Gå til innhold

Hvordan planlegge bryllup rundt prøving(baby)? Uenig med forloveden.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dette spørsmålet passer muligens like godt under prøving/baby osv., men jeg prøver meg her likevel.. :) 

Jeg og samboer har vært forlovet i litt over ett år og begynner nå å kjenne på at vi må få planlagt dette bryllupet vårt.

Vi er enige om at vi skal prøve å få barn fra en gitt måned neste år, og vi er også enig om at vi ønsker å være gifte når et eventuelt barn kommer. Så til det vi er uenige om: datoen.

Jeg mener vi bør ha bryllupet før har startet prøvinga, mens han mener det blir for kort varsel (over 6 mnd) og at enkelte av gjestene ikke vil ha anledning til å komme på denne datoen.  De gjestene som muligens ikke kan komme er viktige for han - så han har et godt poeng der.

Jeg derimot, synes det er kjipt å skulle være gravid på bryllupsfesten vår - særlig hvis det er så tidlig at vi ikke kan si det til noen av gjestene enda. Jeg mener vi uansett på ta en mnd. pause fra prøvinga slik at jeg i allefall kan være sikkert på hvorvidt jeg er gravid på bryllupsdagen - hvis ikke kommer jeg ikke til å tørre å drikke alkohol. Jeg har foreslått at vi tar en pause i prøvinga for å unngå sånn timing at jeg er tidlig gravid, men hvis man for eksempel skal sørge for å være minst 12 uker på vei til bryllupet mister man jo en god del prøvetid.

For å klargjøre: Det er ikke først og fremst alkoholfri fest som er problemet - selv om vin favorittingen min - det er mest det å potensielt være omgitt av alle venner og familie og "liksomdrikke" og holde en graviditet hemmelig som jeg ser for meg at vil stjele fokus og gjøre dagen litt mindre avslappende og spesiell for meg.

Er det jeg som er vanskelig her? Noen gode tips til hvordan dette kan løses? Vi er åpne for alle former for bryllup, også tinghuset og fest på ulike datoer for eksempel.. 

Videoannonse
Annonse
Gjest SuperSonic
Skrevet

Du kan dessverre ta det for gitt at du blir gravid med en gang. Planlegger dere feks et august Bryllup men har planlagt prøving fra mars av så er det ikke sikkert dere er gravide. 

Siden dere er brudeparet så har dere mye enklere for å skjule at du feks får servert alkoholfri vin. Det er et alternativ. Da vil jo ikke de andre se at du ikke drikker. Og gjør det noe hvis det også er et fokus på at du er gravid? Er du redd at noen blir støtt? De fleste vil nok syns det er nokså fantastisk 

Skrevet

Var jeg deg ville jeg utsatt prøvingen til etter bryllupet. Det kan tross alt ikke være mange månedene forskjell det dreier seg om. Selv om det KAN ta noen måneder å bli gravid, så trenger det slett ikke være slik for deg. Du har de som blir gravide på første forsøk, og du har de som strever litt lenger. 

Dessuten: HVIS du blir gravid, så vet du lite om hvordan svangerskapet ditt arter seg. Det er jo vanlig å være noe plaget av kvalme i begynnelsen, og enkelte blir jo hyperkvalme og noen blir helt utmattet. Da frister det lite med bryllupsfest, bryllupsmiddag, bryllupskake og brudevals. Hvis det likevel ikke dreier seg om lange tider fra da dere egentlig har planlagt prøving og til et passende tidspunkt for bryllupet, så ville jeg ikke vært i tvil om at en utsettelse av prøvingen er helt greit. 

Unntaket er selvsagt hvis du begynner å nærme deg aldersgrensen for når man har rett til utredning for barnløshet og prøverør, eller hvis det er andre helsemessige årsaker til at du bør bli gravid raskt. Da ville jeg startet prøvingen jo før jo heller. 

