Gå til innhold

Kjøper eller brenner dere cd'er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg laster ned musikken min, og skal jeg høre den andre steder enn ved pc så brenner jeg den ut. som regel kjøper jeg ikke en cd før jeg har lastet den ned og funnet ut at den er verdt å kjøpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg laster ned enkeltsanger, men vil jeg ha hele plater kjøper jeg vanligvis, synes det er så billig å bestille fra play.com o.l

Liker å ha original CDene spes av artister jeg har hele platesamlingen av.

Men hender jeg laster ned hele plater av artister jeg knapt har hørt noe av, av nysjerrighet.

Skrevet

Jeg stor motstander av å bare brenne cder uten å kjøpe originalene slik at musikerne som lager musikken ikke får penger for det. Én ting er det å brenne cder av Robbie Williams som er så rik at han driter dollarsedler (pund), men samtidig skal man ikke glemme at det plateselskapet hans mister av inntekter, går også utover muligheten deres til å signe nye og ukjente artister.

På den andre siden er jeg også stor motstander av kopisperringer (som nevnt er EMI ordentlig skurker på dette), da det frarøver meg som forbruker og sluttkunde retten til å full ut eie platene jeg kjøper. Om jeg har lyst til å legge ei plate på mp3-spilleren min, så skal jeg få pokker få lov til å gjøre det også uten noen form for overstyring!

Jeg laster ned mp3er for å finne ut om jeg liker noe eller ikke (i stedet for å gå i den lokale platebutikken som ikke har en skit uansett), og så kjøper jeg musikken hvis jeg liker det. Jeg kan finne på å brenne cder, men da er det som regel fra cder jeg allerede eier, eller til evt. festlige lag eller til bilen.

Men det bør i hvertfall være sånn at jo mindre en artist er, i større grad bør man søke etter å kjøpe originalplatene av denne. Norske artister bør man f.eks. ALDRI laste ned av - det er nemlig bare en forsvinnende liten del av norske artister som klarer å leve av platesalg her til lands.

Selv kjøper jeg mellom 100 og 150 cder i året (+ får en del), så jeg har i allefall ren samvittighet.

Skrevet

Jeg kjøper endel CD'er, men ikke så mange som jeg gjorde før.

Laster ned mye musikk, men brenner sjelden. Overfører det meste av musikken på iPod'en min.

Skrevet

Kjøper stort sett alltid. Det er nemlig frytelig vanskelig å finne mine favorittartister på nett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...