Gå til innhold

Sjefen klappet til den ansatte - politianmeldes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en middels stor kunnskapsbedrift (mye mastergrader) har det seg slik at sjefen (mann, 2 barnsfar) klappet til en ansatt de de hadde hatt en oppskakende diskusjon inne på hans kontor.

Har aldri hørt om noe lignende men nå har vi altså fått historien, flere på avdelingen. Spørsmålet får ved hvorvidt hun som ble klappet til bør politianmelde hendelsen? 

Jeg kjenner godt til hun det gjelder, men kjenner henne ikke personlig. Men hennes nære kollega som hun snakker mye med røpet i lunchen i dag at hun som ble slått vurderer politianmeldelse og at hun er svært opprørt. Hun vil ikke gå til HR da hun visstnok mener disse jobber på ledelsens side.

Noen med erfaring? 

Anonymkode: 77f30...4ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det syns jeg hun bør gjøre. 

Slike ting bør ikke dysses ned, men håndteres skikkelig. Hun bør også kontakte HR uansett hvilken side hun mener de er på.

Hvis hun er organisert bør fagforeningen innvolveres, også eventuelt andre i ledelsen.

For hva vi vet har denne sjefen slått mange før, og kommer til å fortsette om dette ikke gripes fatt i.

• Liker 15
Skrevet

Dette er grovt og selvfølgelig grunnlag for å vurdere om man skal politianmelde. Personlig ville jeg vurdert følgende:

Var dette første gangs overtredelse? Hva slags type slag, flat hånd eller knyttneve? Hardt, mykt etc. Nei, det er selvfølgelig ikke greit å bruke vold uansett, men dens konsekvenser og hvordan den ble utøvd ville for meg hatt en betydning når det gjelder å vurdere hvordan man går videre med det. Nå er jeg mann, så kanskje litt annerledes for meg hvis en mannlig leder hadde klappet til meg: Hadde situasjonen vært farlig nok for min egen sikkerhet hadde jeg muligens slått tilbake. Har trent kampsport og kan sloss når situasjonen krever det, men vanskelig å si, man vet jo ikke hvordan man bør reagere før man står i situasjonen. 

Dersom det ikke var et hardt slag og det ikke førte til noen synlige skader, så kunne jeg nok ha tilgitt en gang slik at man kan gå videre. Men jeg hadde gitt en klekkelig advarsel om at jeg skulle ha knust vedkommende fullstendig dersom det gjentok seg på noe vis, og at jeg hadde brukt alle midler for å ødelegge vedkommendes liv om h*n noen gang gjorde det igjen med politianmeldelse og all annen drit. Dette forutsatt at det i utgangspunktet var første gang selvfølgelig. 

Anonymkode: f145b...e14

Skrevet

Klart hun må anmelde dette.  Tror neppe sjefen vil innrømme at han har gjort dette før om han har det. Jeg har selv hatt en sjef jeg gikk på nåler for i redsel for hva som kunne skje. Ta grep, ikke bare for egen del men for andre også.

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Ja, det syns jeg hun bør gjøre. 

Slike ting bør ikke dysses ned, men håndteres skikkelig. Hun bør også kontakte HR uansett hvilken side hun mener de er på.

Hvis hun er organisert bør fagforeningen innvolveres, også eventuelt andre i ledelsen.

For hva vi vet har denne sjefen slått mange før, og kommer til å fortsette om dette ikke gripes fatt i.

Nytter som regel ikke å snakke med HR- de er som regel ledelsens forlengende arm. Man må ta det gjennom fagforening og eventuelt verneombud, samt i kombinasjon med politianmeldelse der man eventuelt også supplerer med egen advokat om man gidder ta seg råd til det. 

Når det er sagt så mener jeg man skal kunne gi en advarsel. Et eneste slag mot en ansatt betyr ikke at vedkommende vil gjøre det igjen så lenge vedkommende forstår hva h*n har gjort og angrer. 

Selv ville jeg - hvis det ikke var snakk om et liv og død angrep - gitt en sjanse til å forbedre seg uten at jeg hadde tatt noen rettslige skritt med noen, men med en ekstremt kraftig advarsel som innebærer at vedkommende vil ønske å dø dersom det gjentar seg

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I en middels stor kunnskapsbedrift (mye mastergrader) har det seg slik at sjefen (mann, 2 barnsfar) klappet til en ansatt de de hadde hatt en oppskakende diskusjon inne på hans kontor.

Har aldri hørt om noe lignende men nå har vi altså fått historien, flere på avdelingen. Spørsmålet får ved hvorvidt hun som ble klappet til bør politianmelde hendelsen? 

Jeg kjenner godt til hun det gjelder, men kjenner henne ikke personlig. Men hennes nære kollega som hun snakker mye med røpet i lunchen i dag at hun som ble slått vurderer politianmeldelse og at hun er svært opprørt. Hun vil ikke gå til HR da hun visstnok mener disse jobber på ledelsens side.

Noen med erfaring? 

Sånne ting håndteres via fagforering og meldes til øverste leder av den som har opplevd dette. 

Anonymkode: 96281...504

• Liker 1
Skrevet

Tja, jeg ville jo amneldt vold i nære relasjoner og på gata - så hvorfor ikke tenker jeg.

I minste fall må fagforening og arbeidstilsynet inn. Gjerne med en anmeldelse også. 

Ser ikke relevansen av familiesituasjonen hans.

Anonymkode: 7e4c3...ad9

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grovt og selvfølgelig grunnlag for å vurdere om man skal politianmelde. Personlig ville jeg vurdert følgende:

Var dette første gangs overtredelse? Hva slags type slag, flat hånd eller knyttneve? Hardt, mykt etc. Nei, det er selvfølgelig ikke greit å bruke vold uansett, men dens konsekvenser og hvordan den ble utøvd ville for meg hatt en betydning når det gjelder å vurdere hvordan man går videre med det. Nå er jeg mann, så kanskje litt annerledes for meg hvis en mannlig leder hadde klappet til meg: Hadde situasjonen vært farlig nok for min egen sikkerhet hadde jeg muligens slått tilbake. Har trent kampsport og kan sloss når situasjonen krever det, men vanskelig å si, man vet jo ikke hvordan man bør reagere før man står i situasjonen. 

Dersom det ikke var et hardt slag og det ikke førte til noen synlige skader, så kunne jeg nok ha tilgitt en gang slik at man kan gå videre. Men jeg hadde gitt en klekkelig advarsel om at jeg skulle ha knust vedkommende fullstendig dersom det gjentok seg på noe vis, og at jeg hadde brukt alle midler for å ødelegge vedkommendes liv om h*n noen gang gjorde det igjen med politianmeldelse og all annen drit. Dette forutsatt at det i utgangspunktet var første gang selvfølgelig. 

Ville du ha vurdert lignende i nær relasjon? At hvis slaget/ørefiken ikke var SÅ hardt (ingen synlige merker) så bør en ikke politianmelde? 

Hvis en ikke markerer seg med en anmeldelse med en gang vil vel sjefen / den som har gitt ørefiken tenke at den slapp unna...?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånne ting håndteres via fagforering og meldes til øverste leder av den som har opplevd dette. 

Anonymkode: 96281...504

Hvem avgjør om dette bør politianmeldes?

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ja dette må hun anmelde. Det er et grovt overtramp av sjefen.

Skrevet

Verneombud skal ivareta den som er utsatt for vold på arbeidsplassen. Det er i utgangspunktet riktig å anmelde, og det er den fornærmede som anmelder.

• Liker 3
Skrevet

Takk for nyanserte svar fra dere som har litt greie på det!

Blir jo spennende å følge dette...sjefen er noe profilert også, i alle fall lokalt. 

Dette kan vel ikke bevises, så da kan heller ingen straffes/sparkes?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville du ha vurdert lignende i nær relasjon? At hvis slaget/ørefiken ikke var SÅ hardt (ingen synlige merker) så bør en ikke politianmelde? 

Hvis en ikke markerer seg med en anmeldelse med en gang vil vel sjefen / den som har gitt ørefiken tenke at den slapp unna...?

Det er som skrevet vanskelig å vurdere en situasjon når man ikke står i den og hva jeg ville ha gjort er ikke nødvendigvis det riktige for andre, hver situasjon kan også være forskjellig.

Men personlig så tror jeg at jeg kunne tilgitt en hendelse også i privat sammenheng, igjen med forutsetning om at dette ikke utgjør en farlig trussel mot meg eller mine nærmeste. Det at jeg ikke nødvendigvis ville anmeldt betyr på ingen måte at vedkommende slipper unna, for jeg har mine metoder for å følge opp med advarsel om særdeles alvorlige konsekvenser hvis det skjer igjen. Men det kommer jo an på hva slags "pondus" man har for å følge opp en slik trussel. Er man en kvinne på 60 kilo uten nevneverdige kampferdigheter skal det nok noe mer til å true en voldelig person med at det får konsekvenser neste gang han slår. Som mann er det kanskje litt enklere, særlig hvis man er trent og har kampferdigheter. Hjelper også å kjenne enkelte tvilsomme personer, som mer enn gjerne tar en konflikt hvis det virkelig skulle bli krig :-)  (og krig blir det dersom det gjentar seg, da skal jeg personlig ødelegge mennesket som angriper meg, både psykisk og fysisk)

Er hun usikker på hvordan hun håndterer seg selv ville jeg nok anbefalt å lage en sak av det. Kommer jo også an på om det var vitner til denne hendelsen. Kan også hjelpe å alliere seg med personer som eventuelt har opplevd det samme. 

Skrevet

Merker at det er en snakkis i bedriften. Synes det er merkelig om ikke dette etterforskes. Men da bør hun få det anmeldt først.

Skrevet

Uten vitner eller synlige merker blir vel saken uansett henlagt, og han som slo vil mislike vedkommende enda mer. 

Anonymkode: da10e...e3a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten vitner eller synlige merker blir vel saken uansett henlagt, og han som slo vil mislike vedkommende enda mer. 

Anonymkode: da10e...e3a

Men bare det å bli anmeldt må vel gjøre at lederen må slutte?

Skrevet

Jeg setter det åpenbare med denne saken til siden for nå.
Kjenner jeg er veldig spent på hvordan denne lederen gjør jobben sin til vanlig?
Tviler på at vedkommende til vanlig ansees som kompetent og profesjonell... 

Skrevet

Ble hun hardt skadet? Er det fare for varige men?  Ble sjefen provosert i forkant?

Er dette en stor nok sak til å belaste politi og rettsvesen?

Anonymkode: 997b4...f76

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men bare det å bli anmeldt må vel gjøre at lederen må slutte?

Ja, om en person vil bli kvitt en sjef så er det bare å anmelde og så må sjefen gå, uansett?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble hun hardt skadet? Er det fare for varige men?  Ble sjefen provosert i forkant?

Er dette en stor nok sak til å belaste politi og rettsvesen?

-Nei

-Nei (bortsett fra sjokk, sikkert?)

-Enhver kan vel få anmelde noe som de ble sjokkert over, som føles krenkende og som er straffbart?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...