Gå til innhold

Noen som har klagd på brudd av taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner meg kvalm og dårlig nå. En ansatt i kommunen (vil ikke røpe etat) har lekket informasjon til meg om en diagnose som andre i familien min har, som jeg IKKE hadde trengt å visst. Det dreier seg om en psykisk diagnose. Denne informasjonen hadde veldig lite/ingen relevans for mitt ærend i møtet med denne personen og jeg er 100 % sikker på at taushetsplikten ble brutt.  Jeg føler meg faktisk veldig krenket på vegne av den det ble lekket informasjon om (familiemedlemmet mitt). 

Dette fikk meg til å sende en formell klage på den ansatte. Er det noen som har klagd på noe lignende før? Jeg vet jeg sikkert ikke har noe mer med det å gjøre i og med at jeg nå har meldt ifra, men jeg håper virkelig brudd på taushetsplikten får konsekvenser. Jeg håper også at jeg aldri blir offer for slikt.

Anonymkode: 3778a...dda

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men jeg har svært lite tillit til sånne folk. Jeg har hørt de fleste blir psykolog for og analysere seg selv. Tror det stemmer.

Anonymkode: 365d2...158

Skrevet

Det er flott at du har sendt formell klage til leder. Brudd på taushetsplikten skjer hver dag i norske kommuner og det burde vært klagd mye oftere! 

Antar du får en tilbakemelding og at vedkommende kalles inn til møte med ledelsen- enten blir det advarsel eller oppsigelse. Men du har helt rett i å klage- forvaltningsloven som alle kommunale tjenester underligger er tydelig på taushetsplikt og det er noe vi alle skal kunne som kommunalt ansatt. 

Anonymkode: b90c9...12b

• Liker 6
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg kvalm og dårlig nå. En ansatt i kommunen (vil ikke røpe etat) har lekket informasjon til meg om en diagnose som andre i familien min har, som jeg IKKE hadde trengt å visst. Det dreier seg om en psykisk diagnose. Denne informasjonen hadde veldig lite/ingen relevans for mitt ærend i møtet med denne personen og jeg er 100 % sikker på at taushetsplikten ble brutt.  Jeg føler meg faktisk veldig krenket på vegne av den det ble lekket informasjon om (familiemedlemmet mitt). 

Dette fikk meg til å sende en formell klage på den ansatte. Er det noen som har klagd på noe lignende før? Jeg vet jeg sikkert ikke har noe mer med det å gjøre i og med at jeg nå har meldt ifra, men jeg håper virkelig brudd på taushetsplikten får konsekvenser. Jeg håper også at jeg aldri blir offer for slikt.

Anonymkode: 3778a...dda

Hvor har du meldt fra, og hva prøver du å oppnå? Hvordan kan du bevise brudd på taushetsplikten og at den ansatte hadde grunn til å tro at du ikke var kjent med denne angivelige diagnosen? 

Anonymkode: 65a2c...8f2

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du meldt fra, og hva prøver du å oppnå? Hvordan kan du bevise brudd på taushetsplikten og at den ansatte hadde grunn til å tro at du ikke var kjent med denne angivelige diagnosen? 

Anonymkode: 65a2c...8f2

Det har ikke noe å si om personen er kjent med diagnosen eller ei. Den ansatte bryter taushetsplikten uansett og har ikke lov til å prate om dette med andre enn personen det gjelder uavhengig om de vet det eller ei. Brudd på taushetsplikt blir vanskelig å bevise ettersom det ofte skjer muntlig, men slike ting blir ofte sett veldig alvorlig på og den ansatte står i fare for å miste jobben - noe hen bør, uten konkrete beviser for at taushetsplikten er brutt. 

Jeg har selv klagd på brudd av taushetsplikt hos en lege som delte min informasjon med foreldrene mine (jeg var over 18). Legen fikk sparken og mistet lisensen sin på flekken, noe jeg er veldig glad for. Det er en grunn for at de har taushetsplikt. Og det er en grunn for at brudd på den sees alvorlig på. Hadde det ikke vært store konsekvenser for å bryte taushetsplikten tror jeg det hadde vært mange som ikke hadde turt å åpne seg til leger, psykologer, helsepersonell etc. 

Anonymkode: a56aa...95a

• Liker 12
Skrevet

Fint at du klager, da dette høres alvorlig ut. Men du burde ikke bare klage til leder. Du burde ta dette videre, synes jeg.. Klag til fylkesmannen. 

Anonymkode: 6e5e2...a39

• Liker 2
Gjest Baremenneske
Skrevet

Synes det er kjempebra at du har klagd! Har de taushetsplikt, så har de det!! (Samme hvilke etat de er i!) 

Skrevet

Vet ikke noe om dette, vil bare si det er flott at du meldte ifra!

"Alle" vet at taushetsplikt blir brutt i hytt og pine og jeg syns det er skammelig at tilsynelatende ingen melder ifra når de mottar informasjon de ikke skulle hatt. Pasienten selv har vel gjerne nok med andre ting når denne informasjonen når tilbake til dem og det er ikke der ansvaret skal ligge...

Anonymkode: 3631e...341

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Er vanskelig det der med taushetsplikt

Anonymkode: fdb51...c37

Gjest pelikanen
Skrevet

Ikke jeg personlig, men en familie venn.  H*n har et alkoholproblem, og pga personens offentlige rolle ble behandling lagt langt vekk fra hjemstedet.

Det var før navn tid, når det het trygdekontor.  Personen var i kontakt med personen på kontoret i forbindelse med reisen og opphold,sykmld.

Etter endt behandling og tilbake i jobb, fikk h*n besøk på sin jobb av en person som opplyste at personen på trygdekontor sladre om dette privat.

Personen innrømmet dette, og fikk avskjed.

Dette er en stund siden, men ikke mange dager siden jeg leste at navn ansatte snoker på familien , venner osv. Med liten sjanse til å bli oppdaget.  Nav har mange opplysninger. Eks dine sykdommer, noe som få i nav skal ha tilgang til, noe som ikke er tilfelle. Det snike.  De har opplysninger om hva du er eks dømt i retten for.  

Det burde være en løsning i disse datatider, en måte vi kan sjekke hvem som har sjekket oss. På lik linje som du kan selv sjekke på alt inn om noen har sjekket dine inntekt og skatteopplysninger. Det er offentlige papirer, så det bør ikke være problem å få til at vi kan sjekke om eks nav har sjekket oss. Det samme gjelder sykehuspapirer

Skrevet
På 10/25/2016 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Det er flott at du har sendt formell klage til leder. Brudd på taushetsplikten skjer hver dag i norske kommuner og det burde vært klagd mye oftere! 

Antar du får en tilbakemelding og at vedkommende kalles inn til møte med ledelsen- enten blir det advarsel eller oppsigelse. Men du har helt rett i å klage- forvaltningsloven som alle kommunale tjenester underligger er tydelig på taushetsplikt og det er noe vi alle skal kunne som kommunalt ansatt. 

Anonymkode: b90c9...12b

Det skjer aldri noe uansett: får ingen konsekvenser for den som bryter taushetsplikten.

Anonymkode: 7d579...b76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...