Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele sine juletradisjoner med barna sine? Herunder også juleforberedelser i ventetiden :tree: Har en liten en på to år og tenkte å starte noen egne tradisjoner denne julen. 

Anonymkode: cb9d6...9b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

- Kvelden før de legger seg lille julaften dekker vi på til nissen med kaffe i en kanne, et utvalg julekaker, klementiner og sjokolade. Om morgenen ser vi at han har vært, det er en kaffeskvett i koppen, kjekssmuler på tallerkenen og så staver han alltid "takk" i klementinskall. Og så har han fylt julestrømpene som takk.  

- Dorullnisseverksted. Det synes de er kjempegøy og det blir alltid så mange ulike rare, fine og morsomme dorullnisser som vi stiller opp.

- Barna lager julegaver til besteforeldrene. F.eks. dekorere frokosttallerkener eller kaffekopper, male på Norgesglass og fylle med hjemmelagede brente mandler,  dekorere julekuler, lage meiseboller, perle bilder som vi fester magnetteip på slik at de blir kjøleskapsmagneter og malte trolldeigfigurer.

- Julekalender. Som oftest hjemmelaget, men i år blir det "bare" kjøpekalender pga idéen under her.

- I år tester vi ut noe nytt som kanskje blir en tradisjon. 1. desember, eller evt 1. søndag i advent fordi det ser ut til å passe best i år, kommer de til å stå opp og finne en liten nissedør festet til gulvlisten, en liten stige opp til døra (begge deler + en liten julekrans til døren er kjøpt på Ebay) og et brev ved siden av. Brevet er fra Tøysenissen som har forvillet seg til oss og valgt å bo i veggen vår til nissen henter ham igjen på julaften. I løpet av desember kommer han til å finne på sprell i huset om natten som barna finner ut av når de våkner. F.eks. at han stjeler pepperkaker og vi finner et smulespør fra boksen og bort til døra, han henger barnas truser og sokker i taklampene, han har hatt teselskap for dukkene og bamsene på stuegulvet, han har mistet den lille nisselua si og ber om hjelp til å finne den og neste dag får barna en liten gave som takk, han farger melka grønn og andre små- og store nissestreker. Jeg håper det vil slå an. 

Endret av Arkana
  • Liker 12
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

- Kvelden før de legger seg lille julaften dekker vi på til nissen med kaffe i en kanne, et utvalg julekaker, klementiner og sjokolade. Om morgenen ser vi at han har vært, det er en kaffeskvett i koppen, kjekssmuler på tallerkenen og så staver han alltid "takk" i klementinskall. Og så har han fylt julestrømpene som takk.  

- Dorullnisseverksted. Det synes de er kjempegøy og det blir alltid så mange ulike rare, fine og morsomme dorullnisser som vi stiller opp.

- Barna lager julegaver til besteforeldrene. F.eks. dekorere frokosttallerkener eller kaffekopper, male på Norgesglass og fylle med hjemmelagede brente mandler,  dekorere julekuler, lage meiseboller, perle bilder som vi fester magnetteip på slik at de blir kjøleskapsmagneter og malte trolldeigfigurer.

- Julekalender. Som oftest hjemmelaget, men i år blir det "bare" kjøpekalender pga idéen under her.

- I år tester vi ut noe nytt som kanskje blir en tradisjon. 1. desember, eller evt 1. søndag i advent fordi det ser ut til å passe best i år, kommer de til å stå opp og finne en liten nissedør festet til gulvlisten, en liten stige opp til døra (begge deler + en liten julekrans til døren er kjøpt på Ebay) og et brev ved siden av. Brevet er fra Tøysenissen som har forvillet seg til oss og valgt å bo i veggen vår til nissen henter ham igjen på julaften. I løpet av desember kommer han til å finne på sprell i huset om natten som barna finner ut av når de våkner. F.eks. at han stjeler pepperkaker og vi finner et smulespør fra boksen og bort til døra, han henger barnas truser og sokker i taklampene, han har hatt teselskap for dukkene og bamsene på stuegulvet, han har mistet den lille nisselua si og ber om hjelp til å finne den og neste dag får barna en liten gave som takk, han farger melka grønn og andre små- og store nissestreker. Jeg håper det vil slå an. 

Åh så fantastisk! Utrolig bra måte å lage litt julemagi for ungene :) Takk for at du delte! 

Anonymkode: cb9d6...9b9

• Liker 3
Skrevet

Bare hyggelig. :) Må innrømme at jeg gleder meg veldig til å være Tøysenisse i år. Jeg er så utrolig spent på hva de vil synes når de våkner og ser hva han har drevet med om natten. Tror aldri jeg blir for voksen til julemagi. :fnise: 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Arkana skrev:

Bare hyggelig. :) Må innrømme at jeg gleder meg veldig til å være Tøysenisse i år. Jeg er så utrolig spent på hva de vil synes når de våkner og ser hva han har drevet med om natten. Tror aldri jeg blir for voksen til julemagi. :fnise: 

Ååhh! Vil du være mammaen min også?! :laugh:

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, Arkana skrev:

Ah, jeg elsket den siste der :hjerte: Blir nok helt magisk for barna :)

Endret av calavi
  • Liker 2
Skrevet

Vi lager baker pepperkaker i alle fasonger og setter opp pepperkakehus med både griser, krokodiller og raketter i bakgården. Noen av julekalenderdagene har aktivitetskort istedetfor gaver. Der står ting som bake pepperkaker, lage drops, lage marsipanfigurer, se julefilm, lese bok om jula og drikke kakao osv ( velger  da barnebok a la Snekker Andersen og nissen, Jul i Bråkmakergata osv) 

Anonymkode: d3717...d76

• Liker 2
Skrevet

På julaften gjemmer jeg små sjokolader på loftet - de ligger på døra til loftet. Også setter jeg mobilen min at den ringer bjeller og fottrinn når mannen min ringer meg, og lar mobilen min ligge oppe, på andre etasje. Etter middag ringer mannen min meg og da kan vi høre julenissen som tramper på taket og klang av bjeller :). Barna løper oppe for å sjekke det, vi åpner døra til loftet og da masse sjokolader faller ned - mest sansynlig mistet av julenissen :) Da barna plukke sjokolader, legger mannen min gaver under juletret, og klinger med bjeller - da vet vi at julenissen er allerede nede med gavene. Men da må man være esktra forsiktig på trappa, for barna løper fort ned, så da må passe på at jeg løper først for å fange hvis noen faller :)

Ellers, i løpet av desember kommer det fjosenissen av og til (ikke hver dag)
og tuller litt: farger melk, gjemmer tøfler, tuller med leker og i tillegg mister han små sjokolader på trappa. 

Også dekorer vi huset, spesielt vinduer, baker pepperkakker og pepperkakehus, lager julepynt, hører på julemusikk gjennom hele desember.

På fredager får barna et stykke av pepperkake til matpakkene sine. 

• Liker 4
Skrevet

Så koselig :)

Vi har pakkekalender (jeg har brodert, men henger litt etter, så to av ungene får gaver fra den samme kalenderen). Synes det er ekstra koselig å bygge noe som blir ferdig julaften, f.eks. lego eller puslespill. Tidligere har noen dager vært aktiviteter som å bake eller gå på skøyter e.l. Lurer på hva jeg skal gjøre i år...

Lille julaften pleier vi å gjøre huset klart, og etter ungene er badet/dusjet, pynter vi treet mens vi ser kvelden før kvelden. Når treet er pyntet kan vi smake på de første kakene og julebrus. Men det blir vanskeligere å vanskeligere å vente med julebrusen til 23. 

I år lurte jeg på om jeg ville lese Julemysteriet for dem, men jeg husker ikke helt åssen den er, kanskje jeg blir skuffet? 

Hver søndag tenner vi lys og synger sang til måltidene. 

I hele desember er det mye julesanger og klementiner.

Før det kommer for mye snø drar vi på juletrejakt for å markere treet vi vil hugge. Da blir det bål, og som regel er flere fra storfamilien med. 

Jeg er på leting etter en ordentlig fin julekrybbe der vi kan sette fram flere og flere figurer etterhvert som det nærmer seg julaften. 

Det er ikke så lenge siden vi flyttet inn her vi bor nå, så enda mulighet for å lage flere tradisjoner. 

• Liker 1
Skrevet
På 24.10.2016 den 19.34, Arkana skrev:

I år tester vi ut noe nytt som kanskje blir en tradisjon. 1. desember, eller evt 1. søndag i advent fordi det ser ut til å passe best i år, kommer de til å stå opp og finne en liten nissedør festet til gulvlisten, en liten stige opp til døra (begge deler + en liten julekrans til døren er kjøpt på Ebay) og et brev ved siden av. Brevet er fra Tøysenissen som har forvillet seg til oss og valgt å bo i veggen vår til nissen henter ham igjen på julaften. I løpet av desember kommer han til å finne på sprell i huset om natten som barna finner ut av når de våkner. F.eks. at han stjeler pepperkaker og vi finner et smulespør fra boksen og bort til døra, han henger barnas truser og sokker i taklampene, han har hatt teselskap for dukkene og bamsene på stuegulvet, han har mistet den lille nisselua si og ber om hjelp til å finne den og neste dag får barna en liten gave som takk, han farger melka grønn og andre små- og store nissestreker. Jeg håper det vil slå an. 

