AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #1 Skrevet 26. oktober 2016 I dag måtte mannen min jobbe overtid og rakk ikke middag. Og istedenfor å spise mat som en vanlig person, så fikk jeg en idé om at nå kunne jeg kose meg. Dro på butikken og tenkte jeg skulle prøve å være litt sunn, så kjøpte en salatwrap. Men i tillegg kjøpte jeg en liten Cola og en pose med kina-sjokolade. Nå har jeg stappet i meg alt og føler meg skikkelig dårlig. Jeg er verdensmester i å overspise, jeg stopper ikke før jeg omtrent ikke kan dytte i meg noe mer. Egentlig er jeg overrasket over at jeg ikke er mer overvektig (158, 66 kg). Nå vil jeg komme meg ut av dette! Hadde egentlig avtalt med meg selv at jeg aldri skulle bikke 65 kg, men nå sitter jeg her. Har spist ekstremt usunt de siste par månedene, i tillegg til at jeg gjennom flere år har hatt dette forholdet til mat at jeg alltid må kose meg. Sånn som i dag - jeg hadde egentlig ikke spesielt lyst på godteri en gang, men "måtte" bare kjøpe meg noe å kose meg med fordi jeg er alene. Dette er jo ikke normalt?? Hvordan kan jeg komme meg ut av dette mønsteret hvor jeg spiser alt som er godt til jeg omtrent kaster opp?? Anonymkode: 6c1e4...b0c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #2 Skrevet 26. oktober 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: I dag måtte mannen min jobbe overtid og rakk ikke middag. Og istedenfor å spise mat som en vanlig person, så fikk jeg en idé om at nå kunne jeg kose meg. Dro på butikken og tenkte jeg skulle prøve å være litt sunn, så kjøpte en salatwrap. Men i tillegg kjøpte jeg en liten Cola og en pose med kina-sjokolade. Nå har jeg stappet i meg alt og føler meg skikkelig dårlig. Jeg er verdensmester i å overspise, jeg stopper ikke før jeg omtrent ikke kan dytte i meg noe mer. Egentlig er jeg overrasket over at jeg ikke er mer overvektig (158, 66 kg). Nå vil jeg komme meg ut av dette! Hadde egentlig avtalt med meg selv at jeg aldri skulle bikke 65 kg, men nå sitter jeg her. Har spist ekstremt usunt de siste par månedene, i tillegg til at jeg gjennom flere år har hatt dette forholdet til mat at jeg alltid må kose meg. Sånn som i dag - jeg hadde egentlig ikke spesielt lyst på godteri en gang, men "måtte" bare kjøpe meg noe å kose meg med fordi jeg er alene. Dette er jo ikke normalt?? Hvordan kan jeg komme meg ut av dette mønsteret hvor jeg spiser alt som er godt til jeg omtrent kaster opp?? Anonymkode: 6c1e4...b0c Bestill legetime og få henvisning til terapi Anonymkode: 16214...a9b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 Føler du at du passer til denne beskrivelsen? BED Symptoms and Diagnostic CriteriaThe DSM-5, published in 2013, lists the diagnostic criteria for binge eating disorder: Recurrent episodes of binge eating. An episode of binge eating is characterized by both of the following: Eating, in a discrete period of time (e.g., within any 2-hour period), an amount of food that is definitely larger than what most people would eat in a similar period of time under similar circumstances. A sense of lack of control over eating during the episode (e.g., a feeling that one cannot stop eating or control what or how much one is eating). The binge eating episodes are associated with three (or more) of the following: Eating much more rapidly than normal. Eating until feeling uncomfortably full. Eating large amounts of food when not feeling physically hungry. Eating alone because of feeling embarrassed by how much one is eating. Feeling disgusted with oneself, depressed, or very guilty afterward. Marked distress regarding binge eating is present. The binge eating occurs, on average, at least once a week for 3 months. The binge eating is not associated with the recurrent use of inappropriate compensatory behaviors (e.g., purging) as in bulimia nervosa and does not occur exclusively during the course of bulimia nervosa or anorexia nervosa. Forøvrig synes jeg ikke en salatwrap, cola og kinasjokolade nødvendigvis høres uvanlig mye ut, til tross for at det ikke er det sunneste valget. Hvor mye spiser du ellers om dagen? Anonymkode: 1639f...bae 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 Syntes ikke en salatwrap, en liten cola og kinasjokolade er noe å snakke om. Anonymkode: eb391...8f6 15
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 Ta en joggetur hvis du syns dette er så ille for å lette på samvittigheten. Anonymkode: 177dd...a24 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #6 Skrevet 31. oktober 2016 Kan du finne andre måter å kose deg på enn å spise ekstra mye mat? Bytte ut denne vanen med en annen? Nå vet jeg ikke hvor ille det står til, om det er snakk om overspisings-spiseforstyrrelse, så tror jeg ikke veien å gå er å kompensere med trening, -det kan føre til mer anstrengt forhold til mat. Dette er gjerne noe du kan prate med legen din om, eller kontakte nettros.no Anonymkode: fa56f...46a
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #7 Skrevet 18. november 2016 Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg har et avhengigetsforhold til mat med sukker og hvetemel. Det er ikke bulimi eller tvansgspisning men likevel noe jeg føler er unormalt (og usunt). Når jeg holder meg unna disse matvarene går det bra, og resten av kostholdet følger etter. Samme om jeg begynner å spise brød og kaker, f eks hvis noen har med på jobb, da går det automatisk andre veien. Jeg kan ikke spise bare litt, akkurat som en alkoholiker ikke kan drikke bare en øl. Sånn er det hvertfall for meg. Det er gjort en del forskning rundt hvordan forskjellige stoffer i mat kan påvirke hjernen. Sarah Wilson's bok og blogg (I quit sugar) har jeg brukt mye. Kanskje noe å forsøke? Det var lettere for meg å bare kutte ut sukker enn å legge om hele kostholdet. Anonymkode: 0764a...b8e 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #8 Skrevet 18. november 2016 Men en salatwrap, en liten cola og en kinasjokolade er jo faktisk ikke så mye? Du skulle jo egentlig spise middag, og jeg regner med at en salatwrap ikke metter all verden. Da er det ikke så rart at du faller for fristelsen til å spise godteri i tillegg. Hva om du fokuserer på å spise store nok mengder med "ordentlig mat" med nok næringsstoffer og som metter lenge, heller enn å tenke så mye på hva du ikke burde ha spist av godteri? Jeg har selv hatt et problematisk forhold til mat og godteri. Jeg vet det høres rart ut, men det som hjalp (i tillegg til å ta tak i problemene som lå bak), var å gi litt faen. Javel, så spiste jeg den sjokoladen, da. Big deal, liksom. Jo mer man graver seg ned i mørke tanker om hvor forferdelig det var å spise ditt og datt, jo mer forsterker du det vanskelige forholdet til mat og det elendige synet på deg selv, og jo mer handler det å spise eller ikke spise noe om å håndtere vanskelige følelser, om trøst, straff, forsakelser, mislykkethet osv osv. Det er faktisk bedre å gi blaffen og tenke at gjort er gjort og spist er spist. Men som sagt: fokuser først og fremst på å spise deg mett på skikkelig mat, da orker du heller ikke å spise så mye godteri. Anonymkode: d4cc6...097 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #9 Skrevet 18. november 2016 Oi, sjekket bare det første svaret om at jeg burde gå i terapi, også turte jeg ikke klikke meg inn her igjen før jeg nå tilfeldigvis så tråden på "dette snakker vi om nå". Jeg skjønner at det kanskje ikke høres så crazy ut med en pose Kina-sjokolade og en salatwrap + en Cola, men problemet er at jeg egentlig ble ganske mett etter wrap'en, colaen og litt av sjokoladen. Men likevel klarer jeg ikke å legge den fra meg og tenke at jeg spiser resten senere. Jeg spiser og spiser til jeg blir så sykt stappet, mett og føler meg skikkelig tykk. Til de som spør, jeg kan overspise i mange sammenhenger. Jeg kjøper meg masse godis når jeg er glad for noe (belønning for god karakter f.eks), når jeg er lei meg (trøst når jeg har kranglet med kjæresten f.eks), når jeg kjeder meg (kan kjøpe godis bare for å sitte og spise mens jeg leser, fordi jeg synes det jeg leser på er så kjedelig) osv osv. Dere skjønner. Det er alltid en grunn, og det blir aldri nok før jeg har spist opp. Derfor prøver jeg ofte å kjøpe bare 100g sjokolade el, sånn at det blir mindre å "spise opp". 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men som sagt: fokuser først og fremst på å spise deg mett på skikkelig mat, da orker du heller ikke å spise så mye godteri. Anonymkode: d4cc6...097 Her ligger litt av problemet. Jeg kan spise meg mett på middag og "ordentlig mat" og likevel spise en del godis etterpå.. Spiser meg passe mett på mat og skikkelig stappet på godis etterpå. Nå har jeg faktisk gått et par uker uten å spise godteri. Jeg prøver virkelig hardt å endre tankegangen min. At jeg bare skal spise litt godteri på lørdager, at jeg lærer meg å kjenne når jeg har spist nok mat og ikke trenger godteri, at jeg ikke trenger godteri når kroppen min ikke skriker etter det. Ofte spiser jeg godteri som sagt bare fordi jeg tenker at jeg vil ha det, uten at kroppen egentlig "skriker" etter det liksom. Jeg håper jeg klarer å endre meg. Håper dere med bulimi klarer å komme dere ut av det men fint om dere ikke svarer på spm om sykdommen i tråden, da det aldri er godt å vite om de er ute etter inspirasjon. -TS Anonymkode: 6c1e4...b0c
AnonymBruker Skrevet 19. november 2016 #10 Skrevet 19. november 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Oi, sjekket bare det første svaret om at jeg burde gå i terapi, også turte jeg ikke klikke meg inn her igjen før jeg nå tilfeldigvis så tråden på "dette snakker vi om nå". Jeg skjønner at det kanskje ikke høres så crazy ut med en pose Kina-sjokolade og en salatwrap + en Cola, men problemet er at jeg egentlig ble ganske mett etter wrap'en, colaen og litt av sjokoladen. Men likevel klarer jeg ikke å legge den fra meg og tenke at jeg spiser resten senere. Jeg spiser og spiser til jeg blir så sykt stappet, mett og føler meg skikkelig tykk. Til de som spør, jeg kan overspise i mange sammenhenger. Jeg kjøper meg masse godis når jeg er glad for noe (belønning for god karakter f.eks), når jeg er lei meg (trøst når jeg har kranglet med kjæresten f.eks), når jeg kjeder meg (kan kjøpe godis bare for å sitte og spise mens jeg leser, fordi jeg synes det jeg leser på er så kjedelig) osv osv. Dere skjønner. Det er alltid en grunn, og det blir aldri nok før jeg har spist opp. Derfor prøver jeg ofte å kjøpe bare 100g sjokolade el, sånn at det blir mindre å "spise opp". Her ligger litt av problemet. Jeg kan spise meg mett på middag og "ordentlig mat" og likevel spise en del godis etterpå.. Spiser meg passe mett på mat og skikkelig stappet på godis etterpå. Nå har jeg faktisk gått et par uker uten å spise godteri. Jeg prøver virkelig hardt å endre tankegangen min. At jeg bare skal spise litt godteri på lørdager, at jeg lærer meg å kjenne når jeg har spist nok mat og ikke trenger godteri, at jeg ikke trenger godteri når kroppen min ikke skriker etter det. Ofte spiser jeg godteri som sagt bare fordi jeg tenker at jeg vil ha det, uten at kroppen egentlig "skriker" etter det liksom. Jeg håper jeg klarer å endre meg. Håper dere med bulimi klarer å komme dere ut av det men fint om dere ikke svarer på spm om sykdommen i tråden, da det aldri er godt å vite om de er ute etter inspirasjon. -TS Anonymkode: 6c1e4...b0c Jeg også har det sånn. Bruker mat som belønning og for å håndtere følelser. Kan også spise meg mett på middag for eksempel,men så må jeg ha noe etterpå og da spiser jeg ikke litt. Jeg må spise opp alt, men jeg blir deprimert og sint på meg selv etterpå så det forsterker nok alt. Prøver også å endre meg. Merker det er vanskelig,men har nettopp begynt. Har greid å kutte cola til kun helgene,men skal kutte det til en dag. Før kunne jeg drikke 3-4 flasker i uka. Det som gjenstår nå er å kutte ned på kaker,boller,sjokolade og chips. Ønsker å ha en dag hvor jeg koser meg litt,men ikke hver eneste dag. Liker ikke det at jeg bruker mat til å håndtere følelser eller det at jeg må ha mat for å kose meg,men jeg vokste opp med at når vi skulle kose oss så var det mat og da usunn mat. Hadde jeg vært flink eller var syk for eksempel så var mat en oppmuntring og belønning. Jeg har en bmi på 25 så all grunn til å skjerpe seg før det går oppover. Anonymkode: 3921f...6db
AnonymBruker Skrevet 21. november 2016 #11 Skrevet 21. november 2016 På 18. november 2016 den 10.00, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver. Jeg har et avhengigetsforhold til mat med sukker og hvetemel. Det er ikke bulimi eller tvansgspisning men likevel noe jeg føler er unormalt (og usunt). Når jeg holder meg unna disse matvarene går det bra, og resten av kostholdet følger etter. Samme om jeg begynner å spise brød og kaker, f eks hvis noen har med på jobb, da går det automatisk andre veien. Jeg kan ikke spise bare litt, akkurat som en alkoholiker ikke kan drikke bare en øl. Sånn er det hvertfall for meg. Det er gjort en del forskning rundt hvordan forskjellige stoffer i mat kan påvirke hjernen. Sarah Wilson's bok og blogg (I quit sugar) har jeg brukt mye. Kanskje noe å forsøke? Det var lettere for meg å bare kutte ut sukker enn å legge om hele kostholdet. Anonymkode: 0764a...b8e Nå finnes det en fjerde gruppe spiseforstyrrelser. EDNOS kalles den.Nå skal ikke jeg sitte her og diagnosere deg,men du sier jo selv at det ikke er normalt. Anonymkode: 16214...a9b
Raven Emerald Skrevet 23. november 2016 #12 Skrevet 23. november 2016 Ryddet for brudd på regelen om spiseforstyrrelser: Du kan ikke poste innhold med:* Selvmordstanker, selvmordsmetoder, selvskadingsmetoder og tanker om spiseforstyrrelser. Derfor vil slike tråder kunne bli stengt, og vi henviser til steder der man kan prate med noen som har kompetanse til å håndtere slike situasjoner. Se dette innlegget for utfyllende forklaring. Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 kan du også kontakte Kors På Halsen. Raven Emerald, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå