AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #1 Skrevet 25. oktober 2016 Hei. jeg er i en vanskelig, frustrerende situasjon.. jeg er alene med 2 barn, og har akkurat solgt leiligheten min. I påvente av å finne noe nytt, har jeg flyttet hjem til mine foreldres hybel leilighet. Jeg betaler husleie og i tillegg betaler jeg for strøm for hele huset. familien min sliter litt økonomisk, de betaler alle regninger i tide, men så får de litt lite til andre ting som mat og diverse. Min bror bor sammen med familien, har er en voksen person på 27 år, jobber ikke og betaler ikke noe hjemme. Hvordan går det an???? Han kjøper ikke toalettpapir eller tannkrem eller noe. Bare sover og spiser og går ut med venner. Familien ber han om å jobbe, det eneste han sier er at van skal finne jobb men det har han sagt i flere måneder nå. Han rydder ikke etter seg, legger fra seg ting over alt. problemet er det at jeg er nødt til å dele kjøkken sammen med familien. Jeg kjøper inn varer til meg og barna og familien spiser av det. Det irriterer meg veldig når broren som bor hjemme spiser av tingene mine. Ikke betaler han og forventer at jeg skal betale og kjøpe inn. Mine foreldre ber meg kjøpe inn mat, men deg vil krg ikke, men jeg vi samtidig hjelpe dem så jeg blir værende i en sirkel. Jeg vet, jeg må flytte ut snart og det skal jeg.. Dette er bare en midlertidig løsning frem til jeg finner en leilighet. de hjemme syns jeg er gjerrig og prøver å gi meg dårlig samvittighet. Jeg jobber, men betyr ikke at jeg har råd til å forsørge familien også. Jeg blir veldig frustrert og vil ikke kjøpe noe mat fordi de andre spiser det opp uansett. Anonymkode: a8d48...d9e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Får broren penger fra nav? Han kan jo få penger til dekning av husleie og livsopphold om han flytter. Men dersom han ikke bidrar hjemme så betyr vel det at han har mange penger på bok og ikke har rett på sosialstønad? Når man bor gratis hjemme burde man i det minste rydde opp etter seg og gjøre litt ekstra. Du får gjemme matvarer på rommet ditt. Det må jeg gjøre som bor i kollektiv. Hva med å flytte i en liten leilighet midlertidig med bare 1 soverom, helst litt utenfor sentrum dersom det går buss. Da er det ofte billig. Så kan du sove i stuen. Hvor mye husleie betaler du egentlig til de? Anonymkode: a0380...98f 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 (endret) Så lenge du og ungene kjøper egen mat så ser jeg ikke hvorfor du skal kjøpe inn mat til de andre i tillegg. Og han broren din burde du sette på plass, det er jo rett å slett frekt å spise maten din og forvente at du kjøper inn nytt til ham. han er jo en snylter. Du er ikke gjerrig det er familien din som er for kravstore. Endret 25. oktober 2016 av Catalina Culès
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #4 Skrevet 25. oktober 2016 Hei og takk for svarene deres. han er en snylter, ja.. Blir sint hvis noen nevner at han må på jobb.. Han går ikke på jobb, får heller ingen støtte fra NAV. Han sliter økonomisk, masse kredittkortgjeld. Han gjør ikke noe med det heller, åpner ikke brev eller noe. Jeg betaler 7000kr i husleie og i tillegg betaler jeg kommunalavgift hver andre mnd og strøm. Jeg har begynt å gjemme unna mat, moten min blir lei seg. Blir frustrert og oppgitt. Syns jeg betaler nok. Eller hva syns dere? I tillegg må jeg gjøre all handlingen hjemme. Mine foreldre forventer at jeg skal gjøre all det praktiske hjemme og det gjør jeg som hjelp. Blir sliten av dette. Har sett etter hybel for å å leie til den prisen, men finner ikke noe innen den prisklassen.. TS Anonymkode: a8d48...d9e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #5 Skrevet 25. oktober 2016 Dette kunne du forusett før du flyttet inn. Her må du bare komme deg ut fortere enn fy..eventuelt får du kjøpe deg et kjøleskap å ha på hybelen din og ha maten din der. Anonymkode: 5283d...510 1
Juniper Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 Har du ikke mulighet til å gå litt opp i pris? Det blir billigere enn å kjøpe mat til alle sammen! Helt uhørt at du skal betale såpass mye i husleie, kommunale avgifter, at de vil lesse alt husarbeidet over på deg, og så komme med krav om at du skal kjøpe mat til hele gjengen! En skulle tro det var positivt det du faktisk bidro med. Si til din mor at det blir for dyrt for deg å bo der, så du får heller flytte. Da får de ikke de pengene du betaler nå, og må greie seg uten hjelp og alt det andre. 5
Juniper Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 Be din mor heller sette krav til broren din! Forøvrig må du bare komme deg vekk, enda det koster mer! Du blir ødelagt av den dysfunksjonelle gjengen der! 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 Hvor bor du? Kanskje du flytte for deg selv, sammen med dine egne barn? Foreldrene dine kan vel betale for seg selv, og heller kreve at broren din betaler for seg? Anonymkode: 56592...2b4
Outlander Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 Hva er det med dere mødre som på liv og død skal oppdra pussete mannfolk? Flytt ut så fort du kan, ikke verdt stresset å bo sammen med familien. Og hva sier moren når du påpeke at den latsabb av en bror gjør ingenting? 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #10 Skrevet 25. oktober 2016 Betaler du markedsleie for hybelen? Jeg er så freidig å gjetter at du får "familierabatt". Da vil jeg foreslå at du blir enige med dine foreldre om at du kjøper din egen mat (som du har i et kjøleskap inne hos deg selv) som ingen skal ta av, og så betaler du full leie så foreldrene dine får bedre råd til f.eks. egen mat. Du har jo penger/jobb, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal betale så lite når foreldrene dine har dårlig råd og ikke har sjans til å ta en fullbetalende leietaker pga at du bor der billigere. Hvis du betaler full leie, så se bort fra dette innlegget. Da skal du selvsagt ikke sponse dem med mat. Ikke broren din, ihvertfall. Hvorfor har de så dårlig råd forresten? Jobber de? Eller er det en grunn til at de ikke kan jobbe? Kan de selge og kjøpe noe mindre (uten plass til din bror - to fluer i én smekk) Anonymkode: 9604e...526 1
Juniper Skrevet 25. oktober 2016 #11 Skrevet 25. oktober 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler du markedsleie for hybelen? Jeg er så freidig å gjetter at du får "familierabatt". Da vil jeg foreslå at du blir enige med dine foreldre om at du kjøper din egen mat (som du har i et kjøleskap inne hos deg selv) som ingen skal ta av, og så betaler du full leie så foreldrene dine får bedre råd til f.eks. egen mat. Du har jo penger/jobb, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal betale så lite når foreldrene dine har dårlig råd og ikke har sjans til å ta en fullbetalende leietaker pga at du bor der billigere. Hvis du betaler full leie, så se bort fra dette innlegget. Da skal du selvsagt ikke sponse dem med mat. Ikke broren din, ihvertfall. Hvorfor har de så dårlig råd forresten? Jobber de? Eller er det en grunn til at de ikke kan jobbe? Kan de selge og kjøpe noe mindre (uten plass til din bror - to fluer i én smekk) Anonymkode: 9604e...526 Hva er markedsleie for en hybel uten eget kjøkken? TS skriver at hun betaler 7000,- pluss strøm for hele huset og husets kommunale utgifter (noe en leieboer ikke skal betale). I tillegg er det en forventning om at TS skal bidra i stor grad til husarbeidet i foreldrenes del av huset. Hvor mye tror du foreldrene kan leie ut en hybel uten eget kjøkken for til andre? (Og hvem ville være dumme nok til å flytte inn i det galehuset der!) Bare sånn til info. 11
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #12 Skrevet 25. oktober 2016 Først av alt: 1. Du er ikke gjerrig 2. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet Så: Har dere virkelig konfrontert denne broren din med hans oppførsel? Jeg synes det er helt hårreisende at han får holde på slik! Det er egentlig ikke din jobb å "oppdra" ham i det hele tatt, men det høres ut som at han trenger en skikkelig oppvåkning for å se hvordan oppførselen hans går utover andre. Fortell ham i klartekst hva det gjør med deg. Om det er noen som burde ha dårlig samvittighet, så er det ham! Anonymkode: 0085c...4b8 1
Majott Skrevet 25. oktober 2016 #13 Skrevet 25. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei og takk for svarene deres. han er en snylter, ja.. Blir sint hvis noen nevner at han må på jobb.. Han går ikke på jobb, får heller ingen støtte fra NAV. Han sliter økonomisk, masse kredittkortgjeld. Han gjør ikke noe med det heller, åpner ikke brev eller noe. Jeg betaler 7000kr i husleie og i tillegg betaler jeg kommunalavgift hver andre mnd og strøm. Jeg har begynt å gjemme unna mat, moten min blir lei seg. Blir frustrert og oppgitt. Syns jeg betaler nok. Eller hva syns dere? I tillegg må jeg gjøre all handlingen hjemme. Mine foreldre forventer at jeg skal gjøre all det praktiske hjemme og det gjør jeg som hjelp. Blir sliten av dette. Har sett etter hybel for å å leie til den prisen, men finner ikke noe innen den prisklassen.. TS Anonymkode: a8d48...d9e Du betaler mer enn nok! Enig i Juniper sine innlegg her. 2
asterix Skrevet 25. oktober 2016 #14 Skrevet 25. oktober 2016 Men hvorfor valgte du å selge leiligheten din før du hadde noe annet å gå til? 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #15 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg syntes du betaler mer enn nok! Hva er markedspris på en hybel uten eget kjøkken der du bor? Jeg stiller meg tvilende til at foreldrene dine hadde fått 7000,- pluss strøm og kommunale avgifter for hele huset dersom de hadde leid ut på det åpne markedet ? Hvor snart har du mulighet til å flytte ut? Er det innen få måneder ville jeg nok vurdert å svelge noen kameler for å bevare husfreden, siden dine foreldre har dårlig råd. Evt. ville jeg sett meg om etter et lite kjøleskap (billig på Finn eller lignende) til å ha i hybelen din hvor du kan oppbevare mat til deg og barna dine. Også får du sette deg ned med familien din og forklare at du forsørger to små barn, og ikke har råd til å forsørge en voksen bror og foreldrene dine i tillegg. Anonymkode: 3663a...de8 1
Gjest O.G. Skrevet 25. oktober 2016 #16 Skrevet 25. oktober 2016 Enn om du kjøper deg et kjøleskap som du har inne hos deg og deretter gir foreldrene dine beskjed om at du bidrar ikke med ei krone mer før broren din også bidrar? Ellers bør du komme deg ut av huset der før jul.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #17 Skrevet 25. oktober 2016 1 time siden, asterix skrev: Men hvorfor valgte du å selge leiligheten din før du hadde noe annet å gå til? Det lurer jeg også på. Anonymkode: fd79c...dca 1
LittleBabyBlue Skrevet 25. oktober 2016 #18 Skrevet 25. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Betaler du markedsleie for hybelen? Jeg er så freidig å gjetter at du får "familierabatt". Da vil jeg foreslå at du blir enige med dine foreldre om at du kjøper din egen mat (som du har i et kjøleskap inne hos deg selv) som ingen skal ta av, og så betaler du full leie så foreldrene dine får bedre råd til f.eks. egen mat. Du har jo penger/jobb, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal betale så lite når foreldrene dine har dårlig råd og ikke har sjans til å ta en fullbetalende leietaker pga at du bor der billigere. Hvis du betaler full leie, så se bort fra dette innlegget. Da skal du selvsagt ikke sponse dem med mat. Ikke broren din, ihvertfall. Hvorfor har de så dårlig råd forresten? Jobber de? Eller er det en grunn til at de ikke kan jobbe? Kan de selge og kjøpe noe mindre (uten plass til din bror - to fluer i én smekk) Anonymkode: 9604e...526 Kan ikke svare for TS, men bor 30-40 min fra Oslo og hybel med eget kjøkken og bad inkludert strøm ligger på 7,500-8,500 avhengig av soverom. Med alt av strøm og kommunale betaler TS nok. TS, her er det bare å komme seg ut så kjapt som mulig før de sliter deg ut. Det er bare å sette foten ned og si at du bidrar ikke med noe til mat før broren din også bidrar. Samme med husarbeidet. Er redd du har gått i "god datter"-fella hvor det alltid har blitt forventet mer av deg enn av broren din, at du alltid skulle være flink og hjelpe til, og nå tar de deg og hjelpen din for gitt. Når jeg tenker meg om synes jeg du skal komme deg så langt unna som jobben din tillater så det blir direkte upraktisk for deg å stikke innom for å vaske, handle, høre på klaging osv. når du flytter ut. Det er også viktig at barna dine ser at mamma ikke er noen dørmatte, og at de lærer at alle må ta hovedansvaret for seg selv. 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #19 Skrevet 25. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Først av alt: 1. Du er ikke gjerrig 2. Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet Så: Har dere virkelig konfrontert denne broren din med hans oppførsel? Jeg synes det er helt hårreisende at han får holde på slik! Det er egentlig ikke din jobb å "oppdra" ham i det hele tatt, men det høres ut som at han trenger en skikkelig oppvåkning for å se hvordan oppførselen hans går utover andre. Fortell ham i klartekst hva det gjør med deg. Om det er noen som burde ha dårlig samvittighet, så er det ham! Anonymkode: 0085c...4b8 Med streng stemme sier du til broren din - kom her og sett deg ned. Prøver han å vri seg unna, kommer med dårlig kommentarer så tar du tak i armen og sier NÅ! sett deg ned, jeg skal snakke med deg. Når han har satt seg ned, så forteller du at du ikke akter å betale og fore han opp. Du har to barn som krever sitt, du trenger ikke et tredje. I tillegg skal han begynne å hjelpe dine foreldre, hjelper du så skal han i det minste også hjelpe som ikke betaler noe. Prøver han å vri seg unna så bare be han om å klappe igjen og sette seg ned. Og han skal også avse NAV penger til dine foreldre (eller annen inntekt hvis han har). Vi er to søsken si og likt bør det være - de er foreldrene til begge. Ikke la han reise seg opp før han sier seg enig. Da har kommunikasjon startet. Når dere er ferdig gir du han dobørsten og ber han om å vaske badet - bare for å understreke at du har fått nok. Prat rolig og avbalansert hele tiden. Han må ha n alvorsprat for å få snudd oppførsel. og flere, som mor og far også kan hjelpe til med. Det beste hadde vært at alle gjorde dette seperat med ha i løpet av en uke. Avklar med din mor (og far) alt dette først så du vet deres mening i saken. Til de kan du si at hvis ting ikke endres så kommer du til å flytte (sørg for at du vet at du kan flytte da før du sier det, tomme trusler er ingen vits i å komme med. Anonymkode: d564f...3fa 2
Ginavn Skrevet 25. oktober 2016 #20 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg får litt følelsen av at da disse søsknene var mindre, var TS flink pike og hjalp mor med matlaging og husarbeid, far satt i TV-stolen mens bror gjorde gutteting (spille fotball osv), bror ble også favorisert fordi han er, vel, hankjønn. Dermed har holdningene satt seg fast. Kanskje det ville vært best om dere satte dere ned en kveld, alle fire, der du på en rolig måte forteller at den nåværende ordningen er urettferdig for din del, og det er vondt for deg at bror ikke har noen krav mens du - som har en jobb - må gjøre "alt"? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå