Gå til innhold

2år mellom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å prøve få nr2 ,slik at det blir 2 år mellom ungene. Nr1 er veldig mammadalt og aktiv. Pga jobb må det enten bli nå eller slik at det blor 4 år mellom dem.Erfaringer med 2år mellom?

Anonymkode: 25350...06c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har barn med to års mellomrom, nr 2 kom litt fortere enn planlagt, men du verden for en glede mine to har hatt av hverandre. Jeg har en gutt og en jente, og tross av dette har de alltid lekt godt sammen og har som sagt hatt mye glede av hverandre både i hverdagen, på ferier osv. 

Minuset er at man får to bleiebarn, men dette var jeg forberedt på, og eldstemann sluttet ganske kjapt med bleier etter yngstemann ble født. Siden eldstemann var såpass liten når yngstemann ble født var vi veldig bevisst på dette, pappa tok yngstemann når han kom fra jobb, og da fikk jeg litt alenetid med eldstemann. Vi hadde også trillepike som kom en dag i uken og trillet babyen mens eldstemann fikk mer fokus. Det har i grunnen vært lite tegn til sjalusi siden eldstemann fikk mye tid med hver av oss foreldre og det gikk forbausende bra. 

Tror faktisk jeg hadde gjort det samme igjen med tanke på å få to så tette. 

Anonymkode: ec087...f27

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å prøve få nr2 ,slik at det blir 2 år mellom ungene. Nr1 er veldig mammadalt og aktiv. Pga jobb må det enten bli nå eller slik at det blor 4 år mellom dem.Erfaringer med 2år mellom?

Anonymkode: 25350...06c

Takler du om du får tvillinger når du har en toåring fra før?

Anonymkode: 60925...23b

Skrevet

Vi har 20 mnd mellom våre. Det er helt ypperlig. Hadde jo to bleiebarn en periode, men det gikk jo fint. Det er jo ikke bleieskiftinga som er slitsomt, egentlig. Hadde også to sprinkelsenger, og søskenvogn. Søskenvogna kunne vi nesten ha droppet, for eldstemann sluttet i praksis med vogn da minsten ble født. Men grei å ha innimellom, da.

Opp igjennom har de lekt utrolig fint sammen. Nesten ikke krangling (bare litt om togbanen en periode; minste ålte seg rundt på magen og raserte like fort som eldste bygget, til stor frustrasjon)

Nå er de skolebarn, og det er helt genialt at de går på samme skole og har samme timeplan. De går sammen både til og fra.

Det er helt supert at de er på samme nivå i livet, og har de samme interessene. I år var i vi i Legoland, og begge syntes det var topp. Er det for stor aldersforskjell, blir jo fort enten den ene for liten eller den andre for stor til hvilken som helst aktivitet man finner på. Tenk å ha med en oppspilt 8-åring og en sur og mutt 14-åring som synes alt er barnslig. 

Det eneste som har vært litt utfordrende, er at minsten er svært lærenem og skoleflink, og egentlig har passert den eldste i enkelte fag. Det er ganske vondt for den eldste, og fører til knekt selvtillit.

Skrevet

Vi har tre barn, det er nesten akkurat 2 år mellom nr 1 og 2 og 2 år 5 mnd mellom nr 2 og 3. Syns avstanden er ypperlig siden barna er "små samtidig". Ganske let tå finne aktiviteter som passer fint for alle, og de hsr mye selskap i hverandre. Noen ganger er det utfordrende siden alle fremdeles trenger hjelp med veldig mye, men nå som eldste er blitt 4,5 år så hjelper det veldig siden hun er mye mer selvstendig.

Skrevet

Ville heller valgt 4 år mellom enn 2 år mellom hvis jeg måtte velge. Det er fordi en 2-åring fortsatt er veldig avhengig av foreldrene, og jeg tror ikke jeg ville følt at jeg strakk helt til hvis jeg samtidig skulle tatt meg av en baby. Vi har 3 år mellom og det fungerte veldig bra. Tror 4 år mellom ville vært enda enklere. Når de er 3-4 år så takler de overgangen med å få søsken mye bedre, og de klarer det meste selv.

Anonymkode: 3b2ff...6f6

Skrevet

Vi har tre barn og det er omtrent 2 år mellom hver av dem. Det har fungert utmerket for oss i allefall. Aldri opplevd søskensjalusi, og de er så tett i alder at de har stor glede av hverandre, leker sammen og det er enkelt å finne aktiviteter som passer for alle. Aldersforskjellen er likevel såpass stor at det yngste barnet sover godt om natten, spiser selv osv slik at man ikke føler man har to ganske krevende barn samtidig. To bleiebarn er kanskje ett av få minus, men til gjengjeld blir man jo fort ferdig med å ha bleiebarn i stedet for å dra det ut i evigheter. 

