Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vanvittig dårlig skriftspråk i så mange av innleggene her inne.

Sier ikke at jeg er feilfri, men jeg gjør mitt beste i at det skal bli rett.

Hva kommer dette av? Gidder dere ikke skrive skikkelig?

Jeg merker at jeg ikke gidder å lese alle innlegg som er skrevet på dialekt, inneholder mengder med SMS språk eller som rett og slett har mange skrivefeil.

Der det er skrivefeil, virker det som det er slurv. Man skal skrive fort og kan det egentlig ikke - det oppstår mange feil, men siden man ikke ser på skjermen når man skriver, eller leser igjennom etter på, så blir ikke disse feilene rettet opp.

Hva er galt med å skrive på bokmål/nynorsk?

Ser dere ikke viktigheten med et riktig skriftspråk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si at jeg har merket noe av dette selv. Hmm..

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja jeg har også reagert på dette, gullhår. Som sagt så bommer jeg ofte på ting jeg også, og har nok noen ord jeg tuller litt i gramatikken med, men... Noen av innleggene er faktisk fulle av feil.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det så nøye så lenge innleggeren får frem budskapet sitt da? :forvirra:

Det er flere som sliter med å skrive korrekt, men jeg gidder ikke bry meg for jeg skjønner jo hva innleggeren mener selv om h*n har noen skrivefeil. Jeg har sikkert selv noen skrivefeil til tider.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg tror enkelte brukere har lese- og skrivevansker, i hvertfall virker det slik av enkelte innlegg. I så tilfelle prøver jeg så godt jeg kan å forstå hva de vil si med innleggene, uten å henge meg opp i rettskriving og bagateller som ikke forstyrrer kommunikasjonen.

Men dialekt og sms-språk kunne jeg gjerne vært foruten.

Den typen feil som kanskje irriterer meg mest, er innlegg der det ikke er brukt skilletegn I DET HELE TATT. Da blir det av og til vanskelig å gripe intensjonen. Skilletegnene er tross alt tilstede for å utvetydiggjøre og lette kommunikasjonen.

Gjest Ninakanin
Skrevet

ja jeg sier ikke noe i trådene der det finnes feil, for det blir teit. men i denne tråden her som handler om emnet kan det være deilig å få si at:

Huff det finnes mye feil her!

Skrevet
Jeg tror enkelte brukere har lese- og skrivevansker, i hvertfall virker det slik av enkelte innlegg. I så tilfelle prøver jeg så godt jeg kan å forstå hva de vil si med innleggene, uten å henge meg opp i rettskriving og bagateller som ikke forstyrrer kommunikasjonen.

Men dialekt og sms-språk kunne jeg gjerne vært foruten.

Den typen feil som kanskje irriterer meg mest, er innlegg der det ikke er brukt skilletegn I DET HELE TATT. Da blir det av og til vanskelig å gripe intensjonen. Skilletegnene er tross alt tilstede for å utvetydiggjøre og lette kommunikasjonen.

VELDIG enig i deg her!

Gjest LoisLane
Skrevet

Dette er et stadig tilbakevendende tema her inne.

Jeg irriterer meg mye over skrivefeil, men man må tross alt akseptere en del mer her enn i skrifttlige arbeider o.l.

Ser at en del sliter med dysleksi, og det er jo ikke noe man kan noe for, men tror også at mange ikke har lært dette godt nok - noen bryr seg katta.

Disse skjærer meg mest i øynene:

* apostrof ved genitivs-S (Livs kake, ikke Liv's kake)

* Værre og værst (skrives med e)

* manglende tegnsetting og avsnitt

På denne typen innlegg får man antagelig noen motargumenter av typen "Er det så nøye, bare man forstår hva som er ment?" og "Er dere så perfekte selv?"

Nei, veldig få her er perfekte. Men det er forskjell på en glipp eller to og konsekvente misforståelser og feil. Jeg synes det er viktig at folk lærer seg å skrive riktig - det at vi har en felles skriftspråknorm er en verdi i seg selv. Desto flere som skriver feil, jo flere usikre språkbrukere skaper vi. Derfor synes jeg at det er nøye å i alle fall prøve å skrive riktig.

Folk må gjerne skrive på dialekt, men det er et faktum at mange hopper over disse innleggene. Ikke nødvendigvis fordi de er imot dialekt, men fordi det krever ekstra innsats å lese og tolke. Jeg vil derfor oppfordre folk til å uttrykke dialektidentiteten sin på andre arenaer.

Gjest Valhalla
Skrevet

I et forum som er så uhøytidelig at man kan bruke smileys gidder jeg ikke tenke på det.

Skrevet
I et forum som er så uhøytidelig at man kan bruke smileys gidder jeg ikke tenke på det.

Åneineinei valhalla hvaer det du tuller med nåååå da!!! Du må da skjønne det at å skrive plettfritt norsk henger nøøøye sammen med intelligens!

ærlig talt jenter, jeg synes at vi kan legge fra oss fasaden nå som vi kun er på internett! Jeg skjønner ikke hva denne plettfrieheten deres er for noe???

Er det sånn at man viser smarthet dersom man ikke har stavefeil???? Hvorfor det da??? Hvor ligger kreativiteten når man definerer og innsnevrer språket sånn?

Jeg tror det ligger i kvinnehuet å være korrekturlesere, fordi kvinnehjernen ser glupskap av å følge fastsatte regler....

Waco

Man blir litt trist av dere jenter....

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg merkar også at nokre innlegg kan vere tunge å lese, grunna dårleg språk. Gramatikkfeil og at ein ikkje kan alle reglar, gjer meg ikkje så mykje, men at folk slurvar irriterar meg, spesielt manglande skilleteikn og avsnitt, ja, og dårleg samansatte setningar.

Nei, det er ikkje så nøye dersom den som skriv får fram bodskapen sin. Problemet er at dårleg og tungt språk gjer det vanskeleg for andre å tolke kva som faktisk er bodskapen, og dårleg språk har lett for å bli tolka som mangel på seriøsitet.

Og Waco, det er ikkje meining i å gjere (også) dette til ein "kvinner vs. menn"-diskusjon, dette har lite med kjønn å gjere. Og det går fint an å ha ein kreativ språkbruk og kreative uttrykk og vendingar, utan å slurve med stavefeil.

Skrevet

dialekt har jeg ikke noe mot, poster i sms-språk gidder jeg ikke lese, og jeg prøver å være tålmodig med åpenbare dyslektikere.

det jeg ikke fikser er meldinger som ellers er rimelig greie rent språklig, men renner over av denne evinnelige bruken av ETT i stedet for ET, muligens den vanligste skrivefeilen her inne. vondt i øya!

Gjest Anonymous
Skrevet

Som LoisLane skrev, så skaper nok feilskriving flere usikre språkbrukere. Dette har jeg faktisk tenkt en del på, og jeg synes det er urovekkende.

Ta bare orddelingsfeil, for eksempel. (Feks. Ord delings feil, hvis noen i det hele tatt lurer) Jeg kan da ikke huske at folk begikk denne feilen før? Det var i alle fall i svært liten grad. Nå ser jeg det over alt: på butikkskilt, produktemballasje og på bokforsider, for å nevne noen. Det virker som enkelte ikke greier å tenke selv, og "glemmer" det de lærte på skolen for kanskje flere år siden. For voksne folk gjør dette også.

Jeg har registrert denne feilen på flere barnebøker også. At slike bøker, som gjerne blir noe av det første barna leser, kan inneholde slike feil, til og med på forsiden, er uforståelig for meg. Er det ingen som leser korrektur lenger? Eller har vi fått inkompetente korrekturlesere også kanskje? Synes dette er fryktelig synd, vi gjør barna en bjørnetjeneste. Det er ikke rart om de blir forvirret og får et dårlig skriftspråk, voksne begår jo de samme feilene. :-x

Ellers har jeg lagt merke til Tine som en av verstingene. Se i butikkhyllene: de selger mat fløte, ikke matfløte. Krem fløte, ikke kremfløte.

Og når det gjelder innleggene her inne: ja, det irriterer meg, og innlegg skrevet på dialekt eller sms-språk hopper jeg over (selv dialekter er noe jeg har sansen for, likevel er det slitsomt å lese). At jeg ikke gidder å lese sms-språk..orker jeg ikke begrunne engang.

Tror ikke det er så veldig mye å gjøre med det, brukerne må jo ville det selv. Tastefeil gjør meg ingenting, det skjer fort og er faktisk litt vanskelig å legge merke til selv om man leser gjennom teksten etterpå.

Det som irriterer er feil som opplagt er slurv eller mangel på kunnskap. Noe av det verste jeg har sett her inne, er at enkelte forveksler enkelte ord med hverandre. Tenker da på minimale par, med ord som er like i uttale. F. eks. å skrive "hvert" i stedet for "vært". "Gjerne" - "hjerne". osv..

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for dyslektikere og utlendinger, for all del. Men jeg tviler på at så fryktelig mange her er en av de delene.

Ikke lit for mye på at det du leser er rett skrevet. Enten det er aviser eller andre tekster vi er omgitt av i det daglige..

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hvor mange ganger skal dette diskuteres? :roll:

Skrevet

Nå ha vel egentli ikkje lagt så mykjy merkje te dette problemæ hær, men dæ æ ein trænd i samfunne at folk skriv mæir å mæir på dialækt.. men sia e skriv dette på dialækt sjøl, så regna e igrunn ikkjæ mæ at folk gidd å læsa d. Haddø ikkje kåme te å haft problem um folk hadde skrivi ænda mæir på dialækt heil e da men..

heilsing A. Brimi!

Gjest Anonymous
Skrevet

Innlegg på dialekt gidder jeg ikke lese en gang; ei heller SMS - språk.

Gjest john Doe
Skrevet

Hva er dere tar så på vei for? Så lenge dere forsår hva vi sier, så må dere vel gi en lang pokker i hvor mye skrivefeil det er. Jeg skriver og gidder ikke å lese hva jeg skriver, før jeg poster. Jeg får nok min del av bokstaver som er på feil plass. Forstår dere det ikke, så er det bare dere som ikke er "smrate" til å klare å bytte et par bokstaver. Men dialekt og sms prat kan virke veldig forstyrrende å lese.

Gjest LoisLane
Skrevet

Hvor ligger kreativiteten når man definerer og innsnevrer språket sånn?

quote]

Skrivefeil har da for pokker ikke noe med kreativitet å gjøre!

Skrevet

Det er forskjell på å bomme på bokstavene på tastaturet og å konsekvent ha dårlig språk.

Tro det eller ei, men innpakningen har betydning. Det kan godt være at de som skriver på dialekt/sms-språk/konsekvent uten noen tegn har både gode poenger og interessante innlegg - men jeg (og tydeligvis flere andre) orker ikke lese det. Og hva da med det fantastiske innholdet?

Dette er selvsagt ikke det forum hvor det er viktigst at alt er korrekt skrevet og vel gjennomlest og formulert. Samtidig er det noe med at vil man nå igjenom med innholdet, så bør språket være noenlunde greit. Jeg legger ikke så mye i skrivingen her som jeg f.eks. gjør når jeg skriver for jobb, men prøver i det minste å skrive slik at måten jeg skriver på ikke overskygger budskapet.

Mulig jeg nå tråkker på mange tær, men det virker som om det bare er å si "jamen, jeg er dyslektiker" så er alle språklige blundere og feil og mangler helt greit....

Sissi

Skrevet

Jeg husker fra barne-og ungdomsskolen. Da var det noen i min klasse som var flinke i norsk. De skrev de fleste ord HELT rett. Og så var det noen som ikke var så flinke i norsk.

Noen var flinke i kroppsøving, andre i matte. Noen var flinke i det meste, andre var flinke i to eller tre fag. Noen ble etterhvert bedre i fag, mens andre kanskje ikke ble noe særlig bedre.

Det er veldig greit å være blant de som kan stave riktig, og være blant de som vet hva som er riktig.

På ungdomsskolen fikk vi karakterer slik at vi kunne se hvor flinke vi egentlig var i de forskjellige fagene.

Vi er faktisk alle forskjellige. Noen er bedre til noe enn andre er, mens de andre kanskje er bedre i noe annet igjen.

På KG møtes folk som har gått på barne-og ungdomsskolen. Noen er flinke til å skrive riktig, andre ikke. Men gjør det virkelig noe?

Den som blir irritert av slik, sitter selv med problemet. Og til syvende og sist er problemet faktisk: ens egen irritasjon!

Nei, jeg stemmer for at KG kan være en skolefri sone!

Hilsen Ella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...