AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #1 Skrevet 26. oktober 2016 Hei Hva mat har høyt kaloriinnhold? Jeg vil opp i vekt da jeg veier 42 kilo fordelt på 160 cm. Nei, jeg har hverken anoreksia eller bulimi, eller syk på andre måter. (Har tatt masse blodprøver hos lege hvor alle er tipp topp) Jeg har bare ekstrem forbrenning krysset med liten matlyst generelt. Så hva er enkelt å spise men med høyt kaloriinnhold? Jeg spiser alt Anonymkode: f69b5...393
Yme Skrevet 26. oktober 2016 #2 Skrevet 26. oktober 2016 All mat som inneholder fett, som for eksempel nøtter, ost, og frø. Nøtter er veldig lett å spise, så du kan jo knaske litt på sånne gjennom dagen. 1
rh1 Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 Mye ost, unngå "lettprodukter", kjør på med avocado på toppen av brødmat eller ha i salater med mye pasta:) prøv å spise flere måltider om du synes det er vanskelig å få i deg nok pr måltid. (Har selv slitt med å spise nok, men har fått til å komme meg opp på en sunn vekt siste året ) PS- kan godt hende det funker for deg med nøtter osv, men jeg personlig følte at jeg fikk i meg mye mindre da fordi jeg ble mett etter kanskje 5 stk, og der røyk matlysten til middag om en time liksom.. ville kanskje prøvd noe litt kaloritettere, evt slengt cashewnøtter på toppen av noe annen mat feks evt legge skivene dobbelt så du klarer å spise mer uten at du egentlig merker det. (Spis mat med en del fett (selvsagt helst sunt fett), for det er over dobbelt så kaloritett PR gram som proteiner og karbohydrater) 1
Yme Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 Ja, det var lurt! Sleng nøtter og frø og sånt, i alt du spiser. Mye ekstra kalorier som du ikke en gang merker at du spiser. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 Bestefaren min havnet på sykehus etter krigen, og siden han var ganske underernært ble han servert fløte i melkeglass for å fete ham opp. Det var effektivt. Jeg sier ikke at du bør gjøre akkurat det samme, men tenk på å øke fettinnholdet. Hvis du bruker ekstra lett melk, bytt til helmelk. Hvis du har melk i kaffen, bytt til fløte eller krem. Ha en stor smørklatt på potetene og i grøten som er kokt på helmelk. Bruk smør på brødskiver. Ha avokado, fete dressinger og pasta i salater. Spis mindre rå rotfrukter (gulrot, kålrot etc). Ved varmebehandling blir karbohydratene mer tilgjengelige, mens de i rå tilstand passerer ufordøyd. Drikk kalorier, i form av jus eller melk. Brus gir også kalorier, så om du har pleid å drikke brus, fortsett med det, men pass på at det ikke er lettbrus. Du bør også tenke om det er noe du liker og kan spise mye av. Hvis du ikke takler melkefett er ikke det måten å få i deg mer kalorier på. Hvis gulrot er en av de tingene du klarer å spise ubegrenset av, forsøk å spise med dipp. Anonymkode: 59121...b33
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #6 Skrevet 27. oktober 2016 Det er ingenting som heter ekstrem forbrenning når du er frisk. Høy forbrenning har man dersom man har ulike sykdommer som for eksempel høyt stoffskifte, og man kan også ha en slags følelse av høy forbrenning f.eks ved cøliaki siden tarmtottene forsvinner og dermed ikke tar opp næring, men akkurat det har ikke noe med forbrenningen og gjøre. Man kan også ha høy forbrenning dersom man har svært mye muskler. Jeg sier dette til deg fordi det kan hjelpe deg til å forstå at du kan ikke skylde på kroppen din for at du ikke går opp i vekt, for den har alle forutsetninger for å gå opp i vekt så lenge du får i deg de kaloriene du skal. Jeg er selv tynn, men normalvektig, men perioder der jeg er tynnere enn det jeg bør være (er i en sånn periode nå) pga en sykdom som gjør at jeg nesten ikke tåler noen typer mat, men det er faktisk ikke verre enn å ta seg sammen for å stabilisere vekten når den raser ned i de periodene de gjør det. Drikker også ofte næringsdrikker for å få i meg nok. For meg er det dessuten en motivasjon at legen er seriøs angående å legge meg inn på underernæring hvis jeg ikke klarer å opprettholde vekten min. For å holde vekten eller gå opp i vekt har jeg masse olje i salaten (1ss=77 kcal, så det blir mye), steker mat i mye fett (som bør være flytende fett som f.eks olivenolje eller rapsolje pga å ikke få høyt kolesterol), smører tykt på med smør på skiva, har på masse pålegg som inneholder litt kcal som f.eks italiensk salat og lignende, spise litt kjeks og sånn når jeg vil ha, spise desserter, spise ting som øker apetitt som f.eks chili, drikke smoothie med yoghurt i stedet for juice. Anonymkode: fdd0d...9b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå