MapleSirup Skrevet 24. oktober 2016 #1 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg vet at det er noe brannfare i forbindelse med disse, men forstår det som at det skyldes feil bruk(?) Jeg vil gjerne ha innspill fra dere som har en slik, eler har hørt fra andre
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #2 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg har litt kjennskap til biopeis. Feil bruk av biopeis er hovedårsak til tilløp til brann og ulykker. De billigste biopeisene kan man etterfylle bioetanol uten at det er noen form for stengsel, en ørliten "usynlig" flamme kan være nok til at etterfylling kan gi tilløp til brann. Mener på at de dyreste har lukkemekanisme som gjør at det er umulig å fylle før etter en viss tid. Det er mange hensyn å ta når man skal gå til innkjøp av biopeis, jeg hadde ALDRI kjøpt den typen man kan plassere løst på et bord, da det er nok at man dulter borti før den velter. Det beste er selvsagt vegghengt som skrues ekstra godt fast i veggen, og at man har som regel at man ikke etterfyller bioetanol før man er sikker på at den er helt kald og det ikke kan være fare for branntilløp. Biopeis er et fint alternativ, og avgir litt varme, men er nok mer til kos enn til oppvarming av et rom. Anonymkode: a37af...722 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #3 Skrevet 25. oktober 2016 Ikke bare feil bruk. Det har og vært branner med totalskadde hus på grunn av feil på peisene. Det sakke har vært årsaken til at flere har blitt kraftig brannskadde. Så om du vil ha dette i hus, må du nesten finne ut av selv. Vi vil ikke ha biopeis innenfor dørene vår. Anonymkode: 64c03...da2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #4 Skrevet 26. oktober 2016 Jeg hadde i min forrige leilighet. Brukt som kosevarme og stemningsskaper. Men, du skal vite hva du driver med når du har en slik åpen peis hengende på veggen. Noen av oss vet, og behandlet peisen deretter. Anonymkode: 34ef9...1d2
InteriørLinn Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 Hei. Jeg har også hørt at det er brannfarlig pga feil bruk. Lest om flere som har fylt brennkammeret når biopeisen er varm, det er veldig brannfarlig. Jeg driver å lurer litt på selv om jeg skal skaffe meg en bioeis. Har ikke tilgang til pipe siden jeg bor i leilighet, og synes det er veldig fint interiørmessig - mange stilige biopeiser! Også er det den kosen med å ha en peis som jeg savner veldig i leiligheten min.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 Driver du å reklamerer for biopeis? de er jo forbudt i norge. Tror nok du må finne deg en annenbusiness. Anonymkode: de077...a42
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #7 Skrevet 30. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Driver du å reklamerer for biopeis? de er jo forbudt i norge. Tror nok du må finne deg en annenbusiness. Anonymkode: de077...a42 Hvor har du det fra at Biopeis er forbudt? Anonymkode: 9d197...233
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #8 Skrevet 30. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor har du det fra at Biopeis er forbudt? Anonymkode: 9d197...233 Husker godt disse sakene: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2EnWr/krever-forbud-mot-biopeiser men ser nå at de har visst ikke blitt forbudt allikevel. Anonymkode: de077...a42 1
InteriørLinn Skrevet 1. mai 2020 #9 Skrevet 1. mai 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Driver du å reklamerer for biopeis? de er jo forbudt i norge. Tror nok du må finne deg en annenbusiness. Anonymkode: de077...a42 Hihi, Hvorfor tror du de er forbudt? Jeg reklamerer ikke, jeg ønsker meg en. Peiskosen, er ikke alle som bor et sted med en pipe /skorsten skjønner du vel..Kanskje lese deg litt opp på det før man begynner å kommentere negativt.
InteriørLinn Skrevet 1. mai 2020 #10 Skrevet 1. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker godt disse sakene: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2EnWr/krever-forbud-mot-biopeiser men ser nå at de har visst ikke blitt forbudt allikevel. Anonymkode: de077...a42 Haha, aldri blitt forbudt. Og det er utrolig mange forkjellige typer biopeiser. Om du googler en gang så ser du det rimelig kjapt.
stinesang Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 BIopeiser er ikke forbudt i Norge! Vet ikke hvor du har det fra?? og kildene dine er ganske gamle! Jeg har selv en frittstående biopeis som jeg bruker mye. Det er selvfølgelig brannfarlig siden det er åpen ild. Det er enormt viktig å bruke den riktig, som InteriørLinn påpeker.
Sophie1998 Skrevet 20. september 2022 #12 Skrevet 20. september 2022 min erfaring er også at biopeiser er helt trygge hvis de behandles med den respekten som man normalt har når man har med ekte ild å gjøre. biopeisene i seg selv er jo ikke farlige, det er ilden som er. jeg vet ikke om det alltid har gjort det, men i nyere biopeiser har de no vatt inni peisen som gjør at bioetanolen ikke kan renne ut av peisen, og det gjør det derfor også super trykt bruke i min erfaring.
Motelvibes Skrevet 20. september 2022 #13 Skrevet 20. september 2022 Hva er forskjellen på biopeis og gass-peis?
newman01 Skrevet 20. september 2022 #14 Skrevet 20. september 2022 46 minutter siden, Motelvibes said: Hva er forskjellen på biopeis og gass-peis? Den ene bruker flytende bioetanol til brennstoff, mens den andre typen bruker gass...
Brunello Skrevet 20. september 2022 #16 Skrevet 20. september 2022 Det er bedre enn biofar og biomor i alle fall. 1
Aragon Skrevet 20. september 2022 #17 Skrevet 20. september 2022 Biopeis som ble lekk totalskadet naboens hus , og de holdt på å brenne inne . Aldri aldri skal vi ha sånt inn i vårt hus. Det hører med til historien at dette ikke var feilbruk , og fram til brannen var de veldig fornøyde med peisen , det var rett og slett veldig uflaks . Men brannen ble stor og farlig for både beboere og naboer . Huset brant helt ned . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå