Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

1) Jeg har ganske mange å kjøpe/lage julegaver til. Hvert år tenker jeg at i år skal jeg gjøre det enkelt, ikke bruke for mye penger og ikke stresse med det. Men, så nærmer julen seg, jeg bruker evigheter på å planlegge, gruble, tenke over om jeg kunne komme til å fornærme noen (!), bytte rundt på hva jeg skal gi til hvem.. Nesten hver jul ender det opp med at jeg har mange ting til overs, gaver jeg ikke har fått sendt, dårlig samvittighet og stress til oppunder ørene..Så: Er det noen som har tips?

2) Julen har også vært en vanskelig tid for meg pga ting som har skjedd i juletider, minner som kommer opp m.m. Men i år vil jeg at det skal bli annerledes. Noe som jeg har funnet ut gav meg ro i sjelen i fjor, var å høre på noen triste julesanger og gråte en skvett. Så får jeg på en måte ut noe av det som er vondt, jeg rømmer ikke fra det, men jeg dyrker det ikke heller. 

Føler at det er en slik forventning om at man skal være så glade og lykkelige i julen, men det  å faktisk tilate meg å være litt trist, det har gjort meg godt. Jo mer jeg forsøker å rømme fra det, desto sterkere slår det nemlig til når det først kommer, har jeg erfart. Så føler jeg beholder litt av kontrollen med å ventilere litt med litt god gammeldags grining, om det gir mening?

Jeg vil at julen skal handle om noe annet enn fortiden, om noe annet enn stress og en følelse av at det jeg gir og gjør ikke er godt nok. Det ble to veldig forskjellige ting jeg tok opp her, forventer ikke kommentar/svar på begge, men det var godt å få det ut :) Kanskje er det noen som har det likedan eller som bare vil skrive noen ord? Takk for at du leste :)

Anonymkode: a8870...c23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! 

Mine beste tips er å sette opp en liste. Enten i word, på mobilen eller skrive det ned for hånd. 

Jeg har allerede nå funnet ut hva jeg skal gi hver enkelt, samme med pris på alt, noe som gjør det lett for meg. 
Eks. 
Mamma    Bok + smykke       1000,- 
Bror          Treningstights + gavekort    750,- 

Mange av gavene kan bestilles på nett og det gjør jeg allerede nå. Deretter setter jeg av et par kvelder hvor jeg lager gløgg, setter på julemusikk og pakker inn gavene. Dette gjør at denne innpakningsdelen blir noe hyggelig istedenfor noe pes. Du trenger ikke å vente til desember med innpakning, den kan begynne allerede i morgen! Skriv lister på hva som skal sendes, hva som er til hvem osv. 

Gaver som alle setter pris på er hjemmelagde. Et eksempel som jeg har gjort mange ganger er at du kan kjøpe inn mandler og lage brente mandler som du kan putte i cellofan poser (kjøpes på Nille f.eks). Ved siden av kan man kjøpe en søt/hyggelig kaffekopp og putte mandlene oppi. :)

Mine beste tips for en stressfri julehandel er å faktisk sette av tid til å lage liste og følge dem. Om du er redd for at noen skal ta seg nær av hva du gir dem, eller du føler at det ikke passer så gi noe spiselig/drikke? Ta en runde på polet, gå i en ekslusiv godteri forretning og kjøp inn litt forskjellig som du kan gi bort. Det setter da de aller aller fleste pris på!

• Liker 2
Skrevet
På 10/25/2016 den 21.45, bomullsdott skrev:

Hei! 

Mine beste tips er å sette opp en liste. Enten i word, på mobilen eller skrive det ned for hånd. 

Jeg har allerede nå funnet ut hva jeg skal gi hver enkelt, samme med pris på alt, noe som gjør det lett for meg. 
Eks. 

Mange av gavene kan bestilles på nett og det gjør jeg allerede nå. Deretter setter jeg av et par kvelder hvor jeg lager gløgg, setter på julemusikk og pakker inn gavene. Dette gjør at denne innpakningsdelen blir noe hyggelig istedenfor noe pes. Du trenger ikke å vente til desember med innpakning, den kan begynne allerede i morgen! Skriv lister på hva som skal sendes, hva som er til hvem osv. 

Gaver som alle setter pris på er hjemmelagde. Et eksempel som jeg har gjort mange ganger er at du kan kjøpe inn mandler og lage brente mandler som du kan putte i cellofan poser (kjøpes på Nille f.eks). Ved siden av kan man kjøpe en søt/hyggelig kaffekopp og putte mandlene oppi. :)

Mine beste tips for en stressfri julehandel er å faktisk sette av tid til å lage liste og følge dem. Om du er redd for at noen skal ta seg nær av hva du gir dem, eller du føler at det ikke passer så gi noe spiselig/drikke? Ta en runde på polet, gå i en ekslusiv godteri forretning og kjøp inn litt forskjellig som du kan gi bort. Det setter da de aller aller fleste pris på!

Tusen takk for svar og gode tips! :) 

• Liker 1
Skrevet
På 25. oktober 2016 den 21.45, bomullsdott skrev:

Hei! 

Eks. 

Jeg gjør akkurat det samme, lager listen allerede i september og surfer litt på nettet etter gavetips. Vi har mange å kjøpe gaver til, så jeg fyller inn på listen hva jeg har kjøpt til hvem. 

Jeg setter av en kveld til å pakke inn alle julegavene, setter da på julemusikk og nipper i et glass vin mens jeg koser meg med å pakke inn og fester på hjemmelagde pakkelapper. Bruker alltid å være ferdig med innkjøp av julegaver i november slik jeg slipper å stresse rundt i overfyllte butikker i julerushet. 

Til de yngste i familien spør jeg alltid etter gaveønsker, særlig tenåringer er vanskelig å finne ting til, men det er alltids en (for en tenåring) en dyr mascara osv på ønskelisten. 

Til de aller eldste er det desidert vanskligst å finne gaver til, i fjor kjøpte jeg julepynt fra Georg Jensen, og det falt veldig godt i smak. 

Anonymkode: cdac2...e84

• Liker 1
Skrevet
På ‎25‎.‎10‎.‎2016 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Hei! :)

1) Jeg har ganske mange å kjøpe/lage julegaver til. Hvert år tenker jeg at i år skal jeg gjøre det enkelt, ikke bruke for mye penger og ikke stresse med det. Men, så nærmer julen seg, jeg bruker evigheter på å planlegge, gruble, tenke over om jeg kunne komme til å fornærme noen (!), bytte rundt på hva jeg skal gi til hvem.. Nesten hver jul ender det opp med at jeg har mange ting til overs, gaver jeg ikke har fått sendt, dårlig samvittighet og stress til oppunder ørene..Så: Er det noen som har tips?

2) Julen har også vært en vanskelig tid for meg pga ting som har skjedd i juletider, minner som kommer opp m.m. Men i år vil jeg at det skal bli annerledes. Noe som jeg har funnet ut gav meg ro i sjelen i fjor, var å høre på noen triste julesanger og gråte en skvett. Så får jeg på en måte ut noe av det som er vondt, jeg rømmer ikke fra det, men jeg dyrker det ikke heller. 

Føler at det er en slik forventning om at man skal være så glade og lykkelige i julen, men det  å faktisk tilate meg å være litt trist, det har gjort meg godt. Jo mer jeg forsøker å rømme fra det, desto sterkere slår det nemlig til når det først kommer, har jeg erfart. Så føler jeg beholder litt av kontrollen med å ventilere litt med litt god gammeldags grining, om det gir mening?

Jeg vil at julen skal handle om noe annet enn fortiden, om noe annet enn stress og en følelse av at det jeg gir og gjør ikke er godt nok. Det ble to veldig forskjellige ting jeg tok opp her, forventer ikke kommentar/svar på begge, men det var godt å få det ut :) Kanskje er det noen som har det likedan eller som bare vil skrive noen ord? Takk for at du leste :)

Svar på 1), skriv liste i forkant og hold deg til denne. Det er mye enklere om du i forkant har skrevet ned noe du vil gi til hver enkelt. Gjerne gjør dette i god tid, spre innkjøp over tid, benytt deg av gode tilbud osv. I alle fall ikke begynne med å stresse og bytte rundt på gavene i frykt for å fornærme noen osv. De fleste blir glade for det de får, og det meste kan byttes. Skulle noen gi uttrykk for misnøye, regner jeg med at de mest sannsynlig hadde gjort nettopp det uansett! ;) Det er uansett tanken som teller, og de som ikke har fått med seg det, har gått glipp av store vesentlig lærdom i livets skole! Så lag liste, gjør innkjøp, pakk inn, send og gi, med god samvittighet! :) Var litt slik tidligere, slik du beskriver, og det skapte bare stress og absolutt ikke en oppskrift for å koselig førjulstid! ;) Byttet gaver i panikk rett før jul, dersom jeg fikk snusen i at de hadde nettopp skaffet seg tingen selv eller at andre hadde kjøpt det samme eller liknende. Det har jeg lært meg til å bare la være nå, tar det helt med ro, da får det heller være mottakers oppgave å bytte gaven. Ellers blir jo plutselig hele vitsen med å starte tidlig helt borte da. Tok meg litt tid å klare å gjøre det slik, men lærte det av en venninne, som igjen hadde lært seg at slik måtte det bare bli, ellers ble det alltid stress før jul, uansett hvor tidlig man startet! ;) Vi begge er svært tilfredse med løsningen! ;) Svar på 2), så fint du har funnet noe som hjelper deg å få ro i sjelen! Svært lurt å kjenne på følelsene, fremfor å rømme fra de, erkjenne de og få utløp for de. Hørtes ut som du har funnet en fin metode for nettopp det, uten at det blir dyrking, som du selv sier. Det er ingenting galt i å gråte litt, det hjelper bare på å rense opp, i alle fall siden du gjør det på den måten du beskriver det. Tenker at du har kommet langt, uansett hva som har hendt deg, når du reflekterer over hva du ønsker av juletiden og hvordan den skal være dvs ikke være. :klem:Hva kan du gjøre for å kjenne på det motsatte av hva du føler julen tidligere har vært? Vær tidlig ute med gaveordning, hold deg til det du har tenkt, det skaper lettere ro og harmoni. Gråt ut med musikken når du kjenner at du trenger det! Og etterpå, kan du kanskje finne deg noen egne tradisjoner etter å ha fått ut følelsene, noe hyggelig som løfter deg opp? Det kan være alt mulig, eks ansiktsmaske og lang dusj, for så å ut og treffe en venn, en joggetur, trene, bake, se film, ja hva som helst som pleier deg og løfter deg opp. Julen skal dreie seg om hygge, så håper du finner på mange fine ting du ønsker å gjennomføre i desember og julen! Skriv liste over dette også, og prøv å gjennomføre mest mulig! :) Da vil du sannsynligvis finne roen lettere, fordi du allerede har fokus på ting du skal og ønsker å gjøre, som er lystbetonte! :) :hjerte:

• Liker 1
Skrevet

Enig med Anonymkode: cdac2...e84 og @bomullsdott, at det er svært hyggelig å pakke inn i god tid i forkant, med stemning med julemusikk og annen kos som hører med! :) Det er tradisjon her, både alene men også sammen med alle mine, dine og våre barn, og det er like koselig hver gang, koselig på hver sine måter. Hyggelig med barn, men må innrømme at det virkelig er meditasjon/terapi for sjelen å gjøre det uten også! ;) Får både samlet tanker, og latt dem flyte, alt etter behov, og nyter musikken, levende lys og kosen attåt. Når man har mange pakker å pakke inn, er det viktig å dele det opp over flere økter, slik at det blir en hyggestund og ikke stress, plikt, ork og mas. Innpaknings stundene har virkelig blitt en av de hyggeligste tradisjonene her i huset! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...