Gå til innhold

Hjelp meg med en god start.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg er noen kilo overvektig, og vil veldig gjerne klare å gå ned iallefall litt før januar da jeg skal reise bort. Jeg veier 75kg og er 1.69 høy, og er 19 år. Jeg trenger gode råd og tips til hvordan jeg kan gå ned fort i førsten, da jeg alltid ender opp med å miste motivasjonen fordi vekta går sakte ned eller stopper helt opp.

Anonymkode: f763e...679

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste går ned mest i begynnelsen. Vekttapet går saktere etterhvert som du blir lettere, det er bare sånn det er og det må du forholde deg til. Du har gjort dette flere ganger, da vet du det fra før. Du har nok også gjettet at et opplegg som må baseres på motivasjon, fører til at du må gjøre det igjen og igjen.

En god start innebærer å sette opp en gjennomførbar plan og ha realistiske målsetninger.

Skrevet
3 timer siden, Pringle skrev:

De aller fleste går ned mest i begynnelsen. Vekttapet går saktere etterhvert som du blir lettere, det er bare sånn det er og det må du forholde deg til. Du har gjort dette flere ganger, da vet du det fra før. Du har nok også gjettet at et opplegg som må baseres på motivasjon, fører til at du må gjøre det igjen og igjen.

En god start innebærer å sette opp en gjennomførbar plan og ha realistiske målsetninger.

Tusen takk for kommentaren din. Har selvfølgelig gjort dette før, men gir alltid opp fordi jeg gjerne skulle hatt sixpack, tightgap og alt jeg ønsker meg - etter en trening. Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er sånn, men jeg mister så fort motivasjon.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for kommentaren din. Har selvfølgelig gjort dette før, men gir alltid opp fordi jeg gjerne skulle hatt sixpack, tightgap og alt jeg ønsker meg - etter en trening. Jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er sånn, men jeg mister så fort motivasjon.

Så gjør noe som ikke baserer seg på motivasjon - som du har opplevd før, så fordunster den når du ikke ser resultatene du ønsker deg, øyeblikkelig, og du oppnår ingen synlige resultater på kort tid. Tren hvis du har lyst til det, finn en trenings/motivasjonform du liker og som du vil holde på med fordi det er gøy, ikke med målet å ble seende sånn eller sånn ut.

For å gå ned i vekt er kostholdet uansett det viktigste. Du er ikke mer enn knapt "overvektig", så vektnedgang vil gå sakte, kanskje en halv kilo i uka. Men - en halvkilo pr uke i 10-14 uker er nå 5-7 kilo, så du vil merke forskjellen. Dette er en sunn nedgang som du kan oppnå ved å spise ordentlig mat i normale porsjoner. Det er ikke rom for utskeielser og godteri, men når du spiser ordentlig mat i normale porsjoner, skal du ikke kjenne noe stort behov for utskeielser og godteri, heller.

Skrevet

Alle har vi en livsstil og som kjent varierer vanene voldsomt fra person til person, omtrent alle mennesker har både sunne og usunne vaner i sin livsstil (uavhengig av om dem er overvektig eller ei eller om de er godt trent eller ikke), alle mennesker spiser også både matvaner som kan ansees som fetende og matvaner som er slankende.

Nå kjenner ingen din livsstil like godt som deg selv, således vet ingen bedre enn deg selv hva som er sunt i din livsstil og hva som er usunt, aner derfor ikke hva som er grunnen til at du har noen ekstra kilo som du gjerne vil ha bort (det kan jo ha mange årsaker).

Mange er for passive, ergo forbrenner de ikke nok grunnet passiviteten, for dem burde selvfølelig økt fysisk aktivitet være en utfordring da de burde begynt å bevege seg mer. For dem som allerede er aktive så trenger dem ikke å tenke på dette dersom de vil ta av noen kilo, ergo må de se mot kostholdet og hvilken endringer de kan gjøre der.

Å gi noen som drikker lite brus ett råd om å drikke mindre brus er ett unyttig råd for den personen, for andre som drikker mye brus så er det derimot et veldig aktuelt råd å gi og en utfordring de burde tatt. Å gi råd om at noen skal spise for eksempel mer grønnsaker er treffende for dem som spiser lite grønnsaker, for dem som alt spiser mye så må man finne andre ting å fokusere på.

Det du må gjøre er altså å analysere egen livsstil og finne ut av hva det er du gjør bra, samt ikke minst hva du ikke gjør bra. Det sier seg selv at det er det du ikke gjør bra, som er årsaken til ekstra kilo, ergo er det dette du må endre for å oppnå resultater. Spiser du f.eks. mye is som er svært kaloririkt, så vil det være en utfordring for din del du bør gripe fatt i.

Det du gjør bra skal du ha med deg videre, dette trenger du rett og slett ikke endre i det hele tatt, snarere kan du innføre disse vanene i enda større grad.

Det du derimot gjør dårlig, det må du gjøre i mindre grad. Dog kan du ikke bare luke bort matvare etter matvare, gjør du det så er det eneste du opplever sult - så tar du bort en vane så er det viktig å erstatte den med en annen vane. Ergo skal du bytte ut matvaner, ikke kutte ut matvaner.

Eksemplifisert blir det som dette: Mange liker å kose seg med chips og cola fremfor TV-apparatet en fredagskveld, det kan byttes ut med f.eks. kyllingvinger og en stor kopp te søtet med f.eks. stevia. Skolebollene og sjokoladen du kanskje kjøper til lunsj og som skylles ned med en brus, kan byttes med f.eks. et grovt rundstykke og en banan og drikken kan være Imsdal. Kaloririke middager med fete sauser byttes ut med mindre kaloririke middagsmåltid etc.

Jo flere og bedre endringer du foretar deg, dess bedre resultater.

Skrevet (endret)

Dog ta utgangspunkt i dine vaner, er deg og din livsstil alt må ta utgangspunkt i - hold deg for all del unna unaturlige midlertidige kurer som er sterkt fravikende fra alt som heter normal livsstil, disse er aldri en ny og varig livsstil og du oppnår bare en jojo-effekt i ettertid.

Er deg og din livsstil så må korrigeres, det er det eneste du kan leve med i lengden og alt det bra du alt gjør trenger du jo ikke å endre på i det hele tatt - ergo så er mye av det du skal i fremtiden allerede en del av din livsstil nå... Er bare det du ikke gjør bra nå som må korrigeres.

Endret av made4u

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...