Gå til innhold

Hva kjøper man til minstejenta som arver alt hun trenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storesøster trenger masse og ønskelisten er lang - langrennski, slalomski blant annet. Men hva kjøper man til lillesøster/ lillebror som arver alt av sportsutstyr, akebrett, leker og klær? Kan selvfølgelig kjøpe litt leker, men når storesøster får dyre ski så blir det litt dårlig gjort da.... samtidig er det ganske teit å kjøpe noe dyrt og unødvendig bare for at det skal bli likt.

Hva har dere gjort i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gamle er den miste? Skjønner hun forskjellen på nytt og brukt? Protesterer hun?

Om det bare er for egen samvittighet ser jeg ikke poenget i å bruke penger på noe nytt om det finnes noe å arve, men om den minste skjønner hva som foregår går det jo kanskje an at hun får noe nytt og noe gammelt. 

Evt at hun får noe nytt utenom som hun ikke hadde fått dersom hun ikke kunne arvet det gamle. (Feks at hun arver sykkelen, men får et sparkehjul utenom (som er rimeligere enn en ny sykkel)).

Arving blir tidsnok upopulært så jeg tenker du kan gjøre det så lenge det går.

Skrevet

Vi har funnet nyttige alternativer: Storesøster får ny sykkel, lillesøster får koffert (noe hun trengte). Storesøster får slalåmski og skøyter, lillesøster får ny dyne, men også en bamse og nok leker. Lillesøster får rattkjelke (som begge kan bruke). Julaften har ikke vært et problem når det gjelder dette, men lillesøster er bare seks år ennå. På julaften er det så mye leker og gaver, og pengeverdi er ikke viktig for dem, størrelsen på gaven kan telle, men der er jo koffert og dyne bra saker. Men ellers i året er det verre, hver gang storesøster får vanlige ting som nytt regntøy + støvler, ny vinterjakke osv. Vi forsøker å kjøpe noe lillesøster trenger også, men det blir ofte strømpebukse og truser... Og det verste er at det storesøster får er gjerne dyrt og bra, fordi vi vet at lillesøster skal arve...

Men svaret mitt er egentlig, til jul:  Hvis vi ikke finner noe dyrt og nødvendig, kjøper vi noe teit og unødvendig, men billig. Jenta er like glad for billig ræl. Store kosedyr fra IKEA for eksempel.

Anonymkode: 10f53...781

Skrevet

Takk for tips! Lillesøster er tre år. Hun har ikke skjønt det tidligere, så da har hun ikke fått noen store ting. Men i år tror jeg hun legger merke til det...

Skrevet (endret)

Ønsker ikke hun seg noe da? Selv om man arver en del er det jo alltid nye leker og temaer som kommer. Våre har alltid mange ønsker til bursdag og jul selv om de arver leker, klær og utstyr. Pengeverdi er vel uansett sjelden et tema for så små barn så jeg ville ikke kjøpt noe dyrt hvis hun hverken trenger eller ønsker seg det. Det du beskriver er forøvrig en av grunnene til at vi ikke gir ski, sykkel o.l. utstyr i gave, men kjøper det når det trengs. 

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med min yngre søster om dette, hun fortalte hun syntes det var fælt at hun alltid måtte arve bla ski og sykler etter meg..... 

Hun ble ganske så still når jeg fortalte jeg syntes det var fælt jeg fikk i gave ski og sykler, mens hun kunne overta mitt og fikk noe annet i gave i stedet....

Derfor har jeg ikke gitt mine ski og sykler i gaver....

Anonymkode: 96f67...0bf

• Liker 5
Skrevet (endret)

Min yngre jenta er bare 17 mnd, og arver eller deler maaaaase leker med store søsteren sin, men likevel får hun også nye leker. Litt for å ikke gjøre forskjell, og litt for å vise storesøster at de er like (for den lille ser ikke forskjell ennå, men den store gjør det, og hun sier ofte: så jeg får en ny, og den gamle kan lillesøster ha - og jeg vil ikke at hun føler seg viktigere enn lillesøster).

Også, i fremtida, planer jeg rett og slett selge de gamle ting og kjøpe "ny" til den lille, så hun føler at det er noe spesielt til henne. Og det trenger ikke å være helt ny, det kan bli kjøpt brukt på finn, men spesielt for henne. Ikke alt selvfølgelig, men sånne storre og viktigere ting som ski eller sykkel. Også sko og parkdress kjøper jeg alltid ny og ikke sparer til den lille (sparer bare gummistøvler), og de brukte selger jeg bare.

Endret av evelynn
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en diskusjon med min yngre søster om dette, hun fortalte hun syntes det var fælt at hun alltid måtte arve bla ski og sykler etter meg..... 

Hun ble ganske så still når jeg fortalte jeg syntes det var fælt jeg fikk i gave ski og sykler, mens hun kunne overta mitt og fikk noe annet i gave i stedet....

Derfor har jeg ikke gitt mine ski og sykler i gaver....

Anonymkode: 96f67...0bf

Veldig godt poeng! 

Vi gir ikke sportsutstyr i gave til ungene her. Trenger de ny sykkel eller skiutstyr så kjøper vi det. Gjerne på "feil" sesong så vi får det på salg. 
Julegavene er mer personlige. Et musikkinstrument som ungen ønsker seg, hjemmestrikkede plagg, en spesiell leke som har vært på ønskelisten. Trenger ikke kjøpe mange og store og dyre, det går etter behov og at det er en trivelig ting å få under treet. 
Vi har såpass med familie at det alltid er mer enn nok gaver under treet. 

En treåring vil trolig være helt fornøyd med en koselig bamse, en dukke, klesplagg, instrumenter beregnet på alderen, diverse kreative leker, enkle bøker osv. 
De finnes jo ikke prisbevisste, så man står helt fritt! 

Skrevet

Vi har tre barn, så jeg føler veldig på at lillesøster aldri får noe nytt!  Men når de er så små så er virkelig ikke pengeverdi noe de legger merke til, og sjeldent om det er nytt eller brukt heller.

Etterhvert som de får mer personlighet så vil du se at det finnes ting de er interessert i som de eldre ikke har så mye av.  F.eks lekte mine to eldste svært lite med dukker, mens min yngste elsker det, så da kan hun få dukkeutstyr i gave.  Det er også stas med eget av ting som blir brukt opp, f.eks maling. og tegnebøker. Hun har jo arvet mange halvferdige tegnebøker, men det stor stas å få en ny som ingen har tegnet i fra før av, eller helt nye malepensler.

Skrevet

Ulempen med å arve merkes nok ikke før man er litt eldre.. Selv syntes jeg det var stas å kunne leke med lekene til mine eldre søsken eller søskenbarn. Ulempen er at de selv så på det som at jeg bare "lånte" lekene, ettersom det opprinnelig var de som hadde fått dem. Så nå som voksen har jeg få leker/utstyr som kan gis videre til egne barn (av litt større ting.. Fikk selvsagt egne bamser og andre leker.. ). Men skjønner jo også at dersom det finnes ting barna kan arve fra andre, så vil jo det være en fordel. Det er jo allerede for mye ting og leker som kjøpes til barna i dag som det er..

Anonymkode: 6fb48...d0e

• 2 uker senere...
Skrevet

En søt ramme fra interiørbutikk til en hundrings. Som bare tilhører minstejenta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...