Gå til innhold

Hund spiste søtpotetmos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den hunden. Jeg hadde hengt søppelposen på kjøkkenskapet når det ringte på døra. Keg var bort i 2 min, da jeg kom tilbake hadde min lille luring klar å hente deler av en kotelett i søppelet (beinet og flesk og litt kjøttrester). Det lå rester av søtpotetmos (melk, smør, søtpotet, hvitløkspulver, pepper og salt) rundt så han fikk i seg en del av dette (ikke mye vil jeg tro). Er det farlig?

Anonymkode: 2cc6d...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville vært mye mer bekymret for kotelettbeinet! Stekte kotelettbein kan splintre og være direkte livsfarlige, så strengt tatt er det bare bra at han fikk i seg noe som kan "pakke det inn" i tarmen. Hunder skal riktignok ikke ha salt, hvitløk etc., men når det er snakk om små mengder spiller ikke det noen rolle.

• Liker 5
Skrevet

Jeg lager søtpotetsnacks til hunden min nå og da - hun elsker det. Søtpotet er det fritt frem å gi hunder (kutt de opp i tynne strimler, og stek på svak varme i lang tid og de blir seige tyggebein), men de bør ikke ha for mye melkeprodukter. Farlig er det nok ikke, men det kan jo være en idé å sørge for nok lufteturer ;) 

• Liker 1
Skrevet
På 24.10.2016 den 20.19, Leo skrev:

Jeg ville vært mye mer bekymret for kotelettbeinet! Stekte kotelettbein kan splintre og være direkte livsfarlige, så strengt tatt er det bare bra at han fikk i seg noe som kan "pakke det inn" i tarmen. Hunder skal riktignok ikke ha salt, hvitløk etc., men når det er snakk om små mengder spiller ikke det noen rolle.

Vil ikke hunden klare å knuse benet med tennene?

Skrevet
1 minutt siden, TGI skrev:

Vil ikke hunden klare å knuse benet med tennene?

jo det er akkurat det, knuse beinet og kan svelge benrester med skarpe kanter.

Anonymkode: b3e20...a10

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jo det er akkurat det, knuse beinet og kan svelge benrester med skarpe kanter.

Anonymkode: b3e20...a10

Akk ja, er vel bare å reise til veterinær for sjekk da :/

Skrevet

Enig i at det er mye verre med behandlet bein. Behandlet bein (altså kokt, stekt etc) splintrer seg opp og kan gjøre store skader, eller gjøre veldig vondt når det kommer ut i andre enden. Behandlet bein fordøyes ikke slik som ubehandlet gjør.  Når det er sagt så går det ofte bra så bare følg litt ekstra nøye med det neste døgnet

Skrevet

Det avhenger av rase.

"Primitive raser" kaster gjerne opp det de ikke tåler og greier trøkken med beinsplinter bedre enn mer avlede raser som kan være mer skjøre.

Skrevet
6 timer siden, TGI skrev:

Akk ja, er vel bare å reise til veterinær for sjekk da :/

Hvis hunden spiste kotelettbeinet på tirsdag, så er det ikke noe poeng i å oppsøke veterinær nå. Da har det gått helt fint. Og det gjør det som oftest.

• Liker 1
Skrevet
På 24.10.2016 den 20.14, AnonymBruker skrev:

Den hunden. Jeg hadde hengt søppelposen på kjøkkenskapet når det ringte på døra. Keg var bort i 2 min, da jeg kom tilbake hadde min lille luring klar å hente deler av en kotelett i søppelet (beinet og flesk og litt kjøttrester). Det lå rester av søtpotetmos (melk, smør, søtpotet, hvitløkspulver, pepper og salt) rundt så han fikk i seg en del av dette (ikke mye vil jeg tro). Er det farlig?

Anonymkode: 2cc6d...91a

Nei, dette er normalt ikke farlig (kanskje bortsett fra  bein som har vært oppvarmet, de bær være rå), det er mat, noe hundene pleide å leve av før. Nå lever de av tørre knorter med massevis av tilsetningsstoffer som knapt kan kalles mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...