AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Etter å ha fullført en BSc i biologi og en MSc i økologi samt jobbet noen år (innen offentlig forvaltning, med nogenlunde relevante oppgaver) er jeg desperat etter å enten finne (og få) en jobb som er spennende eller gå tilbake til skolebenken. Det virker som sistnevnte er mer realistisk, også lurer jeg på om noen der ute har noe erfaring/tanker rundt det å enten ta en ny bachelor- eller mastergrad. Fordelen med å ta en bachelorgrad er at jeg har bredere utvalg tenker jeg, men samtidig lurer jeg på om jeg får noe uttelling for å ta en ny bachelorgrad når jeg allerede har både bachelor og master. Jeg har tenkt på en grad innen f.eks. geofag, analyse/statistikk, arealplanlegging - noe som kan matche miljøkompetansen jeg allerede har. Aller helst skulle jeg studert psykologi, men hvem trenger en biolog med psykologikompetanse..? sukk. Uansett, poenget er jo denne gangen å studere noe praktisk, noe som er attraktivt på arbeidsmarkedet. Og fordi jeg har tatt en del av grunnemnene i en bachelorgrad allerede, ser jeg for meg at jeg kan bake inn andre lure fag. Blir det en ny mastergrad lurer jeg på hva jeg egentlig har å velge i: etologi er kjempespennende, men ser ikke for meg at dette åpner opp for en hel haug flere jobbmuligheter. Jeg kunne med fordel tatt en mastergrad i naturforvaltning og presset inn fler relevante fag som jeg i ettertid skulle ønske var en del av økologi-masteren min. Alternativt marinbiologi, men fisk lukter så vondt... Neida Marinbiologi kunne vært kjempespennende, men jeg vil helst holde meg på Østlandet. Jeg lurer på om det er litt teit å ha to mastergader som er så nært besklektet som naturforvaltning/økologi. Finnes det andre mastergrader med mindre rigide krav til forkunnskaper som kunne passe min profil? En annen fordel med en ny mastergrad er at det kanskje vil åpne døren for å forsette som stipendiat - det hadde vært knall. Uansett, hvis det er noen der ute i samme båt eller med lure råd så hadde jeg satt veldig pris på å høre fra dere! Anonymkode: 3256c...877
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg ville satset på å bygge på bacheloren du allerede har, altså ta en master til. Starter du på en ny bachelor i noe helt annet, feks sykepleie starter du med ganske lav lønn. Tar du en bachelor i psykologi er det vel egentlig ikke så mye du kan jobbe med, der må det master eller profesjon til. Jeg ville snakket med en studieveileder ved universitetet i Ås (eller andre relevante studieinstitusjoner) og tatt opp kompetansen din, hvilke masterprogrammer som kan være aktuelle, hva slags arbeidsmarked det er osv. Etologi feks er kjempespennende, og du kan definitivt jobbe innen forskning på området. Eller hva med grønn økonomi? Andre områder er jo, som du sier, naturforvaltning. Master i bioinformatikk og statistikk kunne kanskje vært noe? Det koster ikke noe å ta en telefon og få snakket med en rådgiver til aktuelle studiesteder. Anonymkode: a7468...4d2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #3 Skrevet 26. oktober 2016 Takk! Nei, jeg ville ikke startet på en helt urelatert bachelor nettopp av grunnene du oppgir. Det måtte vært noe som er relevant for gradene jeg allerede har, og helst noe med litt tyngde. Men mastersyken har kanskje strippet tyngden fra alle bachelorgrader. akk. Forskning innen etologi hadde vært drømmen, det er bare det at jeg har brent meg på å satse på å komme gjennom et slikt nåløye før.. Og akademia virker som mer politikk og skarpe albuer enn jeg vet om jeg takler. Samtidig er det veldig fristende å studere noe jeg synes er så spennende! Skal, skal ikke.. Bioinformatikk og statistikk høres mer jobbvennlig ut, og litt nærmere noe jeg kan se for meg å trives med i arbeidshverdagen, men jeg er usikker på om jeg møter opptakskravene. Jeg burde nok snakke med en studieveileder først i så fall. Min tidligere erfaring er at veilederne i hovedsak er tidligere studenter eller rene administratorstillinger uten særlig kjennskap til/erfaring fra arbeidsmarkedet. Det har vært vanskelig å få konkrete svar tidligere. Men selvsagt, nå kjenner jeg jo litt mer til verden utenfor universitetet, og vil kanskje stille bedre spørsmål også. Lurer på hva slags jobber som er innen grønn økonomi? Anonymkode: 3256c...877
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg kjenner flere som er svært interessert i miljø som har studert økonomi og ressursforvaltning og/eller agroøkologi eller har en annen grad innen biologi/økonomi/natur-greier De jobber typisk som miljørådgiver, konsulent i Bymiljøetaten, bydelsplanlegger og har stort fokus på bærekraftig byutvikling. De jobber da med "grønn økonomi". Anonymkode: a7468...4d2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere som er svært interessert i miljø som har studert økonomi og ressursforvaltning og/eller agroøkologi eller har en annen grad innen biologi/økonomi/natur-greier De jobber typisk som miljørådgiver, konsulent i Bymiljøetaten, bydelsplanlegger og har stort fokus på bærekraftig byutvikling. De jobber da med "grønn økonomi". Anonymkode: a7468...4d2 Aha. Det høres nøyaktig ut som jobbene jeg allerede har hatt og vil bort fra. Men så fint å vite at grønn økonomi er av lista! Derfor jeg er også litt redd for å ta en master i naturforvaltning e.l. - det er jo nokså likt det jeg allerede er innenfor. Det kanskje kan gjøre jobben mer interessant med mer faglig dybde, men jeg har jo lært mye nytt om nettopp forvaltning osv gjennom arbeidserfaring, og det har ikke gitt mersmak. Anonymkode: 3256c...877
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Aha. Det høres nøyaktig ut som jobbene jeg allerede har hatt og vil bort fra. Men så fint å vite at grønn økonomi er av lista! Derfor jeg er også litt redd for å ta en master i naturforvaltning e.l. - det er jo nokså likt det jeg allerede er innenfor. Det kanskje kan gjøre jobben mer interessant med mer faglig dybde, men jeg har jo lært mye nytt om nettopp forvaltning osv gjennom arbeidserfaring, og det har ikke gitt mersmak. Anonymkode: 3256c...877 Da høres det ut som master i bioinformatikk og statistikk kan være mer aktuelt Evt etologi da! Jeg vil fortsatt råde deg til å kontakte en rådgiver ved aktuell studieinstitusjon for å høre om fag, typiske jobbmuligheter, om du kan få godskrevet noen fag fra den "forrige" masteren osv. Kan være du slipper "billig" unna hvis du har de riktige fagene! Anonymkode: a7468...4d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå