegg sendte sms til far), men å komme med kommentarer om at "voksne på SFO må sette ned kaffekoppen" eller "være mer tilstede" er unødvendig. For her vet vi ingenting om hvordan de ansatte jobber, og det er særdeles mulig at det er en gjeng med veldig dyktige ansatte, som gjør så godt de kan utfra stramme økonomiske rammer.

Jeg leser også i nyhetssaken at faren kommenterer at sønnen hadde det fint, men ikke skulle på SFO dagen etter hendelsen. Faren sier også at sønnen ikke helt skjønner hvorfor han ikke skal på SFO og er sur på foreldrene for dette. Det høres ut som en gutt som egentlig føler seg trygg på skolen/ SFO, men som har opplevd en enkelthendelse som ikke er akseptabel.

Endret av Siri_H
Skrevet

For lite voksne alle steder. Hva om arbeidsledige eller friskere uføre eller eldre kunne fått deltatt som vakter? Noen timer pr dag. Gått med vest og snakket med barna. Dette er vinnvinn. De kommer seg opp om morgen og bidrar til samfunnet. Barna blir sett og hørt. La 4-5 arbeidsledige, friskere uføre og eldre få jobbe i skoler, bhg og sfo 3-4 timer pr dag. Eller 1-2 dager i uken for de som er sykest ufør. Jeg tror livskvaliteten ville øket. Alle instanser trenger flere folk!

Anonymkode: 0e328...e51

Skrevet

4-5 pr skole og barnehage 😊

Skrevet
18 minutter siden, Mari Y skrev:

Nå skal jeg ikke hoppe i konklusjoner, men jeg har en misstanke om at de voksne ofte vet hva som foregår, men gjør lite for å stoppe det. Er mye som må ha skjedd før det går så langt. 

Her var det elever som ikke gikk på SFO, så det er nok ikke nødvendigvis slik at noen av de SFO ansatte har visst det før. Mulig at skolens andre ansatte (lærere osv) har visst det.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For lite voksne alle steder. Hva om arbeidsledige eller friskere uføre eller eldre kunne fått deltatt som vakter? Noen timer pr dag. Gått med vest og snakket med barna. Dette er vinnvinn. De kommer seg opp om morgen og bidrar til samfunnet. Barna blir sett og hørt. La 4-5 arbeidsledige, friskere uføre og eldre få jobbe i skoler, bhg og sfo 3-4 timer pr dag. Eller 1-2 dager i uken for de som er sykest ufør. Jeg tror livskvaliteten ville øket. Alle instanser trenger flere folk!

Det hadde vært en kjempeidé, som SFO leder selv synes jeg det hadde vært helt topp å få til noe sånn!

Skrevet

Mine barn gikk på SFO. Og jeg reagerte på at det av og til var for lite ansatte der. De gangene barna var ute var det en ansatt som var ute sammen dem. Og da var alle barna på 1. - 4.trinn ute. Men på andre skoler er det flere ansatte på SFO.

Det hendte av og til at jeg reagerte på at de ansatte satt rundt et bord og drakk kaffe og pratet om ettermiddagene da jeg hentet barna mine. Og det sa også mine barn mange ganger. De sa at de voksne bare sitter og drikker kaffe og prater. Og de leker sjelden med oss. Min yngste datter mistrivdes da hun gikk på SFO. Og vi valgte å ta henne ut da hun begynte i 3. klasse.

Flere ansatte på SFO er viktig. Hvorfor gjorde ikke utevakten noe? Hun burde vel ha sett at noe foregikk?

Hvis jeg hadde vært foreldrene til denne gutten ville jeg ikke ha sendt ham tilbake til SFO før ting er ryddet opp i.

Denne voldshandlingen ble utført av eldre elever. Og det er så ille som det går an å få bli.

Hvis noe liknende hadde skjedd noen av mine barn ville jeg ha anmeldt hendelsesforløpet til politi og barnevern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...