Så gøy, litt sånn elf on the shelf-aktig :biggrin:

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, EEØm skrev:

Så koselig :)

Vi har pakkekalender (jeg har brodert, men henger litt etter, så to av ungene får gaver fra den samme kalenderen). Synes det er ekstra koselig å bygge noe som blir ferdig julaften, f.eks. lego eller puslespill. Tidligere har noen dager vært aktiviteter som å bake eller gå på skøyter e.l. Lurer på hva jeg skal gjøre i år...

Lille julaften pleier vi å gjøre huset klart, og etter ungene er badet/dusjet, pynter vi treet mens vi ser kvelden før kvelden. Når treet er pyntet kan vi smake på de første kakene og julebrus. Men det blir vanskeligere å vanskeligere å vente med julebrusen til 23. 

I år lurte jeg på om jeg ville lese Julemysteriet for dem, men jeg husker ikke helt åssen den er, kanskje jeg blir skuffet? 

Hver søndag tenner vi lys og synger sang til måltidene. 

I hele desember er det mye julesanger og klementiner.

Før det kommer for mye snø drar vi på juletrejakt for å markere treet vi vil hugge. Da blir det bål, og som regel er flere fra storfamilien med. 

Jeg er på leting etter en ordentlig fin julekrybbe der vi kan sette fram flere og flere figurer etterhvert som det nærmer seg julaften. 

Det er ikke så lenge siden vi flyttet inn her vi bor nå, så enda mulighet for å lage flere tradisjoner. 

Jeg likte julemysteriet veldig godt når jeg var liten, og kjøpte boken igjen når jeg ble voksen. Fremdeles så koser jeg meg med eventyret som utspiller seg på papiret! 

Gjest Carina Maria
Skrevet

det var en koslig tråd :) på lille julaften har vi alltid grøt med mandel i. og den som får mandelen får en marsipan gris i premie. 

dagen går med til og gjøre det koslig i huset. vi kjører rundt til venner og familie med jule gaver vi skal levere. 

på lille julaften om kvelden koker vi oss gløgg og setter frem mandariner og ser på jule programmene på tv. 

om morgenen julaften spiser vi frokost og koser oss med den. vi går i kose klær frem til vi hopper i fin stasen. vi ser på de fine jule programmene på tv. tre nøtter til askepott må jeg se :) vi leser jule heftene våre. 

vi har begynt og lage vår egen jul aften sin vi har et barn. annet hvert år er foreldrene mine hos oss og neste år er foreldrene til samboren min hos oss. 

i år har datteren vår julekalender for første gang. 

i år kommer mamma og pappa til oss sammen med søsknene mine. til middag spiser vi ribbe og til dessert har vi ris krem. 

jeg begynner og pynte til fra 1. desember. jule treet pynter vi 22 desember. 

1 jule dag er vi annet hvert år hjemme hos foreldrene til samboeren min eller hjemme hos foreldrene mine og da er det jule coldtbord med masse godt pålegg. 

Skrevet

Prøvde å ha juleverksted med lillebroren min. Mine eldre søsken og jeg elsket det da vi var små, men lillebror er sånn typisk bortskjemt attpåklatt som synes alt unntatt spill er "sjedelig". Synd, egentlig, for han går glipp av så mye moro og kos. Ingen vits i å tvinge, for da saboterer han hele greia med surmuling og syting. Heldigvis har jeg noen søskenbarn som liker å være med. Og så gjør jeg en del alene; skriver og pynter fine julekort for hånd som jeg sender ut. Sammen med de andre lager vi julepynt av trolldeig, perler-brett og papir, pynt til treet og selvsagt pepperkakehus og hjerter til å henge i vinduene, pynter syltetøyglass til å ha på trammen med lys i. For meg er advent bedre enn selve julen. 😊

Skrevet

Min er to og et halvt og jeg er veldig glad i jul. Så litt i samme båt som deg, TS. Vi har valgt noen ting vi likte godt som barn og som vi vil forsøke å innføre:

Tenne adventslys klokken 17.00 på søndagen, og synge tilhørende sang til. Kun tente adventslys på søndagene. Adventskalender, såklart. Åpnes ved frokosten.

Pynte tre - barna "bestemmer" pynt (bortsett fra lys og glitter).

Lage pepperkakehus på lillejulaften.

Julegrøt med mandel på lillejulaften.

Sitte i pysj og drikke julebrus og spise klementiner og julekaker før frokost er påtenkt på julaften, og se tegnefilm. Familiebrunsj sammen litt senere.

Gave åpning og tidspunkt for middag vil variere litt med barnas alder. Men én ting var alltid strengt hos oss: aldri ventepakke tidlig på dag. Det var tortur og fantastisk på måtte vente.. :)

Knuse og spise pepperkakehuset på nyttårsaften.   

Anonymkode: 70100...78f

• Liker 1
Skrevet

Hele advent var med når vi var små. :) 

vi vasket hus del for del utover advent. Så lagde vi pepperkaker og pepperkakehus i midten av advent mens vi hørte på julesanger og pyntet med nonstop.

Vi pyntet med all advent julepynten og fikk hver vår julestjerne på rommene som lyste natt og dag. Jeg elsket det og har fortsatt med det.

Vi tenner lys ved middagsbordet hver dag og synger tilhørende sang spesielt på søndagene. Da fikk vi assosiere med hva verset i sangen betydde og hva vi personlig syntes det betydde i vår hverdag. Det var alltid koselig. 

Vi hadde julekalender med pakker og sjokoladekalender. Vi fikk ikke åpne før under Barne-TV :Pvar ekstra stas å vente til da. Adventskalender på TV så vi også på, så lenge det ikke var The julekalender. Jeg fikk mareritt av nåssån 🙈

Vi pleier å reise i kirken og høre på julekonserten når den er i advent. 

22. Desember går jeg og pappa ut i skogen og hogger juletre. Alltid stas å plukke det ut.

Lille juleaften pynter vi huset med all julepynten med nisser og engler og alt som hører med. Vi spiser julegrøt på formiddagen. Restene går til risgrøt. På kvelden pyntes juletreeet. Jeg og lillebroren min og pappa pynter det mens mamma steker julepølse som vi skal ha til middag når vi skal se på grevinnen og hovmesteren. 

På juleaften spiser vi en lang og deilig frokost og går rundt i pysj og ser på julefilmene som går på TV. De vi rekker før kl 14 da vi skal i kirken. Når messen er over pleier vi å utveksle julegaver med venner. Da reiser vi til bestemor og legger ut julegrøt til nissen på låven 😊 Der har vi gjort fra vi var små og det har vi fortsatt med, selv nå når vi er voksne. Den er alltid borte 1.dag jul.

Når vi kommer hjem spiser vi grøt med mandel i. Den som får mandelen får en marsipangris. Etterpå pleier jeg og lillebroren min å gå til onkelen og tanten vår som bor 100m bortenfor oss og gi julegaver. Der er vi en times tid og har med gaver hjem😊. Når vi kommer hjem pleier vi å hjelpe til med å dekke bordet. Etter det finner jeg og lillebroren min alle julegavene og legger dem rundt juletreet. Da ser vi på Barne-TV og åpner siste pakke i kalenderen. Etterpå har det vært en pine å vente på julemiddagen og ikke minst julegavene. Ved kl 19.30 tiden pleier vi å spise julemiddagen med ribbe, julepølse og rakfisk. Den bruker vi lang tid på og koser oss. Lillebror leser juleevangeliet når alle har satt seg ved bordet. Julegavene åpnes en for en så alle får se hva man får. Det er noe av kosen :). Desserten med risgrøt og julekaker, twist, kransekake og marsipan spiser vi mens vi åpner gaver. Alle disse tradisjonene kommer jeg til å videreføre til mine barn. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Lilletupp skrev:

Alle disse tradisjonene kommer jeg til å videreføre til mine barn. 

Hva om mannen din har andre tradisjoner? 

Skrevet

Har ikke barn selv,men finner på ting med venniners barn.

Juleverksted der vi lager pepperkaker først som vi spiser etterpå med julebrus og gløgg. Kjøper inn div. Isoporkuler,hobbymaling,glitter,ark i forskjellige farver osv så lager vi julekalender, dorullnisser og julekort.

Tar de med ut for å ake og lage islykter. 

Tar de med på julemarkeder og spesielt før jul marked på Bygdøy.

Plutti Plutti Pott forestilling. Skal ta med 2 barn dit i år.

Skrevet
7 timer siden, Arkana skrev:

Hva om mannen din har andre tradisjoner? 

Det kommer jeg til å ta høyde for og er det noe han vil videreføre er det jo bare koselig. Tradisjoner er viktig for meg. Forhåpentligvis har vi noenlunde de samme tradisjonene og kan kose oss med dem. Men jeg har ingen problemer med om han vil ha med noen andre tradisjoner. Noen ting må jeg bare ha med meg selv om han har andre tradisjoner :). Vi må jo lage vår egen jul som vi kan kose oss med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...