AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Sønnen vår på 4,5år har alltid vært småspist og er liten av vekst (skal til utredning pga det). Det har derfor vært viktig at han skal få spise, selv om det skulle gå på bekostning av andre rutiner eller planer. Han synes også det er veldig kjedelig å legge seg, men trenger endel søvn og bør være i seng ca kl.19 for å være i god form dagen etter. Så kommer utfordringen. Han drøyer kveldsmaten veldig lenge, bare for å slippe å legge seg. Han vet jo at vi vil så gjerne at han skal få spise. Hvis han spiser lite til kvelds våkner han gjerne av sult kl.5, vekker en av oss og er sur og grinete resten av dagen. Så hva gjør vi for at han skal bli raskere med kveldsmaten? I kveld brukte han 1,5 time på et lite knekkebrød. Han finner på alt mulig for å dra ut tida. Mannen min synes vi kan si at kl.18.45 er det stopp uansett hvor mye eller lite han har spist. Jeg tror ikke at han har noe begrep om tid, og tror det vil være vanskelig å gjennomføre. Vi har liksom aldri lagt barn sultne, det strider mot mine prinsipper å nekte noen mat. Samtidig forstår jeg at vi må stramme opp. Broren hans er 3 år og bør også forstå "reglene". Forslag til hva som er greit å gjøre for at han skal være kjappere med maten? Anonymkode: 3f35a...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 " Mannen min synes vi kan si at kl.18.45 er det stopp uansett hvor mye eller lite han har spist. Jeg tror ikke at han har noe begrep om tid, og tror det vil være vanskelig å gjennomføre. Vi har liksom aldri lagt barn sultne, det strider mot mine prinsipper å nekte noen mat. " Synes mannen din høre fornuftig ut jeg. Fortell at "når klokken viser slik og slik, skal vi bade". Et barn på snart 5 klarer fint forstå at han får f.eks den halvtimen på å spise. Og han klarer seg fint en kveld eller to uten kvelds. Anonymkode: 697fe...2f8 8
Gjest Magnifiq Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Hvor spiser han? Om mine barn ikke sitter ved kjøkkenbordet og spiser, uten TV, iPad o.l kan de drøye i det lengste. Fireåringen her kan også drøye litt allikevel. Her sier vi bare i fra at om fem minutter så er det natt. Og da tar vi maten, og går på badet. bruke 1,5time på et knekkebrød hadde ikke vært aktuelt. Er det noe annet som frister mer? Grøt, pannekaker, egg..
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 Har dere prøvd å variere kveldsmaten? Spiser dere sammen med han? Vi har hatt samme problemet med en av våres. Det som hjalp var å finne på litt annet en "traust" brødmat. Det gikk mye polarbrød, spelt lompe med pålegg og havregrøt i perioder. Nå legger vi heller middagen til kveldsmat og spiser alle samlet. Da får ungene skive og frukt når de kommer hjem fra skolen. Det funker fint her. Anonymkode: a3882...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #5 Skrevet 25. oktober 2016 Vi har og en gutt som er liten i vekst. I perioder har vi og hatt det sånn at spising går foran alt, siden han må få i seg næring. Etter hvert skjønner de at de kan styre dette og dra ut tiden, da er det på tide å gjøre noe. Han skjønner fort at han må spise, hvis ikke blir han sulten.. Dette skal ikke bli en kamp da.. Hva gir du til kveldsmat? Min normalvektige minstemann kan og drøye leeeenge med skiver og knekkebrød.. Men har vi varme pannekaker (type amerikanske små, med grovt mel) eller havregrøt, så spiser begge to, og da kan man styre det med at når alt er stekt opp, så er det natta.. Vi setter og en grense. Belønner at han er kjapp med for eksempel ekstra tid på ipaden.. Anonymkode: 720b0...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 Takk for innspill. Vi spiser ved kjøkkenbordet, og vi sittet sammen og spiser. Broren gomler i seg sin mat og er klar for å gå på badet, så da blir en av oss med han. Blir dermed litt oppbrudd i fellesmåltidet. Varierer mellom brødskiver, grøt, knekkebrød, frokostblanding, ostesmørbrød osv. Kunne sikkert vært bedre til å lage enda mer fristende mat, men ofte blir det bare "nei takk, har lyst på en skive". Hva tror dere om at han våkner veldig tidlig og vil ha mat hvis han ikke får spist seg mett på kvelden? Da er han helt fortvilet og gråter av sult, så vi har vanskeligheter med å drøye frokosten til normal tid. Og vi vil jo alle helst sove litt lengre på morgenen. Ts Anonymkode: 3f35a...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 Min sønn var sånn i den alderen og kan fortsatt dra ut tida litt ekstra før leggetid. Det vi gjorde spesielt når han var yngre var at han begynte å spise under barne-tv. Da hadde han ekstremt god tid å spise på og så lenge han fikk i seg den ene brødskiva så var jeg egentlig fornøyd. Vi pleide å være veldig streng på at han måtte spise opp, men lå det to-tre biter igjen og han fortsatt drev og surret rundt så sa vi at nok er nok. "Enten spiser du opp nå ellers går vi å pusser tennene". 2 av 3 ganger spiste han opp de siste bitene ganske raskt, mens andre ganger ble det tannpuss etter 5-10 minutter. Du bør egentlig bare prøve deg frem, men hva med å lage noe godt til kvelds? En brødskive eller et knekkebrød er jo ikke akkurat så spennende, så kanskje noe litt mer "gøy" kan hjelpe. Merket selv at det var mye bedre å spise en kylling pølse med ketchup til kvelds enn en skive med leverpostei. Anonymkode: d9bc7...ed6
ablaze Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 Hvilken rutine har dere etter kveldsmaten? Hos oss er det ned på badet og så i seng, hvor vi leser og synger. Så er det god natt. Jeg sir bare at jo lenger kveldsmaten tar, jo mindre tid blir det til kos på sengekanten og da går som regel maten ned på 10-15 minutter. Kanskje dere kan prøve å ha en slags gulerot for å spise på en "normal" tid..? Her settes denne alenetiden med mamma eller pappa stor pris på, så dte er ikke noe hun ønsker å gå glipp av. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 (endret) 1 minutt siden, ablaze skrev: Hvilken rutine har dere etter kveldsmaten? Hos oss er det ned på badet og så i seng, hvor vi leser og synger. Så er det god natt. Jeg sir bare at jo lenger kveldsmaten tar, jo mindre tid blir det til kos på sengekanten og da går som regel maten ned på 10-15 minutter. Kanskje dere kan prøve å ha en slags gulerot for å spise på en "normal" tid..? Her settes denne alenetiden med mamma eller pappa stor pris på, så dte er ikke noe hun ønsker å gå glipp av. Samme her. Her leser vi frem til et gitt klokkeslett. Drøyes det, blir det mindre tid les og kos. Endret 25. oktober 2016 av Magnifiq
Pinkee Skrevet 25. oktober 2016 #10 Skrevet 25. oktober 2016 Hvis han våkner sulten kl 5 når han ikke spiser kveldsmat, er det da en mulighet for å sette noe mat til han på nattbordet? Kanskje blir det så kjedelig å sitte alene i senga å spise, at han skjønner at kveldsmat er lurt. 1
Hactar Skrevet 25. oktober 2016 #11 Skrevet 25. oktober 2016 (endret) Vi la inn litt leketid etter kvelds da vår eldste somlet. Denne lekingen fikk han jo bare tid til dersom han gjorde seg ferdig med maten innen rimelig tid, og dette minnet vi ham på underveis. Så mitt tips er å sette av en liten stund etter kvelds med noe som er kjekkere enn å sitte ved bordet og hale ut tiden. Edit: Denne lekingen foregikk da før vi skulle på badet. Mindre tid til lesing på senga, klarte han ikke å forholde seg til ved maten. Da så han bare det kjedelige kveldsstellet foran seg... Endret 25. oktober 2016 av Hactar 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #12 Skrevet 25. oktober 2016 Kveldsrutinen er på badet, så lese bok og synge 3 sanger på sengekanten. Han elsker at jeg leser, men det utgår når han somler. Det ofrer han gjerne når han er i det lunet, og tiden med oss får han jo uansett ved bordet... Hater at det blir sånn! I kveld hadde vi vært ute og det var godt å komme inn, spise godt og kose oss. Så blir det liksom bare mas, ingen lesing, sutring fordi det ikke blir lesing osv. Ikke det jeg hadde tenkt. Maten skal jo ikke være noe mas! Kan alltids lage noe bedre, men ofte ber han om skiver uansett. Og så tenker jeg at må jeg hele tiden stå og kokkelere de beste retter for at ungene skal spise..? Bør kanskje det Ts Anonymkode: 3f35a...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #13 Skrevet 25. oktober 2016 5 minutter siden, Pinkee skrev: Hvis han våkner sulten kl 5 når han ikke spiser kveldsmat, er det da en mulighet for å sette noe mat til han på nattbordet? Kanskje blir det så kjedelig å sitte alene i senga å spise, at han skjønner at kveldsmat er lurt. Takk for tipset! Kjenner jeg han rett kommer han og vekker meg (og babyen) uansett, men det er verdt et forsøk Anonymkode: 3f35a...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #14 Skrevet 25. oktober 2016 4 minutter siden, Hactar skrev: Vi la inn litt leketid etter kvelds da vår eldste somlet. Denne lekingen fikk han jo bare tid til dersom han gjorde seg ferdig med maten innen rimelig tid, og dette minnet vi ham på underveis. Så mitt tips er å sette av en liten stund etter kvelds med noe som er kjekkere enn å sitte ved bordet og hale ut tiden. Takk, det må vi prøve Anonymkode: 3f35a...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #15 Skrevet 25. oktober 2016 13 minutter siden, Magnifiq skrev: Samme her. Her leser vi frem til et gitt klokkeslett. Drøyes det, blir det mindre tid les og kos. Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 3f35a...3c7
Pinkee Skrevet 25. oktober 2016 #16 Skrevet 25. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipset! Kjenner jeg han rett kommer han og vekker meg (og babyen) uansett, men det er verdt et forsøk Anonymkode: 3f35a...3c7 Kommer han å vekker, er det jo bare å minne han på maten han har på rommet, og følge han tilbake. Så kanskje han lærer etterhvert. Enten å spise nattmaten sin, eller kveldsmaten.
Gjest Magnifiq Skrevet 25. oktober 2016 #17 Skrevet 25. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 3f35a...3c7 Fire år.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #18 Skrevet 25. oktober 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere prøvd å variere kveldsmaten? Spiser dere sammen med han? Vi har hatt samme problemet med en av våres. Det som hjalp var å finne på litt annet en "traust" brødmat. Det gikk mye polarbrød, spelt lompe med pålegg og havregrøt i perioder. Nå legger vi heller middagen til kveldsmat og spiser alle samlet. Da får ungene skive og frukt når de kommer hjem fra skolen. Det funker fint her. Anonymkode: a3882...0a8 De er veldig opp og ned med middagen også. Noe går rett ned og annet pirker de bare i, da venter de til kveldsmat. Vi er ikke innstilt på å lage barnas favoritter hver dag... Hvis de skal bli mette ved å ta middagen til kvelds må de ihvertfall få muligheten til å ta en skive i stedet for middag, og den har de egentlig ikke i utgangspunktet. Men takk Anonymkode: 3f35a...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #19 Skrevet 25. oktober 2016 Sønnen min på 5 somler veldig med kveldsmaten. Han VET at etter kveldsmat, så er det å gå på badet og i seng. Han vil ikke legge seg. Uansett hvor trøtt han er, så vil han ikke gå i seng. Det er frustrerende når ting tar så tid. Prøver å si at jo lenger tid du bruker, jo mindre tid blir det til kos og lesing. Han er veldig glad i å bli lest for da, men er noen ganger en kamp om å få han i seng. Så skjønner frustrasjonen din ts Anonymkode: 4ef8c...7b6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #20 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg hadde også en 4,5-åring som somlet for å drøye tiden. Vi utelukket alt annet, vi prøvde også å drøye middagen til kvelds, men hun kunne fått favorittmaten og brus og godis til kvelds, og allikevel drøyet lenge med vilje. Hun er ikke undervektig eller småspist, men om hun ikke spiser skikkelig får hun lett vondt i hodet på morgenen og blir ekstremt sutrete (forståelig nok). Vi pratet om hva hun ville gjøre mellom tannpuss og natta, f.eks lese bok, synge, høre på lydbok, leke litt osv. Når vi hadde avtalt det, satte jeg på nedtelling på telefonen. Når den ringte var det tid for tannpuss og så det vi hadde avtalt. Satte litt god tid så det ikke bare ble stress å spise. Jo lenger tid hun brukte etter at det ringte, jo mindre tid fikk hun til kos. Og når klokken ringte på nytt så var det natta. Det ble et par-tre ganger med null tid til noe som helst, kun tannpuss og natta, før hun skjønte at hun måtte være raskere. Nå går det veldig greit, drøyer bare en sjelden gang, men da holder det som regel med en ekstra påminnelse. Har også pratet med henne masse om at hun ikke MÅ spise opp om hun ikke orker, så hun ikke føler at hun må spise opp før klokka ringer uansett. Og det er lov å spørre om litt ekstra tid dersom hun er mer sulten enn vanlig, og derfor trenger litt ekstra. Anonymkode: 37dae...8cd 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå