Gå til innhold

Hvor lenge er det lov å være "ny" i jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg byttet jobb for 6 mnd siden (internt i bedriften) og har i en mellomperiode jobbet både på min gamle og min nye avdeling. De siste 2 månedene stort sett på min nye avdeling. Jeg kjenner jeg bekymrer meg litt for at jeg føler meg så ny enda. Jeg må spørre kollegaer hele tiden, og er ofte usikker når jeg skal ta avgjørelser. Jeg jobber i bank, og har gått fra dagligbank og over til rådgivning (lån, kreditt, sparing/plassering, forsikring) hvis det er relevant. Hvor lenge er det akseptert at man stiller "dumme spørsmål " og ikke er helt selvdreven? 

Anonymkode: d5515...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opp til et halvt år så kan man være "ny". Etter det så vil sjefer og kolleger sette tvil på kompetansen din, om du fortsatt føler deg "ny" etter et år så varer du ikke lenge der.

Anonymkode: 80cd7...e71

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk tilsnakk da jeg følte meg ny etter 1-2 mnd. Måtte se å bedre meg, huske mer, bli mer selvstendig. 

Anonymkode: a96bc...3c4

Skrevet

Herlighet! Man kan da være ny lenger enn som så. Man er jo "junior" lenge, og trenger erfaring og tid for å bli trygg i jobben. Dey er da helt normalt å rådføre seg med kollegaer for å finne den beste løsningen. Vær ærlig med din overordnede.  Lykke til!! 

Anonymkode: 19b20...f6e

• Liker 6
Skrevet

Nederlandsk forskning sier 2 år før du arbeider "optimalt" i en ny jobb. Slapp av , det er lov å være ny :) 

Anonymkode: fc740...915

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil si at det kommer helt an på kompleksiteten i arbeidsoppgavene du skal utføre. 

I din jobb er det jo helt klart mer sammensatte problemstillinger du må ta hensyn til enn en som må ta valget mellom å tørke opp sølet på butikkgulvet eller gjøre seg ferdig med å plassere de varene de holdt på med. Jeg går da ut fra at du lærer noe nytt hver gang du stiller et spørsmål og klarer å bruke den nye kunnskapen i den videre arbeidsutførelsen? 

For din del er det vel en del nye problemstillinger og sammensetninger som må vurderes, og andres erfaring både med den aktuelle kunden og den nye situasjonen du skal vurdere kan da ikke være en ulempe i din arbeidsutførelse. 
Det er jo langt mer variert for deg enn om man steker burgere på McDonalds. Gir du et dårlig råd har det større konsekvenser enn om man steker burgeren et 15 sekunder for lite.  

• Liker 2
Skrevet

Gjelder spørsmålene dine ting du kunne ha lest deg opp på selv, eller er det mer "hvordan er de uskrevne prosedyrene hos oss" der det kanskje varierer fra bank til bank? Vil si dette er 100% avgjørende for om spørsmålene dine er "dumme" eller ikke.

Jeg sitter f.eks. på mye generell kunnskap om det jeg driver med, men må allikevel spørre ganske mye hver gang jeg har en ny arbeidsgiver, siden alle har sine egne prosedyrer. Det tror jeg som regel blir møtt med forståelse, så lenge du også viser at du har en underliggende kompetanse i feltet.

Men hvis du egentlig ikke har peiling, i ditt tilfelle f.eks. ikke aner hvordan aksjemarkedet fungerer mens du selger fondsandeler, eller ikke vet hvilke forsikringer som er viktigst i ulike livssituasjoner, kan du nok virke litt underkvalifisert og uengasjert.

Anonymkode: 62a55...df0

• Liker 1
Skrevet

Takk for svarene :) spørsmålene jeg stiller er i hovedsak knyttet til det interne (både vedrørende policy/hvordan ting gjøres hos oss, og innimellom også systemteknisk hvis det er noe jeg ikke har gjort i systemene før). Har for det meste oversikten over hva lovverk og bransjenormer sier. 

Anonymkode: d5515...a83

Skrevet

Det vil variere fra jobb til jobb. I min jobb må man regne med minst ett år, i realiteten lenger. Men uansett vil man alltid måtte spørre og diskutere med kolleger for å løse problemer som oppstår. 

Skrevet

Min erfaring er at det gjerne tar et års tid før man er ordentlig inne i rutiner og oppgaver. Men en viss progresjon og selvstendighet er jo forventet - jeg hadde en kollega som etter åtte måneder fortsatt var ute å stand til å se arbeidsoppgaver og ta initiativ og spurte flere ganger om dagen hva hun skulle gjøre nå...

• Liker 1
Skrevet

Kommer nok helt an på bransje og stilling. I "min" bransje er det særdeles lite godtatt, da man forventes å være selvgående etter noen uker hvis man har en viss mengde erfaring fra før. (Teknisk bransje, systemutvikling ,drift etc.). Man forventes å hurtig komme inn i problemstillinger uten særlig forsinkelse fra dag 1, og etter en måned så bør man være ganske greit inne i det. Hvis ikke varer man ikke lenge i denne bransjen. 

Anonymkode: c8f9c...05b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...