AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg har da to kattunger på 5 måneder som lengter etter å kunne bevege seg utenfor de fire veggene hjemme, 'en som matmor er jeg da litt bekymret. Bor i ett stille område, med lite trafikk, men en liten vei som er rett utenfor huset. Er også flere katter her de kan leke med. Men når burde jeg egentlig slippe dem ut? Anonymkode: 26ee8...5f9
Sirah Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 På FOD sine hjemmesider står det at katter ikke utvikler stedsans før de er 8 til 12 måneder gamle og ikke bør slippes ut alene før det. I det minste bør man jo vente til at katten er sterilisert/kastrert http://www.fod.no/forste-tiden-i-nytt-hjem/ 5
Nøste~ Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg slapp ut min hankatt da han var 6 måneder og akkurat hadde bitt kastrert. Det gikk helt fint. 1
Million Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 (endret) "Flere katter her de kan leke med"? Du vet vel at de sannsynligvis kommer til å slåss om territorium istedet? Fremmede og nye katter ønskes ikke velkommen i gata av nabolagets katter, de blir forsøkt banket opp og jaget vekk. Det spiller ingen rolle at de er små eller umodne, voksne katter banker like gjerne små katter. Ikke slipp dem ut for tidlig. Følg rådet som er gitt ovenfor i innlegg nr 2 (under ditt), og ikke slipp dem ut ennå. Vent også til de er kastrerte, begge to! For du har vel tenkt å kastrere de?!? Ansvarlige katteeiere gjør sitt for å minske bestanden av uønskede kattunger og løskatter, og kastrerer kjæledyra sine. De blir også roligere av det, og sjansen for at de slåss og skader seg i kamp med andre katter minsker. De holder seg også gjerne nærmere hjemmet og streifer ikke så mye og så langt, når de er kastrerte. Lykke til. Endret 25. oktober 2016 av Million 17
PaperFlower Skrevet 25. oktober 2016 #5 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg er enig i at du bør vente til de er kastrerte/steriliserte. Hadde ei vennine som på død og liv skulle slippe ut katten sin før den ble sterilisert. Der ble det kattunger etter ca. en mnd. For sikkerhets skyld liker jeg også å vente til de er året før jeg slipper de ut, så jeg er sikker på at stedssansen deres er fullt utviklet. Hvis noe likevel skulle skje, vet jeg at jeg har gjort alt jeg kan for å holde de trygge og friske. (Vil advare deg om en AnonymBruker som pleier å ROPE og KJEFTE og BANNE og bruke mye UTROPSTEGN!!!!! hver gang folk snakker om å slippe ut kattene sine. Den AnonymeBrukeren HAAATER DYREMISHANDLERE SOM SLIPPER UT KATTENE SINE så det kan godt hende han/hun kommer inn i tråden for å kjefte på deg.) 5
Joe12 Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 Vent til de er steriliserte hvertfall, og se litt an kattene og. Min fikk ikke gå ut før han var 8 måneder, fordi han var (og er ) er en liten pyse. Var ute sammen med han de første 5-6 gangene, og vi brukte god til på tilvenning.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 Først kastrerer du dem (ved 6 mnd alder er vanlig). Så venter du til de er mellom 8-12 mnd før de får ut. Det er ikke lurt å slippe dem ut når de er for små da de andre kattene ikke leker med dem, men denger dem. Så jo mindre de er jo større er risikoen for at de blir veldig skadet. Anonymkode: 12cf9...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 har du hatt katt før? Anonymkode: f50da...38e
Ida Christine Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: har du hatt katt før? Anonymkode: f50da...38e Nei, har ikke hatt katt før, så er en ganske bekymret pusemor som ikke har latt dem gå ut enda, så har ikke så mye erfaring med katter. 10 timer siden, Joe12 skrev: Vent til de er steriliserte hvertfall, og se litt an kattene og. Min fikk ikke gå ut før han var 8 måneder, fordi han var (og er ) er en liten pyse. Var ute sammen med han de første 5-6 gangene, og vi brukte god til på tilvenning. Hannkatten skal steriliseres i november i alle fall, og begge er ganske pysete, tusen takk for svar, fra alle sammen!
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #10 Skrevet 25. oktober 2016 7 minutter siden, Ida Christine skrev: Nei, har ikke hatt katt før, så er en ganske bekymret pusemor som ikke har latt dem gå ut enda, så har ikke så mye erfaring med katter. Hannkatten skal steriliseres i november i alle fall, og begge er ganske pysete, tusen takk for svar, fra alle sammen! Begge bør steriliseres. Hvorfor bare hannkatten? Anonymkode: 42d9d...457 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #11 Skrevet 25. oktober 2016 3 timer siden, Ida Christine skrev: Nei, har ikke hatt katt før, så er en ganske bekymret pusemor som ikke har latt dem gå ut enda, så har ikke så mye erfaring med katter. Hannkatten skal steriliseres i november i alle fall, og begge er ganske pysete, tusen takk for svar, fra alle sammen! Hvorfor skal du kastrere bare hannkatten? Anonymkode: 1eb88...287 1
Ida Christine Skrevet 26. oktober 2016 #12 Skrevet 26. oktober 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du kastrere bare hannkatten? Anonymkode: 1eb88...287 Skal ta han først, har lest at ho katter skal sterilisereres i senere alder
MissPierce Skrevet 26. oktober 2016 #13 Skrevet 26. oktober 2016 19 minutter siden, Ida Christine skrev: Skal ta han først, har lest at ho katter skal sterilisereres i senere alder Det stemmer ikke. Hunnkatten blir vanligvis kjønnsmoden ved ca. 6-10 måneders alder, men noen kan bli kjønnsmodne allerede ved 4-5 måneder. Hannkatten blir kjønnsmoden ved 6-12 måneder. Så fort katten er 6mnd eller ca. 2kg kan de kastreres. De kan før også, men mange veterinærer vil ikke gjøre det før. Derfor er det ingen vits å vente. Ville faktisk tatt hunnkatten først om det sto på penger. Du bør ikke la de gå ute alene før de er rundt året, og nå kommer vinteren også. Så ikke den beste tiden å skulle lære seg å være alene ute. Man må uansett når man slipper ut katten være med den ut i starten. For en katt får ikke automatisk stedsans uansett alder. Det må læres som alt annet. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 Helt utrolig at det går ann å vurdere å sende de stakkars kattene ut! Ut til den sikre død ! Det skjærer meg langt inn i sjelen hvor uansvarlige spesielt katteeiere er i Norge. VANVIDD. Og stygt. Anonymkode: c0a8e...1e4 1
Ida Christine Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt utrolig at det går ann å vurdere å sende de stakkars kattene ut! Ut til den sikre død ! Det skjærer meg langt inn i sjelen hvor uansvarlige spesielt katteeiere er i Norge. VANVIDD. Og stygt. Anonymkode: c0a8e...1e4 Du trenger ikke å kalle meg uansvarlig da jeg stilte ert lett spørsmål.... de har aldri fått lov til å gå ut tidligere, er bare nysgjerrig på når den rette alderen, så ikke våg engang å kalle meg en uansvarlig katteeier.... Vet du hva jeg har gjort med med dem tidligere kanskje? Hvilket forhold dem bodde under før jeg tok dem til meg? Nei, du vet faktisk ikke det, og får du prøver å sette noen på plass, pass på at du har all fakta først, ganger ingen å være slik Endret 26. oktober 2016 av Ida Christine 1
Joe12 Skrevet 26. oktober 2016 #16 Skrevet 26. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt utrolig at det går ann å vurdere å sende de stakkars kattene ut! Ut til den sikre død ! Det skjærer meg langt inn i sjelen hvor uansvarlige spesielt katteeiere er i Norge. VANVIDD. Og stygt. Anonymkode: c0a8e...1e4 Øh.. Katter er skapt for å være ute. De er jegere, de elsker å være ute. Det tar også de aller fleste hensyn til, slik at de ikke skaffer seg katt med mindre det er gode uteforhold der. Og en ansvarlig katteeier sørger for at katten har tilgang på ly og varme hvis de selv ikke er hjemme, samtidig som katten har mat og vann tilgjengelig. Og katten får selvfølgelig komme inn når den selv vil, såframt det er folk hjemme. 5
mia pia Skrevet 26. oktober 2016 #17 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg ville latt være å slippe de ut før de er 8-12 mnd. Jeg har selv en katt på ca samme alder, og den kommer ikke til å få slippe ut før til våren Når de slippes ut må de selvsagt være kastrert/sterilisert
PaperFlower Skrevet 26. oktober 2016 #18 Skrevet 26. oktober 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Helt utrolig at det går ann å vurdere å sende de stakkars kattene ut! Ut til den sikre død ! Det skjærer meg langt inn i sjelen hvor uansvarlige spesielt katteeiere er i Norge. VANVIDD. Og stygt. Anonymkode: c0a8e...1e4 Næmmen hei på deg. Du brukte lang tid på å lette på trykket denne gangen. Du sier "ut til den sikre død". Hva mener du med det? Mener du at alle utekatter kommer til å dø pga. omgivelsene? Hva med min tidligere utekatt som levde i 18-19 år og døde av alderdom? Hva med mine nålevende utekatter, der den eldste er ca. 14 år gammel? Hvor lang tid tar det før "den sikre død" kommer og tar de? Eller er alderdom inkludert i dine beregninger? Isåfall er vel sykdom og lignende også inkludert, sammen med andre dødsårsaker. Og da kan vi vel egntlig konkludere at både innekatter OG utekatter kommer til å dø en dag. Faktisk gjelder dette for 100% av begge parter. Da kan man vel heller fokusere på hvor lykkelig et dyr er. Noen katter er ulykkelige innendørs. Og jeg tror alle er enige i at man skal ikke bare holdes i live, men også være lykkelig mens man lever. Har man et lite hus/liten leilighet, eller har katter som er vant til å være utendørs fra før av, er mye bortreist på jobb og lignende... Da er det uansvarlig ovenfor dyrets psykiske helse å tvinge det til å være innendørs. I tillegg kan man tenke på at katter er ville dyr. Det var kattene som lærte seg å leve med oss, vi fanget aldri katter og begynte å avle de frem på samme måte som hunder. Dermed er de ikke like hjelpesløse som hunder. For å ta mine katter som eksempel igjen, jeg passer på å gi de mat og vann, men likevel virker det som de foretrekker å gå utendørs og fange mus, fugl, vånd og insekter og spise de, og finne bekker, vanndammer og lignende for drikke. Til og med på vinteren liker de å gå utendørs og leve sitt eget liv. Så når alt kommer til alt, så må man ta et valg: skal dyret være trygg men ulykkelig innendørs, eller skal dyret være lykkelig men relativt utrygg utendørs. Heldigvis er ikke dette opp til deg, men til hver enkel dyreeier. Noen dyreeiere skulle blitt fratatt dyrene sine på dagen, men de aller fleste passer godt på dyrene sine. De følger med, de steller de, de får kos og dyrlegetur hvis noe er i veien. Slapp av, ta deg en bolle, og puuuust med magen. 3
Edie Skrevet 26. oktober 2016 #19 Skrevet 26. oktober 2016 Ryddet for brukerdebatt og svar til dette. Edie, mod.
Edie Skrevet 26. oktober 2016 #20 Skrevet 26. oktober 2016 Ryddet igjen for brukerdebatt, trakasserende innlegg og svar til dette. Ber om at dere holder en vennlig tone og til tema. Husk forumets retningslinjer, Edie, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå