Gå til innhold

Fola, fola blakken i Kirken?

Anbefalte innlegg

Gjest Tvilende...
Skrevet

VG-nett idag så leser vi at i Fredrikstad så nektes et barnekor å synge Fola, fola blakken i kirken! :o

Et paradoks - hvordan tror kirken (Fredrikstad Menighetsråd) at folk vil søke til et slik sted???

Ønsker ikke kirken flere aktive "deltakere" da?

På denne måten så skjer hvertfall det motsatte :-( :-x

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det jo engang slik at det er prest og organist som tillater hhv tekst og melodier i kirken. Dette gjelder også for barn.

Dette må man godta, ingen kan tvinge frem hvilke sanger de vil på et sted der andre bestemmer.

Når det er sagt; jeg synes dette var snerpete, i all den grad det var en overvekt av kristne sanger. De er også inmonsekvent å ikke være like streng mht andre konserter med verslig innhold.

Skrevet

Synes det er helt forståelig at kirken nekter et barnekor å synge "Fola fola Blakken" jeg. Mer blasfemisk sang må man jo lete lenge etter.. :o

:riste:

Skrevet

Det er vel som de sier i artikkelen, at kirken faktisk ikke er helt det samme som Grieghallen...

Hvis sanger skal synges undre en gudstjeneste, så synges ikke sangene som en "prestasjon" man får ros for, men som et uttrykk til Guds ære.

Noen tolker det slik som at sangene MÅ handle om Gud, mens andre menighetsråd/prester tolker det friere og er litt mer kulturåpne enn dette (f.eks. slik at kulturen er en del av skaperverket og dermed hører hjemme i kirken som en slags livsbejaende handling).

Selv synes jeg nok det er en forskjell på en gudstjeneste/begravelse/vielse, og en konsert som ikke er en del av en kirkelig handling.

(Det er slett ikke alle steder man får ha "verdslig" musikk i begravelser for eksempel.)

Men jeg vet ikke helt om jeg ville synes det var greit at noen skulle holde en hel konsert i kirken som ikke hadde NOE som helst med det kristne budskap å gjøre. Men hvis disse barna har andre sanger på reportoaret også, så tror jeg ikke jeg ville brydd meg om to sanger som var klassiske, norske barnesanger nei...

Men problemet er ikke at Fola blakken er "slem", problemet er at den ikke handler om Gud... :ler:

Men jeg er sikker på at en oppegående teolog skulle klare å få selv Fola blakken til å fremstå som oppbyggelig nok. Både blakken og gutten er en del av det gode skaperverket, ikke sant? Man trenger bare litt velvilje...

Skrevet

La de små komme til meg, var det en kar som sa for endel år siden....Tydligvis har folk glemte det alt..

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes Fola, Fola Blakken er en helt grei sang til kirken. Men som Elle Melle sier:

det er en forskjell på en gudstjeneste/begravelse/vielse, og en konsert

Og en gudstjenetse har et mål, formål, mening eller hva man skal kalle det. Det bør alle forstå. Vi som ikke er kristne kan nesten ikke bestemme hvilket innhold det skal være i et religiøst rituale. Det må de få bestemme selv.

Jeg synes det er snevert, men forstår likevel begrunnelsen deres og det er noe som jeg kan respektere.

Skrevet

Jeg mente "konsert i kirkerommet" når jeg skrev konsert.

Slik som jeg oppfattet det var dette snakk om en konsert og ikke en gudstjeneste?

Hvis det er tilfellet, synes jeg rammene kan være litt mindre rigide.

At en gudstjeneste skal være "oppbyggelig" er selvsagt, men at en konsert i kirken ikke er "kristen" nok hvis ikke absolutt ALLE sangene er religiøse, den kjøper jeg ikke.

Skrevet

Så nå skal man altså ikke kunne synge barnesanger i kirken, og man skal betale inngangspenger for å gå på gudstjeneste.

Å så syter dem og klager for at flere og flere unge melder seg ut av statskirken..

Ser sammenhenger jah..

Skrevet

Ingen som har sagt at man skal betale inngangspenger for å gå på gudstjeneste.

Der er det bare media som har overdrevet en LITEN smule...

Det kommer aldri til å skje, for kirkens tilbud er gratis.

Det eneste man har problemer med er å drive byggene og lønne ansatte, på grunn av elendig kommuneøkonomi. Dessverre får ikke statskirken de pengene som trengs i større grad enn det skoler og andre institusjoner gjør det.

Mer elller mindre luftige forslag er bare en måte å trekke oppmerksomhet til saken på.

Sorry avsporingen, men jeg måtte bare påpeke at SÅ dum er man ikke, selv om man jobber i kirken.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tenkte selv på konsert i kirken. Jeg oppfattet det slik at det gjaldt en gudstjeneste da, men de sier ulike ting på ulike kanaler.

Men for å spore enda litt mere av, så synes jeg det også er forskjell på en kirkekonsert og annen konsert.

Gjest Valhalla
Skrevet

Hvorfor skal de absolutt synge fola fola blakken? Blir litt som å synge bæ bæ lille lam, totalt uinteresant.

Skrevet
Hvorfor skal de absolutt synge fola fola blakken? Blir litt som å synge bæ bæ lille lam, totalt uinteresant.

Ja, kunne ikke disse barna heller sunget noe med Satyricon. Det ville jo vært mye mer interessant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...