Gå til innhold

Vil legge på meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 20 år og min BMI sier at jeg er undervektig. Jeg vet at jeg er tynn og det har jeg vært hele tiden. Jeg spiser mye dritt, men også sunt. Kanskje mer tullemat fremfor sunn mat. Har veldig lav forbrenning. Jeg trener heller ikke, noe jeg har lyst til, men tør ikke trene på studio. Hva kan jeg egentlig gjøre for å gå opp i vekt? 

Anonymkode: cfb88...b38

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er 20 år og min BMI sier at jeg er undervektig. Jeg vet at jeg er tynn og det har jeg vært hele tiden. Jeg spiser mye dritt, men også sunt. Kanskje mer tullemat fremfor sunn mat. Har veldig lav forbrenning. Jeg trener heller ikke, noe jeg har lyst til, men tør ikke trene på studio. Hva kan jeg egentlig gjøre for å gå opp i vekt? 

Anonymkode: cfb88...b38

Tren styrke, da går du opp i vekt og blir mer sulten så det er lettere å få i seg noe ordentlig mat.

Jeg ligger akkurat over grensen til normalvektig med en BMI på 18,5, når jeg er flinkere til å trene enn jeg er om dagen kommer jeg meg opp over 19 og er kjempefornøyd, men bare 6 uker uten trening så slider jeg under 18 igjen.....kondistrening er drepen for vekta for meg, max 20 min som oppvarming til styrketrening. 

Masse videoer på nett med styrketrening både med utstyr og med kroppen som vekt så det kan du lett få til i din egen stue på kvelden :)

Skrevet

Hvis det ikke lykkes i dette med å spise mer sunn mat, prøv da....

• Sjokolade
  • Chips og pommes frit
  • Brus og juice
  • Iskrem
  • Smågodt
  • Kaker og søte kjeks

Ja, du skjønner tegningen. Men trapp opp gradvis, det kan fort bli for mye og anbefaler her som ved dem som skal motsatt vei, ha tålmodighet og ikke forhaste deg (forhaster du deg og innfører for mye av dette så kan det fort gå galt og skape en avhengighet).

Skrevet
31 minutter siden, made4u skrev:

• Sjokolade
  • Chips og pommes frit
  • Brus og juice
  • Iskrem
  • Smågodt
  • Kaker og søte kjeks

Ja, du skjønner tegningen. Men trapp opp gradvis, det kan fort bli for mye og anbefaler her som ved dem som skal motsatt vei, ha tålmodighet og ikke forhaste deg (forhaster du deg og innfører for mye av dette så kan det fort gå galt og skape en avhengighet).

Sunnere, men like fullt energitett mat, er avokado, tørket frukt, fet fisk og nøtter. Få i deg 100g nøtter i tilegg til vanlig inntak om dagen og du vil gå opp over en halv kilo i uka. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, made4u skrev:

• Sjokolade
  • Chips og pommes frit
  • Brus og juice
  • Iskrem
  • Smågodt
  • Kaker og søte kjeks

Ja, gjør stakkars jenta slapp og sukkeravhengig...

Anonymkode: 1eb26...bd0

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, made4u skrev:

• Sjokolade
  • Chips og pommes frit
  • Brus og juice
  • Iskrem
  • Smågodt
  • Kaker og søte kjeks

Altså, tror det er mye sunnere for henne å være litt undervektig enn å spise fullt av godteri og junkfood.

Jeg er litt i samme situasjon som deg TS, og holder på å gå opp i vekt. Det jeg anbefaler er å bruke mye smør og pålegg på brødskiva (peanøttsmør er også fint som pålegg i denne sammenhengen) , drikke helmelk i stedet for lettmelk, spise banan, nøtter osv mellom måltidene og prøve å spise størst mulig porsjoner middag. Også bør du begynne å trene styrke i tillegg. :) denne metoden har fungert veldig bra for meg. Ikke gå opp ved å spise masse drittmat uten næring, gå opp på en sunn måte i stedet.

Skrevet

Enig med Mummikopp. Du bør prøve å få i deg nok proteiner også, 1 gram pr kilo kroppsvekt sies det. Skyr er bra, cottagecheese med rømme og litt syltetøy er kjempegodt. Jeg sliter med vekta selv og vet hvor lett det er å underspise. Kombinasjonen fett/sukker gjør at du klarer å spise mer ( vi er slik skrudd sammen at det er lettere å spise mye om det er fett og søtt samtidig, bare tenk på hvor ekkelt det er å drikke fløte. Tenk så på hvor mye bedre det er med sukker i) ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...