AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg har ikke mulighet til å kjøpe bolig, det må mye sparing til og det blir trangt i mange år om jeg skal få det til. Jeg ville ikke ha hatt råd til å gjøre ting jeg liker å gjøre på fritiden, gitt opp hobbyen og kvittet meg med hunden min. I tillegg øker jo boligprisene stadig bare mer og mer. Derfor tenker jeg, er det virkelig så dumt å leie? Jeg vil jo ha et godt liv, ikke bare for å ha det gøy og det å trives men skulle jeg bare ha spart alle disse pengene, tatt opp lån for så å ha høyt lån i lang tid? Si det gjerne hvis jeg tar helt feil her men er det verdt det for deg? Jeg tror nemlig ikke det er det for meg.. Anonymkode: 73ec8...61c 3
stan Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Det er ikke idiotisk å leie, men økonomisk er det bedre å eie, særlig på lang sikt. Men som du påpeker, så er det økonomisk gunstig på kort sikt. Så det er jo egentlig et valg om å leve nå eller på sikt. Uansett vi man angre på det man IKKE gjorde. Kjøper man bolig, og nesten bor seg ihjel, vil man angre på at man ikke levde litt mer. Men om man leier, vil det nok komme tider hvor man ønsker at man kjøpte. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Ser flere fordeler med å leie, jeg. Ulemper også, selvfølgelig, men fordelen er jo at du slipper vedlikehold og andre type utgifter og utlegg og jobb med det. Flytte kan du uten verditap f.eks. Mindre styrete å leie enn å eie. Anonymkode: 10035...7e0 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 Er ikke idiotisk. Kan forsåvidt ikke huske at det har vært så himla press om å kjøpe bolig tidligere, og det gir ikke meg så god mageføĺese iallefall. Regjeringen har tatt steg for å forhindre boligkrise, og allikevel fortsetter folk akkurat som før og enda klager over nevnte tiltak?! Hmm. Det er nå bare mine tanker da... En løsning som faller litt på midten er jo å leie så billig som mulig, mens du sparer mest mulig til evt. boligkjøp i framtiden. Folk sier det er helt håpløst pga. boligprisene løper fra raskere enn man greier å spare, men hvor lenge kan det fortsette... Anonymkode: e3af7...4de 1
cattleya Skrevet 25. oktober 2016 #5 Skrevet 25. oktober 2016 ja på generell basis er det er veldig dumt å leie kontra å eie, men har man ikke noe valg så har man ikke noe valg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser flere fordeler med å leie, jeg. Ulemper også, selvfølgelig, men fordelen er jo at du slipper vedlikehold og andre type utgifter og utlegg og jobb med det. Flytte kan du uten verditap f.eks. Mindre styrete å leie enn å eie. Anonymkode: 10035...7e0 Jeg vil si omvendt, det er mindre styrete å eie, når du leier er det på utleiers premisser og du får ikke den stabiliteten som du gjør når du eier, leier du kan du plutselig måtte pakke sakene dine å finne noe annet, det er styr det. Eier du så bestemmer du alt selv. Dessuten, dere som leier, hvordan tenker dere at dere skal ha råd til å leie som pensjonist med redusert inntekt, de fleste som eier har til den tid betalt ned boliglånet og betaler kun et par tusen i felleskostnader. Anonymkode: cac57...246 5
0991 Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 En stor fordel med å leie er at man blir mer mobil enn når man «eier» — du kan lettere flytte. Det er mye mer stress å selge unna en bolig enn å si opp leiekontrakten 2
Gjest Timaras Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke mulighet til å kjøpe bolig, det må mye sparing til og det blir trangt i mange år om jeg skal få det til. Jeg ville ikke ha hatt råd til å gjøre ting jeg liker å gjøre på fritiden, gitt opp hobbyen og kvittet meg med hunden min. I tillegg øker jo boligprisene stadig bare mer og mer. Derfor tenker jeg, er det virkelig så dumt å leie? Jeg vil jo ha et godt liv, ikke bare for å ha det gøy og det å trives men skulle jeg bare ha spart alle disse pengene, tatt opp lån for så å ha høyt lån i lang tid? Si det gjerne hvis jeg tar helt feil her men er det verdt det for deg? Jeg tror nemlig ikke det er det for meg.. Anonymkode: 73ec8...61c Kommet jo alt annet på din situasjon økonomisk det. Leie er det samme som og kaste penger ut vinduet. Eie da betaler man til seg selv Du sier du ikke kan eie. Så da er vel den saken grei? 😉
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessuten, dere som leier, hvordan tenker dere at dere skal ha råd til å leie som pensjonist med redusert inntekt, de fleste som eier har til den tid betalt ned boliglånet og betaler kun et par tusen i felleskostnader. Anonymkode: cac57...246 Herregud, er da null problem å spare til pensjon på egen hånd for å sørge for at man har nok i utbetaling. Nå må dere som er så himla smarte at dere kjøper bolig slutte å anta at alle som leier er noen idioter som ikke evner å se lengre enn til nesetippen. Ikke ment som sinnainnlegg, blir bare litt oppgitt noen ganger... Anonymkode: e3af7...4de 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #10 Skrevet 25. oktober 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, er da null problem å spare til pensjon på egen hånd for å sørge for at man har nok i utbetaling. Nå må dere som er så himla smarte at dere kjøper bolig slutte å anta at alle som leier er noen idioter som ikke evner å se lengre enn til nesetippen. Ikke ment som sinnainnlegg, blir bare litt oppgitt noen ganger... Anonymkode: e3af7...4de Men klarer man å spare nok til pensjon så hadde man da også greid å heller spare til bolig, det er det innlegget handler om. Anonymkode: cac57...246 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #11 Skrevet 25. oktober 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men klarer man å spare nok til pensjon så hadde man da også greid å heller spare til bolig, det er det innlegget handler om. Anonymkode: cac57...246 50 års krisa skal de fleste oppleve ingen vits og ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 8b39e...e1d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #12 Skrevet 25. oktober 2016 3 minutter siden, 0991 skrev: En stor fordel med å leie er at man blir mer mobil enn når man «eier» — du kan lettere flytte. Det er mye mer stress å selge unna en bolig enn å si opp leiekontrakten Tja, er det ikke vanlig med 3 mnd oppsigelse da? Sist jeg byttet bolig gikk det under 2 mnd fra jeg bestemte meg til jeg var innstallert i ny bolig. Anonymkode: b120e...5e9 2
♥Missy♥ Skrevet 25. oktober 2016 #13 Skrevet 25. oktober 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si omvendt, det er mindre styrete å eie, når du leier er det på utleiers premisser og du får ikke den stabiliteten som du gjør når du eier, leier du kan du plutselig måtte pakke sakene dine å finne noe annet, det er styr det. Eier du så bestemmer du alt selv. Dessuten, dere som leier, hvordan tenker dere at dere skal ha råd til å leie som pensjonist med redusert inntekt, de fleste som eier har til den tid betalt ned boliglånet og betaler kun et par tusen i felleskostnader. Anonymkode: cac57...246 Her er det jo deffinitivt fordeler og ulemper. Eier man så følger det MYE ansvar i tillegg til lånet på mange 1000 som skal betales hver måned. Er man uheldig og havner i arbeidsufør/ledighet så sliter man, og man kan miste alt man har. I tillegg koster det mye penger for vedlikehold og reparasjoner. Kjøper man hus og bil som mange av oss gjør, så sitter man gjerne med mange millioner i lånte penger. Bare dette er en byrde i seg selv. Det er ikke akkurat at folk er rike selv om de eier en masse, men de har så himla mye gjeld til banken. Så i teorien eier banken huset ditt til det er nedbetalt etter 20-30 år.. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #14 Skrevet 25. oktober 2016 11 minutter siden, ♥Missy♥ skrev: Her er det jo deffinitivt fordeler og ulemper. Eier man så følger det MYE ansvar i tillegg til lånet på mange 1000 som skal betales hver måned. Er man uheldig og havner i arbeidsufør/ledighet så sliter man, og man kan miste alt man har. I tillegg koster det mye penger for vedlikehold og reparasjoner. Kjøper man hus og bil som mange av oss gjør, så sitter man gjerne med mange millioner i lånte penger. Bare dette er en byrde i seg selv. Det er ikke akkurat at folk er rike selv om de eier en masse, men de har så himla mye gjeld til banken. Så i teorien eier banken huset ditt til det er nedbetalt etter 20-30 år.. Ikke hvis man kjøper i borettslag, jeg har bodd i min første bolig i 6 år, ingen ekstra utgifter har tilkommet. Hva er det dere mener er så dyrt? Det er klart noe annet å eie et stort gammelt hus i selveier og ikke borettslag. Anonymkode: cac57...246 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #15 Skrevet 25. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men klarer man å spare nok til pensjon så hadde man da også greid å heller spare til bolig, det er det innlegget handler om. Anonymkode: cac57...246 Ja, klart det. Har aldri påstått noe annet, skrev lenger opp i tråden at jeg fortsatt ser boligsparing som en god løsning... Men folk er da forskjellige, kan være mange grunner til å eie eller ikke eie. Heldigvis er det ingen lov som sier at alle må kjøpe bolig mens de er unge, for ikke å havne på et hjem for de sinnsvake når de bikker 50. Det er heller ikke sånn at du må velge i dag, å kjøre full sparing uten å binde opp pengene sine gir faktisk veldig mange valgmuligheter og også mye trygghet i framtiden. Kanskje bolig, kanskje pensjon, kanskje får du kreft og finner ut at du har 6 mnd å leve og ingen av delene er så viktig lenger? Hvem vet. Anonymkode: e3af7...4de
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #16 Skrevet 25. oktober 2016 Personavhengig. Tenker en uansett å bo samme sted i samme by på lang sikt er det lurt å eie. Ellers ikke, fordi selve salgs/kjøpsprosessen koster masse tid og penger. Anonymkode: d7f9a...22a 3
Gjest KlippKlapp Skrevet 25. oktober 2016 #17 Skrevet 25. oktober 2016 Det kommer an på hvor sikker man er på at boligprisene øker. Bor man et sted hvor aktiviteten ser ut til å avta, så leier man til prisene stabiliserer seg.
Alice123 Skrevet 25. oktober 2016 #18 Skrevet 25. oktober 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis man kjøper i borettslag, jeg har bodd i min første bolig i 6 år, ingen ekstra utgifter har tilkommet. Hva er det dere mener er så dyrt? Det er klart noe annet å eie et stort gammelt hus i selveier og ikke borettslag. Anonymkode: cac57...246 Det er du som betaler for reperasjon og vedlikehold. Du betaler via fellesutgifter. Fordelen med borettslag er at man har en mer forutsigbar vedlikeholdskostnad, da man betaler fast sum hver måned. Bakdelen er at man ikke selv kan bestemme over disse pengene, og at de også går med til å lønne de som sitter i styret (hva de får i godgjørelse må du finne ut av, det varierer enormt).
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #19 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg er utrolig glad for at jeg er på boligmarkedet. Arvet litt penger, så fikk kjøpt leilighet til 1,7 mill for 6 år siden, nå er den verdt 2,7 mill. Disse årene har jeg vært student, og nå på laveste sats AAP. Jeg har ingen mulighet til å spare. Men eier nå en bolig til 2,7 mill, og har bare 1 mill i lån. Og dette blir min sparing. Anonymkode: bbdbb...5ad
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #20 Skrevet 25. oktober 2016 Nordmenn er besatt av bolig. Boligpriser, boliginnredning, kjøp og salg, boligvedlikehold, boligtrender, boligmagasiner osv. Boligprisene vil aldri falle. Boligmarkedet er såkalt "too big to fail". Staten vil ofre alt den har til rådighet hvis befolkningens sparepenger skulle havne i fare. Selv har jeg ingen følelser knyttet til bolig, men er ikke dummere enn at jeg ikke sier nei takk til en gullgruve når den bare ligger der klar til å plukkes. Har en helt vanlig jobb og fikk banken med på tanken om det bombesikre boligmarkedet i Oslo, og fikk låne penger til to leiligheter. Dette var i 2005. Har kjøpt og solgt boliger siden med en nettofortjeneste på over 5 millioner idag. I tillegg eier jeg fire leiligheter og skal snart kjøpe min femte. Det er sånn samfunnet vårt er skrudd sammen. Valget er mellom å slenge seg på eller stå utenfor. Anonymkode: 49c3d...aa6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå