AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Har nettopp overtatt en liten kattemons på ca 4 mnd (funnet nesten ihjelfrosset ute, så ingen vet nøyaktig fødselsdag). Han har nå vært her siden i går rundt klokken 14. Han har vennet seg til situasjonen passe fort. Ligger i fanget og koser av og til. Men vil helst gjemme seg inni buret og bli kost med der inne. Først nå i kveld har han turt å spise og drikke vann fra skål. Han har slikket vann av fingrene mine og spist hvis jeg har matet han fra hånden. Men han går ikke på do. Har prøvd å vise han kassen hans, men han vil ikke være i nærheten av den. Jeg blir jo litt stressa for at han kan bli forstoppet eller noe, om han ikke går snart. Hvor lang tid kan sånt ta? Anonymkode: 7d11e...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Ingen? Er litt bekymret for pusen min Anonymkode: 7d11e...8aa
Gjest cbug Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Gi katten litt tid, noen ganger så kan det ta ett par dager før katten føler seg komfortabel nok til å kunne gå på do, så lenge du passer på og viser katten hvor doen er. Husker jeg hadde samme problemet med katten min da hun kom i hus.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 5 minutter siden, cbug skrev: Gi katten litt tid, noen ganger så kan det ta ett par dager før katten føler seg komfortabel nok til å kunne gå på do, så lenge du passer på og viser katten hvor doen er. Husker jeg hadde samme problemet med katten min da hun kom i hus. Takk for svar! ❤️ Anonymkode: 7d11e...8aa
Minya Skrevet 26. oktober 2016 #5 Skrevet 26. oktober 2016 Katter er noen dævler på å holde seg lenge om de må, som feks når man er liten og tufs og litt usikker på om det er trygt. Fortsett som du gjør, gi kos, mat, drikke og godbiter, vis at du er trygg og betyr mat og kos. Og vis hvor kattedoen er et par-tre ganger om dagen. Grav også litt i kattesanda når du viser. Plutselig er omgivelsene trygge nok til å gå i kassa likevel Men pass også på at når pus endelig går i kassa, så lar du tiss og bæsj ligge et par dager slik at lukten får satt seg i kassa. Ikke grav over om pus ikke selv graver det ned, og ikke tøm kassa oftere enn hver tredje dag i starten. Dette fordi tiss og bæsj lukter aller mest av "meg selv" for pus, slik at han blir tryggere på at dette er hans eiendom raskere. Gni også hendene dine bak ørene hans for å stimulere duftkjertlene der, slik at du lukter mer av ham. Om et par dager kan du også ta på deg en gammel t-skjorte eller et annet overdelsplagg som du ikke lenger er redd for, bruk feks helga på å være hjemme eller arranger slik at du ikke MÅ gå ut eller MÅ dusje, for da kan du bruke dette plagget i to-tre dager i strekk slik at din svette setter seg godt i plagget. Anbefaler litt aktivitet, som feks husvask, litt trening eller løping i trapper for å få opp pulsen og øke svetten. Når plagget lukter tilstrekkelig jævlig, gir du det til pus, slik at pus har noe som lukter av deg å ligge inntil. Dette vil også stimulere markeringsbehovet slik at pus begynner å gni seg noe jævlig på plagget for å sette sin egen lukt på det, og voilá; pus lukter både deg og seg i buret, som er trygt. Da blir lukten av deg automatisk assosiert med trygghet, og det går seg til. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #6 Skrevet 26. oktober 2016 @Minya Takk for gode tips! Anonymkode: 7d11e...8aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå