Gå til innhold

Laminatgulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det stor forskjell på kvaliteten på disse? :) Ser det varierer så i pris. Noen som har erfaringer? :) 

Anonymkode: d41f9...100

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er forskjell på kvalitet. Du får stort sett det du betaler for.

Men det er ikke sikkert du trenger absolutt beste kvalitet.

Jeg kjøpte og la det rimeligste jeg fant på soverommene for fem år siden. 

Ser litt slitasje og  noe vann/fuktskade et sted vi hadde lekkasje fra radiatoren.

Det gulvet som er lagt på stua er av mye bedre kvalitet. Ikke antydning til slitasje, selv om det er mye mer i bruk. Vi hadde tilsvarende lekkasje der, men gulvet har tålt det mye bedre, knapt synlig vannskade. 

På soverommene ser jeg for meg å bytte inne fem år nå. Så ti år er jo uansett ikke ille.

Men på stua er det ikke nødvendig å skifte på mange år. Men jeg frykter det blir med i dragsuget når vi skifter innerveggene om et par år.

Skrevet

Ja, det er stor forskjell. Vi la laminat fra Berry-Alloc som var ment for kommersiell bruk i gangen og på kjøkkenet for ca ti år siden, og det er helt fint ennå. Vi har dyr og barn, det blir søl rundt hundenes vannskål, vi tråkker inn med sko med snø og søle på, og allikevel er gulvet helt fint. Det samme gjelder for et tilsvarende gulv vi la i kjelleren mens rommet var under oppussing. Det er også like fint til tross for at vi slepte tunge verktøy over det, osv.

Mens billig-laminaten vi la på soverommene er mye mer slitt. For eksempel ble det tydelig vannskade på barnerommet hvor barnet hadde latt en våt klut (eller hva det nå var) bli liggende på gulvet en stund (altså stor kontrast til kjøkkengulvet hvor vannskåla har stått på samme sted i ti år...). Det får også lettere skader om man mister noe tungt på det. Mens gang- og kjøkkengulvet har fått en eneste ripe på ti år fordi vi mistet et eller annet tungt og skarpt verktøy ned på det, er det flere småskader på soverommene.

Laminatgulv er som regel merket med hvor mye de tåler av støt og vannsøl. Noen er ment for soverom og tilsvarende rom med lite slitasje, andre for gang, kjøkken osv som må tåle litt røffere bruk, og andre igjen for butikklokaler, hoteller og andre steder med masse folk, osv. Så jeg er enig med Stan i at du ikke trenger det aller dyreste på gulv som utsettes for lite slitasje og/eller vannsøl, men velg et gulv som takler den belastningen det blir i akkurat det rommet.

• Liker 1
Skrevet

De dyre laminatene er lettere å legge, går sjeldent fra hverandre i skjøten og har mindre knirkelyder. Ufordelen er at de koster like mye som fin parkett.

Anonymkode: 6b193...afc

Skrevet

Har kikket på en stavslaminat. Den skiller jo over 150kr kvm. Tenker ikke gå for den billigste, men hadde jo håpet å slippe den dyreste ;) For som en skrev her, koster jo like mye som parkett. Gulvet skal ligge både på kjøkken og i stue, så vil jo ha litt kvalitet på det :) 

Skrevet

Jeg ville gått for høytrykkslaminat fra berry alloc . Det tåler mye, Då du slipper å bytte det ut om fem år. I lengden blir det både billigere og mer miljøvennlig 

Skrevet

Støtter at det er kjempestor forskjeøø på kvalitet.

Jeg valgte det aller billigste i et kott en gang. Det var hardt, kaldt tålte ikke noe søl. Ved vask så nærmest flerret det opp i kantene og da kunne man se at det var papir under den tynne overflaten....Don`t go there..

Skrevet

Betaler nok for kvaliteten ja. Men samtidig så er det mye kampanjer rundt omkring på Berry Alloc og Pergo f.eks. Så da kan du jo få et godt gulv til en ok pris :)

Skrevet

Alloc sine litt dyrere har metallklikklås og er fantastiske å legge. Disse leveres også med 50 års garanti.

selv har jeg gått for pergo sin longplank nå. Også grei å legge og lang garanti. 

Pergo sin lomgplank er ofte på tilbud på megaflis f.eks til 169.- per m2.

veil pris på den er 279.- pr m2.

hva gjelder laminat så får du det du betaler for. Dyrere laminat tåler som regel vannsøl uten at det tar skade av det, mens billiglaminaten ikke tåler noe. Med billiglaminaten så vil du etter litt tid se alle fuger og det vil glippe litt i skjøtene er min erfaring. 

Alloc har endel mer mønster enn pergo og de er svært behjelpelige om du tar kontakt med fabrikken dems i lyngdal. De sendte meg masse vareprøver på mønster når jeg fikset opp det gamle huset mitt.

pergo sin fabrikk ligger også i lyngdal og begge har en avtale med monter i lyngdal som har fabrikkutsalg for dem. Der får du gulv til meget bra priser som gjerne er b kvalitet men som du ikke ser. Det ka f.eks bare være skadet emballasje på pallen osv. Mener at du får gulv til rundt 300.- m2 normal pris for 100-150.-

så om du bor 5-6 timer kjøring unna og skal ha endel så svarer det seg lett å ta en kjøretur dit med henger. 

Bor selv i stavanger men dette har vi gjort selv tidligere når vi har kjøpt baderomspanel til gamle huset.

Skrevet
21 timer siden, star123 skrev:

Men husk laminat er kaldt og gå på. har du varme fra underetasjen så går det greit vis ikke ville jeg gått for parkett.

Kikk litt her http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/billigt-parkettgolv-håller-bäst

Er gulvet kaldt så er det kaldt enten det ligger parkett eller laminat på det. Parkett kan vel i noen tilfeller føles varmere, men har man behov for slitestyrke og at gulvet tåler fukt og flekker, slik som f.eks. på kjøkkenet og i gangen, så er det ikke så mye lure på.

Her i huset har vi åpen løsning og tre ytterdører inn på laminatgulvet hvorav to er fra hagen hvor det løper tre hunder (Og en mann med vernesko...) ut og inn mesteparten av året med alt det fører med seg av sand, jord og fuktighet. Gulvet omfatter også kjøkkenet. Parkett ville vært absolutt det fineste, men den ville sannsynligvis ha vært ødelagt etter kort tid. I stedet valgte vi et dyrt laminatgulv fra Pergo og etter fire år er det stort sett like fint. Ingen synlige hakk eller riper og det tåler utrolig mye fuktighet. Ingen flekker blir sittende og det er lett å vaske/støvsuge.

Skrevet
På 30.10.2016 den 0.15, star123 skrev:

Men husk laminat er kaldt og gå på. har du varme fra underetasjen så går det greit vis ikke ville jeg gått for parkett.

Kikk litt her http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hushåll/billigt-parkettgolv-håller-bäst

Det der er faktisk en myte.

Jeg var på en boligmesse og satt en stund å drakk kaffe med representanten til kärrs parkett. Der spurte jeg ham om akkurat det. Skulle pusse opp huset vårt på 280m2 hvor jeg skulle skifte gulv i hele huset. Når jeg skal gjøre noe så skal det være skikkelig så spurte om hva han anbefalte mtp slitasje med barn osv. Ingen hemmelighet at parkett er mykt og tåler lite heller.

De testene som var blitt gjort viste at det i ekstreme tilfeller skilte 0.9 grader celsius mellom parkett og laminat. Og det var i de ekstreme tilfellene. Men jeg vil tippe at det kanskje kan være noe i det om du kjøper denne 49.- kroners laminaten som virkelig er søppel.

For meg betydde det lite hva jeg gikk for men ville ha noe som så bra ut og tålte mye. 

Jeg gikk for pergp longplank.

Skrevet

Kikket litt og tror jeg går for Pergo :) Tusen takk for hjelpen :) 

Skrevet
På 26. oktober 2016 den 21.01, stan skrev:

Ja, det er forskjell på kvalitet. Du får stort sett det du betaler for.

Men det er ikke sikkert du trenger absolutt beste kvalitet.

Jeg kjøpte og la det rimeligste jeg fant på soverommene for fem år siden. 

Ser litt slitasje og  noe vann/fuktskade et sted vi hadde lekkasje fra radiatoren.

Det gulvet som er lagt på stua er av mye bedre kvalitet. Ikke antydning til slitasje, selv om det er mye mer i bruk. Vi hadde tilsvarende lekkasje der, men gulvet har tålt det mye bedre, knapt synlig vannskade. 

På soverommene ser jeg for meg å bytte inne fem år nå. Så ti år er jo uansett ikke ille.

Men på stua er det ikke nødvendig å skifte på mange år. Men jeg frykter det blir med i dragsuget når vi skifter innerveggene om et par år.

Håper dere er sikker på at det ikke er mer fukt under gulvet. Vi hadde en lekkasje på en radiator på soverommet for noen år siden. Det så ikke så mye ut, men med en rørlegger til mann så endte det med at han ville ta opp gulvet for å se. Det var ihvertfall 10 liter vann under gulvet, som kunne endt med stor skade om vi ikke hadde sjekket. Vi er veldig glad i dag for at vi sjekket det. Vann kan gjøre STOR skade. Litt OT, men det kan ikke sies for ofte sier mannen min, og han har sett mye.

Anonymkode: 66e62...6ad

Gjest star123
Skrevet (endret)
På 3.11.2016 den 15.55, Akay skrev:

Det der er faktisk en myte.

Jeg var på en boligmesse og satt en stund å drakk kaffe med representanten til kärrs parkett. Der spurte jeg ham om akkurat det. Skulle pusse opp huset vårt på 280m2 hvor jeg skulle skifte gulv i hele huset. Når jeg skal gjøre noe så skal det være skikkelig så spurte om hva han anbefalte mtp slitasje med barn osv. Ingen hemmelighet at parkett er mykt og tåler lite heller.

De testene som var blitt gjort viste at det i ekstreme tilfeller skilte 0.9 grader celsius mellom parkett og laminat. Og det var i de ekstreme tilfellene. Men jeg vil tippe at det kanskje kan være noe i det om du kjøper denne 49.- kroners laminaten som virkelig er søppel.

For meg betydde det lite hva jeg gikk for men ville ha noe som så bra ut og tålte mye. 

Jeg gikk for pergp longplank.

Har du en url til til dette ?😊  kommer til og bytte gulv etterhvert, mye og spare på og legge laminat. men igjen så øker parkett verdien på bolig. skal ikke se bort fra og legge på 200,- pr m2 og kjøpe parkett med tanke på verdivurdering for og få ned renten. 

Endret av star123
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Håper dere er sikker på at det ikke er mer fukt under gulvet. Vi hadde en lekkasje på en radiator på soverommet for noen år siden. Det så ikke så mye ut, men med en rørlegger til mann så endte det med at han ville ta opp gulvet for å se. Det var ihvertfall 10 liter vann under gulvet, som kunne endt med stor skade om vi ikke hadde sjekket. Vi er veldig glad i dag for at vi sjekket det. Vann kan gjøre STOR skade. Litt OT, men det kan ikke sies for ofte sier mannen min, og han har sett mye.

Anonymkode: 66e62...6ad

Ja, jeg åpnet opp, og lot det tørke et par dager. Det var heldigvis ikke kommet noe synlig fuktighet under. 

Vannet hadde dryppet fra reguleringsventilen (? ) ned på et teppe. Teppet sugde opp vannet, men laminaten under ble litt bøyd i skjøtene. 

Hvis vi møblerer anderledes blir vi nok nødt til å skifte hele gulvet. 

Skrevet
13 timer siden, star123 skrev:

Har du en url til til dette ?😊  kommer til og bytte gulv etterhvert, mye og spare på og legge laminat. men igjen så øker parkett verdien på bolig. skal ikke se bort fra og legge på 200,- pr m2 og kjøpe parkett med tanke på verdivurdering for og få ned renten. 

Ingen url nei. Snakket som sagt med representanten til kärrs parkett og han fortalte meg dette.. tror neppe du øker verdien mer med parkett enn skikkelig laminat uansett.  Bare ikke gå for det billigste.. 

men få ned renten? Er det noen som får dårlig rente i dagens marked da?

Skrevet

Jeg kjøpte inn laminat til 69 kvm til brukt på hytten. Dette var dog i en restekasse og hadde normalpris på 169. Meget enkelt å legge, tåler mye uten å det kommer merker og ser fint ut.

Er det gulvkaldt kan en fint legge inn matter med varmetråder i under laminaten. Disse får en ofte på tilbud og er ett greit alternativ for å få varme i gulvet. Veldig enkelt å få på plass også :)

For ikke lenge siden la jeg laminat hos en bekjent. De hadde kjøpt inn gulv i forkant til oppunder 300 kvm. Dette var det dårligste gulvet jeg noen gang har vært borti. Skulle ikke noe til før det ble riper eller hakk, og skjøtene tålte ingenting før de ble ødelagt. Så det er ikke alltid slik at pris og kvalitet henger sammen.

Skrevet

Har noen av dere syntes at laminat ser "billig" ut? Vi laminat i kjellerstua (pergo living expression i moderne grå eik fra Coop) og jeg er kjempefornøyd og synes gulvet ser veldig fint ut. Og har lyst å bytte til samme i hele første etasje. Men så var jeg på besøk hos noen som nylig la også samme Pergo laminat men i hvit eik i hele leilighet - og det ser slett ikke pent ut, synes jeg, det ser billig og kunstig ut. Jeg kan ikke skjønne at det skal variere sånn imellom farger på samme laminat. Så nå vet jeg ikke om jeg tør å legge laminat i hele første etasje.. Kan være lysforhold og størrelse på kjellerstua som gjør at det ser bra ut? Altså, det er jo relativt mørkt og small rom..  

Anonymkode: 37e10...063

Gjest star123
Skrevet
12 timer siden, Akay skrev:

Ingen url nei. Snakket som sagt med representanten til kärrs parkett og han fortalte meg dette.. tror neppe du øker verdien mer med parkett enn skikkelig laminat uansett.  Bare ikke gå for det billigste.. 

men få ned renten? Er det noen som får dårlig rente i dagens marked da?

Med oppussing og investere i parkett pga verdiøkning kommer du best ut på sikt. kan ikke ta for gitt at renten holder seg så lav for bestandig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...