Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, made4u skrev:

Som hannkjønn er elektriske duppeditter spennende, har investert i en del av dem etter hvert, dog blir jeg tidvis litt oppgitt over meg selv da mange av investeringene kunne jeg like gjerne vært foruten.

Eggekokeren står ubrukt, kanskje ikke så rart når å koke egg i kjele faktisk er mindre stress. Juice-maskinen min er benyttet en eneste gang, måtte jo teste den da den var ny men siden har den vært stuet bort.

Det er jo ikke mindre stress med kjele? Man må passe på tida, noe man slipper helt med en eggekoker. 

Skrevet
21 minutter siden, ekkoet skrev:

Jeg tror det finnes endel raqletter rundtom i de norske skap. Det er jo kjekt, men søren for et styr.

Haha, vi har en sånn en som fremdeles står ubrukt etter sju år. Var en gave, da vi hadde aldri kjøpt det selv.

Hjemme hos oss er vi heldigvis på linje her, vi kjøper aldri noen "kjekt å ha "-ting, bare ting vi VET vi vil bruke. Men nevnte raqlette-sett og integrert dampovn (fulgte dessverre med kjøkkenet) er skikkelige støvsamlere.

Riskoker bruker vi flere ganger i uka, vaffeljern kanskje en gang i måneden, microbølgeovn brukes daglig, blender... ukentlig, kanskje?

Har ikke ismaskin, pizzaovn, brødbakemaskin, smultringmaskin, frityrkoker eller eggekoker, og kommer ikke til å kjøpe heller. Har to Lekueformer til brød som brukes flere ganger i uka, praktisk og enkelt.

Anonymkode: 52f7a...ce1

Gjest canacas
Skrevet

Bruker stort sett alle mine kjøkkenmaskiner (har ikke så mange da), men blender hadde jeg ikke behov for. Så den støver ned og blir gitt bort om noen jeg kjenner melder sitt behov. Vannkoker er vel det jeg kjøper oftest, på tide å kjøpe en ny snart. 

Skrevet

Vår raclette blir faktisk brukt minst annenhver måned, noen ganger oftere, siden vi har hatt den i så mange år og alle i familien har lagt sin elsk på den. Nærmest blitt en tradisjon, et høydepunkt man ser fram til, fordi man ikke bruker den så ofte. Det er også en av de få middagene gjennom året der vi faktisk sitter og spiser sammen i mer enn 10 minutter, haha! :laugh:

Vi har også hatt bomkjøp som iskrem-maskin (brukt sikkert to ganger) og juicemaskin, som ble brukt noe i starten, men så innså vi hvor mye styr det var å vaske alt etter hver gang. Men så kan det komme en uke jeg føler meg inspirert til å "spise sunt" og da juicer jeg i noen dager igjen, før jeg innser at jeg verken føler meg sunnere eller mer opplagt av de grønne juicene, og dermed står den i skapet i 6 måneder til før den brukes :fnise: 

Skrevet
2 timer siden, ekkoet skrev:

Men blir ikke den brukte oljen dårlig om den står i gryten hele tiden? Lukter det ikke frityr alle steder man oppbevarer denne?

Hadde tenkt dette var et storkjøkkenapparat.

Jeg kan ikke si jeg merket noen lukt, siden lokket på frityrmaskinen var tett og på under oppbevaring. Men når man brukte frityrgryten, DA luktet det frityrfett hele resten av dagen på kjøkkenet og ut i stua...! Også en av grunnene til at jeg ikke ville at den skulle brukes. Det stinket etter bruk (pga oppvarming av oljen og åpning av lokket) og det satt i lenge tross lufting.

Skrevet
55 minutter siden, ekkoet skrev:

sous vide er den tingen man skulle tenke kunne falle i denne kategorien, men som jeg har vært flink å bruke. Med på kjøpet følger da vakumeringsmaskin som også kunne bli et slikt kjøp.

Ikveld skal jeg lage vafler til ungene til kvelds. Og så skal jeg lage juice til vår kvelds.

(Ellers må man heller bare få ting ut på finn da om man ikke tror man kommer til å bruke dem igjen).

Vi har selvsagt også vakumeringsmaskin, blir brukt like ofte som sous vide (jeg vet jeg skrev det feil i første svaret..). Vi lager nesten alt i dette, brukte den når vi gifta oss i august og laget mat til 70 personer. Biffen blir bare magisk! Kyllingen blir aldri tørr osv..(jeg kunne fortsatt med eksempler, men hvis noen vurderer om de skal ha en sånn maskin så ja, hvis du liker å lage mat og har plass til det, do it!)

