Gå til innhold

tips når man skal kjøpe leilighet som er under oppføring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er interessert i en leilighet som ikke er bygget ferdig enda. Leilighetskomplekset forventes å være ferdigstilt i desember 2017.

Jeg ser fordelene med nybygg; det er nytt, nye boliger har ofte bra lydisolasjon (viktig!), samt at leilighetene er til fastpris. Men samtidig er det lenge til overtakelsesdato, og det kan jo hende at leilighet og planløsning ikke blir som jeg hadde trodd på forhånd.. Det er sikkert mange andre positive og negative sider med kjøp av nybygg.

Hva er deres erfaringer? Har dere noen tips til hva man burde tenke på?

Anonymkode: 2b2ae...a00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke planløsningen presentert i kjøpsdokumentene?

Ett år er ikke lenge om den er riktig.
Hvor lang tid hadde det gått før du fant deg en annen bolig som du liker like godt om du begynte nå? Er ikke utenkelig at det hadde gått 6 mnd?

Veldig kjekt med ting som er nytt. Ulempen er at selv om de sier desember 2017 er det ikke sikkert de greier det, har hørt om flere slike prosjekter som har blitt forsinket noen mnd.

Om du går for den ville jeg:

-Tenkt igjennom hvordan du skal bruke den og om det er noen praktiske endringer du kan gjøre, alt fra å flytte på elektriske, endre på kjøkkenet etc., spotter, stikkontaker, hvor tolett/vask/vaskemskin skal stå.

-Om du har mulighet, følg opp i siste fasen, håndverkere er notoriske til å ikke gjøre som siste beskjed sa, de følger en mal eller en gammel tegning. Jo før man ser at noe er på vei i feil retning, jo enklere er det å rette opp

-Igjen, om du har mulighet, ta bilder av ting underveis. Da vet du etterpå hvordan ting ser ut under topplaget.

-Spør naboer om de har gjort noen lure ting med sine leiligheter. Kanskje er det feil farge på listene i forhold til hva du har fått med deg og de har byttet disse.

Skrevet

@ekkoet Hvis de blir forsinka har du retten til å gi dagsbøter, eller dagmulkt, ifølge Bustadsoppføringaslova. Det er sjelden en ordentlig aktør blir forsinka med mer enn dager, rett og slett fordi det blir for dyrt for dem.

Anonymkode: 87c36...df2

Skrevet

Det er riktig, dersom det er avtalt en fast overtagelsesdato

Men tror det finnes situasjoner hvor "prosjektet skal stå ferdig ....", men pga. lav interesse ikke kommer igang så raskt som annonsert. Men dette vil jo TS evt. se ved en bindende kontrakt, det er ihvertfall verdt å stille spørsmålet om datoen er garantert.

TS, er en artikkel her ang nybygg

http://e24.no/privat/eiendom/pass-opp-for-disse-nybolig-fellene/22784085

Skrevet

Sjekk økonomien i prosjektet.

Det verste som kan skje er at leiligheten blir dyrere pga. økte byggekostnader. Det skjer oftere enn man tror.

Ellers er det bare å glede seg.

Anonymkode: f81a5...e0d

Skrevet

Det virker som det er positive erfaringer med nybygg? Virker som økonomien er bra, og det går etter planen. Må vente et års tid, det er vel det eneste negative jeg finner..

Anonymkode: 2b2ae...a00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...