Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som hannkjønn er elektriske duppeditter spennende, har investert i en del av dem etter hvert, dog blir jeg tidvis litt oppgitt over meg selv da mange av investeringene kunne jeg like gjerne vært foruten.

Eggekokeren står ubrukt, kanskje ikke så rart når å koke egg i kjele faktisk er mindre stress. Juice-maskinen min er benyttet en eneste gang, måtte jo teste den da den var ny men siden har den vært stuet bort.

En gang bør jeg lære, har pælmet en brødbakemaskin som nær sagt ikke var benyttet, to eller tre ganger ble den brukt og måtte ut for å danne plass i kjøkkenskapet til nye og andre mer eller mindre unyttige elektriske duppeditter som aldri blir benyttet. Vaffeljernet ble brukt noen ganger da det var nytt, dog liker jeg vaffler så det skal ikke ut, men den elektriske grillen og toast-makeren står bare og opptar plass sammen med annet tull.

Nå fikk jeg nylig lyst på pommes frit en dag jeg var innom en forretning, men har jeg virkelig behov for en frityr hjemme? Er jo ok å ha, jeg ser den, men hvor ofte vil den benyttes er jo et spørsmål jeg må stille meg selv. Men jeg lærer jo aldri, dette selv om jeg har gått på bomkjøp etter bomkjøp av ting som aldri blir benyttet (ikke bare på kjøkkenet jeg da tenker på). Tror kanskje at jeg har en svakhet for å måtte ha ting jeg strengt tatt ikke trenger og burde tenke mer over behov før jeg handler.

Skrevet

Om det er en trøst så er du ikke alene. Men her i huset er damene som vil vi skal kjøpe ting til kjøkkenet. 

Men én ting som er i daglig bruk er riskokeren. 

Ellers har vi en hylle i kjelleren hvor bomkjøpene står på rekke og rad. 

Skrevet

Joda kjenner meg igjen. Har omtrent en smart ting for alt :P Men de senere årene har jeg lært å bli mer minimalist. Ikke ha mer enn jeg høyst nødvendig trenger. Ofte så blir jo arbeidet også mye mer tungvindt med enkelte maskiner enn uten. 

Har ikke plass til mer enn det viktigste, men kan nevne at jeg har både vaffeljern, quesadilla jern, biffsteik jern, kaffetrakter (brukes også til å koke vann raskt), brødbakemaskin. Brødbakemaskinen er den beste på markedet og kostet litt, så den blir jo brukt kanskje 2 ganger i mnd bare for å lette på samvittigheten. Ellers blir jo ikke disse stekejernene brukt omtrent i det hele tatt.

Har dog ikke brødrister og microbølgovn (de ligger i boden) 

Anonymkode: 0e546...17e

Skrevet

Tror det varierer ganske mye hvilke maskiner som blir brukt. Her bruker vi brødbakemaskinen (billigste sort) flere ganger i uka over flere år og har sannsynligvis tjent den inn flere ganger ettersom den lager både bedre og billigere brød enn det man får i butikken.

Anonymkode: f915a...0e8

Skrevet

Jeg kjøpte en elektrisk oppskjærsmaskin (jeg ønsket en hånddrevet, men de er ikke å få kjøpt) til brød, pålegg m.m.

Enden på visa ble at jeg ga den bort etter å ha prøvd den 1 gang, da jeg var engstelig for å bruke den (redd for avkappede fingertupper m.m.) :(

Anonymkode: 73f79...f56

Skrevet

Ser problemet. Her ble verken brødbakemaskinen, pannekakejernet, popcornpopperen eller cake-pop jernet brukt :P De to sistnevnte står på loftet i uåpnede esker. Jaja. 

Anonymkode: 66509...5e5

Skrevet

Jeg har en regel om å ikke kjøpe noe som kun gjør én ting, og som (nesten) like godt kan gjøres av ovn/micro/koketopp. Slik unngår jeg eggkokere, pizzaovn, frityr, muffinmaker osv. Dog har jeg en CrocPot (gave, har ambisjoner om å bruke den) og en juicemaskin som ikke blir brukt, enda jeg elsker ferskpresset juice.

De andre kjøkkenmaskinene jeg har (et vaffeljern, en stavmixer med tilbehør og en KitchenAid) brukes mye. Riskoker kan jeg faktisk tenke meg er kjekk om man bruker mye ris, men for egen del holder det med boil-in-bag (fordi jeg alltid svir risen).

• Liker 1
Skrevet

Kom akkurat på at jeg kjøpte inn frukt til juicemaskinen i helgen, men glemte å lage juice.

Den har ikke blitt brukt siden før sommeren.

Blender er på ene siden et must, men tror ikke jeg har brukt den på et år. Men tidvis ble det laget mye smoothie.

Skrevet

Jeg kjøpte frityrkoker, men etter at jeg hadde brukt den noen få ganger satte jeg den bort. Det er altfor usunt og i tillegg er brannfaren veldig høy. Hvis jeg skulle brukt den igjen måtte det blitt ute.

Anonymkode: 3e389...ed5

Skrevet

Hvor mye koster en fritykoker? Og må man ha flere liter olje som man koker i hver gang?

Skrevet (endret)
22 minutter siden, ekkoet skrev:

Hvor mye koster en fritykoker? Og må man ha flere liter olje som man koker i hver gang?

Du får dem fra 600 til 3000 kr, viser et kjapt googlesøk.

Oljen man har i, kan brukes flere ganger før man må skifte den. Oljen står i frityrgryten hele tiden, så man må være forsiktig så man ikke søler eller skvulper over når man flytter på eller løfter på den. Husker ikke eksakt hvor mye olje den vi hadde rommet, men det var nok nesten to liter.

Det er et jævla pes å drive og skifte den oljen. 

Det er dessuten veldig usunt med frityrstekt mat, så en slik maskin bør helst ikke brukes for ofte. Vi hadde en hjemme, men jeg nedla forbud mot å bruke den oftere enn en sjelden gang. Til slutt ble vi lei av at den sto der og opptok masse plass, og den ble kastet.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Du får dem fra 600 til 3000 kr, viser et kjapt googlesøk.

Oljen man har i, kan brukes flere ganger før man må skifte den. Oljen står i frityrgryten hele tiden, så man må være forsiktig så man ikke søler eller skvulper over når man flytter på eller løfter på den.

Det er et jævla pes å drive og skifte den oljen. 

Det er dessuten veldig usunt med frityrstekt mat, så en slik maskin bør helst ikke brukes for ofte. Vi hadde en hjemme, men jeg nedla forbud mot å bruke den oftere enn en sjelden gang. Til slutt ble vi lei av at den sto der og opptok masse plass, og den ble kastet.

Men blir ikke den brukte oljen dårlig om den står i gryten hele tiden? Lukter det ikke frityr alle steder man oppbevarer denne?

Hadde tenkt dette var et storkjøkkenapparat.

Skrevet

Kjøpte meg en hot dog maskin, med 2 hull for brødet og 2 hull for pølsene. Aldri brukt :P

Anonymkode: 6733c...620

Skrevet

Jeg ga 350 for den frityrkokeren jeg kjøpte, men jeg ser den koster 550 nå. Virker som de bare triller en terning når de skal sette priser. Hvis man først skal kjøpe anbefaler jeg en som er minst mulig, for jo større de er jo mer olje må man ha oppi for å kunne bruke dem.

Anonymkode: 3e389...ed5

Skrevet

Overraskende mange som har foretatt de samme bomkjøpene som meg her skjønner jeg, jeg er altså ikke alene om slikt. Men er jo unektelig litt snålt det hele, i alle fall når noen av maskinene nesten er mer tungvint i bruk enn å f.eks. benytte en komfyr.

Skrevet

Jeg tror det finnes endel raqletter rundtom i de norske skap. Det er jo kjekt, men søren for et styr.

Skrevet

Kom akkurat på at vi aldri har brukt vaffeljernet heller. Det står også fortsatt uåpnet i esken :P Tenkte vel litt sånn at vaffeljern er noe man "må" ha, men verken mannen eller jeg er fan av vafler :P 

Jaja. 

Anonymkode: 66509...5e5

Skrevet

Vi har også en del ting, det meste brukes, ikke nødvendigvis hver uke, men ofte nok. Det vi dog har som aldri blir brukt er brødbakemaskin og ismaskin. Har testet begge deler en gang. Jeg synes egentlig det var lettere å få bra resultat ved å bake brød på den gamle måten! Men skal gi den en sjanse til. Av duppeditter vi har og som vi bruker ofte er souvid-maskin (brukes ofte, helt fantastisk), popcorn-maskin (brukes faktisk flere ganger pr mnd) og "vanlige ting" som brødrister, stavmikser, blender, vaffeljern, toastjern og kjøkkenmaskin (disse brukes rimelig ofte, ikke nødvendigvis vaffeljernet og toastjern, men ofte nok til at vi har nytte av de). Vi har også crocpot, den fikk vi. Den brukes ikke ofte, men er fantastisk til sitt bruk (når vi f.eks skal ha chilli og masse folk).

Skrevet

sous vide er den tingen man skulle tenke kunne falle i denne kategorien, men som jeg har vært flink å bruke. Med på kjøpet følger da vakumeringsmaskin som også kunne bli et slikt kjøp.

Ikveld skal jeg lage vafler til ungene til kvelds. Og så skal jeg lage juice til vår kvelds.

(Ellers må man heller bare få ting ut på finn da om man ikke tror man kommer til å bruke dem igjen).

Skrevet

har:

eggkoker - brukes omtrent daglig

vannkoker -brukes daglig

microbølgeovn - brukes omtrent daglig

vaffeljern - brukes minst en gang i uka

iskremmaskin - brukes omtrent månedlig i sommerhalvåret

toastjern -arvet, aldri prøvd

smultringmaskin - brukt ca 2 ganger, ble ikke veldig vellykket (julegave, ville aldri kjøpt selv.)

har ikke:

frityrkoker - rensligere og raskere med en kjele

brødbakemaskin - ønsker meg

kjøkkenmaskin - ønsker meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...