Kittykat Skrevet 24. oktober 2016 #1 Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Og hodepine. 12-åringen vår er veldig kresen når det kommer til pålegg, knekkebrød, brød osv. På skolen har han med seg knekkebrød med prim. Det eneste han egentlig godtar. Det siste året spesielt har han slitt en del med kvalme. Vi har vært hos legen flere ganger og det er ingen grunn til kvalmen som kommer og går. Det ble tatt blodprøver og de var helt fine. Han har vært en del borte fra skolen pga dette problemet. Vi har prøvd å få han til å spise mer sunnere matvarer, men han er sta. I dag fikk far nok, da 12-åringen atter en gang kom hjem igjen pga kvalme. Far sa at fra i morgen av så blir det enda mer forandringer i maten. Så fra i morgen blir det mat som 12-åringen ikke liker. Sønnen vår sa etterpå til meg, at han sulter heller på skolen enn å spise lunsjen sin. Nå, dette er mat som sønnen vår sier han har smakt. Jeg vil ikke at vi skal bruke tvang for å få han til å spise lunsjen sin. Det tror jeg bare vil gjøre ting verre. Vi har dialog med skolen og han kan gå til helsesøster hvis han blir kvalm eller får hodepine mens han er på skolen. I det siste har han også begynt å klage på hodepine. Vi sier at han kan ta seg en smertestillende hvis hodepinen ikke går vekk, men han påstår at det ikke virker. Det kan være mange grunner til hodepine, som dehydrering, forkjølelse osv. Men etter flere besøk hos legen for kvalme, som ikke viser tegn til noe, så er jeg litt maktesløs. Far mener det må litt "tough love" til, men mammahjertet mitt er usikker. Endret 24. oktober 2016 av Kittykat
tingeling Skrevet 24. oktober 2016 #2 Skrevet 24. oktober 2016 Har han vondt i hodet og er kvalm i helgene også? Det er ganske vesentlig informasjon. Det er ikke lurt å bruke mye smertestillende, da er det bedre å finne ut årsak. Hodepine og kvalme kan komme av muskelsmerter også, evt dårlig syn. Når det gjelder mat så aner jeg ikke hva som fungerer best, men jeg tenker at det virkelig er på tide å ta tak i det når gutten er såpass stor. Snakke med helsesøster/ lege? Ta han med til ernæringsfysiolog som kan forklare hva som skjer i kroppen? 5
Kittykat Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter #3 Skrevet 24. oktober 2016 1 time siden, tingeling skrev: Har han vondt i hodet og er kvalm i helgene også? Det er ganske vesentlig informasjon. Han kan bli kvalm i helgene og. Vi har spurt om det er noe som skjer på skolen som plager han, men i følge han selv og lærerne, så har han det helt fint. Helsesøster og lege har forklart han hva de tror som må til for at kvalmen skal slutte. De har snakket opp og ned i mente med han om hva som er viktig når det gjelder kosthold.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #4 Skrevet 24. oktober 2016 Skriv dagbok over hvor hodepinen sitter, styrke, om det hjalp å spise, hvile eller ta smertestillende, tanker om hva som utløste hodepinen, hva, når og hvor mye han spiser osv. Dere kan f.eks. bruke en app som Migraine buddy. Anonymkode: 13e2e...be8 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #5 Skrevet 24. oktober 2016 Det er ikke mat som er største problem her, og jeg menner dette fra erfaring (maaaange år med magetrøbbel hos mitt barn og endelig etter mange prøver har vi svar som er et medisinsk problem) - ikke stresse han enda mer ut med å påtvinge han å spise. Jeg ville ha bedt han bli sendt til pediatrisk gastroenterolog. Det kan være alt fra mat allergi (gluten er ofte årsaken, lactose/melk protein allergi også), fordøyelser problemer (hvor ofte går han på do...hvordan er avføringen osv), syre overproduksjon/ibs/ refluks osv. Klem til dere - det er veldig stressende, har opplevd mye over årene, men høre på sønnen- det er noe som er ikke bra der. Anonymkode: a9cc3...fe5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #6 Skrevet 24. oktober 2016 mener mengder og type mat han spiser. Maten SELV kan faktisk være en del av problemet. Anonymkode: a9cc3...fe5
skjerpings Skrevet 24. oktober 2016 #7 Skrevet 24. oktober 2016 Har dere vurdert muligheten for overproduksjon av magesyre? Dette sliter mange i min familie med, og det arter seg omtrent slik. Det er veldig ubehagelig, men utrolig lett å sjekke og det finnes mange gode medisiner. En mulighet er å kjøpe Titralac eller Gaviscon (finnes mange fler, men jeg har best erfaring med disse) reseptfritt på apoteket, det er tabletter som tygges. Gi ham en sånn når han føler seg uvel, og om det hjelper så er det en god pekepinn på hvor problemet ligger. Anbefaler også å få testet synet til barnet, man kan bli uvel og få hodepine av å ha dårlig syn eller feil styrke på brillene. 2
Kittykat Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: mener mengder og type mat han spiser. Maten SELV kan faktisk være en del av problemet. Anonymkode: a9cc3...fe5 Han er ikke noe frokostmenneske. Han har ikke appetitt om morgenen. Men de få gangene han får i seg frokost er det enten frokostgryn ala cherrios. Av og til brødskiver med syltetøy på. Lunsjen består av 4-6 knekkebrød med prim på. Han får melk på skolen til lunsjen. Når han kommer hjem fra skolen spiser han gjerne brødskiver med syltetøy eller sjokoladepålegg på. Så er det middag og da går det i forskjellig mat og da spiser han en helt normal porsjon, ikke for mye, ikke for lite. Men, og et stort men, han spiser ikke opp hele middagen, uansett hvor lite jeg tar på fatet til han. F eks i dag hadde vi kyllingvinger og ris og han spiste kyllingvingene og bittelitt av risen. Til kvelds går det i brødskiver eller frokostgryn. Brød er som oftest kneipp. Jeg prøver å få i han grov mat som grovt brød og grovt knekkebrød, men han liker ikke det. Han liker ikke brød eller knekkebrød som har frø i seg. Så det er ikke lett å finne noe. Sjokoladepålegg får han kun lov til å spise i helgene. Det er favorittpålegget hans.
Kittykat Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter #9 Skrevet 24. oktober 2016 12 minutter siden, skjerpings skrev: Har dere vurdert muligheten for overproduksjon av magesyre? Dette sliter mange i min familie med, og det arter seg omtrent slik. Det er veldig ubehagelig, men utrolig lett å sjekke og det finnes mange gode medisiner. En mulighet er å kjøpe Titralac eller Gaviscon (finnes mange fler, men jeg har best erfaring med disse) reseptfritt på apoteket, det er tabletter som tygges. Gi ham en sånn når han føler seg uvel, og om det hjelper så er det en god pekepinn på hvor problemet ligger. Anbefaler også å få testet synet til barnet, man kan bli uvel og få hodepine av å ha dårlig syn eller feil styrke på brillene. Verdt å prøve det mot magesyre. Har vært inne på tanken. Synet hans ble undersøkt for ikke så lenge siden og det var helt fint.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Ta han tilbake til fastlegen å få han undersøkt bedre. Be om henvisning videre så han får utredet mage/tarm ordentlig. Anonymkode: eb52f...1a9
skjerpings Skrevet 24. oktober 2016 #11 Skrevet 24. oktober 2016 34 minutter siden, Kittykat skrev: Verdt å prøve det mot magesyre. Har vært inne på tanken. Synet hans ble undersøkt for ikke så lenge siden og det var helt fint. Prøv det før dere går til mer ekstreme lengder som gastroskopi og liknende. Skulle det vise seg å være det så gi meg gjerne beskjed om du trenger noen gode råd
Mb26 Skrevet 25. oktober 2016 #12 Skrevet 25. oktober 2016 Magekatarr? (Dyspepsi) Hadde dette når jeg var 12, men ingen leger fant ut hva det var da det er ganske unormalt å slite med slikt som 12 åring. Dette utviklet seg omsider til magesår fordi jeg ikke fikk behandling, men da fant de ut hva det var. Sliter med kronisk magekatarr nå, og har gjort det siden. Fikk dette pga stress, men nå var det ganske ekstremt i oppveksten min. Men det kan være en mulig årsak? Lykke til :-)
Kittykat Skrevet 25. oktober 2016 Forfatter #13 Skrevet 25. oktober 2016 Da har jeg snakket med gutten min litt og han sier at han har sure oppstøt flere ganger i uken. Han trodde at dette var helt normalt, men det er jo ikke akkurat det... Det blir en telefon til legen i morgen, så får vi se hva legen sier om dette og om vi får en henvisning til en spesialist.
Sunnfjording Skrevet 26. oktober 2016 #14 Skrevet 26. oktober 2016 Ikke mulig at det er andre ting som ligger bak som mobbing? Hvis dette blir oppgitt av barnet som grunn for å være borte fra skolen eller andre aktiviteter hvor voksne svikter?
Gjest SuperSonic Skrevet 26. oktober 2016 #15 Skrevet 26. oktober 2016 6 minutter siden, Sunnfjording skrev: Ikke mulig at det er andre ting som ligger bak som mobbing? Hvis dette blir oppgitt av barnet som grunn for å være borte fra skolen eller andre aktiviteter hvor voksne svikter? Skulle til å si det samme. Er dere helt sikre på at dette ikke forekommer TS?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2016 #16 Skrevet 26. oktober 2016 11 timer siden, Kittykat skrev: Da har jeg snakket med gutten min litt og han sier at han har sure oppstøt flere ganger i uken. Han trodde at dette var helt normalt, men det er jo ikke akkurat det... Det blir en telefon til legen i morgen, så får vi se hva legen sier om dette og om vi får en henvisning til en spesialist. Bra han sa ifra! Høres veldig ut som refluks han sliter med - det er forskjellige typer. Og Norge er veldig flink å presse i seg alt av grovt - brød, knekk osv, men noen folk har problemer å fordøye fullkorn sorter. Første ting legen sikkert kommer til å prøve er omeprazol som er det mest barnevennlig av de enterotabletter . Det er en grunn han spiser lite og er ikke sulten. Vi har veldig lik barn, men det har tatt oss mange år før vi til slutt fikk vite hva det var. Nå sitter vi med dårlig samvittighet om hvor mye vi prøvd å presse han for å spise. Han ble anbefalt å spise ren, hvit loff i noen uker for å se om det hjalp med magen. I tillegg, pga lite vekt økning, fikk vi nutri-smoothie på blå resept. Han får 1-2 hver dag i tillegg til maten. Du kommer til å se at han blir mer sulten når magen ordnes . En annen ting er å ta han med til mat butikken, helt stresse fritt og går rundt sammen med han og se om det er noe som frister. Lykke til! Anonymkode: a9cc3...fe5
Kittykat Skrevet 28. oktober 2016 Forfatter #17 Skrevet 28. oktober 2016 På 10/26/2016 den 6.55, Sunnfjording skrev: Ikke mulig at det er andre ting som ligger bak som mobbing? Hvis dette blir oppgitt av barnet som grunn for å være borte fra skolen eller andre aktiviteter hvor voksne svikter? Man kan jo aldri være for sikker. Men skolen og lærerne er veldig flinke og oppmerksomme når det kommer til mobbing. Har prøvd å grave dypere i dette, men han sier det samme hele tiden: at han har det fint på skolen og at det er ingen som er slem med han. Vi har en dialog med kontaktlæreren angående dette, så det er jo bare til å spørre om de har lagt merke til noe.
KatteLatte Skrevet 28. oktober 2016 #18 Skrevet 28. oktober 2016 Uavhengig om det er noe som feiler ham eller ikke så er dere nødt til å gjøre noe med kostholdet. Barn skal ikke vokse på sukker. Inn med grønnsaker, fisk, kjøtt, meieriprodukter... far har rett, det må settes grenser. Hva skjedde med å ikke få gå fra bordet før maten er spist opp? Om ikke kvalmen forsvinner så tipper jeg i hvert fall hodepinen gjør det når gutten får i seg de vitaminene og mineralene han trenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå