AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #1 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg er en såkalt "voksen" student, og er vel rundt 15 år eldre enn de fleste av de vel 200 studentene på kullet. Jeg jobber også fulltid i tillegg til være heltidsstudent (ja, det er tøft). Jeg skal skrive bacheloroppgave til våren, og leverte nylig forslag til tema til veileder. Det er et tema jeg virkelig brenner for og har gledet meg lenge til å starte med oppgaven og virkelig fordype meg. Så får jeg plutselig beskjed om at jeg må finne meg en gruppe å skrive sammen med, jeg får ikke lov til å skrive alene. Som sagt jobber jeg fulltid på dagtid, og kjenner derfor ingen av medstudentene mine da jeg hovedsaklig studerer på egen hånd. Jeg blir helt svett av tanken på å finne en gruppe, en gruppe som sikkert har funnet et annet tema allerede. Det er helt ok å samarbeide om oppgaver, men akkurat på bacheloroppgaven ser jeg ikke for meg at det vil bli like enkelt. Jeg så for meg å arbeide med oppgaven hjemme på kveldstid og i helger, og jobben min er dessuten tidvis prosjektbasert slik at jeg vil bli noe utilgjengelig i perioder. Jeg synes dette blir så urettferdig mot den eventuelle gruppa jeg blir med i, og jeg vil vel bli sett på som "hun som sluntrer unna". Noen forslag til hvordan jeg kan løse dette? Føler meg litt motløs. Er det virkelig så uvanlig å skrive bachelor alene? Jeg forstår ikke tankegangen bak det at vi absolutt MÅ være tre stykker per oppgave. Noen som har skrevet bachelor med noen de ikke kjente på forhånd? Hvordan gikk det? Anonymkode: bc4c3...4c8 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #2 Skrevet 23. oktober 2016 Du kan søke om å skrive bachelor alene. Snakk med årsansvarlig. Anonymkode: a0132...489
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #3 Skrevet 23. oktober 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan søke om å skrive bachelor alene. Snakk med årsansvarlig. Anonymkode: a0132...489 Ok, takk. Jeg skal sende henne en epost og høre. Anonymkode: bc4c3...4c8
mintgrønn Skrevet 23. oktober 2016 #4 Skrevet 23. oktober 2016 Jeg søkte og fikk lov på grunn av at jeg ikke kjente medstudentene mine og heller ikke fant noen som ville skrive om samme tema. Tipper det vil gå bra for deg også. Lykke til! 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #5 Skrevet 23. oktober 2016 Seriøst? Er det slik at bacheloroppgaver i hovedsak skrives i grupper? Anonymkode: e408f...813 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #6 Skrevet 23. oktober 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Er det slik at bacheloroppgaver i hovedsak skrives i grupper? Anonymkode: e408f...813 Ikke innen rent akademiske studier, men det er vanlig i f.eks. helsefag. Helt sjukt opplegg. Anonymkode: c36b9...638
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #7 Skrevet 23. oktober 2016 Som de andre sier; du kan sikkert søke om å skrive alene. Men må si jeg synes det er litt pussig at du ikke var klar over dette på forhånd. Når man tar utdanning i voksen alder, ved siden av fulltidsjobb, bør man jo undersøke hvordan studiet er lagt opp og forsikre seg om at dette vil kunne fungere. Anonymkode: 0283f...13e 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #8 Skrevet 23. oktober 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke innen rent akademiske studier, men det er vanlig i f.eks. helsefag. Helt sjukt opplegg. Anonymkode: c36b9...638 Hæ? Jeg har studert innen helse og kjenner ingen som skrev i grupper? Anonymkode: bd0b3...002
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2016 #9 Skrevet 23. oktober 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg har studert innen helse og kjenner ingen som skrev i grupper? Anonymkode: bd0b3...002 Tror vedkommende mente at dette er vanligere på høyskoler enn på universitet. Anonymkode: 0283f...13e 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2016 #10 Skrevet 24. oktober 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror vedkommende mente at dette er vanligere på høyskoler enn på universitet. Anonymkode: 0283f...13e Åh, men jeg har studert innen helse på både høyskole og universitet, og de eneste jeg kan komme på som skrev i lag, var noen med et veldig vanskelig tema(svært begrenset forsking på området). Anonymkode: bd0b3...002
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #11 Skrevet 27. oktober 2016 Vel, da har jeg søkt om å skrive bacheloroppgave alene, og det var absolutt IKKE aktuelt (med begrunnelse at dette er en stor oppgave). Selvfølgelig vet jeg at det er en stor oppgave... Det er noe av grunnen til at jeg ønsket å skrive alene siden jeg er så lite fleksibel med tanke på å møtes jevnlig med en gruppe. Så nå har jeg automatisk blitt satt opp på gruppe med noen jeg ikke vet hvem er. Håper bare de har forståelse for at jeg stort sett bare kan møtes på kveldstid, eventuelt er litt åpne på alternative arbeidsformer. :/ Jeg er dog veldig, veldig skuffet over å møte så lite fleksibilitet hos fagleder. Jeg studerer økonomi og ledelse om noen måtte lure. Anonymkode: bc4c3...4c8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #12 Skrevet 27. oktober 2016 Jeg skjønner at du er skuffet, samtidig kan ikke dette komme som en overraskelse hvis du faktisk har lest fagplanen til faget ditt. Det er jo synd at du ila av de tre årene ikke har giddet å investere litt tid i å bli kjent med de du studerer med, da hadde du sannsynligvis funnet noen som du samarbeider godt med og som har et relativt likt interessefelt. Det er jo ikke akkurat noen høydare for de som har fått deg på gruppe heller, den usosialie gæmlisen som ikke vil møtes annet enn på kvelden. Så at du er skuffet er en ting, men det er nok de andre på gruppen og. Hilsen en eldre student som har et godt forhold til sine yngre medstudenter, og ser poenget i å omgås folk på studiet selv om livssituasjonen er ulik. Anonymkode: b5165...c7b 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #13 Skrevet 27. oktober 2016 Dette er forskjellig fra studium til studium, men det kan vel ikke komme som en overraskelse dersom studiet er lagt opp slik? Det pleier å stå i fagplanen hva valgmulighetene er mht. bacheloroppgave. Når det er sagt signerer jeg at du kan søke om det. Anonymkode: 51341...3c7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #14 Skrevet 27. oktober 2016 På 24. oktober 2016 den 0.38, AnonymBruker skrev: Hæ? Jeg har studert innen helse og kjenner ingen som skrev i grupper? Anonymkode: bd0b3...002 Mindre retting, mindre behov for veiledning siden det bare blir 1/3 så mange oppgaver... Anonymkode: 375f9...8b8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #15 Skrevet 27. oktober 2016 Har ikke klassen en Facebook gruppe du kan poste på? Du kan spørre om det er noen som ikke har gruppe eller om det er noen som ikke vet hva de skal skrive om. Av egen erfaring med gruppearbeid så pleier de aller fleste å sluntre unna så mye som mulig. Ta deg en lederrolle slik at du har kontroll og deleger oppgaver, så kan det hende du må gjøre nesten alt alene likevel. Anonymkode: 780cc...dd8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #16 Skrevet 27. oktober 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, da har jeg søkt om å skrive bacheloroppgave alene, og det var absolutt IKKE aktuelt (med begrunnelse at dette er en stor oppgave). Selvfølgelig vet jeg at det er en stor oppgave... Det er noe av grunnen til at jeg ønsket å skrive alene siden jeg er så lite fleksibel med tanke på å møtes jevnlig med en gruppe. Så nå har jeg automatisk blitt satt opp på gruppe med noen jeg ikke vet hvem er. Håper bare de har forståelse for at jeg stort sett bare kan møtes på kveldstid, eventuelt er litt åpne på alternative arbeidsformer. :/ Jeg er dog veldig, veldig skuffet over å møte så lite fleksibilitet hos fagleder. Jeg studerer økonomi og ledelse om noen måtte lure. Anonymkode: bc4c3...4c8 Dette synes jeg er uhørt! Hvorfor i huleste skal en bacheloroppgave på død og liv skrives sammen med noen andre? Er ikke hele poenget med bacheloroppgave å skrive den selv? Jeg vil anse bacheloroppgaven som en av de viktigste oppgavene å skrive alene. Jeg ville klagd altså. Med mindre du har slurvet litt og at det blir informert før en studerer om dette tullete opplegget. Anonymkode: c7dc4...aff
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2016 #17 Skrevet 27. oktober 2016 Skjønner hvorfor de ønsker grupper på slike oppgaver, men det MÅ jo være rom for fleksibilitet. Jeg søkte om å skrive master alene (NHH), og den ble innvilget. Ikke alle har en timeplan og tidsskjema som passer i gruppesammenheng, og er søknaden godt begrunnet tror jeg skolen skal ha vansker med å vise nøyaktig HVOR det står at det er uaktuelt for studenter å få skrive alene. Be skolen vise til forskrifter og klag. Anonymkode: 2e792...092 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå