Gå til innhold

Hvilken rettigheter har jeg som far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har akkurat gjort det slutt. Vi har et barn på 4 år sammen. 

Vi har for et halvt år siden, flyttet til hennes hjemplass i håp om at vi skulle det bedre sammen. Fordi samboeren min hadde det ikke bra når hun bodde der jeg var ifra. Jeg er fra sør og hun langt oppe i nord. 

Og da etter 4-5 måneder her i nord, så sier hun at følelsene ikke er der lengere. Pluss kort tid etter det har hun falt for en annen. Så føler meg skuffet og lurt, siden vi flytta hit for å få en ny start.

Jeg har ingenting her oppe. Ikke familie og heller ikke venner. Så jeg vil gjerne da sørover igjen. Men ikke uten ungen. 

Så hvilken rettigheter har jeg som far? 

For det går ikke å ta annenhver uke, når vi må kjøre fly hver gang. Og han er jo født og oppvokst sørpå, har det noe å si?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dessverre ikke det har noe å si at barnet er født i Sør-Norge, og du får nok uansett ikke mer enn 50/50 deling med mindre mor er uegnet som mor. 50/50 fungerer jo ikke dersom dere bor så langt fra hverandre. Å sende barnet på fly annenhver uke gagner kun foreldrene, ikke barnet, og det vil uansett ikke fungere når barnet når skolepliktig alder. 

Her har du nok to valg: Bo der hvor dere bor nå og forsøke å få 50% samvær eller flytte sørover og godta sjeldent samvær. 

Anonymkode: 4bd39...4ff

• Liker 9
Skrevet

Du skulle nok dessverre aldri flyttet nordpå for å redde forholdet :/ Virker godt planlagt fra hennes side.

• Liker 42
Skrevet

Hei, dette er jo en veldig lei situasjon å havne i.

Jeg tar utgangspunkt i at du og mor har hatt samme folkeregistrerte bostedsadresse siden barnet ble født, om dette er tilfellet har dere begge delt foreldreansvar. Hva angår ett brudd mellom mor og far er dere pliktig til en times mekling i kommunen, ta kontakt med kommunen og få opp en time hurtigst mulig. I løpet av denne timen vil mekleren forsøke å veilede dere til en løsning som er til barnets beste. Hvis nødvendig kan dere bruke flere timer for å komme frem til en enighet, plikten er uansett en time.Etter at dere har vært på time hos mekler med eller uten en avtale vil dere få meklingsattest som bekrefter bruddet. Men denne attesten står du fritt frem til å stevne mor inn for retten for barnefordelingssak. Dette anbefaler jeg så langt ifra som overhodet mulig og anbefaler å ta kontakt med familievernkontoret dersom situasjonen dere i mellom eventuelt går i lås. Jeg gikk selv fra barnefar (to barn sammen) hvor han stevnet meg inn for retten hele to ganger, det gjør bare hele situasjonen vanskelig for alle parter og det koster sykt mye penger dersom du ikke er lønnet under 225.000(?) i året, da har du rett på fri advokatførsel.

Kjernen er uansett at dere som far og mor elsket hverandre en gang, dere vil alltid være mamma og pappa til barnet deres sammen. Ingen dommere(finnes særdeles få tilfeller) idømmer 50-50% deling hvis ikke mor eller far ønsker det selv.Selvsagt har barnets tid på et bosted med nettverk noe å si for betydning, men retten vil vektlegge status quo (nåværende situasjon), og dere begge valgte å flytte nord i håp om bedring for forhold og mors trivsel. Slik jeg ser det så har du mulighet til å si at du vil at dere flytter sør igjen, eller forblir i nord hos barnet ditt. Hvis du velger å flytte sør blir du nok en feriepappa. Jeg går ut  fra at barnet er såpass stort at det kanskje har etablert seg i barnehage/med nytt nettverk der dere er nå?

Og, for alt i hele verden, dette dreier seg om at barnet skal ha en god relasjon til mor og far, og det skjer best hvis dere begge kan samarbeide sammen.

Lykke til :-) 

Anonymkode: 78795...aa9

• Liker 1
Skrevet

Stor, stor tabbe av deg å flytte til hennes hjemsted! :(

Du må nok enten bosette deg der eller belage deg på mye reising og store utgifter i framtida for å følge opp samværet med barnet, for du kan ikke kreve at hun flytter tilbake selv om dere har bodd i sør tidligere. Hvis dere hadde bodd i sør da hun traff den andre kunne du ha nektet henne å flytte med barnet, men nå går jo ikke det.

Skrevet

Virker litt for tilfeldig til st dette ikke var planlagt . Føler med deg ts:( skjønner du vil tilbake til sør men selvom du ikke far nettverk i nord ennå betyr det ikke st du ikke kommer til å få det. Gå inn for å skaff deg noen sosialerelasjoner, så kan det godt hende du trives mye bedre med en gang :) 

Anonymkode: 88697...7bc

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker litt for tilfeldig til st dette ikke var planlagt .

Den tanken slo meg også. Hun kunne jo ikke kunne flytte nordover med barnet for å slå seg sammen med en ny mann uten barnefarens godkjennelse. Derfor kan det ha blitt fristende å hemmeligholde en ny kjæreste, lure barnefaren til å flytte med henne nordover for å "redde" det hanglende forholdet deres, og så slippe bomben når alt var på plass for å begynne et nytt liv med ny mann og barnet. Det er lett å bli mistenksom her, men det kan for all del være at hun faktisk møtte den nye etter flyttingen og at det bare ble som det ble. Sånt skjer har jeg hørt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, dette er jo en veldig lei situasjon å havne i.

Jeg tar utgangspunkt i at du og mor har hatt samme folkeregistrerte bostedsadresse siden barnet ble født, om dette er tilfellet har dere begge delt foreldreansvar. Hva angår ett brudd mellom mor og far er dere pliktig til en times mekling i kommunen, ta kontakt med kommunen og få opp en time hurtigst mulig. I løpet av denne timen vil mekleren forsøke å veilede dere til en løsning som er til barnets beste. Hvis nødvendig kan dere bruke flere timer for å komme frem til en enighet, plikten er uansett en time.Etter at dere har vært på time hos mekler med eller uten en avtale vil dere få meklingsattest som bekrefter bruddet. Men denne attesten står du fritt frem til å stevne mor inn for retten for barnefordelingssak. Dette anbefaler jeg så langt ifra som overhodet mulig og anbefaler å ta kontakt med familievernkontoret dersom situasjonen dere i mellom eventuelt går i lås. Jeg gikk selv fra barnefar (to barn sammen) hvor han stevnet meg inn for retten hele to ganger, det gjør bare hele situasjonen vanskelig for alle parter og det koster sykt mye penger dersom du ikke er lønnet under 225.000(?) i året, da har du rett på fri advokatførsel.

Kjernen er uansett at dere som far og mor elsket hverandre en gang, dere vil alltid være mamma og pappa til barnet deres sammen. Ingen dommere(finnes særdeles få tilfeller) idømmer 50-50% deling hvis ikke mor eller far ønsker det selv.Selvsagt har barnets tid på et bosted med nettverk noe å si for betydning, men retten vil vektlegge status quo (nåværende situasjon), og dere begge valgte å flytte nord i håp om bedring for forhold og mors trivsel. Slik jeg ser det så har du mulighet til å si at du vil at dere flytter sør igjen, eller forblir i nord hos barnet ditt. Hvis du velger å flytte sør blir du nok en feriepappa. Jeg går ut  fra at barnet er såpass stort at det kanskje har etablert seg i barnehage/med nytt nettverk der dere er nå?

Og, for alt i hele verden, dette dreier seg om at barnet skal ha en god relasjon til mor og far, og det skjer best hvis dere begge kan samarbeide sammen.

Lykke til :-) 

Anonymkode: 78795...aa9

Så enkel er ikke reglene om fri rettshjelp.

Anonymkode: 847d1...429

• Liker 2
Skrevet

Et tips, vent til barna blir litt eldre før du flytter sør igjen. Barna trenger en far når de er små.

Anonymkode: dcd21...3ee

Skrevet

Du har nok blitt bondefanget og lurt av et relativt utspekulert kvinnemenneske.

Har en kompis som havnet i samme båsen. Solgte leilighet, sluttet i jobben og flyttet til en annen kant av landet for å ta ansvar når en ferieflørt ble gravid.

Han hadde "flaks" , det viste seg at barnet hadde en annen far. Så etter 3 år flyttet han tilbake og fortsatte der han slapp. Noen erfaringer rikere.....

Anonymkode: c5441...a96

• Liker 11
Skrevet

Hva er sjangsen for at du kan kreve full omsorg  og flytte hjem med barnet, moren kan ha samvær ferier og enkelte helger? Litt utradisjonelt kanskje men mange menn har havnet i den situasjonen uforskyldt.

Mor førte deg bak lyset og satte deg i en råtten situasjon først. Er det noen grunn for deg å ta hensyn til henne hvis hun lurte deg??

Anonymkode: c5441...a96

• Liker 5
Skrevet

Du må prøve saken for retten.

Det er eneste sjansen du har. Dere har ikke bodd der så lenge så barnet har fortsatt tilhørighet begge steder.

Det er kun familieretten som kan avgjøre saker som dette.

Lykke,lykke til!

• Liker 2
Skrevet

Dobbeltmoralen på KG lenge leve.....

hadde en kvinne skrevet at de - etter å ha blitt enige - hadde flyttet til hans hjemplass m. barn og nå var det slutt, så ville hun fått klar beskjed om at her var der bare å tenke på ungen: DU MÅ BLI. Hun ville fått beskjed om at hun må ta konsekvensene av sine valg - barnet er like mye farens som hennes, og å i det hele tatt tenke på å flytte igjen, med barnet, er det bare å glemme.

Nå derimot - her er det en mann som skriver og da er det ikke måte på sympati. Han har sikkert blitt lurt til å flytte, hun har helt sikkert vært utro leeeenge og planlagt dette godt. Ei jævlig kjerring, mao. Ingenting om at han må ta konsekvensene av sine valg, dvs. at de sammen bestemte å flytte, ingenting om at nå må han tenke på barnet og ikke rive det opp igjen, at barnet er like mye mors, så han kan iallfall bare glemme å flytte med barnet.

TS: du har like mange eller like få rettigheter som mor. Barnets rettigheter er det som burde være utgangspunktet - og barnet har rett til samvær med dere begge. Dere bor der dere bor nå og det vil være utgangspunktet. Du står fritt til å flytte, men du kan ikke ta med barnet uten mors samtykke. 50/50 delt bosted for barnet krever at du og mor bor nærme hverandre og at dere både vil og greier å samarbeide.

Du må også huske på at selv om du er bitter over situasjonen, så skal ikke barnet straffes for at du og mor er uenige, du må akseptere hennes valg i den nye tilværelsen. (som også alle kvinner som beklager seg over at mannen var utro og nydama skal være med på "alt" med barna alltid får høre her inne)

• Liker 12
Skrevet

Du får holde deg der du er, samme må damer som bor på mannens hjemsted og i realiteten ikke har en skit der å gjøre når forholdet er over. Beklager, men sånn er livet.

Skrevet (endret)
10 timer siden, BritneyBitch skrev:

Du skulle nok dessverre aldri flyttet nordpå for å redde forholdet :/ Virker godt planlagt fra hennes side.

Fint du som dame sier dette . Men ser det er tråder der far kan flytte til mors fødested for hun ikke trives der de bor nå. 

Men her ser en hvordan det kan gå . Jeg skjønner godt at TS. er lurt . Dette når det har gått så kort tid siden dere flyttet.

Barnet har bosted på det nye steder. TS.kan ikke ta med barnet og flytte lovlig . Men det er faktisk en del damer som gjør, altså tar med barnet ulovlig. De får merkelig nok ha bosted på barnet etter at saken er avsluttet som regel . 

Du kan nå prøve å gjøre det samme? Det et ikke lovlig, men det blir gjort av en del damer . Ja og de lykkes til slutt . Det er noen ganger lettere å få tilgivelse enn tillatelse  

Delt bosted et er vel maks i praksis det TS. kan få etter å ha blitt rundlurt av denne damen . Hun har nok lurt deg slik barnet skulle få folkeregistrert adresse der nord . Stol aldri på en dame,det vet du sikkert nå TS. Blitt brent som du har setter spor . 

Endret av Peter007
  • Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Olaviuss skrev:

Jeg og min samboer har akkurat gjort det slutt. Vi har et barn på 4 år sammen. 

Vi har for et halvt år siden, flyttet til hennes hjemplass i håp om at vi skulle det bedre sammen. Fordi samboeren min hadde det ikke bra når hun bodde der jeg var ifra. Jeg er fra sør og hun langt oppe i nord. 

Og da etter 4-5 måneder her i nord, så sier hun at følelsene ikke er der lengere. Pluss kort tid etter det har hun falt for en annen. Så føler meg skuffet og lurt, siden vi flytta hit for å få en ny start.

Jeg har ingenting her oppe. Ikke familie og heller ikke venner. Så jeg vil gjerne da sørover igjen. Men ikke uten ungen. 

Så hvilken rettigheter har jeg som far? 

For det går ikke å ta annenhver uke, når vi må kjøre fly hver gang. Og han er jo født og oppvokst sørpå, har det noe å si?

Huff stakkars deg...fint at du tenker på ungen. Men du blir kanskje nødt å flytte sørover likevel om du skal ta tenke på deg selv og din framtid. Ungen kommer nok til å klare seg men jeg skjonner at det blir et økonomisk problem å skulle reise mellom dere..kanskje din eks kan være med å betale for disse reisene siden det er hun som har satt dere i den situasjonen dere er i nå ? 

Anonymkode: a1f7a...822

Skrevet

Jeg første ville ha betalt en privatetterforsker for å grave og finne ut om du har blitt lurt og om hun hadde forhold fra før. ..og deretter funnet en advokat for å prøve å få hele omsorg og flytte tilbake til der dere har bod i 4 år.  Drittkjerringa! 

Skrevet

Jeg må jo bare si at jeg forstår mor veldig godt, hadde nok gjort det samme selv. 

Det erjo ikke mer rettferdig at mor skal være stuck i sør uten noe nettverk kun pga far.. 

Anonymkode: f38fd...1e3

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du kan få noen svar i denne tråden etter hvert. Har samme problem som deg.

Anonymkode: 50f0c...c53

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må jo bare si at jeg forstår mor veldig godt, hadde nok gjort det samme selv. 

Det erjo ikke mer rettferdig at mor skal være stuck i sør uten noe nettverk kun pga far.. 

Anonymkode: f38fd...1e3

Enig. Verre for ungene det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...