Anonymkode: 4eaec...b3f

• Liker 4
Skrevet

Vi prøver og har prøvd i 6 mnd. Samtidig er det bryllup om litt over et år fra nå. Det er veldig stor sjanse for at jeg er eller nettopp har vært gravid til bryllupet. Men det tar vi som det kommer. Jeg har en kjole på vent hjemme som må syes ut eller inn, kjøpt litt stor. 

Anonymkode: 71678...ad1

Skrevet

Jeg hadde utsatt prøvingen til bryllupet var over. Jeg var ekstremt kvalm de første månedene, noe som gjorde meg totalt utmattet. Jeg var på fest når jeg var omtrent 5 uker på vei, og klarte ikke være der lengre enn til 12, siden jeg nesten sovnet på do. Om det hadde vært bryllupet mitt, hadde jeg vært lei meg i lang tid etterpå.

• Liker 2
Skrevet

Vi valgte å utsette prøvingen til etter bryllupet av akkurat samme grunner som du nevner TS. 

Anonymkode: ac13d...c0b

• Liker 1
Skrevet

Av erfaring kan det ta dessverre også ta lang tid å bli gravid så derfor litt avhengig av alder ville jeg ikke utsatt det for lenge. Men er det kun snakk om mnd ville jeg nok utsatt det til etter bryllupet. Du vet aldri hvordan svangerskapet vil være for deg. Mine første 3 mnd besto av mye kvalme, oppkast og lite mat...

Alternativt, utsett bryllupet. Selv om dere ønsker å være gift før barn kommer er det ikke sikkert at man kan få til begge deler på en gang.

Anonymkode: edb43...0c9

• Liker 2
Skrevet
På 26.10.2016 den 17.26, SuperSonic skrev:

Siden dere er brudeparet så har dere mye enklere for å skjule at du feks får servert alkoholfri vin. Det er et alternativ. Da vil jo ikke de andre se at du ikke drikker. Og gjør det noe hvis det også er et fokus på at du er gravid? Er du redd at noen blir støtt? De fleste vil nok syns det er nokså fantastisk 

Tusen takk for svar! Jeg er nok mest redd for at jeg skal være veldig tidlig gravid, og så ende opp med at alle kjente og kjære vet det på grunn av bryllupet, for så at noe skal gå galt i svangerskapet. Ikke at det er noe skambelagt å miste underveis - sånn egentlig, men for meg ville det føltes ekstra tungt å skulle dele den opplevelsen med så mange.. Hadde jeg vært 12 uker + på vei hadde det bare vært stas, tenker jeg. Men det er et godt poeng at det sikkert går an å skjule at jeg drikker alkoholfritt! :)

På 26.10.2016 den 17.26, SuperSonic skrev:

På 26.10.2016 den 17.46, AnonymBruker skrev:

Var jeg deg ville jeg utsatt prøvingen til etter bryllupet. Det kan tross alt ikke være mange månedene forskjell det dreier seg om. Selv om det KAN ta noen måneder å bli gravid, så trenger det slett ikke være slik for deg. Du har de som blir gravide på første forsøk, og du har de som strever litt lenger. 

Dessuten: HVIS du blir gravid, så vet du lite om hvordan svangerskapet ditt arter seg. Det er jo vanlig å være noe plaget av kvalme i begynnelsen, og enkelte blir jo hyperkvalme og noen blir helt utmattet. Da frister det lite med bryllupsfest, bryllupsmiddag, bryllupskake og brudevals. Hvis det likevel ikke dreier seg om lange tider fra da dere egentlig har planlagt prøving og til et passende tidspunkt for bryllupet, så ville jeg ikke vært i tvil om at en utsettelse av prøvingen er helt greit. 

Unntaket er selvsagt hvis du begynner å nærme deg aldersgrensen for når man har rett til utredning for barnløshet og prøverør, eller hvis det er andre helsemessige årsaker til at du bør bli gravid raskt. Da ville jeg startet prøvingen jo før jo heller. 

Anonymkode: 4eaec...b3f

Takk for svar. Jeg har det ikke travelt med å bli gravid, men framtidig pappa er helt på tuppa etter å få barn og synes det er trist at vi må/bør vente den lille tiden det tar å få p-pillene ut av systemet. Med andre ord, han blir temmelig lei seg når jeg foreslår at vi skal utsette prøvingen.

Men det du sier om kvalme og utmattelse er et viktig poeng. Jeg hadde faktisk ikke helt tatt det inn i betraktningen - bare litt naivt tenkt at formen kom til å være grei.. :sprettoy:

På 26.10.2016 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Alternativt, utsett bryllupet. Selv om dere ønsker å være gift før barn kommer er det ikke sikkert at man kan få til begge deler på en gang.

Anonymkode: edb43...0c9

Takk for svar! Det spørs om det er jeg som må bøye av i denne diskusjonen da.. Jeg hadde alltid sett for meg at vi skulle være mann og kone før vi ble mamma og pappa, men logistikken vil liksom ikke. Jeg har vurdert å foreslå at vi går på tinghuset og videre på en oval helg bare jeg og han (før prøvingen), og heller inviterer til stor fest sammen med navnedag til ungen. Men da tror jeg både svigers og mine foreldre setter kaffen i vranghalsen..:ohmy:

Må tenke enda litt mer på om det går an å få til begge deler på en grei måte. :)

Skrevet

Det er ikke så lett i og med du vil drikke på bryllupsdagen din... Hvis ikke kunne du jo prøvd fra da du vil og om du ikke har blitt gravid innen den og den tiden "gått på noe" til etter bryllupet eller rett før og begynt igjen. Om du ikke ville vært høygravid mener jeg, men i og med du ikke vil være gravid i det hele tatt da blir det jo et større problem. Men jeg tenker det at det tar jo noen ganger lang tid før man blir gravid og. Kan jo ta en måned, eller ta flere år. 

Anonymkode: 52f15...f26

Skrevet

Vi hadde bryllupet 2,5 mnd. etter mannen fridde. Det gikk fint. Alle inviterte kom untatt ei.

Vi var også prøvere under bryllupsplanlegging. Stoppet da 2 mnd. før bryllupet for å garantert ikke være gravid brud.

Nå som jeg er gravid, så er jeg veldig lykkelig over å unngå noe som helst forpliktende under de første 12 mnd. Sliter med kvalmen og oppkast. Er nå i uke 13 og det varer fortsatt. Så 12 uker er ikke noe garantert grense. Har gått glipp av mange sosiale sammenkomster og ferier, men har jo en belønning i magen, så klager ikke på akuratt denne delen. Er bare glad jeg ikke trenger å planlegge og være opplagt i min eget bryllup i disse ukene.

Så min anbefaling: gift dere om 6 mnd. Det er ikke så kort varsel, som dere tror.

Anonymkode: 9d5de...0a4

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg ville ha gitt ham valget, enten tar dere et lite bryllup nå, tinghus og nærmeste familie på middag, eller så kan dere vente med prøvingen til dere har hatt et skikkelig bryllup. Kjedelig å bruke så mye tid og penger på en fest hvis sjangsen er såpass stor for at du vil være i dårlig form? 

Anonymkode: 52528...fa6

• Liker 3
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så min anbefaling: gift dere om 6 mnd. Det er ikke så kort varsel, som dere tror.

Anonymkode: 9d5de...0a4

Jeg trodde heller ikke 6 mnd var så kort frist, men så var det denne ene personen som visstnok ikke ville ha anledning til å spare opp for å komme (vedkommende bor i et annet europeisk land og må ta fly hit). Og denne personen er viktig for samboeren, så det skrinla liksom alle planene.. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ville ha gitt ham valget, enten tar dere et lite bryllup nå, tinghus og nærmeste familie på middag, eller så kan dere vente med prøvingen til dere har hatt et skikkelig bryllup. Kjedelig å bruke så mye tid og penger på en fest hvis sjangsen er såpass stor for at du vil være i dårlig form? 

Anonymkode: 52528...fa6

Takk for svar! Det var en god og konkret idè. Han får velge mellom disse to alternativene, så vil det vel vise seg hva som er viktigst og hva vi har det mest travelt med.

Jeg har fått sagt at det er uaktuelt å bruke så mye energi og penger på en fest hvor det er god sjanse for at jeg vil være i dårlig form, og det forsto han. Men lenger enn det kom vi ikke... :)

Skrevet
På 27. oktober 2016 den 21.00, Bluegreen skrev:

Tusen takk for svar! Jeg er nok mest redd for at jeg skal være veldig tidlig gravid, og så ende opp med at alle kjente og kjære vet det på grunn av bryllupet, for så at noe skal gå galt i svangerskapet. Ikke at det er noe skambelagt å miste underveis - sånn egentlig, men for meg ville det føltes ekstra tungt å skulle dele den opplevelsen med så mange.. Hadde jeg vært 12 uker + på vei hadde det bare vært stas, tenker jeg. Men det er et godt poeng at det sikkert går an å skjule at jeg drikker alkoholfritt! :)

Dersom du later som du drikker alkohol vil alle som er i bryllupet i ettertid anta at du faktisk drakk alkohol da du var gravid. De gjør dette enkle mattestykket for seg selv og antar at du kanskje ikke visste at du var gravid. Så vil de se etter tegn på om barnet synes påvirket av at mor drakk under svangerskapet. For å unngå dette må du da få sneket denne informasjonen inn i samtaler med alle de som deltok i bryllupet at du faktisk drakk alkoholfritt under bryllupet. 

Anonymkode: 1005a...142

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du later som du drikker alkohol vil alle som er i bryllupet i ettertid anta at du faktisk drakk alkohol da du var gravid. De gjør dette enkle mattestykket for seg selv og antar at du kanskje ikke visste at du var gravid. Så vil de se etter tegn på om barnet synes påvirket av at mor drakk under svangerskapet. For å unngå dette må du da få sneket denne informasjonen inn i samtaler med alle de som deltok i bryllupet at du faktisk drakk alkoholfritt under bryllupet. 

Anonymkode: 1005a...142

Hehe, det hadde jeg i grunn bare antatt at folk skjønte i ettertid.. men jo.. forsåvidt greit poeng, er jo ikke noe ok hvis hele slekta begynner å se etter tegn på FAS, liksom... :/  Takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke at du gidder å detaljplanlegge så voldsomt istedet for å ta problemet hvis det er der den dagen du gifter deg.

Det er ikke akkurat som om du vet om du har influensa på bryllupsdagen heller, eller går på antibiotika for ørebetennelse. Alt kan skje, og det værste som kunne skjedd kan da bare ikke være at du er gravid på bryllupsdagen når dere ønsker barn begge to..så ja. syns du er vel vanskelig og kontrollfreak. 

Anonymkode: b72c6...213

Skrevet

Jeg hadde utsatt prøvingen. Eller tatt bryllupet nå til sommeren. (Hvordan vet dere at noen ikke kan komme?)

Hovedsaklig fordi jeg vet hvor dårlig jeg kan bli under en graviditet. Ene gangen fikk jeg svangerskapstrøtthet (!), jeg følte meg som i en døs hele tiden, sov flere ganger om dagen de første ukene. Og dessuten så vil jeg feste skikkelig når jeg skal gifte meg, altså hæla i taket og slå ut håret. :) 

Anonymkode: 7ada1...1cf

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at du gidder å detaljplanlegge så voldsomt istedet for å ta problemet hvis det er der den dagen du gifter deg.

