Gå til innhold

Google.com/.no - Hva er poenget med google?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siterer noe i fra google.no sin nettside:

Sitat

Den nylige kjennelsen fra EU-domstolen har store følger for søkemotorer i Europa. Retten har konkludert med at enkelte brukere skal ha rett til å be søkemotorer som Google om å fjerne resultater for søk som inneholder vedkommendes navn. For å være kvalifisert må resultatene som vises være inadekvate, irrelevante, ikke lenger relevante, eller for omfattende .

Siden avgjørelsen ble offentliggjort den 13. mai 2014 har vi arbeidet døgnet rundt for å overholde den. Dette er en komplisert prosess fordi vi må gjennomgå hver individuelle forespørsel, og veie individets rettigheter til å kontrollere vedkommendes personlige data opp mot offentlighetens rett til å finne og distribuere informasjon.

Hvis du har en forespørsel om fjerning, kan du fylle ut dette nettskjemaet. Vi sender deg et automatisk svar som bekrefter at vi har mottatt forespørselen din. Så gjennomgår vi saken. Vær oppmerksom på at dette kan ta tid fordi vi allerede har mottatt mange forespørsler av denne typen. Når vi vurderer forespørselen din, ser vi om resultatene inkluderer utdatert informasjon om privatlivet ditt. Vi vurderer også om det er av offentlig interesse at informasjonen er synlig i søkeresultatene våre – om den for eksempel er relatert til finanssvindel, forsømmelse av arbeidsplikter, straffesaksdommer eller din offentlige opptreden som embetsmann (valgt eller ikke valgt). Dette er vanskelige vurderinger, og som en privat organisasjon har vi kanskje ikke alltid et godt utgangspunkt for å avgjøre saken din. Hvis du er uenig med avgjørelsen vår, kan du kontakte det lokale datatilsynet ditt.

Vi er glade for å samarbeide nært med datatilsyn og andre over de kommende månedene for å forbedre fremgangsmåten vår. Kjennelsen i EU-domstolen medfører en stor endring for søkemotorer. Til tross for at vi er bekymret for virkningen, mener vi også at det er viktig å respektere domstolens avgjørelse. Derfor jobber vi hardt for å finne en prosess som overholder loven.

Når du søker etter et navn, får du kanskje se et varsel som informerer deg om at resultatene kan ha blitt endret i henhold til europeiske lover om personvern. Vi viser dette varselet for de fleste søk etter navn i Europa, ikke bare for sider som er berørt av en fjerning.

Når jeg skulle slette min egen nettleser-logg i dag så scroller jeg meg videre inn på google's nettside og finner dette. En typisk tekst som forteller om personvern, men dette gjelder jo bare for google.com eller .no
Hvis noen ønsker å bli slettet i fra google (for de som har eegistrert seg der) så må man signere og sende dem et skjema med underskriften på faktisk. :ler: Hvem som helst kan jo lage en side ala Bing, kvasir eller google men hvorfor skal man sende de signaturen sin?
Det er jo ikke noe en tilfeldig søkemotor kan be om.

Og hva er et lokalt datatilsyn? Det finnes ikke noe lokalt datatilsyn så vidt jeg vet. Det finnes et datatilsyn, men ikke et lokalt et.
Veldig lite av det som står i personvernsreglene blir overholdt. De har moderne logoer og sånt, men det er det. Og hvem gidder vel å sende et sånt skjema som i tillegg til det visst nok skal sendes langt ut av Europa?

Anonymkode: 75d53...37a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo? Anyone? :vinke: 

Skrevet

Forstår ikke helt hva du spør om... Kan du formulere det litt annerledes?

Anonymkode: 7ea9c...31d

• Liker 3
Skrevet

Jeg googler når jeg er på jakt etter informasjon og kommer til å fortsette med dette, uansett 

Skrevet

Jeg forstår heller ikke spørsmålet. 

Skrevet
På 25.10.2016 den 12.38, Honey Dew skrev:

Jeg googler når jeg er på jakt etter informasjon og kommer til å fortsette med dette, uansett 

Da hadde jeg heller dratt på biblioteket. Da får du i hvertfall riktig informasjon.

Skrevet
På 24.10.2016 den 23.20, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hva du spør om... Kan du formulere det litt annerledes?

Anonymkode: 7ea9c...31d

Hva er poenget med google spør jeg om? :)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er poenget med google spør jeg om? :)

Poenget er å finne informasjon man lurer på eller nettsider man ikke kan adressen til

• Liker 1
Gjest 2Bhonest
Skrevet
På 24.10.2016 den 15.15, AnonymBruker skrev:

Siterer noe i fra google.no sin nettside:

Når jeg skulle slette min egen nettleser-logg i dag så scroller jeg meg videre inn på google's nettside og finner dette. En typisk tekst som forteller om personvern, men dette gjelder jo bare for google.com eller .no
Hvis noen ønsker å bli slettet i fra google (for de som har eegistrert seg der) så må man signere og sende dem et skjema med underskriften på faktisk. :ler:Hvem som helst kan jo lage en side ala Bing, kvasir eller google men hvorfor skal man sende de signaturen sin?
Det er jo ikke noe en tilfeldig søkemotor kan be om.

Og hva er et lokalt datatilsyn? Det finnes ikke noe lokalt datatilsyn så vidt jeg vet. Det finnes et datatilsyn, men ikke et lokalt et.
Veldig lite av det som står i personvernsreglene blir overholdt. De har moderne logoer og sånt, men det er det. Og hvem gidder vel å sende et sånt skjema som i tillegg til det visst nok skal sendes langt ut av Europa?

Så ikke hvem som helst kan be om at treff i databasen som viser f.eks. Marit Hansen skal slettes fra Google.com

Lokalt datatilsyn er Datatilsynet her i landet. https://www.datatilsynet.no/ Med lokalt menes det lokalt (Norge) og ikke globalt.

Vet om flere historier der personer ønsker treff i databasen til Google skal fjernes. Fiolinist med dårlig kritikk fra en konsert. Kokk med dårlig kritikk fra sitt kjøkken. osv.osv.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg heller dratt på biblioteket. Da får du i hvertfall riktig informasjon.

Det gjør du ikke. Du får gammel og gjerne utdatert informasjon

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...