Gå til innhold

Har dere noen gang tatt i ungen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå snakker jeg ikke om gjentatte slag altså, men å ta i armen eller ja. Dere skjønner. Er man en dårlig forelder hvis man har gjort dette fordi barnet nekter å høre etter? Ja, man skal vel heller kjefte på de hvis de gjør noe galt. Men nå spør jeg av ren nysgjerrighet her. Har sett på flere intervjuer av både kjendiser og "vanlige" folk som har gjort dette, men har aldri hørt at det blir reagert på MED MINDRE de har slått ungen helseløs såklart

Anonymkode: a82ed...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvsagt ikke!

Dette er forbudt ved lov i Norge og er straffbart.

Kroppskrenkelse / vold i nær relasjon bør anmeldes ved å kontakte den lokale politistasjonen.

Anonymkode: 44efd...665

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selvsagt ikke!

Dette er forbudt ved lov i Norge og er straffbart.

Kroppskrenkelse / vold i nær relasjon bør anmeldes ved å kontakte den lokale politistasjonen.

Anonymkode: 44efd...665

Må roe ned litt! Det er snakk om å holde barnet fast i armen mens man irettesetter. Hvilken forelder har ikke gjort det noen ganger når barnet er i verste trassalder. 

Noe helt annet er det hvis man faktisk slår barnet, eller klyper, lugger eller lignende, som gjør barnet redd. DET er skadelig og skal sees alvorlig på.

• Liker 14
Skrevet

Faren min pleide å ta tak i armen til meg og søsteren min da vi var barn, HARDT. Han påsto at vi drev med skuespill da vi begynte å gråte/ gråt mer Pga det. Så spørsmålet er da, visste han at det var hardt, men nektet? Eller mente han ikke å gjøre det hardt, men skjønner ikke hvor mye barn tåler. Derfor er jeg egentlig imot det for kan være vanskelig å vite hvor grensen om barnet får vondt eller ikke går. Jeg syns ikke at barn skal oppleve det. jeg var livredd faren min da jeg var liten Pga dette... nå har jeg ikke barn selv så har ikke erfaring, så mulig det finnes mildere måter å gjøre dette på enn hva jeg opplevde

• Liker 4
Skrevet

Det finnes andre metoder, som å be barnet om å se på en. Eneste gangen jeg tenker det er ok er for å hindre barnet i å skade seg selv eller andre. Samtidig: Ingen er perfekte. Tror det er viktig å ikke bli helt hysteriske heller..

Anonymkode: be30e...2a2

• Liker 2
Skrevet

Har aldri gjort det. Husker godt at faren min tok meg hardt i armen og dro meg opp trappa til rommet mitt da jeg var barn, jeg var livredd. Ikke bare fordi det er vondt, men det er også veldig ydmykende og krenkende, som at barnets følelser bare kan avfeies med at den voksne er fysisk sterkere. 

Anonymkode: 10bfe...03b

• Liker 4
Gjest Sjørøveren
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakker jeg ikke om gjentatte slag altså, men å ta i armen eller ja. Dere skjønner. Er man en dårlig forelder hvis man har gjort dette fordi barnet nekter å høre etter? Ja, man skal vel heller kjefte på de hvis de gjør noe galt. Men nå spør jeg av ren nysgjerrighet her. Har sett på flere intervjuer av både kjendiser og "vanlige" folk som har gjort dette, men har aldri hørt at det blir reagert på MED MINDRE de har slått ungen helseløs såklart

Anonymkode: a82ed...773

Må da for faen være lov å ta i ungen sin uten å være dårlig forelder! Ser da flere tar ungen i armen når de gjør noe galt og ikke vil lye. Visse foreldre tørr ikke røre barnet sitt en gang. Kan jo skade det😱! Barn må godsnakkes til de for de er så søte og små. 

Nei vettu hva. Drit i hva andre mener. Helt greit å ta barn i armen. 

Endret av Sjørøveren
Gjest Sjørøveren
Skrevet
1 time siden, ~white lady~ skrev:

Må roe ned litt! Det er snakk om å holde barnet fast i armen mens man irettesetter. Hvilken forelder har ikke gjort det noen ganger når barnet er i verste trassalder. 

Noe helt annet er det hvis man faktisk slår barnet, eller klyper, lugger eller lignende, som gjør barnet redd. DET er skadelig og skal sees alvorlig på.

De som lar barna styre og bestemme har nok ikke gjort det😂 krise å ta borti barnet!

Skrevet
7 minutter siden, Sjørøveren skrev:

Må da for faen være lov å ta i ungen sin uten å være dårlig forelder! Ser da flere tar ungen i armen når de gjør noe galt og ikke vil lye. Visse foreldre tørr ikke røre barnet sitt en gang. Kan jo skade det😱! Barn må godsnakkes til de for de er så søte og små. 

Nei vettu hva. Drit i hva andre mener. Helt greit å ta barn i armen. 

Det er forskjell på å ta et barn i armen og å ta et barn hardt i armen. Det handler ikke om at foreldre ikke tør, eller bare skal godsnakke til barnet sitt, men å snakke et barn gjennom og ut av et trassanfall er en ganske mye bedre løsning enn å kjøre et sånn "jeg er større og sterkere enn deg, derfor skal du lye"-opplegg. Noen ganger må du fysisk ta et barn ut av situasjonen, men det behøver ikke gjøres hardhendt. Den dagen jeg tar ungen min ordentlig hardt i armen på matbutikken fordi hun klikker over å ikke få is, ville jeg følt det som et skikkelig nederlag.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, ~white lady~ skrev:

Det er det aldeles ikke det!

Det er snakk om en trådstarter som forsøker å ro seg unna skyld for vold mot barn, bl.a. ved å vise til kjendiser, og som tydeligvis tror at det å kjefte er foretrukket metode. Vel, ingen av de metodene er bra!

Man kan snakke til barn, kreve at de ser en inn i øynene, ivareta deres følelser mens man tar de ut av en situasjon.

Det er mennesker det er snakk om, ikke stoler og bord!

Anonymkode: a304f...da9

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på å ta et barn i armen og å ta et barn hardt i armen. Det handler ikke om at foreldre ikke tør, eller bare skal godsnakke til barnet sitt, men å snakke et barn gjennom og ut av et trassanfall er en ganske mye bedre løsning enn å kjøre et sånn "jeg er større og sterkere enn deg, derfor skal du lye"-opplegg. Noen ganger må du fysisk ta et barn ut av situasjonen, men det behøver ikke gjøres hardhendt. Den dagen jeg tar ungen min ordentlig hardt i armen på matbutikken fordi hun klikker over å ikke få is, ville jeg følt det som et skikkelig nederlag.

Helt enig. Vold er for tapere. Vold mot barn er for samfunnets absolutte bunnslam.

• Liker 3
Gjest Sjørøveren
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sagt det må være hardt men må gå an å ta lett i armen. Barn skal lære tidlig hvem det er som bestemmer. Hører de ikke når noen sier nei så må det gå an å ta i de. Ikke la de få lov. Blir ikke skadet av det akkurat. 

Gjest Sjørøveren
Skrevet

Dere som kaller det vold! Ærligtalt tåler dere sååå lite? 

Skrevet
30 minutter siden, Sjørøveren skrev:

Dere som kaller det vold! Ærligtalt tåler dere sååå lite? 

Du synker ganske lavt når du ikke bare tillater vold mot barn, men også gjør narr av barn som synes det er ille å bli utsatt for vold. Det er ikke vi som kaller det vold, det er nedfelt i loven.

Selvfølgelig tåler de lite! De er små! De er under utvikling!

Jeg synes du skal holde deg unna barn til du lærer deg et minstemål om hvordan de fungerer!

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, Leoria skrev:

Faren min pleide å ta tak i armen til meg og søsteren min da vi var barn, HARDT. Han påsto at vi drev med skuespill da vi begynte å gråte/ gråt mer Pga det. Så spørsmålet er da, visste han at det var hardt, men nektet? Eller mente han ikke å gjøre det hardt, men skjønner ikke hvor mye barn tåler. Derfor er jeg egentlig imot det for kan være vanskelig å vite hvor grensen om barnet får vondt eller ikke går. Jeg syns ikke at barn skal oppleve det. jeg var livredd faren min da jeg var liten Pga dette... nå har jeg ikke barn selv så har ikke erfaring, så mulig det finnes mildere måter å gjøre dette på enn hva jeg opplevde

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri gjort det. Husker godt at faren min tok meg hardt i armen og dro meg opp trappa til rommet mitt da jeg var barn, jeg var livredd. Ikke bare fordi det er vondt, men det er også veldig ydmykende og krenkende, som at barnets følelser bare kan avfeies med at den voksne er fysisk sterkere. 

Til dere som mener at det ikke er så skadelig, les historiene over.

• Liker 3
Skrevet

Det må være lov å for eksempel å ta tak i hånden til barnet for å hindre det i å løpe over veien

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, sommermor skrev:

Det må være lov å for eksempel å ta tak i hånden til barnet for å hindre det i å løpe over veien

Ja for all del. Kom opp med gode grunner til hvorfor dere tar hardt i barna deres. Alle vet at man skal gjøre alt fra å hindre barn i å bli påkjørt, det er ikke det det er snakk om her. Det er snakk om foreldre som liker å ta hardt i barn og tror det er rett måte å oppdra unger.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja for all del. Kom opp med gode grunner til hvorfor dere tar hardt i barna deres. Alle vet at man skal gjøre alt fra å hindre barn i å bli påkjørt, det er ikke det det er snakk om her. Det er snakk om foreldre som liker å ta hardt i barn og tror det er rett måte å oppdra unger.

Jeg tar ikke hardt i barnet mitt. Det er ikke rett måte å oppdra barn.

• Liker 1
Skrevet

Å jada.. Er han skikkelig unødvendig vrang så klemmer ekstra hvis jeg må bære han bort eller for å få han med meg. Noen ganger når han har kløpet meg har jeg kløpet tilbake. 

Anonymkode: e16ec...139

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror folk i denne tråden diskuterer epler og bananer. Det er forskjell på å "ta i" og å "ta i", avhengig av kontekst. Jeg har dyttet min treåring hardt ned i setet, det var fordi han hadde klart å åle seg ut av bilsetet ved hjelp av sin storebror og sto i baksetet og slo meg i hodet mens jeg kjørte på E18 i 90 km/t. Det er ikke kritikkverdig på en flekk, på samme måte som det selvsagt er greit å hugge tak i armen til et barn som er i ferd med å løpe over veien foran en buss.

Å bruke fysisk makt som en vanlig del av oppdragelsen, for å markere "hvem som bestemmer" eller for på andre måter å bruke voksenheten som et middel for å tvinge barn i situasjoner som burde vært løst på andre måter, grenser til fysisk vold og er selvsagt ikke greit.

Det virker som om noen har den ene tingen i hodet mens de diskuterer, mens andre tenker på nummer to.

Jeg hørte en fantastisk god definisjon på forskjellen mellom kjefting/verbal vold en gang, som kanskje har en viss overføringsverdi. Den sa at hvis kjeftingen var en reaksjon på den konkrete adferden til barnet, så var det "god" kjeft. Hvis det handlet mer om avmakt, frustrasjon eller dårlig humør hos forelderen, så var det "dårlig" kjeft, og veldig mye av det siste er det samme som verbal vold. Jeg tenker det blir noe av det samme med bruk av fysisk makt.

Anonymkode: 10e8b...cf5

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...