Det er ikke akkurat som om du vet om du har influensa på bryllupsdagen heller, eller går på antibiotika for ørebetennelse. Alt kan skje, og det værste som kunne skjedd kan da bare ikke være at du er gravid på bryllupsdagen når dere ønsker barn begge to..så ja. syns du er vel vanskelig og kontrollfreak. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg er nok litt kontrollfreak, det må jeg vel bare innrømme. Men jeg synes samtidig at en planlagt graviditet som i alle fall for folk flest i lengre perioder medfører ganske mye ubehag er litt annerledes enn influensa som folk flest ikke har særlig ofte. Jeg kjenner i alle fall det frister å prøve å planlegge det, siden vi faktisk kan (i motsetning til influensa). Takk for svar!

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde utsatt prøvingen. Eller tatt bryllupet nå til sommeren. (Hvordan vet dere at noen ikke kan komme?)

Hovedsaklig fordi jeg vet hvor dårlig jeg kan bli under en graviditet. Ene gangen fikk jeg svangerskapstrøtthet (!), jeg følte meg som i en døs hele tiden, sov flere ganger om dagen de første ukene. Og dessuten så vil jeg feste skikkelig når jeg skal gifte meg, altså hæla i taket og slå ut håret. :) 

Vi vet at en person ikke kan komme fordi vi forhørte oss med de aller nærmeste - siden flere av våre nærmeste venner og familie bor utenlands. Da kom det frem at denne ene personen ikke hadde mulighet til å komme på det først planlagte tidspunktet. Jeg tenker litt som deg at jeg kunne tenke meg en skikkelig lang og fin dag med litt feststemning - for det gjør jeg ikke så veldig ofte. Takk for svar! :)

Skrevet
1 minutt siden, Bluegreen skrev:

Vi vet at en person ikke kan komme fordi vi forhørte oss med de aller nærmeste - siden flere av våre nærmeste venner og familie bor utenlands. Da kom det frem at denne ene personen ikke hadde mulighet til å komme på det først planlagte tidspunktet. Jeg tenker litt som deg at jeg kunne tenke meg en skikkelig lang og fin dag med litt feststemning - for det gjør jeg ikke så veldig ofte. Takk for svar! :)

Skjønner. Bare en person? Som er veldig viktig for han? Har dere evt mulighet til å ta det i august istedet for juni feks? 

Og det med festen synes jeg er litt viktig. Man bruker mye penger på et bryllup, jeg orker ikke følelsen av å være edru i eget bryllup når jeg har betalt så mye for en fest, og se på at alle andre blir brisne og slår seg løs. Nå er jeg veldig glad i en fest da, og siden det er sjelden føler jeg at jeg vil virkelig delta om jeg skal bruke mange titusener på en fest en gang i livet. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Bare en person? Som er veldig viktig for han? Har dere evt mulighet til å ta det i august istedet for juni feks? 

Og det med festen synes jeg er litt viktig. Man bruker mye penger på et bryllup, jeg orker ikke følelsen av å være edru i eget bryllup når jeg har betalt så mye for en fest, og se på at alle andre blir brisne og slår seg løs. Nå er jeg veldig glad i en fest da, og siden det er sjelden føler jeg at jeg vil virkelig delta om jeg skal bruke mange titusener på en fest en gang i livet. 

Ja, det er en person, men denne personen er helt avgjørende for at han skal føle at "hans side" er representert, tror jeg..  Vi har kun to datoer tilgjengelig på det stedet vi hadde tenkt og de er 4,5 måneder fra hverandre..

Ja, det høres jo litt overfladisk ut - "jeg vil også være med på festen!", men jeg ser for meg at det vil føles litt kjipt å bruke så mye tid og penger på en fest hvor det kanskje føles mest som jeg litt på siden av.. Takk for svar! :)

Skrevet

Jeg ser du skriver at det er et økonomisk spørsmål for denne ene viktige utenlandske gjesten. Hva om dere tilbyr dere å sponse flytur og hjelpe til med innlosjering hos venner/familie? 

Jeg har vært skikkelig dårlig under begge svangerskap, og kunne aldri gjennomført en bryllupsfest. Jeg var kvalm lenge etter 12 uker, og sleit med en masse andre plager resten av graviditeten. 

Anonymkode: a9ac0...03c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...