Gå til innhold

Hvordan lager du iskaffe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier hvordan lager du iskaffe?

Jeg syntes det er noe lite stas over kaldbrygget kaffe og om man varmbrygger og kjøler ned for raskt blir det gjerne litt bittert. Og gammel varm kaffe er ufresht. Hvordan løse dette og lage best mulig iskaffe hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at kaffen må kjøles ned så raskt som mulig for å unngå mest mulig bitterhet. Espresso has direkte i en shaker med is og ristes iskald på tre sekunder. Ellers så varmbrygger jeg over isbiter i en Kalita. Jeg bruker også bittegranne sukker i form av hjemmelaget sukkerlake for å ta brodden av bitterheten. Iskaffe vil alltid være litt bitter, så det er helt greit å dempe det med sukker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har i fløte og setter kaffen i kjøleskapet. Er ingen ekspert, men fløte er litt søtt og de gangene jeg ikke drikker et helt krus har jeg iskaffe dagen etter. Den er like god og om ikke bedre.Har alltid et dryss med ekte kanel i kaffen.

Endret av Atea
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det er riktig eller noe, men jeg har to metoder. Den første går ut på å ha to-tre espressoshots i glasset, så isbiter og så bare heller jeg på melk. Eller så har jeg prøvd å lage kaffe-isbiter og bare putte dem i et glass med melk. Så lar jeg det stå litt og smelte. Liker best når den står noen min uansett.

Har prøvd de der iskaffeposene også. De var helt ok, men ganske søte og man burde vel bruke dobbelt så mye pulver som man egentlig skulle.

Skrevet

$_1.JPG

En sånn, 3 dl melk og en dæsj vaniljeis. Bland med stavmikser og strø kanskje litt cappuccinodryss på toppen. Men den er god uten også.

71570_Cappuccino_Dryss_1.jpg

Anonymkode: fb709...458

Skrevet

Jeg lager en kanne espresso og har kaffen over i en shaker. Som regel er det da for mye varm espresso til å kunne riste den kald med isbiter med en gang, så jeg setter shakeren ned i et vannbad med kaldt vann først. Så ristes den med isbiter melk og sukker, eventuelt også med italiensk vaniljeis. 

Skrevet

Tar litt brunt sukker i mens kaffen (espresso) er varm. Så rett over i shaker med et par isbiter i. Når isbitene er smeltet, er iskaffen klar! 

Gjest Overrasket
Skrevet

Enten espresso og fløte over isbiter, eller malt kaffe og kaldt vann i en bistrokanne i kjøpeskapet over natten. 

Skrevet

2/3 lettmelk og 1/3 sterk nedkjølt vanlig traktekaffe, et par ts oboy og isbiter. 

Skrevet

Koker en kanne ekstra sterk kaffe og heller det over i isterningposer og fryser de. Så tar jeg isbitene i et glass med melk

Anonymkode: 49dae...ba8

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Halv kopp med kokende vann. 3 ss sukker. og en teskje espresso instant kaffe.

Halvliters glass med 6 isbiter i som knuses med stavmikseren.

Når sukkeret er blandet med det varme vannet, så har jeg den blandingen over i det andre glasset og tilsetter iskald lettmelk til glasset er nesten fullt med stavmikseren i. Så kjøres hele greia med stavmikser en stund. tar ut mikseren og tilsetter noen flere isbiter.

Om man vil ha sterkere smak, så kan man lage isbiter av espressokaffen, men den skal jo være kald og lett og drikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...