Skrevet

2 år mellom her og,  og er veldig fornøyd med det.  

Anonymkode: ad125...8d1

Skrevet

2 jenter med 2 år mellom. De går sammen i barnehagen og leker med de samme lekene. Vi synes det er helt perfekt.

Anonymkode: 8831e...786

Skrevet

Vi har 2 år mellom våre. Jeg syns det har vært veldig utfordrende, spesielt de to første årene. 

Men nå går det bedre og de har mye glede av hverandre. 

Anonymkode: 1038e...c20

Skrevet

Vi har også akkurat to år mellom våre, en gutt og en jente. Nå er de 2 og 4, og jeg synes fortsatt det er ganske slitsomt :sjenert: De krangler utrolig mye, det har aldri vært noe søskensjalusi som vi har merket, men de nærmest elsker å gå oppi hverandre og terge hverandre konstant... Hvis en av dem er borte, for eksempel hos besteforeldrene, er det en drøm å ha den andre alene hjemme. Er begge to hjemme derimot (eller ute, eller hvor som helst, bare de er sammen...) blir det uhorvelige mengder skrik og hyling hele tiden.

Det positive er at det er lett å finne på aktiviteter sammen som begge liker- og selvsagt kan de jo også leke fint sammen siden de liker å leke med mange av de samme tingene. Det er bare det at leken kulminerer i krangel omtrent hvert tiende minutt som blir temmelig slitsomt for oss foreldre. Men nå er begge våre barn veldig temperamentsfulle og hissige typer, ting hadde nok vært en del enklere hvis iallfall én av dem hadde vært litt mer føyelig :hoho: 

Anonymkode: e7950...cc1

Skrevet

Vi har to år mellom, og har aldri angret på det. Jeg har aldri følt at jeg ikke har strukket til. Men det er klart det er nok mer slitsomt med to ganske tette, så jeg tror for foreldrenes del at det er mer behagelig med større aldersforskjell. Vi har slitt en del med søvn, i lange perioder med begge to samtidig, også utover babyperioden, pga. mye sykdom hos begge. Og det hadde vi nok sluppet med større aldersforskjell, dvs. at eldstemann da hadde vært ferdig med så mye sykdom og dårlig soving når yngstemann hadde blitt født, om det f.eks. var fire år mellom.

Men, de har enorm glede av hverandre nå når de 4,5 og 2,5, og det har de hatt lenge. Det kan de jo absolutt ha med større aldersforskjell også, men jeg ser at de allerede har mye samme interesser og form for humor, og lillebror glir veldig naturlig inn i leken med storebrors venner. Dette fordi et mindre søsken nok strekker seg mer når storebroren ikke er så veldig mye eldre. Så jeg har nesten bare positivt å si om det. Men ja, litt slitsomt også, dersom man får to barn som sliter med søvn.

Skrevet

Vi har to år mellom våre yngste og det er fint, men hektisk. Nå har vi en som er 3 år eldre også, da, så det blir kanskje litt annerledes.. Det mest slitsomme har igrunnen vært nettene. Hun på to sov fortsatt ikke natta gjennom da yngstemann ble født, og minstemann hade nok en del magesmerter og sov derfor veldig lite i starten. Da var det heftig. Fortsatt er nettene litt urolige, men det går bedre. Det kan også være litt slitsomt å ha med alle på butikken eller i byen, men det går stadig bedre. Vi har hele tida tenkt at de to første årene blir de mest strevsomme, og nå er vi nesten "i mål". Jeg personlig synes det var lettere med tre år mellom, men det kan også være fordi vi da "bare" hadde to. Det er jo også litt avhengig av livssituasjonen ellers og hvordan barna er...

Anonymkode: 84ea2...daa

Skrevet

Vi har to år mellom våre (+ tre måneder om man skal være veldig nøyaktig) og det fungerer foreløpig veldig fint for oss. Eldste kan bli litt frustrert av og til i takt med at den minste har blitt mer mobil, men gleden de har av hverandre veier opp, og ser bare for meg at den vil øke etter hvert som barna blir større. Litt slit må man jo regne med, men sånn er det nok uansett aldersforskjell. Kunne godt tenke meg samme aldersforskjell mellom nummer to og tre også.

Skrevet

Hvis det står mellom 2 år eller 4 års mellomrom, ville jeg ha valgt 4 år! Med mindre alderen din/deres er høy i forhold til å få flere barn, og du kanskje kjenner litt på tiden i forhold til det også.

Jeg har en datter på 4 år nå. Det er først nå vi føler oss klar for ett barn til. Skal sies at jenta vår er langt over gjennomsnittet aktiv. Tanken på henne i 2 års alderen og en baby gjør meg svimmel :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...