AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Dette er flaut å innrømme, men jeg er så utrolig dårlig på å gjøre oppvask. I løpet av oppveksten har enten mamma eller pappa gjort dette etter matlaging. Nå skal jeg flytte for meg selv og føler meg rett og slett litt lost når det kommer til dette med oppvask. Det meste av erfaringen jeg har er fra skolekjøkkenet. Når jeg er hos andre hjelper jeg med oppvasken i form av å tørke av etterpå. Jeg er helt seriøs - kan noen hjelpe meg med oppvasktips? Dette er det jeg synes er vanskelig med oppvask: 1) Temperatur på vannet. Jeg har lagt merke til at mange av mine venner ikke bruker oppvaskhansker når de vasker opp. De bruker det jeg vil kalle for lunkent vann. Blir det da egentlig rent? Jeg trodde man måtte bruke det varmeste vannet man kan få fra springen for å få det skikkelig rent. En har fortalt meg at det er det varme vannet som dreper bakterier og ikke zaloen (den løsner bare opp fett). Stemmer dette? Med det lunkne vannet seg jeg for meg en slags bakteriesuppe som bare vokser og koser seg. Det blir derfor ikke rent. Hva er riktig? 2) Masse vann overalt. Når jeg har prøvd å vaske opp selv så ender det med at det blir så vått. Det kommer vann rundt selve oppvaskkummen, det havner på gulvet og det havner på overkroppen min. Jeg ser for meg at man må bruke høyest mulig trykk på vannet når man vasker opp. Da blir det lettere å gjøre det rent. Eller må jeg bruke mindre trykk (i så fall, hvor mye ca?)? Slipper jeg da at det blir så mye vann overalt? 3) Kjøkkenhåndkledet blir klissvått etter 5 panner. Som sagt består min erfaring med oppvasken i hovedsak å tørke. Jeg får da utdelt et slikt kjøkkenhåndkle, ofte rutete (vet dere hvilken type jeg mener?). Jeg synes dette håndkledet blir vått så utrolig fort. Bør jeg bruke et annet type håndkle? Jeg har også sett noen tørke opp med en fuktig klut! Hva foretrekker dere? Igjen, jeg er helt seriøs og vet jeg fremstår helt idiotisk. Men håper dere ser forbi dette og gir meg noen tips:) Anonymkode: da8ef...53c 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 1) Oppvaskmaskinen holder heller ikke 100 grader. Jeg bruker vann som føles VARMT, men ikke så varmt at det er vondt. Jeg antar at det da er snakk om rundt 45-50 grader. Et vanlig vaskeprogram er på 55 grader. På skolekjøkkenet mitt kokte vi bestikk, men det er ikke vanlig eller nødvendig i en privathusholdning der det stort sett er de samme som deler på bestikk (og bakterier). Skift heller vann ofte, og sørg for at oppvaskbørste og selve vasken er rein før du starter. Klor gjerne oppvaskbørsten med jevne mellomrom. 2) Med "rent" tenker du "bakteriefritt". Det blir fortere reint hvis du spyler med høyt vanntrykk, men ikke nødvendigvis bakteriefritt. For noen generasjoner siden brukte de skyllevann i egen bolle, da de ikke hadde mulighet til å spyle med vask slik vi har. Jeg vasker i rekkefølgen glass - tallerkner - boller som ikke er grisete - bestikk. Bytter vann når det blir skittent eller grumsete. Ta det mest grisete til slutt. Vask med oppvaskbørste, skyll av. Da det bare er såpeskummet som skal skylles av trenger du ikke så høyt trykk. Det blir litt sprut uansett, så jeg bruker forkle. 3. Det er ganske stor forskjell på kjøkkenhåndkler. Den typen de har på IKEA blir klissvått med en gang, jeg har noen dyrere. Har både mikrofiberhåndduker (Jordan, selges på matbutikken) og noen tjukke som jeg har fått. Mikrofiberhånddukene trekker vann godt, men blir fuktigere enn de andre. Jeg har et lite tørkestativ og pleier stort sett å la det renne av seg der til jeg har vasket alt, men liker å tørke med håndklær da glass og lignende blir blankere og finere av det. Bytt håndduk ofte. Ingenting blir helt sterilt dersom det ikke blir kokt, men det blir det ikke på et vanlig vaskeprogram i oppvaskmaskinen heller. Varmt RENT vann, rene oppvaskkoster og rene kjøkkenhåndklær fører til en vanlig god kjøkkenhygiene. Anonymkode: 74328...433 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 Det er mange gode råd i innlegg nr. 2! Angående vannsøl: Når er det du mener du trenger trykk på vannet? Når du skyller av oppvasken før du vasker holder det å bruke nok vann til at du får vekk matrestene du løsner med kosten. Når du vasker med såpe trenger du ikke trykk, da har du såpevann i kummen og vasker med kosten. Når du skyller vekk såpevannet trenger du ikke trykk, såpevannet skylles lett av. Angående kjøkkenhåndklær: Microfiber funker bra. Ren bomull synes jeg er fælt å tørke med, det tørker dårlig, blir fort vått og legger igjen lo på oppvasken. En blanding av bomull og lin tørker ganske godt og loer lite, men det jeg synes det er aller best å tørke med er håndklær i ren lin. De tåler vask på høy temperatur, men må ikke tørkes i trommel. Anonymkode: d515c...71a
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg vasker opp underveis for da skal det så lite vasking til. Stort sett så vasker jeg da mer eller mindre opp med rennende vann. spruter litt Zalo på alt sammen, skrubber med itt vann og skyller - legger til tørk. Voila. Tørke gjør jeg aldri. Jeg legger det på benken opp et håndkle og tar det bort etter en stund Anonymkode: 7a56d...a09
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 TS - du må gjerne legge et frottehåndkle på benken - men ikke bruk det direkte til tørking ettersom det er så glatt! Anonymkode: 7a56d...a09
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #6 Skrevet 25. oktober 2016 Skal du vaske i samme vann er rekkefølgen glass - bestikk - asjetter - diverse boller og kjeler. Dette er pga hva vi har mest kontakt med munnen, ikke fordi vannet blir grisete. Men fordi glass og bestikk er det som vi har nærmest kontakt med, og derfor det som skal vaskes i renest vann. Trykk på vannet trenger du jo ikke, bare for å skylle av såpa. Søler du har du for stort trykk, så enkelt er det Velg det du pleier å bruke når du vasker hendene dine feks. Har jeg god tid har jeg lavt trykk og passer på å ikke søle. Har jeg det travelt ser det ut som jeg har dusjet i kummen etterpå Ellers tørker jeg aldri opp med en gang. Jeg setter det i oppvaskkurv, med håndkle under denne, så tørker det stånde. Anonymkode: 7287f...8d4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2016 #7 Skrevet 25. oktober 2016 Vask opp i så varmt vann som du greier. Varmt vann løser fett bedre enn kaldt. Vannsøl blir det hos meg også - i massevis - men det blir bedre med litt øvelse. Du trenger ikke mye trykk på vannet for å skylle bort såpevannet. Vaskerekkefølge: Glass, bestikk, fat, redskaper, kaseroller. Bytt vann ved behov. Kaseroller kan med fordel vaskes med skuresvamp, en dråpe zalo og litt vann dersom du ikke skal vaske opp mye annet først. Et tørkestativ for oppvask koster ikke mange kronene og er en god investering for å slippe våte håndklær. Kjøp gjerne et med dryppbrett under så slipper du å bekymre deg for vannskade på kjøkkenbenken dersom du ikke har avrenningsfelt ifbm kummen. Mesteparten av det du vasker opp er såpass glatt at bakteriene ikke får feste dersom du vasker opp i såpevann og skyller godt. Bakteriebomben er oppvaskkosten. Den kan med fordel rengjøres med klorin innimellom, evt byttes ofte. Husk at du trenger ikke drepe bakteriene, du kan like gjerne skylle dem ned avløpet, så lenge de ikke lenger befinner seg på kjøkkensakene. Skyller du vekk matrester med én gang du er ferdig er mye gjort. Jeg er en slapp husmor som ikke skyller av med én gang, lar rene kopper stå i stativet til jeg trenger plassen for neste runde, vasker kaseroller med svamp og en dæsj zalo - og jeg og vesla er så å si aldri syke. Det eneste jeg er nøye med, er å skylle vekk hvert eneste såpegrann - jeg er mye mer redd kjemikalier enn bakterier Anonymkode: 8e12c...827
Gjest star123 Skrevet 25. oktober 2016 #8 Skrevet 25. oktober 2016 Er i samme situasjon som ts,hvordan åpner man zalo flasken og hvilken hånd holder man oppvaskbørsten?
Sheltay Retrac Skrevet 25. oktober 2016 #9 Skrevet 25. oktober 2016 Hvis du har to kummer lager du en med såpevann og en med skyllevann. Da trenger du bare duppe tingene oppi der. Skyllevannet skal være 60 grader (det varmeste du får ut av krana), da trenger du hansker.
hjertesukka Skrevet 27. oktober 2016 #10 Skrevet 27. oktober 2016 Et tips til; hvis du setter skitne kjeler og skåler en stund i vann først, er de mye lettere å få reine. Det gjelder spesielt gryter. Ellers lufttørker jeg alt, og tørker sjelden med håndkle. Men skyller godt av da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå