AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Hvorfor regnes egentlig feminisme som sturent i dagens Norge? Alle forstår at det var riktig at kvinnene skulle ha stemmerett, osv. Men det handlet jo om at kvinner om menn skulle være likestilte. Men hvordan kan man forsvare feminisme i dagens Norge? Er det ikke bare en gruppe kvinner fra øvre middelklassen som prøver å karre til seg mest mulig? Anonymkode: 8f521...e98
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Vel, feministenes kamp er aldri over fordi det finnes kvinner utenfor Norge som trenger likestilling. Hva en liten gruppe feminister gjør her i nord har ikke så mye å si for flertallet av feminister som jobber for kvinner over hele verden. Selv er jeg ikke aktiv feminist, men støtter selvfølgelig tankegangen om at menn og kvinner skal ha like muligheter og rettigheter, lik lønn for likt arbeid etc. Det finnes små grupper av kristne som virker som bare tuller rundt, men de representerer jo ikke hele gruppen av kristne mennesker eller hva de gjør. Sånn er det i alle grupperinger. Det finnes alltid noen som stikker seg ut på en negativ måte. Jeg regner med at feministiske grupper i Norge har mer enn én tanke i hode om gangen og jobber for mer enn bare kvinner i Norge. Fordi enkeltpersonene innad i gruppene eller noen kan fronte saker i Norge som kanskje ikke er like viktig eller litt urelevant betyr jo ikke det at dette er det eneste som blir prioritert. F.eks. kvinnefronten samarbeider med Internationale partnere for å kjempe mot kjønnslemlestelse, vold, for å styrke barn og kvinners rettigheter i land der kvinners posisjon i samfunnet er lav, osv. Det er jo viktige saker og det er jo bra ta man kan bidra fra Norge. Anonymkode: 4f0e0...77b 2
Yme Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det finnes små grupper av kristne som virker som bare tuller rundt, men de representerer jo ikke hele gruppen av kristne mennesker eller hva de gjør. Sånn er det i alle grupperinger. Det finnes alltid noen som stikker seg ut på en negativ måte. Anonymkode: 4f0e0...77b Problemet er at man har en rekke misandrister, som er ekstremt høylytte, og gjemmer seg bak et flagg som det står "feminisme" på. Det betyr at det er de man ser, og det er de som skaper folks oppfatning av hva feminisme er. På en annen side, er ikke feminisme noe som trengs, i den utviklede delen av verden. Feministene kan ta seg av landene hvor det faktisk er undertrykking av kvinner, så kan egalitarianere ta seg av skjevhetene som fortsatt finnes i Norge, og andre vestlige land. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #5 Skrevet 25. oktober 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor regnes egentlig feminisme som sturent i dagens Norge? Alle forstår at det var riktig at kvinnene skulle ha stemmerett, osv. Men det handlet jo om at kvinner om menn skulle være likestilte. Men hvordan kan man forsvare feminisme i dagens Norge? Er det ikke bare en gruppe kvinner fra øvre middelklassen som prøver å karre til seg mest mulig? Anonymkode: 8f521...e98 Takk har tenkt akkurat det samme da jeg snakker med norske feminister i dagenssammfunn. Støtter selvfølgelig at kvinner og menn skal ha samme rettigheter men da msn ser mange av de som klassifiserer seg selv som feminister i Norge blir jeg nærmest pinlig berørt. Kari Jackson er et godt eksempel på hva feminismen ikke trenger. Anonymkode: 59560...ec0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 Nei, alle forstår ikke at kvinner skal ha stemmerett og alle like rettigheter som menn. Og så trenger vi faktisk ikke kun bry oss om vårt eget land. Det finnes mennesker utenfor landet vårt som trenger folk som bryr seg om at de jentene skal få utdanning og ikke bli giftet bort og voldtatt lovlig av en mye eldre mann når de er 10 år gammel. Men du bryr deg kanskje bare om Norge TS? Driter i verden omkring deg? Anonymkode: 15964...ab6 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk har tenkt akkurat det samme da jeg snakker med norske feminister i dagenssammfunn. Støtter selvfølgelig at kvinner og menn skal ha samme rettigheter men da msn ser mange av de som klassifiserer seg selv som feminister i Norge blir jeg nærmest pinlig berørt. Kari Jackson er et godt eksempel på hva feminismen ikke trenger. Anonymkode: 59560...ec0 Hun er jo ikke en vanlig feminist, hun er svært radikal. Blir som å sammenligne en Sentrumspolitiker med Tore Tvedt i Vigrid. Kan ikke se noen grunner til at man ikke skal være feminist? Anonymkode: 9e5cd...64c 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 "Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn. " (Store Norske Leksikon) Det handler ikke bare om kvinners rettigheter, men om frihet og likestilling generelt. F.eks. homofiles rett til å gifte seg eller adoptere og fedres rett til å treffe/bo med barna sine ved skilsmisse. Jeg er for likestilling og rettferdighet. I Norge dreier feminisme seg gjerne om at kvinner blir forbigått når det skal ansettes sjefer på arbeidsplassen fordi de f.eks. er gravid (eller bare er i en alder der lederne TROR de kan komme til å bli gravid) eller at man trenger flere mannlige lærere og sykepleiere. I Saudi Arabia kjemper kvinnene for å få lov til å kjøre bil, i India for at menn som voldtar skal bli dømt. Man kan ha flere tanker i hodet på en gang. Jeg likte dette blogginnlegget om horfor feminisme er viktig i Norge fortsatt: https://martabreen.wordpress.com/2014/06/29/55-grunner-til-a-vaere-feminist/ Anonymkode: ef71b...32a 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 Er det helt stuerent, da? Har opplevd en del kvinner med feministiske holdninger som nærmest blir fornærmet når jeg kaller dem feminister. Det er et negativt ladet ord hos de fleste vil jeg tro. Anonymkode: 1054a...887 1
Yme Skrevet 26. oktober 2016 #10 Skrevet 26. oktober 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: "Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn. " (Store Norske Leksikon) Det handler ikke bare om kvinners rettigheter, men om frihet og likestilling generelt. F.eks. homofiles rett til å gifte seg eller adoptere og fedres rett til å treffe/bo med barna sine ved skilsmisse. Jeg er for likestilling og rettferdighet. I Norge dreier feminisme seg gjerne om at kvinner blir forbigått når det skal ansettes sjefer på arbeidsplassen fordi de f.eks. er gravid (eller bare er i en alder der lederne TROR de kan komme til å bli gravid) eller at man trenger flere mannlige lærere og sykepleiere. I Saudi Arabia kjemper kvinnene for å få lov til å kjøre bil, i India for at menn som voldtar skal bli dømt. Man kan ha flere tanker i hodet på en gang. Jeg likte dette blogginnlegget om horfor feminisme er viktig i Norge fortsatt: https://martabreen.wordpress.com/2014/06/29/55-grunner-til-a-vaere-feminist/ Anonymkode: ef71b...32a Sitatet ditt beksriver feminisme, men det er ikke alt i innlegget ditt som gjør det. Feminisme har ingen ting med homofiles rettigheter å gjøre. Det er egalitarianisme som handler om sånne ting. Egalitarianisme handler om alles rettigheter, og likestilling uavhengig av hvilken "gruppe" man tilhører, enten om det er religion, legning, eller hva det måtte være.
Jalp Skrevet 26. oktober 2016 #11 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Dagens feminisme taper stadig legitimitet i Norge fordi forskning i stadig større grad tilbakeviser og sår tvil om de premissene feminismen bygger sin politikk på. Det er fortsatt mye viktigere for feminismen å opprettholde synet på kvinnen som offer istedenfor å forholde seg til realitetene i samfunnet. Stadig flere ser dette og dermed taper feminismen legitimitet. Endret 26. oktober 2016 av Jalp 1
Yme Skrevet 26. oktober 2016 #12 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) 25 minutter siden, Jalp skrev: Dagens feminisme taper stadig legitimitet i Norge fordi forskning i stadig større grad tilbakeviser og sår tvil om de premissene feminismen bygger sin politikk på. Det er fortsatt mye viktigere for feminismen å opprettholde synet på kvinnen som offer istedenfor å forholde seg til realitetene i samfunnet. Stadig flere ser dette og dermed taper legitimitet. Jeg var i diskusjon med en feminist en gang, som var helt oppgitt over hvor det hele holdt på å ta veien... Fikk en rekke lenker, til "feminist theory", som man tydeligvis lærer om når man tar "gender studies" i høyere utdannelse. Det var helt sykt å lese! Ting som at en mann ikke kan være offer, fordi "mann" og "overgriper" er synonymer. At det ikke finnes rasisme mot hvite, fordi det ikke er noen organisert rasisme mot oss. Hvis en svart mann dreper en hvit mann, fordi han er hvit, er det nemlig ikke rasisme. Det er det sykeste tullet jeg noen gang har lest, og det er ikke en gang en liten nisje innenfor feminismen, men ganske anerkjente meninger *hakeslepp* Har heldigvis ikke hørt noe om dette, fra norske feminister, men de kan ofte være ganske forstokka de også. Fullstendig fulle av konfirmasjonsbias, og helt blinde for at noen av tingene de mener undertrykker kvinner, faktisk undertrykker menn også... Som da betyr at det skjer med begge kjønn, og dermed ikke er kvinnediskriminering. Her kan du lese litt om det virkelighetsfjerne rumpeslimet de greier å bære frem.http://everydayfeminism.com/2015/01/reverse-oppression-cant-exist/https://www.bustle.com/articles/71400-6-reasons-men-can-literally-never-be-victims-of-sexism-and-those-who-think-theyhttp://www.huffingtonpost.com/entry/reverse-racism-isnt-a-thing_us_55d60a91e4b07addcb45da97 Endret 26. oktober 2016 av Yme 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #13 Skrevet 1. november 2016 På 25.10.2016 den 21.47, AnonymBruker skrev: Hvorfor regnes egentlig feminisme som sturent i dagens Norge? Alle forstår at det var riktig at kvinnene skulle ha stemmerett, osv. Men det handlet jo om at kvinner om menn skulle være likestilte. Men hvordan kan man forsvare feminisme i dagens Norge? Er det ikke bare en gruppe kvinner fra øvre middelklassen som prøver å karre til seg mest mulig? Anonymkode: 8f521...e98 Nei - de er for likestilling. Enkelt og greit. Noen av dem mener at det fortsatt ikke er likestilling, så på den måten kan det forsvares. Er det ikke lettere for det andre kjønn og få en toppstilling? Nei, trolig ikke og på den måten så er det bortkastet tid og energi når det ropes i fra feministene for likestilling har man jo. Anonymkode: b4086...646
Maleficenta Skrevet 1. november 2016 #14 Skrevet 1. november 2016 På Tuesday, October 25, 2016 den 22.10, Yme skrev: Problemet er at man har en rekke misandrister, som er ekstremt høylytte, og gjemmer seg bak et flagg som det står "feminisme" på. Det betyr at det er de man ser, og det er de som skaper folks oppfatning av hva feminisme er. På en annen side, er ikke feminisme noe som trengs, i den utviklede delen av verden. Feministene kan ta seg av landene hvor det faktisk er undertrykking av kvinner, så kan egalitarianere ta seg av skjevhetene som fortsatt finnes i Norge, og andre vestlige land. Ikke helt enig. Seksualmoralen er fortsatt ulik for menn og kvinner, selv i norge. 1
Gjest Bruker115236 Skrevet 1. november 2016 #15 Skrevet 1. november 2016 Jeg tenker at folk som mener Norge ikke trenger feminisme lenger er svært lite opplyste. Det er f.eks. en voldtekssak nå i media som beviser at Norge er langt unna likestilling.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #16 Skrevet 1. november 2016 1 time siden, Maleficenta skrev: Ikke helt enig. Seksualmoralen er fortsatt ulik for menn og kvinner, selv i norge. Og det er lettere for kvinner enn menn å få sex. Anonymkode: 8f521...e98 1
Yme Skrevet 1. november 2016 #17 Skrevet 1. november 2016 1 time siden, Maleficenta skrev: Ikke helt enig. Seksualmoralen er fortsatt ulik for menn og kvinner, selv i norge. Les innlegget mitt om og om igjen, til du forstår hva som står der
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #18 Skrevet 1. november 2016 1 time siden, ElizabethTaylor skrev: Jeg tenker at folk som mener Norge ikke trenger feminisme lenger er svært lite opplyste. Det er f.eks. en voldtekssak nå i media som beviser at Norge er langt unna likestilling. Det har ingenting med saken å gjøre. Feminisme er ikke et tema her i vesten nå i disse dager, så at noen gidder å diskutere det - det skjønner jeg ikke. Hva har det med likestilling å gjøre? Det kommer jo helt an på hvordan den saken blir håndtert av myndighetene - hvor kommer det inn i bildet? Det kan skje på både menn og kvinner. Det samme er med vold også. Så der henger jeg ikke helt med på likestillingsproblematikken. Anonymkode: b4086...646
Gjest Bruker115236 Skrevet 1. november 2016 #19 Skrevet 1. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har ingenting med saken å gjøre. Feminisme er ikke et tema her i vesten nå i disse dager, så at noen gidder å diskutere det - det skjønner jeg ikke. Hva har det med likestilling å gjøre? Det kommer jo helt an på hvordan den saken blir håndtert av myndighetene - hvor kommer det inn i bildet? Det kan skje på både menn og kvinner. Det samme er med vold også. Så der henger jeg ikke helt med på likestillingsproblematikken. Anonymkode: b4086...646 Å herregud Feminisme handler om likestilling blant kjønnene. At kjønnene ikke skal dømmes etter seksuell legning eller hvilket kjønn de er. Noe av det viktigste arbeidet feministene gjør i Norge i dag er holdningsarbeid. For det er dessverre slik at det er et problem fortsatt at kvinner blir sett ned på i arbeidsmarkedet og ellers i samfunnet fordi de er kvinner. Voldtektskulturen som vi har i dette landet er dessverre et bevis på dette. At lekdommeren, som er "mannen i gata", ikke dømte voldteksmannen i det tilfellet jeg nevnte, viser at vi sliter stort med holdninger blant befolkningen som burde endres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå