Gå til innhold

Foreldre som gjør lekser for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har prosjektoppgave han gjør sammen med en venn. De jobber med hver sin del av oppgaven. I dag var de hos oss, de trengte litt hjelp og jeg gikk gjennom begge sine oppgaver. Sønnen min jobber selv og jeg hjelper innimellom hvis han sitter fast og man ser at det er en 10 åring som skrev det. Vennen hans er på en helt annen skala. Foreldrene gjør det meste og man ser at hele oppgaven er skrevet og formulert på en veldig høy nivå.

Er det normalt at foreldre dikterer hva barn skal skrive når det gjelder oppgaver ?

Anonymkode: e8cd8...b6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei foreldrene skal ikke gjøre leksen til barna!! 

Men hjelpe dem når det trengs

Skrevet

Det er IKKE bra. Vet om en gutt som slapp unna alt av lekser fordi bestemoren gjorde alt. Han fikk veldig store problemer på skolen.

Anonymkode: a8877...878

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, da lærer jo ikke barnet noe.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen var det ei jente som faren gjorde leksene for. Det var veldig dumt, for det gjorde at lærerne ikke oppfattet tidlig nok at hun hang etter resten av klassen, slik at hun ikke fikk hjelp før det var for sent. Hun sliter nå.

Anonymkode: e9130...c37

Skrevet

Her prøver 2. klassingen seg til stadighet med å spørre om ikke jeg kan gjøre leksene for han, "bare i daaaaag". Han har ingen problemer med lærestoffet, han er bare utrolig lite motivert til å gjøre lekser. 

Det er jo egentlig ganske spesielt å gjøre leksene til barna sine?? Jeg mener, alle oppegående voksne mennesker skjønner at barna går på skolen for å lære? Når sønnen min maser om at jeg skal gjøre det for han, forklarer jeg enkelt at jeg har allerede gått i 2. klasse og har selv gjort disse leksene da. Og at han er nødt å gjøre sine egne lekser, for å lære nye ting som er veldig viktig for å bli voksen.

Anonymkode: 298f4...a60

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig dumt om foreldre gjør barnas lekser. Barna lærer ingenting, og læreren blir iallefall ikke imponert.

Skrevet

Å gjøre lekser for barna er omtrent den største bjørnetjenesten man kan gjøre for dem. 

Anonymkode: 1fec9...085

• Liker 1
Skrevet

Hvordan vet du at foreldrene gjør oppgaven for ham?

Anonymkode: 58435...282

• Liker 1
Skrevet

Her snakker vi om en gutt som sliter litt med skolen. Jeg ser at han er veldig stolt av prosjektet sitt, men det blir uansett feil når foreldrene gjør hele jobben. Jeg snakket med guttene og sa at de må forandre litt på ting mens de jobber sammen. Gutten har mye fakta skrevet på en veldig voksen måte. 

ts

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at foreldrene gjør oppgaven for ham?

Anonymkode: 58435...282

Jeg vet det. Det er veldig enkelt å kjenne igjen voksen måte å uttrykke seg på .

ts

Skrevet

Hvis de har hver sin del, er jo saken grei. La gutten få ha sitt stoff i fred, og la gutten din gjøre det på din måte (altså at han skriver selv og ber om hjelp hvis han står fast). Læreren gjennomskuer det uansett, og det er jo ikke akkurat som om de får tellende karakter i 4/5. klasse, så dette ville jeg tatt med knusende ro. Hvis foreldrene til den gutten er så dumme at de synes det er smart å gjøre leksene hans, er det gutten din som vil tjene på det i det lange løp.

Hilsen tidligere lærervikar på sjuende trinn som en gang fikk 14 av 23 oppgaver om Columbus krydret med en helt identisk setning klippet og limt fra Wikipedia :lol:  Juks lønner seg sjelden.

Anonymkode: 7cfa9...362

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis de har hver sin del, er jo saken grei. La gutten få ha sitt stoff i fred, og la gutten din gjøre det på din måte (altså at han skriver selv og ber om hjelp hvis han står fast). Læreren gjennomskuer det uansett, og det er jo ikke akkurat som om de får tellende karakter i 4/5. klasse, så dette ville jeg tatt med knusende ro. Hvis foreldrene til den gutten er så dumme at de synes det er smart å gjøre leksene hans, er det gutten din som vil tjene på det i det lange løp.

Hilsen tidligere lærervikar på sjuende trinn som en gang fikk 14 av 23 oppgaver om Columbus krydret med en helt identisk setning klippet og limt fra Wikipedia :lol:  Juks lønner seg sjelden.

En ting til... ha i bakhodet at det kan hende det ligger mer bak her som du ikke vet om. Kanskje gutten har lærevansker, problemer med å konsentrere seg eller har veldig dårlig selvtillit, ting som kanskje ikke utenforstående ser.  Det er uansett en gedigen tabbe å gjøre leksene helt og fullt for gutten, men det kan hende temaet er mer touchy enn det ser ut.

Gjest _Carine
Skrevet

Å hjelpa dei med det borna ikkje forstår er ein ting som naturlegvis er greitt, men borna bør få gjere arbeidet sjølv og skriva alt med eigne ord, ellers er det jo nærmast som at foreldra har gjort heile oppgava for borna sine, og det lærer dei ingenting av. 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om det var ei oppgåve dei skulle skriva i lekse, så er det jo ganske vanleg å søka opp informasjon i bøker eller på internett, så det kan ikkje akkurat kallas for juks (korleis skulle dei ellers fått tak i informasjon og fakta til oppgåva?). Dei burde sjølvsagt ha skreve det om og brukt sine eigne ord, men det er lett å gløyme eller tenke at det er uviktig. Det hadde vel vore verre om dei hadde klipt og limt heile artikkelen frå Wikipedia 😋

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er jo ikke juks.  Det får være grenser for hva man forlanger på 7.trinn. Å finne info på nettet er jo viktig,  og om det ikke var lov å ta ting fra f.eks. Wikipedia burde jo elevene få beskjed om dette i arbeidet med oppgaven... når 14 elever gjør dette er det ikke elevene som har gjort feil, men heller opplæringen som har manglet litt.... 

Anonymkode: bdda8...1cd

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er jo ikke juks.  Det får være grenser for hva man forlanger på 7.trinn. Å finne info på nettet er jo viktig,  og om det ikke var lov å ta ting fra f.eks. Wikipedia burde jo elevene få beskjed om dette i arbeidet med oppgaven... når 14 elever gjør dette er det ikke elevene som har gjort feil, men heller opplæringen som har manglet litt.... 

Anonymkode: bdda8...1cd

Selvsagt gikk vi igjennom dette på forhånd. Mange ganger. At det er helt i orden å bruke Wikipedia, men ikke som eneste kilde, og at man kan notere stikkord underveis, men ikke copy-paste direkte fra kilden. Synes ikke dette er så grusomt mye å forlange, nei, året etter får de karakterer på slikt.

Men det er jo en læringsprosess å søke opp informasjon og bearbeide den, så at mange falt for fristelsen er ikke så rart. Det ble bare så festlig når den samme setningen dukket opp i så mange oppgaver, en setning som på ingen måte hørtes ut som en sjuendeklassing hadde skrevet den. Jeg burde nok ha kalt det "snarvei" og ikke "juks", for det er på ingen måte verdens undergang. Poenget er at de fleste lærere ikke har noe problem med å se hva elever har skrevet selv, og hva foreldre/wikipedia/storesøster på 17 har skrevet. Så TS trenger nok ikke bekymre seg.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her prøver 2. klassingen seg til stadighet med å spørre om ikke jeg kan gjøre leksene for han, "bare i daaaaag". Han har ingen problemer med lærestoffet, han er bare utrolig lite motivert til å gjøre lekser. 

Det er jo egentlig ganske spesielt å gjøre leksene til barna sine?? Jeg mener, alle oppegående voksne mennesker skjønner at barna går på skolen for å lære? Når sønnen min maser om at jeg skal gjøre det for han, forklarer jeg enkelt at jeg har allerede gått i 2. klasse og har selv gjort disse leksene da. Og at han er nødt å gjøre sine egne lekser, for å lære nye ting som er veldig viktig for å bli voksen.

Anonymkode: 298f4...a60

Tja. Voksne blir jo barna uansett.

Spørsmålet er også hvor bra/god en norsk, kommunal skole er.

Sikkert grei nok. Betal for ekstra timer med privatlærere i matematikk og inspirer barna deres selv - slik at ikke norsk, kommunal, sosialdemokratisk skole dreper alle talenter og evner hos barna.

Anonymkode: 5fd9f...387

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...