Gå til innhold

Kan jeg ta opp fag og likevel havne i førstegangskvote

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Går vg2 studiespesialiserende. Læreren min sa at dersom jeg tar opp fag MENS jeg går på vgs er jeg i førstekvote, ikke ordinær. Kan jeg også ta opp fag ETTER vgs, inntil jeg blir 21, og fremdeles være i førstegangskvoten??

Anonymkode: 95a88...3f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske så sikker på at din lærer har rett, altså mens du går på VGS. Men så lenge du har gått ut av VGS og begynner å ta opp fag, da gjelder ikke den førstegangskvoten. 

Anonymkode: a1cc2...d0c

• Liker 1
Skrevet

Dersom du tar opp fag i løpet av skoleåret på vgs så havner du i førstegangskvoten, men med en gang du er ferdig med vgs og begynner å ta opp fag havner du i ordinær kvote.  
Ordinær kvote er virkelig ikke noe å frykte med mindre du ønsker å komme inn på medisin (kjenner mange som har kommet inn på medisin med ordinær kvote med litt jobbing), man får tross alt alderspoeng dersom man ikke ønsker å studere med en gang :) 

Anonymkode: f0e69...f7a

Gjest Nanna87
Skrevet

Nei, førstegangskvote er når man går direkte fra VGS til høyere utdanning. Om du vurderer å ta opp fag anbefaler jeg Sonans selv om det er veldig dyrt. Jeg gikk fra stryk til toppkarakterer etter 1 år på Sonans!

Skrevet

Jeg går på Akademiet nå, den skolen er absolutt ikke å anbefale. Jeg har hvert fall vært veldig uheldig. Bla. sykmeldte lærere, (har vel hatt fire forskjellige lærere i et fag, alle underviser forskjellig) dårlig organisering og uklare svar på eksamensrelaterte spørsmål. 

Anonymkode: a1cc2...d0c

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Går vg2 studiespesialiserende. Læreren min sa at dersom jeg tar opp fag MENS jeg går på vgs er jeg i førstekvote, ikke ordinær. Kan jeg også ta opp fag ETTER vgs, inntil jeg blir 21, og fremdeles være i førstegangskvoten??

Anonymkode: 95a88...3f3

Tar du opp samtidig som du går på VGS og tar eksamen før du er ferdig med VGS så går du på førstegangskvoten. 

Tar du opp fag etter VGS (uansett alder) så havner du i ordinær kvote. Dette også om du stryker på en eksamen og må ta den opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...