AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #1 Skrevet 26. oktober 2016 Spiser til jeg er mett hver dag liksom.. Anonymkode: 5f230...a23
Kelsier Skrevet 26. oktober 2016 #2 Skrevet 26. oktober 2016 Folk med BMI på 45 spiser sannsynligvis også til de er mette hver dag. Metthetsfølelsen gir ikke svar på om man får i seg nok næring. Med BMI på 15,8 så har du sannsynligvis godt av å legge på deg litt. 8
Sirah Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 Dette er et spørsmål du må stille til kvalifisert helsepersonell TS. En BMI på 15,8 er veldig lavt. 3
Kattekvinne Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) En BMI på 15,8 er nesten helt sikkert for lavt. Til og med om du er sunn, aktiv og ikke har vitaminunderskudd, er det problemer forbundet med det. Hva om du blir syk og ikke får i deg mat på tre uker for eksempel? Da vil situasjonen din bli enda mer dramatisk. Husker jeg så et program som het "Supersize vs Superskinny". Her påpekes det mange helseskadelige effekter ved en veldig lav vekt. Og dette handlet ikke om anorektikere (det kommer i en annen kategori igjen og med masse mentale problemer). Ja, det finnes sunne undervektige mennesker og sunne mennesker med fedme. Men undervekt og fedme er i seg selv helseskadelig. Akkurat som med røyking. Om man røyker, men spiser sunt og jogger hver dag og har god mental helse, vil røykinga fremdeles innvirke negativt på helsen din. Endret 26. oktober 2016 av Kattekvinne Slurvefeil 6
Kattekvinne Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 Forresten, om du er et barn, gjelder ikke dette. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 1 minutt siden, Kattekvinne skrev: Forresten, om du er et barn, gjelder ikke dette. Er 17, men har alltid vært tynn. Anonymkode: 5f230...a23
Kattekvinne Skrevet 26. oktober 2016 #7 Skrevet 26. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er 17, men har alltid vært tynn. Anonymkode: 5f230...a23 En BMI på 15,8 er desverre ikke helt sunt for en jente på 17. Om du bare går opp fem kilo, vil det være kjempebra! Du kan fremdeles være slank og tynn. Å spørre helsesøster eller lege kan være en start om du ikke vet helt vet hvordan du burde gå fram. 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #8 Skrevet 26. oktober 2016 Akkurat nå, Kattekvinne skrev: En BMI på 15,8 er desverre ikke helt sunt for en jente på 17. Om du bare går opp fem kilo, vil det være kjempebra! Du kan fremdeles være slank og tynn. Å spørre helsesøster eller lege kan være en start om du ikke vet helt vet hvordan du burde gå fram. Jeg er 19 år og har en BMI på 16. Har alltid vært tynn. Jeg spiser masse. Jeg spiser sunt og jeg spiser dritt. Men man kan ikke si at dette ikke er sunt for en jente på 17 år, for hun har alltid vært tynn. Hun har nok samme problem som meg, altså at vi ikke klarer å legge på oss. Man trenger ikke være syk for å være født tynn! Anonymkode: abe2f...c28 2
Kattekvinne Skrevet 26. oktober 2016 #9 Skrevet 26. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er 19 år og har en BMI på 16. Har alltid vært tynn. Jeg spiser masse. Jeg spiser sunt og jeg spiser dritt. Men man kan ikke si at dette ikke er sunt for en jente på 17 år, for hun har alltid vært tynn. Hun har nok samme problem som meg, altså at vi ikke klarer å legge på oss. Man trenger ikke være syk for å være født tynn! Anonymkode: abe2f...c28 Det hjelper ikke om man alltid har vært tynn eller alltid har vært tykk. Ja, for noen er det vanskligere å gå opp i vekt og for andre vanskligere å gå ned. Du sier det jo selv, at det er vanskelig å legge på seg og det er et problem. Det er et problem fordi det hadde vært bedre for helsa å hatt litt mer fett og muskler. Og jeg er enig i at det ikke er noen sykdom. Det gir økt fare for sykdom, på samme måte som fedme, men er ikke en sykdom i seg selv. Om noen velger det er det også ok. Og om noen ikke greier å gå ned eller opp (som det finnes eksempler av), så må man desverre leve med den risikoen. Men vekt er bare en del av helse-bildet. Å sove bra, bevege seg, ha venner, spise sunnt er kanskje alt i alt viktigere. 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #10 Skrevet 26. oktober 2016 48 minutter siden, Kattekvinne skrev: Det hjelper ikke om man alltid har vært tynn eller alltid har vært tykk. Ja, for noen er det vanskligere å gå opp i vekt og for andre vanskligere å gå ned. Du sier det jo selv, at det er vanskelig å legge på seg og det er et problem. Det er et problem fordi det hadde vært bedre for helsa å hatt litt mer fett og muskler. Og jeg er enig i at det ikke er noen sykdom. Det gir økt fare for sykdom, på samme måte som fedme, men er ikke en sykdom i seg selv. Om noen velger det er det også ok. Og om noen ikke greier å gå ned eller opp (som det finnes eksempler av), så må man desverre leve med den risikoen. Men vekt er bare en del av helse-bildet. Å sove bra, bevege seg, ha venner, spise sunnt er kanskje alt i alt viktigere. Hva slags sykdommer gir undervekt økt fare for? Anonymkode: 5f230...a23 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #11 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags sykdommer gir undervekt økt fare for? Anonymkode: 5f230...a23 Lurer jeg også på Anonymkode: abe2f...c28 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #12 Skrevet 26. oktober 2016 BMI 15.8 er for eksempel en kvinne på 1.65 som veier bare 43 kg.. Det er veldig, veldig lite og ikke bra for kroppen. Syns du skal kontakte lege ts. Anonymkode: 62c30...14a
Kattekvinne Skrevet 26. oktober 2016 #13 Skrevet 26. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags sykdommer gir undervekt økt fare for? Anonymkode: 5f230...a23 En del. Bare å google i vei. Noen vanlige farer er beinskjørhet, lavt imunforsvar, underernæring av ulikt slag og for kvinner infertilitet. Jeg trodde da dette var vanlig kunnskap? Faktisk løper mennesker i undervektkategorien større risiko for tidlig død enn mennesker i fedmekategorien. Dog er dette statestikk og skal taes med en klype salt. 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 Folk som er undervektig eller naturlig slank spiser ofte en god del mindre enn de selv tror. Anonymkode: 9717e...bb1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 Syns vi er litt for hysteriske her. Tenåringer har ofte lav BMI uten at det er et problem. Jeg var undervektig selv på den tiden, og det samme var mange av venninnene mine. Vi spiste akkurat det vi hadde lyst på, hadde masse energi, bare høy forbrenning. Noen er bare tynne naturlig, og det må være greit om man spiser nok. Jeg synes det blir feil å drive å patologisere naturlig tynnhet, spesielt hos barn og unge. Jeg hadde virkelig ikke likt å bli sendt til legen og "tvansfôret". Etter at jeg fylte 20 la jeg på meg, og nå som 30-åring har jeg en BMI på 22. Det gikk seg til, og gjør ofte det. Anonymkode: 8de7b...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #16 Skrevet 26. oktober 2016 Som lærer hadde jeg elever som ble lagt inn for sondenæring med den BMI-en. Anonymkode: 09209...e4d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #17 Skrevet 26. oktober 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som lærer hadde jeg elever som ble lagt inn for sondenæring med den BMI-en. Anonymkode: 09209...e4d Men da er det jo fordi vedkommende ikke spiser Anonymkode: 104bc...0e2 1
Tash Skrevet 26. oktober 2016 #18 Skrevet 26. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 17, men har alltid vært tynn. Anonymkode: 5f230...a23 Jeg var sånn som deg. Prøvde å legge på meg. Da jeg var ca 19 (vet ikke om det er tilfeldig at det skjedde etter å ha begynt på p-piller) så våknet jeg bare opp en dag med former og la lettere litt på meg. Var fremdeles slank, men mer kvinnelig og veide litt mer.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #19 Skrevet 26. oktober 2016 5 timer siden, Kattekvinne skrev: En del. Bare å google i vei. Noen vanlige farer er beinskjørhet, lavt imunforsvar, underernæring av ulikt slag og for kvinner infertilitet. Jeg trodde da dette var vanlig kunnskap? Faktisk løper mennesker i undervektkategorien større risiko for tidlig død enn mennesker i fedmekategorien. Dog er dette statestikk og skal taes med en klype salt. Lavt immunforsvar er ikke noen sykdom. Underernæring er heller ikke en sykdom, og det er vel heller at mange underernærte er undervektige og dermed trekker opp statistikken, enn at å være undervektig øker risikoen for å bli underernært. Og det er mindre farlig å være litt undervektig enn overvektig. Anonymkode: 5f230...a23
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #20 Skrevet 26. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lavt immunforsvar er ikke noen sykdom. Underernæring er heller ikke en sykdom, og det er vel heller at mange underernærte er undervektige og dermed trekker opp statistikken, enn at å være undervektig øker risikoen for å bli underernært. Og det er mindre farlig å være litt undervektig enn overvektig. Anonymkode: 5f230...a23 Du er ikke litt undervektig når du nærmest sprenger BMI skalaen negativt. Anonymkode: 62c30...14a 1
Anbefalte innlegg