Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en litt spesiell problemstilling. 

Etter å ha fullført studiene mine har jeg søkt på endel forskjellige jobber og praksisplasser innen medier, journalistikk, avis, magasin osv. Jeg har så langt ikke fått noe da det er veldig mange som søker på de relativt få jobbene som dukker opp. Jeg jobber derfor deltid i noe annet nå, som ikke er relatert til utdanningen min og som jeg ikke trives noe særlig med. 

Jeg ser nå at det er en praksisplass ledig hos et kristent magasin. Jeg så først denne stillingen utlyst for 5-6 mnd siden, og den har blitt fornyet to ganger siden det - det virker altså som om magasinet ikke enda har funnet noen til stillingen. Da jeg først så den utlyst tenkte jeg at det ikke var noe for meg da jeg ikke er religiøs, men nå lurer jeg på om jeg burde søke likevel. Det er vanskelig å få foten innenfor døren her, og jeg ville lært mye av denne jobben. Den er deltid, hvilket passer meg bra da jeg kan fortsette med min andre jobb, og den er betalt. Jeg føler at denne stillingen kunne vært et godt sted å begynne, slik at jeg stiller sterkere når jeg i fremtiden søker på stillinger innen journalistikk og medier. 

Jeg ser at annonsen ikke nevner noe om tro eller ønsket trosretning for praktikanten. Jeg kommer fra en kristen familie og vokste opp med den kristne tro, men ble agnostiker i tenårene og har vært uten tro siden det. Jeg føler altså at jeg har en forståelse for magasinet og innholdet dets lesere kan være interessert i, og jeg ser også at magasinets innhold ikke er av typen hvor det nødvendigvis oppfordrer til gudsdyrkelse og så videre, men heller mer nøytralt innhold som iblant handler om det å være kristen idag og forskjellige aspekter av det. Jeg har et par ideer til artikler som kunne vært spennende. 

Det jeg lurer på er: er det upassende for meg å søke på denne stillingen da jeg ikke er kristen? Blir det feil å skulle jobbe med å skape innhold for et religiøst magasin når jeg selv er agnostiker? 

Jeg setter veldig pris på synspunkter på dette!

Anonymkode: 9659b...717

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første innfall jeg fikk var nei basert på mine egne vurderinger rundt liknende situasjoner, men så leser jeg jo at du både kommer fra en kristen bakgrunn og har ideer til artikler. Da synes jeg du skal prøve egentlig, det burde ikke ha noe å si om du er agnostiker når du både har innsikt, forståelse  og interesse for jobben. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du sikkert har mye du kan lære av dem, og at både de og leserne har mye de kan lære av deg. Kjør på og vær ærlig om det i intervjuet :) Så lenge du er komfortabel i jobben er det jo ingen som kan si om det er "riktig" eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du virkelig er agnostiker og genuint interessert i kristendommen, og ikke sitter på en liten militant ateist innerst inne som du velger å skyve til side nå, så syns jeg det er greit at du søker. Er jo en veldig glidende overgang fra agnostiker til religiøs. Så er der jo opp til magasinet om de kun vil ha folk som er veldig sterk og klar i troen sin, da vet du ihvertfall at det ikke er rette stedet for deg.

Anonymkode: 7391a...76f

Skrevet

Søk og vær ærlig så ser jeg ikke noe galt i den praksisplassen der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...