Skrevet
2 minutter siden, estrella skrev:

Vi har selvsagt også vakumeringsmaskin, blir brukt like ofte som sous vide (jeg vet jeg skrev det feil i første svaret..). Vi lager nesten alt i dette, brukte den når vi gifta oss i august og laget mat til 70 personer. Biffen blir bare magisk! Kyllingen blir aldri tørr osv..(jeg kunne fortsatt med eksempler, men hvis noen vurderer om de skal ha en sånn maskin så ja, hvis du liker å lage mat og har plass til det, do it!)

Hvilken utgave har dere da om dere kan lage så mye mat i den. Sånn sirkualtor som monteres på siden? (Jeg har bare 12L til kjøkkenbenken).

Skrevet (endret)
4 minutter siden, ekkoet skrev:

Hvilken utgave har dere da om dere kan lage så mye mat i den. Sånn sirkualtor som monteres på siden? (Jeg har bare 12L til kjøkkenbenken).

Vi har denne: http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/OBH7946/obh-nordica-sousvide-sirkulator-obh7946

Vi laget maten i flere omganger til bryllupet og hadde i en stor plastkasse (etter vakumering selvsagt). Så alt av kjøtt var egentlig ferdig, men ble svidd av på grillen like før servering (hadde med andre ord grillbuffet). Vi brukte et døgn på dette her. Til vanlig, når vi bare lager til oss så har vi den sammen med en stor kasserolle (pinnekjøtt-gryta). 

Endret av estrella
Skrevet

Vakumeringsmaskinen var av billigste sort, så den vakumerte akkurat ingenting. :fnise:

Sjokoladesmelteren ble brukt 1 gang da vi kjøpte den. Gitt bort.

Fityrkokeren ble brukt 2 ganger, mye styr og funket dårlig. Kastet.

Brødristeren brukes når vi får "kick" på ristet brød 1 gang i året kanskje.

Brødbakemaskinen går jevnt og trutt. Brød, rundstykker, pizzadeig, horn osv osv. Tjent den inn i mengder!

Mikroen er brukt daglig.

Kjøkkenmaskinen brukes hver gang vi baker kaker.

"bullett"-blenderen brukes ganske ofte til å lage smoothie. 

Tassimo-maskinen ble brukt i 6 mnd etter kjøp, nå står den i boden.

Skrevet
1 time siden, Nuith skrev:

frityrkoker - rensligere og raskere med en kjele

Men mye farligere siden frityrkokere har termostat.

Anonymkode: 3e389...ed5

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, ekkoet skrev:

Jeg tror det finnes endel raqletter rundtom i de norske skap. Det er jo kjekt, men søren for et styr.

Raclette er jo veldig godt, men noe herk å bruke innendørs for oss som ikke har spiseplass på kjøkkenet. Så hver høst, vinter og vår sier vi at "til sommeren må vi spise raclette når vi kan sitte ute igjen". Jadda. Det skjer nok omtrent samtidig med at griser lærer å fly, tenker jeg. :P

I tillegg til racletten har vi smoothiemaker, pizzaovn, smørbrødgrill, vaffeljern, Kenwood Major (med kjøttkvern, pølsehorn, ismaskin og blender), foodprocessor (med saftsentrifuge, sitruspresse og blender), kaffekvern, kaffemølle, stilig espressomaskin for både espressoputer og løs espresso, Moccamaster, Nespresso med melkeskummer, frityrkoker, stavmikser (med tilbehør), pastamaskin, eggkoker, brødrister, håndmikser, vannkoker, microbølgeovn og sikkert mer jeg har glemt.

Det jeg har satt i fet skrift er det vi bruker ofte nok til at det er verdt plassen det tar opp. Legg merke til at vi faktisk bruker frityren. Ikke ofte, men ca en gang i året får vi frityrkick og lager klippfiskboller, calamare fritti, hjemmelaget pommes frites, fish and chips, mozzarellastenger, hjemmelagede chicken nuggets osv. Kicket pleier gå over når oljen blir gammel og begynner å lukte. (Og jeg anbefaler alle å velge en enkel, rimelig frityr i rustfritt stål, som kan demonteres og puttes i oppvaskmaskinen.)

Anonymkode: b30bb...a8f

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Kjenner meg igjen, har alt for mye dritt. Eggkoker, blendere, iskremmaskin, slushmaskin, kjøkkenmaskin, frityrkoker, kaffemaskin,miksere av all slags ymse slag, brødbakermaskin, vaffeljern, vannkoker osv.. De er stuvet ned. Eneste som står oppe er kjøkkenmaskinen, frityrmaskinen og vannkokeren. Det andre er stuvet ned en plass:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...