AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #1 Skrevet 24. oktober 2016 Hei! Jeg fikk innsatt p-stav for ganske nøyaktig ett år siden, etter 5 år på p-piller og med et jævlig liv Hadde mange bivirkninger som null sexlyst, sinnsykt vonde pupper, økt apetitt (=økt vekt), mild depresjon og mange mellomblødninger. Naiv og bortreist som jeg er koblet jeg ikke dette til p-pillene og gikk på dem i 5 år. Etter jeg satt inn stav forsvant alle bivirkningene, jeg raste ned i vekt (er nå normalvektig som følge av en normal apetitt) og har det utrolig bra. Fikk ny kjæreste i februar og har hatt masse sex siden da, vi er jo nyforelska.. Hadde ikke sex fra jeg fikk inn staven i fjor og til februar i år. For 3 mnd siden hadde jeg en spontanabort. Lurte litt på om jeg kunne være gravid, men tok en test som var negativ og slo meg til ro med det. Hadde masse symptomer da som humørsvingninger, uvelhet/kvalme, veldig ømme pupper og oppblåsthet/forstoppelse. Fikk plutselig en stor blødning som varte noen dager, noe som var merkelig siden jeg ikke har hatt mensen siden jeg startet på hormonell prevensjon for 6 år siden. Mistenkte SA, gikk til legen som bekreftet at det var høyst trolig. Siden aborten allerede var utført av kroppen min, lot jeg bare p-staven stå i slik den hadde gjort. Nå kjenner jeg akkurat de samme symptomene kommer snikende igjen. Kan dette være en ny graviditet? Tok en negativ test i dag tidlig, skal ta en til i morgen også, men sist var jo testene også negative. Hva kan dette være, er jeg gravid på nytt? For 2. gang med p-stav som skal være det sikreste middelet man får? Skulle helst hatt meg en legetime, men har akkurat flyttet og er midt i fastlegebyttet. Fastlegen min er på andre siden av landet, og jeg får ikke bruke min nye fastlege før 1. november stod det når jeg bytta. Begynner å bli litt stressa :o Anonymkode: 8bc30...bc8 1
GammelKaktus Skrevet 24. oktober 2016 #2 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg har en venninne som har et barn for hvert prevensjonsmiddel hun har prøvd. Så alt er mulig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #3 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg skjønner ikke hvordan legen kunne si at SA var sannsynlig. Uregelmessige blødninger er en ganske vanlig bevirking av en p-stav (ikke farlig men kan være slitsomt) og det er absolutt veldig sannsynlig at det er du har. Å bli gravid med en p-stav, som er satt inn riktig, er derimot svært usannsynlig. Og da gjelder det som oftest svært overvektige personer. Eller de titalls kvinner i hele verden som har den genetisk mutasjon som gjør at de kan blir gravide når de allerede er gravide, hormonell prevensjon funker derfor svært dårlig for disse. Men sannsynlighet er at du har en bare vanlig blødning i forbindelse med hormonell prevensjon, og ingen SA. Anonymkode: 4249b...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #4 Skrevet 24. oktober 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvordan legen kunne si at SA var sannsynlig. Uregelmessige blødninger er en ganske vanlig bevirking av en p-stav (ikke farlig men kan være slitsomt) og det er absolutt veldig sannsynlig at det er du har. Å bli gravid med en p-stav, som er satt inn riktig, er derimot svært usannsynlig. Og da gjelder det som oftest svært overvektige personer. Eller de titalls kvinner i hele verden som har den genetisk mutasjon som gjør at de kan blir gravide når de allerede er gravide, hormonell prevensjon funker derfor svært dårlig for disse. Men sannsynlighet er at du har en bare vanlig blødning i forbindelse med hormonell prevensjon, og ingen SA. Anonymkode: 4249b...9f3 Men det var utrolig mye blod og en del klumper... Han gjorde også en ultralyd før han sa det, hvis det ''hjelper''? Ikke vet jeg, men jeg har nada helsefaglig utdannelse så jeg stoler på legen... Vet det er svært usannsynlig, det er derfor jeg ikke skjønner noen ting.. Hadde heller ikke blødning på hverken p-piller eller minipiller. Minipiller er vel det samme som stav omtrent? Anonymkode: 8bc30...bc8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #5 Skrevet 24. oktober 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det var utrolig mye blod og en del klumper... Han gjorde også en ultralyd før han sa det, hvis det ''hjelper''? Ikke vet jeg, men jeg har nada helsefaglig utdannelse så jeg stoler på legen... Vet det er svært usannsynlig, det er derfor jeg ikke skjønner noen ting.. Hadde heller ikke blødning på hverken p-piller eller minipiller. Minipiller er vel det samme som stav omtrent? Anonymkode: 8bc30...bc8 Hvis SA var fullkommen (altså SA, ikke MA), ville han uansett ikke klart å se noe på UL. Mens med klumper er heler absolutt ikke uvanlig, og spesielt med hormonell prevensjon. Mens er jo blod, blod koaguleres vanligvis svært fort - tenkt hvis du kutter finger. Men mensen er spesiell, da danner kroppen hormoner som gjør at blod ikke koaguleres like raskt. Men ved diverse hormonelle ubalanser i kroppen, eller ved bruk av hormonell prevensjon, kan den prosessen svikte og du får klumper i menseblod. Igjen, mye mer sannsynlig enn å bli gravid med p-stav. La oss si det på den måten. Uregelmessige blødninger er svært vanlige med p-stav. Det er ca 20% som får de - altså 1 av 5 kvinner. Å blir gravid på p-stav er derimot svært uvanlig, det er 0,01% sjanse. Det er altså 2000 ganger mer sannsynlig at du har en uregelmessig blødning enn at du har blitt gravid. Anonymkode: 4249b...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #6 Skrevet 24. oktober 2016 Ta en test til om en ukes tid eller to for sikkerhets skyld. Er den negativ ville jeg slått meg til ro med svaret over her, fremfor fastlegens. Forstår ikke hvordan en kan si at noen høyst trolig har hatt en abort når de tester negativt for graviditet.. Anonymkode: 4130b...e91
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #7 Skrevet 24. oktober 2016 Hvorfor skriver du masse? Når du mener mange? Anonymkode: bb972...8f3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #8 Skrevet 24. oktober 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis SA var fullkommen (altså SA, ikke MA), ville han uansett ikke klart å se noe på UL. Mens med klumper er heler absolutt ikke uvanlig, og spesielt med hormonell prevensjon. Mens er jo blod, blod koaguleres vanligvis svært fort - tenkt hvis du kutter finger. Men mensen er spesiell, da danner kroppen hormoner som gjør at blod ikke koaguleres like raskt. Men ved diverse hormonelle ubalanser i kroppen, eller ved bruk av hormonell prevensjon, kan den prosessen svikte og du får klumper i menseblod. Igjen, mye mer sannsynlig enn å bli gravid med p-stav. La oss si det på den måten. Uregelmessige blødninger er svært vanlige med p-stav. Det er ca 20% som får de - altså 1 av 5 kvinner. Å blir gravid på p-stav er derimot svært uvanlig, det er 0,01% sjanse. Det er altså 2000 ganger mer sannsynlig at du har en uregelmessig blødning enn at du har blitt gravid. Anonymkode: 4249b...9f3 Takk for svar. Jeg får se hva som skjer, klarer ikke helt å stole på det siden jeg ikke har hatt en eneste blødning av noen typer på 6 år, selv om jeg har brukt både p-pillen og minipiller. Minipiller inneholder jo samme mengde/type hormon som staven, og under de 3 årene på minipiller hadde jeg ikke en eneste blødning, ikke mellomblødning, ingenting... Merkelig at jeg skal få det av staven da, og så bare en svær blødning helt plutselig, så var det stopp? Vet at blødninger er veldig vanlig, men har som sagt aldri hatt det før - hverken før stav eller etter denne blødningen. Har jo også hatt staven nesten ett år uten blødning.. Anonymkode: 8bc30...bc8
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #9 Skrevet 24. oktober 2016 Du kan jo kjøpe graviditetstest og teste. Hadde du virkelig en SA nylig, kan det hende den slår fortsatt positivt ut. P-stav inneholder samme type hormoner som minipille ja men ikke samme mengde. Det er fordi hormoner fra p-stav trenger ikke å gå gjennom fordøyelsessystem først, det er derfor mye mindre hormoner i p-stav. Og jeg selv hadde ingen blødninger i ett år etter jeg fikk p-stav, så hadde jeg blødninger hver halvt år etter det, og helt på slutten av tre års perioden hadde jeg blødninger mye oftere, da var det rett før jeg tok pstaven ut. Så det høres ikke unormalt ut.. Anonymkode: 4249b...9f3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 Jeg blødde 10 mnd i strekk når jeg hadde pstav, imens venninner blødde litt her og der, også med klumper Ville slått meg til ro med at det var pstaven sin skyld. Ikke noe som funket for meg for å si det sånnAnonymkode: dff70...a4e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå