Gå til innhold

Regel for 14 dagers angrerett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt strøm men må flytte. De var bindingstid på strømmen. Jeg fikk skjema for angrerett men vet ikke fra når den kan brukes.

Fordi oppstart fra strømleverandøren var først 14 dager etter at jeg hadde fått bestilling bekreftet.

Gjelder 14 dagers angrerett fra oppstart av strøm, eller gjelder det fra man meldte seg på og fikk bekreftet strømbyttet? Synes det er logisk at det skal være 14 dager etter den begynner å tre i kraft/oppstartsdato. 

Anonymkode: 2a49f...f73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel 14 dager fra du inngikk avtalen. 

Anonymkode: a06e6...f9d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel 14 dager fra du inngikk avtalen. 

Anonymkode: a06e6...f9d

Er du sikker? For viss man bestiller en fyskisk vare så vet jeg hvertfall at det er 14 dager fra man mottok varen. Ikke fra man bestilte den. Så om det tar 5 dager før man får varen så er det 14 dager fra da. 

Skrevet

Det er 14 fra du mottok varen. Altså fra den dagen strømmen fysisk ble levert.

Anonymkode: e8cef...586

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? For viss man bestiller en fyskisk vare så vet jeg hvertfall at det er 14 dager fra man mottok varen. Ikke fra man bestilte den. Så om det tar 5 dager før man får varen så er det 14 dager fra da. 

Strøm er 14 dager etter bestilt vare. Du trenger ikke se strømmen før du bestemmer deg, strøm sees nemlig ikke slik en vare du bestiller over nettet og må se fysisk før du bestemmer deg for om den er ok. 

Men skal du flytte så trenger du ingen angrerett. Du avslutter strømabonentet og er ferdig med det. Bindingstid på strøm? Hvilken avtale har du inngått? 

Anonymkode: af416...896

• Liker 1
Skrevet

Fristen begynner å løpe fra du fikk angrerettsinformasjonen fra strømleverandøren, dessverre. 

Anonymkode: 5f14f...07f

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Strøm er 14 dager etter bestilt vare. Du trenger ikke se strømmen før du bestemmer deg, strøm sees nemlig ikke slik en vare du bestiller over nettet og må se fysisk før du bestemmer deg for om den er ok. 

Men skal du flytte så trenger du ingen angrerett. Du avslutter strømabonentet og er ferdig med det. Bindingstid på strøm? Hvilken avtale har du inngått? 

Anonymkode: af416...896

Hva er det du babler om. 

Angrerett følger av angrerettloven og gjelder alle varer solgt utenfor fast utsalgssted til forbruker. Strøm er ikke unntatt disse reglene. Det er ikke en egen strømlov. Eller en egen strøm-tolkning av loven. Er du helt blåst? 

Angrefristen begynner å løpe fra den dagen du mottar strømmen, som med alle andre varer. Ikke den dagen du inngår avtalen. Hvilken dag avtalen er inngått er irrelevant, det er dagen varen blir overlevert som er avgjørende, uansett hva slags vare det er snakk om.

Jeg får helt fnatt av alle horrible svar som gis på forumet her.

Skrevet

Uten å svare på spørsmålet. Men du kan vel bruke samme strømleverandør dit du flytter til og vel?  Det er jo strømmen/avtalen som er bundet opp, det er jo ikke bundet til adresse,eller?

Anonymkode: 1f594...85b

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du babler om. 

Angrerett følger av angrerettloven og gjelder alle varer solgt utenfor fast utsalgssted til forbruker. Strøm er ikke unntatt disse reglene. Det er ikke en egen strømlov. Eller en egen strøm-tolkning av loven. Er du helt blåst? 

Angrefristen begynner å løpe fra den dagen du mottar strømmen, som med alle andre varer. Ikke den dagen du inngår avtalen. Hvilken dag avtalen er inngått er irrelevant, det er dagen varen blir overlevert som er avgjørende, uansett hva slags vare det er snakk om.

Og jeg får fnatt av slike som deg! Det er ikke så veldig vanskelig å forsikre seg om at man vet hva man snakker om. 

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/standardkontrakter/standard-kraftleveringsavtale

§ 1-4 Angrerett

Dersom avtale om kjøp av elektrisk kraft inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, gjelder bestemmelsene i «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.»

Kunden kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at kraftleverandøren har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven. Kunden må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.

Benytter kunden seg av retten til å angre etter at kraftleverandøren har meldt leverandørskiftet til nettselskapet, må kunden betale for kraft som har blitt levert eller som vil bli levert inntil leveransen tidligst vil kunne bli avsluttet. Dette forutsetter at kunden uttrykkelig har bedt leverandøren om å begynne levering av strøm før angrefristen er utløpt og kraftleverandøren har gitt opplysninger om angreretten og fremgangsmåten for å benytte denne.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du babler om. 

Forresten, blir du ikke litt flau?

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg får fnatt av slike som deg! Det er ikke så veldig vanskelig å forsikre seg om at man vet hva man snakker om. 

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/standardkontrakter/standard-kraftleveringsavtale

§ 1-4 Angrerett

Dersom avtale om kjøp av elektrisk kraft inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, gjelder bestemmelsene i «Lov om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg mv.»

Kunden kan gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at kraftleverandøren har oppfylt sin opplysningsplikt i henhold til angrerettloven. Kunden må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kunden har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen forbrukeren mottok opplysningene.

Benytter kunden seg av retten til å angre etter at kraftleverandøren har meldt leverandørskiftet til nettselskapet, må kunden betale for kraft som har blitt levert eller som vil bli levert inntil leveransen tidligst vil kunne bli avsluttet. Dette forutsetter at kunden uttrykkelig har bedt leverandøren om å begynne levering av strøm før angrefristen er utløpt og kraftleverandøren har gitt opplysninger om angreretten og fremgangsmåten for å benytte denne.

Hvorfor siterer du ting du ikke forstår?

Jeg blir helt oppgitt. 

Jeg blir faktisk pinlig berørt på dine vegne. Det står virkelig dårlig til med forbrukerkunnskaper i dette landet. 

Jeg skal ta de viktigste punktene:

1. Du klipper fra en avtale som du tror står over loven. Noe den ikke gjør.

2. Det du klipper inn omhandler ikke engang det som er trådens tema. Det omhandler opplysningsplikt.

3. Trådens tema er "når starter angrefristen å løpe?" Det er fortsatt 14 dager fra varen leveres.

Les angrettloven § 21. 

"§ 21. Angrefristen

Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse

Strøm er en vare, ikke en tjeneste.

Herregud, jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder. Dette er 5 min jeg aldri får igjen.

Skrevet

Enklere enn å si opp avtalen er jo bare å flytte den til din nye bolig. Om du ikke flytter utenlands da..

Anonymkode: fb2c4...f7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...