Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #1 Skrevet 23. november 2004 Som barn hørte jeg alltid at man ikke skal doble gjæren når man dobler oppskriften. Er dette sant?? Føler når jeg skal lage en skikkelig stor bolledeig f.eks. at jeg bare må doble den også hvis det skal bli rett liksom...
hilli Skrevet 23. november 2004 #2 Skrevet 23. november 2004 Det har jeg aldri tenkt over før. Jeg har tatt det som en selvfølge at alle ingredienser skal dobles. Det er mulig det er feil
Gjest gjest1 Skrevet 23. november 2004 #3 Skrevet 23. november 2004 Du trenger ikke doble gjæren, til dobbel bolledeig. Blir det for mye gjær vil det smake gjær av bollene.
Gjest Anonymous Skrevet 23. november 2004 #4 Skrevet 23. november 2004 Som barn hørte jeg alltid at man ikke skal doble gjæren når man dobler oppskriften. Er dette sant?? Føler når jeg skal lage en skikkelig stor bolledeig f.eks. at jeg bare må doble den også hvis det skal bli rett liksom... Noen regler jeg har lært meg: Vil du ha deigen til å heve seg fortere har du i mer gjær. Vil du ha deigen til å heve seg saktere har du i mer salt. Vil du ha deigen til å heve seg lenge har du i mye sukker (honning). Mengden gjær bestemmer hvor fort deigen hever, men det er nok ikke gitt at dobbelt så mye deig hever til dobbel størrelse på lik tid når en bruker dobbelt så mye gjær. Jeg bruker ofte lite gjær, men da må man heve lenge. Det smaker ofte bedre med lite gjær synes jeg. Krever lang hevetid med nedslåing (trykke ut luft) innimellom. Jeg passer også på å kna mye første gangen (25-30 min). Jeg synes du skal prøve deg frem en gang du ikke trenger å bake noe og har råd til å kaste deigen skulle det gå galt. Det er slik gode oppskrifter oppstår Prøv f.eks med 1/4 av deigen og 1/10 av gjæret. Jeg har ikke prøvet meg på søtbakst med lite gjær ennå, men skal før Jul.
Gjest Madam Felle Skrevet 23. november 2004 #5 Skrevet 23. november 2004 Jeg lærte en fin regel: opp til 1 kg hvetemel, 50 g gjær, fra 1-2 kg mel bruk 100g gjær.
hilli Skrevet 23. november 2004 #6 Skrevet 23. november 2004 Siden dere kan så mye om gjær har jeg et spørsmål. Jeg bakte boller med gjær for søt bakst som smakte annerledes enn de pleier, ikke bedre. Har dette noe med gjæren å gjøre, eller hadde jeg bare uflaks?
LilleBille Skrevet 23. november 2004 #7 Skrevet 23. november 2004 I sin tid lærte jeg hvis du dobler melmengde - legger du til 50% av gjærmengden.. (mao for å dobble mengden gjær - må du tredoble melmengden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå