Gå til innhold

øredobber... gror de igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to hull i ørene, altså to på hvert øre. Øreflippen. 
Jeg tok mine første da jeg var 11, neste da jeg var 13 tror jeg. Er nå 27 år. 
Har aldri gått uten øredobber. Men begynner å bli litt lei av å måtte bytte øredobber, vaske og rengjøre og alt styret. Ønsker en pause. 

Så jeg lurer da på. Hvor lenge kan jeg gå uten å ha noe i dem? Vil de gro igjen? Må jeg presse igjennom dobben også begynne å blø neste gang jeg setter i øredobber? 

Anonymkode: 4e065...6a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hull i ørene som jeg tok da jeg var 5/6 år gammel. Jeg brukte ørepynt i en periode frem til jeg ble 15 (Jeg er 25 nå). Siden da har jeg bare pleid å stikke de opp igjen selv hver 17. mai for å bruke øredobbene til bunaden min. Hos meg blør det ikke i allefall :) 

Skrevet

Dette er nokk litt individuelt.... Men jeg har ikke hatt øredobber i mine på ett år tenker jeg og har hull enda. 

Skrevet

Liker ikke tanken på å måtte stikke de opp igjen. 

ts

Skrevet

Har i alle fall erfarat at de gror igjen etter noen uker, selv om det er noen år siden man tok sem.. Da er det gjerne et tynt hudlag som kan stikkes opp. Og så gror de mer og mer igjen. Jeg måtte ta nye hull etter noen år. Tør ikke å gå helt uten noe for lenge av gangen, men om man stikker en øredobb i gjennom dem en gang i uka eller noe, så kan de ikke gro så mye igjen.

Ellers trenger man ikke å rense dem så nøye når det ikke er ferske hull. Det holder å ta ut øredobbene og vaske/sprite dem av og til. Det er jo hel hud der. Men dersom man har ferske hull skal man være nøye på hygienen for å unngå infeksjoner i dem. Det gjelder også om man må stikke opp noe.

Anonymkode: 67c5b...dbd

Skrevet

Hæ? Jeg har gått 2 år uten noe i ørene og det gikk helt fint. Kan hende du må lete litt etter hullet på baksiden, men mine Har alltid vært der.

Jeg sluttet en gang da jeg sovnet med øredobben på når jeg var 11. Da havnet den ene øredobben inni flippen og figuren på øredobben løsnet. Gjett om jeg fikk full panikk! Måtte klemme og skvise og rote inni dær med ei nål før den kom ut! Har hendt jeg har gått et år nå og da uten at det grodde igjen. Blir bare litt ømt etter første gangen da og noen ganger har det vært slik tørr, ekkel, skope-flak-greie rundt hullet dagen etter, men det er bare å fjerne.

Anonymkode: 5d4e0...a92

• Liker 1
Skrevet

Hehe har litt erfaring på akkurat dette temaet. Har nikkelallergi eller noe, for nesten alt av øredobber irriterer huden. Så i 2013ish gikk jeg lei og bare sluttet helt med øredobber. De hullene jeg tok som tolvåring og noen jeg tok i 2011/2012 har jeg fortsatt. Disse hullene er helt åpne og gror visst aldri igjen. Det var i alle fall ikke noe problem å ta i bunadsøredobbene på 17. mai i år. Men noen hulle jeg bare hadde hatt i et års tid da jeg sluttet er helt grodd igjen nå. Og piercingen jeg hadde i munnen var grodd over natta.

Skrevet

Hvis du synes det er slitsomt eller ubehagelig med ørepynt anbefaler jeg slike http://www.bjorklund.no/produkter/smykker-flervalgsliste/oerepynt/oerepynt-i-soelv-bse20204.12 Jeg går med sånne enkle ringer i perioder fordi man kjenner ikke at man har de i, kjenner de ikke når man ligger på puta. Jeg synes og å huske at jeg har gått noen måneder uten noe i ørene og at hullene fortsatt var der. Du kan jo forsøke med en uke eller to uten?

Og er det bare jeg som omtrent aldri renser ørene og øredobbene? Altså, jeg vasker jo ørene, men driver ikke og renser hullene og øredobbene med sprit/pyrisept gjevnlig. Gjør alle dere det?

Anonymkode: 33a11...a24

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du synes det er slitsomt eller ubehagelig med ørepynt anbefaler jeg slike http://www.bjorklund.no/produkter/smykker-flervalgsliste/oerepynt/oerepynt-i-soelv-bse20204.12 Jeg går med sånne enkle ringer i perioder fordi man kjenner ikke at man har de i, kjenner de ikke når man ligger på puta. Jeg synes og å huske at jeg har gått noen måneder uten noe i ørene og at hullene fortsatt var der. Du kan jo forsøke med en uke eller to uten?

Og er det bare jeg som omtrent aldri renser ørene og øredobbene? Altså, jeg vasker jo ørene, men driver ikke og renser hullene og øredobbene med sprit/pyrisept gjevnlig. Gjør alle dere det?

Anonymkode: 33a11...a24

Nei, jeg gjør ikke det. Om man har tatt dem nylig, skal de behandles som sår og renses. Men om de har grodd er det unødvendig å gjøre det så ofte. Jeg tar dem ut av og til og renser, noen ganger med gullrens (har gull pga allergi). Øreflipper (og bak ører osv) vasker jeg litt i dusjen sånn ellers, så ser ikke poenget med å desinfisere hel, frisk hud. 

Anonymkode: 67c5b...dbd

Gjest _Carine
Skrevet

Eg tok mine når eg var 7. Har hatt dei i 20 år. Eg går uten rett som det er og i lange periodar (og det har eg gjort dei siste ti åra, minst), null problem. Kan vere litt kronglete å få dobben inn att, men det er ikkje grodd igjen og eg blør ikkje. 

Eg har heller ikkje kava med å rense eller vaske kvar gong. Eg slutta rense sjølve holet når det var grodd etter nokre veker, og dobbane og ringane rense eg ein sjelden gong i blant, og får dei blanke og fine igjen i samme slengen.

Skrevet

De gror aldri igjen. De kan bli litt trangere/mindre åpning på. 

Anonymkode: efc56...31e

Skrevet

Jeg hadde mange hull i ørene når jeg var yngre som jeg har sluttet å bruke/latt gro. Det er nå ca 10 år siden jeg har hatt noe i de, og det skjedde meg faktisk for et par uker siden at jeg hadde satt øredobb i feil hull på ene øret. Merket det utpå dagen da det begynte å klø. Så jeg vil ikke tro det er noe problem for din del, nei :)

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har to hull i ørene, altså to på hvert øre. Øreflippen. 
Jeg tok mine første da jeg var 11, neste da jeg var 13 tror jeg. Er nå 27 år. 
Har aldri gått uten øredobber. Men begynner å bli litt lei av å måtte bytte øredobber, vaske og rengjøre og alt styret. Ønsker en pause. 

Så jeg lurer da på. Hvor lenge kan jeg gå uten å ha noe i dem? Vil de gro igjen? Må jeg presse igjennom dobben også begynne å blø neste gang jeg setter i øredobber? 

De som er tatt med pistol gror vanligvis ikke igjen. Jeg har fem hull, to av de tok jeg hos frisør, de gror aldri igjen. Jeg har egentlig 3 hull til, men de tok jeg selv med stoppenål! Det ene hulle virker ennå, men er grodd litt igjen bakerst, så jeg må presse en del med dobben for å få igjennom, men de to andre er helt grodd igjen. 

Anonymkode: 44cba...74a

Skrevet

Jeg bruker øredobber kanskje en gang i året, maks, og mine hull i ørene tok jeg med pistol hos frisør for 30 år siden. De gror aldri igjen. Det eneste er at på ene siden (høyre øre) så virker det som det legger seg et tynt hudlag over på baksiden, så jeg må presse øredobben hardt igjennom. Det blør ikke. Selve hullene inni osv gror aldri igjen.

Jeg renset hullene og øredobbene i ørene så lenge de var  nye og det var sår der, men siden den gang har jeg aldri renset noe. Eller har vel hendt at jeg har renset et par øredobber eller to hvis de har ligget ubrukte lenge, men det er det hele. Man trenger IKKE å drive og rense øredobber og ørehull når det er gått år siden hullene ble tatt. Det er jo ikke noe sår der lenger å rense!

Skrevet
11 timer siden, Vesentlig skrev:

Hehe har litt erfaring på akkurat dette temaet. Har nikkelallergi eller noe, for nesten alt av øredobber irriterer huden. Så i 2013ish gikk jeg lei og bare sluttet helt med øredobber. De hullene jeg tok som tolvåring og noen jeg tok i 2011/2012 har jeg fortsatt. Disse hullene er helt åpne og gror visst aldri igjen. Det var i alle fall ikke noe problem å ta i bunadsøredobbene på 17. mai i år. Men noen hulle jeg bare hadde hatt i et års tid da jeg sluttet er helt grodd igjen nå. Og piercingen jeg hadde i munnen var grodd over natta.

Jeg har hatt piercing i leppa, den grodde igjen ganske fort. Den i øyenbrynet grodde også. Har tatt fire hull i ørene med nål selv, jeg var 14, ikke døm meg :P De grodde igjen. 

De jeg har nå er tatt med pistol. Så kanskje de ikke gror igjen da :):):)

Jeg har nikkelallergi. Da jeg var yngre så viste jeg ikke det, heller ikke mamma. Så hun kjøpte jo øredobber hos h&M og slike plasser. Måtte ta inn og ut øredobbene, de grodde litt og jeg måtte stikke dem opp. Det ble da varmt, litt blod og måtte bruke makt for å få de igjennom. Jeg tok de ut, fordi det ble rødt, svidde og klødde. Kløingen var verst. Så reagerte jeg på en bukseknapp, dro til legen og fikk påvist nikkelallergi. Etter det så ble det kun kjøpt øredobber hos gullsmed, og kløingen forsvant. Jeg har litt traumer fra den tiden. Av å måtte stikke de opp igjen hele tiden, for å unngå at de grodde helt igjen. 

ANG RENSING. Om du ikke gidder å lese det over :fnise:
Så hopp hit.

Jeg renser øredobbene fordi de får et svart lag på seg. Vet ikke hvorfor. Jeg har et par fra glitter eller en jalla butikk ala glitter, de er nikkelfri. De blir veldig fort misfarget. Selv de fra gullsmed som er i sølv eller bare nikkelfri, hva de er aner jeg ikke, de blir også misfarget med tiden. Jeg har ingen i gull, så vet ikke om disse blir misfarget. 
Det tar vell 1-2 år før de begynner å se litt skitne ut. Jeg tar de aldri ut, før jeg renser dem en gang i blant. Jeg renser dem ikke fordi jeg ikke vil ha infeksjon. Men for å få de rene. Fikk beskjed om å bruke pyrisept i stedet for såpevann, for å vaske dem. Hun i butikken (gullsmed) sa det er normalt og det er bare å rengjøre dem så godt jeg kan. 

Gud det var vanskelig å ta bilde. Men her er et bilde av tre forskjellige par. Alle tre er kjøpt hos gullsmed. Med flere års mellomrom og et par har jeg nesten ikke brukt.  
1: Eldst. Brukt mye i mange år. Kanskje... 5+ år. Tok de aldri ut. 
2: Kjøpt for 2-3 år siden. Jeg suger i å huske slike ting, men sånn ca. De er også brukt mye.
3: Kjøpt samtidig som 2, men brukt et par ganger bare. Fordi jeg sparer dem. 
Untitled 3.jpg
Her ser dere, 1 har mye missfarging på grunn av dårlig renhold. 2 har litt, fordi jeg vasker de jevnlig og fordi de er ganske nye. 3 har ingenting, fordi jeg ikke har brukt dem. Nr 2 hadde mere missfarging, men jeg vasket dem i går.
Nr 3 er ødelagt og blir ikke brukt. Missfargingen går ikke av, da må jeg vell skrubbe dem klor eller noe :P Men det går fint, jeg er lei av dem og kommer ikke til å bruke dem igjen for det. Først er det som et belegg som jeg kan skrape av, men så setter det seg fast i smykket med tiden. 

Jeg vasker også øreflippen med q-tips, for å fjerne såperester som har hopet seg opp. Siden jeg hater å ta de inn og ut heeeeele tiden. Derfor jeg ønsker en liten pause, men vil ikke at de skal gro igjen. 
Så jeg renser ikke hullene eller øredobbene sånn sett. Jeg vet jo at hullene har grodd, og et hull som har grodd må ikke renses, bare rengjøres med vann. 

TS

Skrevet

Jeg har et par små øreringer i sølv fra en eller annen gullsmed og mine blir aldri misfarget. Hender de blir litt skitne innimellom, men da tar jeg de bare kjapt ut, tørker de av med en fuktig klut eller lignende og putter de inn igjen. Hvis jeg gidder vasker jeg også øreflippen på samme måte, med en fuktig klut. Passer perfekt å gjøre det etter dusjen. Jeg kunne sikkert ha gjort det oftere, men selv gjør jeg det bare annenhver eller tredjehver måned.

De øreringene jeg snakker om har jeg hatt i... Ja, minst 6-7 år. Brukt de så og si hele tiden. Det var et halvt år til ett år jeg gikk uten noe i ørene mine. Da måtte jeg jobbe litt med å presse de gjennom. Jeg blødde ikke no særlig, men det gjorde litt vondt og flippen ble varm og sår en dag eller to.

Siden har jeg vært flinkere, og hvis jeg av en eller annen grunn går uten noe i ørene pleier jeg å ha noe i de et par dager, for så å ta det ut igjen. Føler det hjelper på og hindrer at det gror helt igjen.

Kanskje du skulle sjekke ut om det er sølv eller bare nikkelfri ørepynt du har? Kanskje det er verdt å prøve ekte sølv? Det er som sagt en stund siden jeg kjøpte disse øreringene mine, og det kan selvsagt hende jeg tar helt feil, men er rimelig sikker på at det er ekte sølv jeg har, og jeg har aldri fått noe svart belegg/misfarging på mine... Verdt et forsøk?

Anonymkode: 8269e...79d

Skrevet

Herregud, bare invester i ekte øredobber i sølv eller gull. Det er ikke så veldig dyrt, akkurat.

Anonymkode: ff6ce...2be

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, bare invester i ekte øredobber i sølv eller gull. Det er ikke så veldig dyrt, akkurat.

Anonymkode: ff6ce...2be

Jeg ba om nikkelfrie øredobber hos gullsmed, og fikk tre par, to ganger. Og alle blir svarte. 
Spurte så om disse var falske, og fikk beskjed om at det er de ikke. De er sølv, hvor mange prosent eller hva aner jeg ikke. Fikk bare beskjed om at de ikke er falske, og om å vaske dem nå og da. 

Jeg betaler 1500 kr for et par øredobber som blir svarte og må kastes. Kan ikke akkurat "låne" et par hos gullsmed og gi dem tilbake om de blir svarte heller. 

Det ene paret kostet 600 kr, men de hadde 40% eller noe og jeg fikk dem i gave av mamma. Guess what, det er de som er mest svarte (de eldste, nr 1 på bilde). Vil tro at en gullsmed tar ikke 600 kr for et par øredobber som er falske. 

ts

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ba om nikkelfrie øredobber hos gullsmed, og fikk tre par, to ganger. Og alle blir svarte. 
Spurte så om disse var falske, og fikk beskjed om at det er de ikke. De er sølv, hvor mange prosent eller hva aner jeg ikke. Fikk bare beskjed om at de ikke er falske, og om å vaske dem nå og da. 

Jeg betaler 1500 kr for et par øredobber som blir svarte og må kastes. Kan ikke akkurat "låne" et par hos gullsmed og gi dem tilbake om de blir svarte heller. 

Det ene paret kostet 600 kr, men de hadde 40% eller noe og jeg fikk dem i gave av mamma. Guess what, det er de som er mest svarte (de eldste, nr 1 på bilde). Vil tro at en gullsmed tar ikke 600 kr for et par øredobber som er falske. 

ts

Husk at sølv må pusses, så at øredobbene blir svarte betyr egentlig bare at du har brukt dem mye uten å pusse dem. Det holder ikke å bare vaske dem med varmt vann og såpe, eller sprit, det kan faktisk gjøre missfargingen verre. Følg råd for pussing av sølvtøy. Hvis oppbevarer øredobbene i plast når de ikke brukes trenger du ikke pusse dem like ofte. 

Anonymkode: de5d5...329

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at sølv må pusses, så at øredobbene blir svarte betyr egentlig bare at du har brukt dem mye uten å pusse dem. Det holder ikke å bare vaske dem med varmt vann og såpe, eller sprit, det kan faktisk gjøre missfargingen verre. Følg råd for pussing av sølvtøy. Hvis oppbevarer øredobbene i plast når de ikke brukes trenger du ikke pusse dem like ofte. 

Anonymkode: de5d5...329

Fikk ikke noe beskjed om dette... men hvor får man tak i slik ting til å pusse dem? Jeg har ingen sølvtøy liggende, så aner ikke hva jeg trenger, eller hvor jeg finner det. 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...