Gå til innhold

Mobiltelefon til sjuåring? Eller mobilklokke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere, er en sjuåring for ung til å få mobiltelefon?

Vi skal trappe ned på sfo-tiden nå, og jenta vår skal gå alene til og fra skolen, og være hjemme alene litt hver dag. Vi har ikke fasttelefon. Av og til blir hun også med venner hjem fra skolen.

En venninne av henne har en mobilklokke for barn. Når hun er hos oss, piper det plutselig i klokka, og da vet jenta at hun må gå hjem og spise middag. Jeg synes dette virker kjempekjekt! Noen smartklokker for barn kan man også sende tekstmeldinger til, slik at man får gitt beskjeder. Og man kan selvfølgelig ringe.

Den store fordelen med en klokke, er at den blir sittende på armen, uansett om de hopper på trampoline eller er ute og springer, mens en mobiltelefon blir fort liggende igjen i sekken og meldinger blir ikke lest/anrop ikke hørt.

Den store ulempen med en klokke, er at de gode modellene jeg har sett på er mye dyrere enn mobiltelefoner. Ser det er mange billige ebay-klokker fra kina, men de skal jo fungere, og med et norsk operativsystem.

Hva ville dere valgt for en sjuåring?

Er det noen som har gode erfaringer med mobilklokker her, som ikke koster flere tusen, så vil jeg gjerne høre det. J

Anonymkode: 03e1c...d8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke fan av mobiltelefoner til barn. Selv fikk jeg ikke mobil før jeg var 12-13, og da i julegave av besteforeldrene mine. Synes at foreldre heller kan snakke sammen ift. besøk eller at foreldre kan avtale med barna at de skal være hjemme til gitt tidspunkt. Da lærer barna å passe på tiden selv og får litt mer ansvar. Og om jeg absolutt skulle gitt barn mobiltelefoner ville det vært en brukt/gammel telefon som kun skulle brukes for å sende sms/ringe - ikke den nyeste iPhone liksom..

• Liker 3
Skrevet

Min (daværende) 7-åring fikk mobil da hun begynte å gå hjem fra skolen alene, og det gikk forsåvidt bra det, men akkurat som du beskriver, så hadde vi noen runder med at telefonen lå i sekken/hos naboen/nede på rommet eller var blitt tom for strøm pga spilling. Det skapte jo endel stress for oss, som selvfølgelig ble bekymret for at noe hadde skjedd, men det viste seg jo hver gang at det var ubegrunnet.

Jeg har ikke satt meg inn i mobilklokkene, men synes ut i fra beskrivelsen din at det høres veldig lurt ut, og at problemet som jeg opplevde hadde blitt eliminert. Går det an at barnet ringer fra den? Det vil jeg nemlig mene er en forutsetning. Barnet må ha mulighet til å kontakte dere dersom jenta lurer på noe, eller er redd.

Skulle jeg valgt noe sånt, hadde jeg gått for en av brukbar kvalitet. Hadde ikke tatt sjansen på at den sluttet å virke.

Jeg har et argument mot også, når jeg tenker etter. Barnet er i en alder hvor stadig flere av klassekammeratene får telefon. Den har jo et mye større bruksområde enn ringing/meldinger, og jeg vil tro at det ikke går så lang tid før ønske om skikkelig telefon kommer. Det behøver dere selvsagt ikke å etterkomme, men om dere skal det hadde jeg kanskje like gjerne valgt det med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Min 6 år gammel datter har en gammel mobil, som hun kan bruke når hun kommer hjem fra sfo. Vi har heller ikke fasttelefon, så det er veldig greit at jeg kan ringe henne å si ifra om jeg blir forsinket. Skolen her er nøye med at hvis noen skal være med en klassekamerat hjem, så skal de vite om det (gjelder ihvertfall 1.klasse). Men om hun drar på besøk etter hun er kommet hjem så ringer hun meg først å sier ifra. Da får hun også beskjed om hvilket klokkeslett hun skal komme hjem, men noen ganger velger hun å ha mobilen med i lomma i tilfelle venninna ikke er hjemme og hun heller vil gå til en annen venninne.

Jeg har ikke prøvd slik klokke, men føler at det fort kan bli litt "overvåkning" på den måten at du kan gå inn på appen å se hvor barnet er, og hvor det har vært.

Skrevet
1 time siden, Eliza Doalot skrev:

Jeg har et argument mot også, når jeg tenker etter. Barnet er i en alder hvor stadig flere av klassekammeratene får telefon. Den har jo et mye større bruksområde enn ringing/meldinger, og jeg vil tro at det ikke går så lang tid før ønske om skikkelig telefon kommer. Det behøver dere selvsagt ikke å etterkomme, men om dere skal det hadde jeg kanskje like gjerne valgt det med en gang.

Takk for svar! Ja, det er nettopp dette jeg tenker på. Ser at lett brukte iphone 5 på finn.no er billigere enn en mobilklokke.....

Skrevet
1 time siden, treningsgal skrev:

Jeg har ikke prøvd slik klokke, men føler at det fort kan bli litt "overvåkning" på den måten at du kan gå inn på appen å se hvor barnet er, og hvor det har vært.

Ja, det kan nok brukes til dette også. Men det er ikke det vi ønsker oss. Jeg skulle gjerne bare hatt en liten mobil som hun kunne hatt hengende rundt halsen (mobilsmykke) slik at hun ikke roter den bort/glemmer den... Og da er vel en klokke det nærmeste man kommer.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Ja, det er nettopp dette jeg tenker på. Ser at lett brukte iphone 5 på finn.no er billigere enn en mobilklokke.....

og når hun snart skal ta bussen alene, er det veldig greit å bestille bussbillett med en app på telefonen... Det kan man ikke med en klokke...

Skrevet

Kjøp en gammeldags knappetelefon til barn under 10 år. De trenger ikke fancye klokker eller mobil med adgang til internett. Å lære barnet til å undersøke mobilen med jevne mellomrom er og nødvendig. 

Barn som roter bort ting, må og lære seg å ta ansvar. 

Alternativt ha en eldre, utskiftet, mobil liggende hjemme med kontantkort eller tvillingsimkort som husmobil. 

Anonymkode: 12396...4ff

• Liker 4
Skrevet

Jeg syntes personlig at det hørtes litt tungvint ut med en mobilklokke. Kan barnet ringe ut fra denne om noe skulle skje? Eller blir denne i tillegg til en mobiltelefon som eventuelt ligger hjemme? Jeg hadde nok valgt som flere skriver å kjøpt/funnet frem en gammel mobil som ikke er i bruk lenger til henne som det ikke er så farlig med. Jeg har apple watch selv, og helt seriøst så bruker jeg den aldri.....

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en gammeldags knappetelefon til barn under 10 år. De trenger ikke fancye klokker eller mobil med adgang til internett.

Hvorfor trenger barn fancy telefon eller internett på mobil mindre enn det voksne gjør?

Her i huset har alle som har telefon smarttelefon med tilgang til internett og har hatt det hele tiden, og faktum er at bruken min og bruken til 10-åringen (som har hatt telefon i 3 år) ikke er særlig forskjellig. Begge bruker telefonen til surfing, nyhetslesing, sosial kontakt, spill osv i tillegg til samtaler og meldinger. Eneste forskjellen jeg kommer på er at jeg leser mail på min.

Den eneste vektige grunnen jeg kan se for at barn eventuelt ikke skal ha smarttelefon må være pris, men jeg aner ikke hva prisforskjellen på en knappetelefon vs en smarttelefon er.

Jeg synes prinsippet om at barn ikke skal ha smarttelefon er litt gammeldags. Smarttelefoner er både nåtid og fremtid, og jeg ser ingen grunn til at barna ikke skal lære å bruke det med en gang.

• Liker 3
Gjest Magnifiq
Skrevet

Absolutt ikke smartelefon til barn!

Jobber i barne og ungdomspsykiatri, og alt for mange tilfelle er smarttelefon roten til problemet.

Hadde også et foredraga fra politiet i førsteklasse hvor de på det sterkeste frarådet smarttelefoner.

Vi kjøper mobilklokke til syvåringen til jul. Hun får tak i oss og omvendt. Det er jo det som er poenget.

Skrevet

Hvorfor trenger barn fancy telefon eller internett på mobil mindre enn det voksne gjør?

Her i huset har alle som har telefon smarttelefon med tilgang til internett og har hatt det hele tiden, og faktum er at bruken min og bruken til 10-åringen (som har hatt telefon i 3 år) ikke er særlig forskjellig. Begge bruker telefonen til surfing, nyhetslesing, sosial kontakt, spill osv i tillegg til samtaler og meldinger. Eneste forskjellen jeg kommer på er at jeg leser mail på min.

Den eneste vektige grunnen jeg kan se for at barn eventuelt ikke skal ha smarttelefon må være pris, men jeg aner ikke hva prisforskjellen på en knappetelefon vs en smarttelefon er.

Jeg synes prinsippet om at barn ikke skal ha smarttelefon er litt gammeldags. Smarttelefoner er både nåtid og fremtid, og jeg ser ingen grunn til at barna ikke skal lære å bruke det med en gang.

http://www.barnevakten.no/mobil/ der finner du mer enn godt nok svar på det du spør om. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Min (daværende) 7-åring fikk mobil da hun begynte å gå hjem fra skolen alene, og det gikk forsåvidt bra det, men akkurat som du beskriver, så hadde vi noen runder med at telefonen lå i sekken/hos naboen/nede på rommet eller var blitt tom for strøm pga spilling. Det skapte jo endel stress for oss, som selvfølgelig ble bekymret for at noe hadde skjedd, men det viste seg jo hver gang at det var ubegrunnet.

Jeg har ikke satt meg inn i mobilklokkene, men synes ut i fra beskrivelsen din at det høres veldig lurt ut, og at problemet som jeg opplevde hadde blitt eliminert. Går det an at barnet ringer fra den? Det vil jeg nemlig mene er en forutsetning. Barnet må ha mulighet til å kontakte dere dersom jenta lurer på noe, eller er redd.

Skulle jeg valgt noe sånt, hadde jeg gått for en av brukbar kvalitet. Hadde ikke tatt sjansen på at den sluttet å virke.

Jeg deler denne erfaringen. Det var mye kaos til å begynne med. Det var unntak mer enn regelen at jeg faktisk fikk tak i de på mobil de første to årene. Men det var en læringsprosess. Når de sev oppdaget gleden og friheten ved å passe på den, så gikk det bra.

Helt enig her.

Kan de ikke like gjerne lære seg det, når de først skal ha mobil? Det er nåtidens teknologi og ikke noe barn skal forskånes for. Man får ha noen retningslinjer og holde seg til det. Det er tidsspørsmål før de "må" ha smarttelefon uansett. For det har man i dag.

(som ikke ha mobil på rommet om natten, ikke lov å skru på før etter skolen, eller hva som passer..)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.barnevakten.no/mobil/ der finner du mer enn godt nok svar på det du spør om. 

Jeg ser ingenting i den linken som tilsier at barn ikke skal ha smarttelefon, heller tvert om. Det fremheves derimot at det er en arena som åpner for positive og nyttige opplevelser, læring og lek.

Jeg sier med dette ikke at foreldre skal være ignorante for hva barna gjør med eller bruker mobilen til, men at det må være gjeldende uansett.

Skrevet
20 minutter siden, Magnifiq skrev:

Absolutt ikke smartelefon til barn!

Jobber i barne og ungdomspsykiatri, og alt for mange tilfelle er smarttelefon roten til problemet.

Hadde også et foredraga fra politiet i førsteklasse hvor de på det sterkeste frarådet smarttelefoner.

Vi kjøper mobilklokke til syvåringen til jul. Hun får tak i oss og omvendt. Det er jo det som er poenget.

Vil du utdype hva begrunnelsen fra politiet er? Og på hvilke måte smarttelefon er roten til problemer innen barne- og ungdomspsykiatri?

• Liker 3
Gjest Magnifiq
Skrevet
2 minutter siden, MapleSirup skrev:

Helt enig her.

Kan de ikke like gjerne lære seg det, når de først skal ha mobil? Det er nåtidens teknologi og ikke noe barn skal forskånes for. Man får ha noen retningslinjer og holde seg til det. Det er tidsspørsmål før de "må" ha smarttelefon uansett. For det har man i dag.

(som ikke ha mobil på rommet om natten, ikke lov å skru på før etter skolen, eller hva som passer..)

Det er vel og bra med retningslinjer, men en syvåring forstår ikke konsekvensene av feil bruk av Internett f.eks.

Absolutt alle instanser som har bittelitt peiling på dette fraråder smarttelefoner til barn.

At mange foreldre desverre er så svake at de ikke vil skuffe poden som ønsker seg en iPhone, eller som ikke klarer å se hvorfor syvåringen ikke bør ha en smarttelefon burde lese seg opp bittelitt.

Det er ikke snakk om å fornekte nåtidens teknologi, men å vente med å gi dem tilgang på det til de er modne nok, og til de forstår konsekvensene av uvettig nettbruk f.eks.

Gjest Magnifiq
Skrevet
2 minutter siden, Eliza Doalot skrev:

Vil du utdype hva begrunnelsen fra politiet er? Og på hvilke måte smarttelefon er roten til problemer innen barne- og ungdomspsykiatri?

Jeg vet ikke om du har kjennskap til sosiale medier, diverse bildedelingstjenester, og kamera? 

Skrevet

TS her. Mange i klassen til min datter har mobiltelefon allerede, men jeg har aldri sett disse telefonene. Det er m.a.o. ikke noe de drar fram når de kommer på besøk, og det er ikke lov å ha det med på skolen. Når barna er på besøk hos oss, ligger de i sekken/jakka, og barnet bruker telefonen når de skal ringe hjem til mamma. Mulig at jenter i 7-8-års-alderen er flinkere til å forholde seg til regler ang. mobilbruk enn barn generelt i tenårene?

Bildedeling og sosiale medier er uansett ikke noe tema når barna er så små, heldigvis. Kanskje det er tenåringer som må få restriksjoner på mobilbruk, ikke de yngre barna.

Jeg er uansett i tenkeboksen. Ønsker ikke å kjøpe gammeldags tastetelefon når hun uansett har en ipad som hun er vant til å betjene, da kjøper jeg heller en mobilklokke hun kan ringe med. Hadde klokkene vært billigere enn telefonene, ville det vært et enkelt valg.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Magnifiq skrev:

Jeg vet ikke om du har kjennskap til sosiale medier, diverse bildedelingstjenester, og kamera? 

Jovisst, men det handler jo om å lære barna om fornuftig og riktig bruk, nettvett og folkeskikk. Jeg har heller ikke sagt at barn skal ha telefon uten noe form for kontroll fra foreldrenes side.

Dessuten, dette er i utgangspunktet et diskusjon om mobil til en syv-åring. Utfordringen som du nevner er etter hva jeg vet først og fremst et problem for eldre barn og ungdommer. 7-åringer flest er ikke på sosiale mdier eller driver med bildedeling. Jeg tror heller ikke at den jevne 7-åringen er spesielt opptatt av å ta kompromitterende bilder av seg selv eller andre.

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, Magnifiq skrev:

Absolutt alle instanser som har bittelitt peiling på dette fraråder smarttelefoner til barn.

At mange foreldre desverre er så svake at de ikke vil skuffe poden som ønsker seg en iPhone, eller som ikke klarer å se hvorfor syvåringen ikke bør ha en smarttelefon burde lese seg opp bittelitt.

Det er ikke snakk om å fornekte nåtidens teknologi, men å vente med å gi dem tilgang på det til de er modne nok, og til de forstår konsekvensene av uvettig nettbruk f.eks.

Jeg hadde satt vedlig pris på en link som underbygger det at alle fraråder smarttelefon til barn. Jeg finner det nemlig ikke.

Forståelsen av uvettig nettbruk opparbeides over tid og kommer gradvis etter som barnet utvikler seg. Det er naivt å tro at bare man ikke skaffer barnet smarttelefon, så er problemet løst. Når er det forresten ok at barn/ungdom får smarttelefon? 16? 18? Og innebærer forbudet også forbud mot internett generelt, eller bare på telefon?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...